Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2805
Hei!
Det har seg slik at jeg har signert en tidsbestemt leiekontrakt uten rett til oppsigelse. Oppsigelsestiden er ellers 3 måneder.

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å bli kastet ut med vilje, som for eksempel ved å la være å betale husleie, slik at husverten til slutt ser seg nødt til å kaste deg ut.

I kontrakten står det at jeg kan bli stilt til erstatningsansvar dersom jeg misligholder kontrakten, og da lurer jeg på om dette kan omfatte å måtte fortsette å betale husleie ut leietiden selv om jeg blir kastet ut? Jeg vet at jeg må betale ut oppsigelsestiden, men nå lurer jeg på om jeg kanskje må betale ut hele leieperioden også.
Har du ikke betalt depositum?
Trådstarter
Sitat av Xernox Vis innlegg
Har du ikke betalt depositum?
Vis hele sitatet...
Jo. 2 mnd depositum er betalt. Dette har jeg tenkt å la dem få ta. Tenkte å bli kastet ut ved å ikke betale husleie
Du lager masse trøbbel og arbeid for folk ved å la deg kaste ut. Hvorfor i all verden vil du gjøre det?
Trådstarter
Sitat av slicer Vis innlegg
Du lager masse trøbbel og arbeid for folk ved å la deg kaste ut. Hvorfor i all verden vil du gjøre det?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg vil flytte ut før leieperioden er slutt.
Hvis du bor i ei leilighet som er tålig lett å få leid ut ville jeg hørt med utleier om det er mulig å si opp hvis du finner en til å ta over etter deg.

Hvis du bor i nærheten av et universitet eller noe slikt bør det være lett.
Sist endret av SJefen; 31. juli 2015 kl. 19:12.
Hør på SJefen. Eller bor du på et gudsforlatt sted uten potensielle avløsere?
Har du snakket med huseierne om problemstillingen din? Det kan hende de vil være villige til å la deg flytte ut tidligere, for å unngå å bruke masse energi på å kreve inn leie fra deg. Eller som SJefen nevner, tilby deg å finne en ny leieboer.
Trådstarter
Har allerede tenkt på den muligheten, men nå har det seg slik at dette faktisk er et gudsforlatt sted, og ikke akkurat et veldig attraktivt sted å bo. Det ligger mange hybler ledige ved siden av, til samme pris, som ser helt lik ut.

Derfor er det ganske mørkt å tro at noen andre vil ta over.
Ville lest igjennom denne tråden:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=271915

tl;dr

Du risikerer at utleier går til forliksrådet, og kan kreve betaling for hele leieperioden som står i kontrakten. Det vil gå til inkasso hvis du ikke betaler.
Hvis du er heldig dropper utleier det.
Du kan prøve å komme til enighet med utleierne? Hvis det er vanlig depositum på 3mnd leie er det veldig lett å la dem beholde depositumet mot at du får flyttet ut 3mnd tidligere. Da får de pengene sine for oppsigelsestiden og du flyttet ut.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har ikkje vurdert å snakke med utleigar før du går til krig mot vedkommande? I sivilrettslege tvister er jo dialog utvilsomt det beste rådet. Avtaler kan fråvikast, og folk kan overtalast til å ignorere delar av dei.
Hvorfor har du oppsigelsestid hvis du ikke kan si opp leiligheten selv...?
Når jeg sa opp leieforholdet som hadde 2/3 mnd oppsigelsetid, sa jeg at jeg flytter ut dato 20/05, betaler leie fram til oppsigelsetiden, men leiligheten vil være klar til innfløtting av nye folk fra med 20. Om du finner nye leieboere, så avslutter vi oppsigelsetiden?
Dagen etter 20 avsluttet vi kontrakten, da han fant nye leieboere på minuttet.

Det er vinn - vinn, utleieren sikre inntekt og du slepp unna oppsigelsetiden. Dette har du selvsagt ikke krav på! Utleier har krav på betaling fram til oppsigelsetiden er avsluttet, men de fleste er villig å finne løsninger på egenhånd.
Gå i krig mot utleieren skaper bare trøbbel, ta en hyggelig telefon/sms over til utleieren, det ordne seg nok
Å bli kastet ut bør vel være en enkel sak? bor huseier i samme bolig? Kjør et par sinnsyke fester med masse folk og drithøy musikk og la gjerne festene pågå til snuten kommer for å be dere dempe dere. Gjør du dette og blir frekk mot huseier når de kommer for å klage så blir du raskt bedt om å flytte ut - og da kan du si at du flytter ut på dagen om de gir deg depositumet. Festingen gjentas ved behov.
Ok, siden du allerede er villig til å gi fra deg depositumet så prøver du først å fremleie leiligheten frem til kontrakten din går ut. Hvordan? Skru ned prisen på leien for å finne noen nye leietakere kjapt hvor du tar mellomlegget, så går du kanskje bare et par tusen i minus istedenfor hele depositumet.

cling cling
mine 2 cents

ps: jeg gjorde akkurat dette selv. Win-win situasjon
Sist endret av Spirituell; 31. juli 2015 kl. 23:27.
Fjernet 700 fra husleia, ny leietaker flytter inn på mandag
Høy musikk høres mye lurere ut, da beholder du nok depositumet også