Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 14209
Heisann,

Har en bolig med underetasje som jeg ser for meg å leie bort. Tenkte å da å gjøre det enkelt å sette opp et trådløst nettverk i min boligdel med passord som leieboer får tilgang til. mao: gratis nettverk så mye den skulle ønske

Noen formeninger om det er dumt? Kan jeg i verste fall få en pedofil hacker som via det trådløse nettverket klarer å få tilgang til det meste, og gi meg skylden som eier av nettverket? (for å sette det heeeelt på spissen).
Burde ikke være noe problem så lenge du ikke vil ha nettet for deg selv. Mine foreldre ga leieboerne gratis Internett, noe som var et helvete for meg ettersom vi hadde så liten kapasitet fra før av
Dette er ikke en anbefalt metode å gjøre dette på.

Det du bure gjøre her er å sette opp en gateway server\ router for å så stekke en nettverkskabel fra den og inn i den leiligheten du skal leie ut.

Dette gjør at du separerer ut nettverkene og dere kan ikke snoke på værandres maskiner sånn uten vidre

Nå vet ikke jeg hvilken ISP \ nettlevrandør du har, men du bør koble opp utstyret ditt slik:
Internett-> Modem(boks levert av ISP, satt i brige \ transperent mode) -> Gateway Server \ Router's WAN \ Internett port

Fra Gateway Server \ Router så strekker du 2 kabler, 1 til der du vil ha din egen router, og en til der det er mest praktisk å sette en router i utleie leiligheten

På Gateway Serveren så setter du den opp til å IKKE kjøre DHCP, men sette opp statisk IP, på din egen router så setter du den til å være i et annet nett en det du definerte i Gateway router, men med Gateway router's IP som default gateway for nettforbindelsen

Når du nå leier ut leiligheten så kan leietager plugge inn sin egen router og sette opp et eget nettverk innen for leiligheten uten at dette forstyrrer ditt nett, og begge nettene blir styrt av Gateway Server\ Routern

Hvis du vill ha full kontroll så kan jo du sette opp en ferdig konfiguret router i leiligheten og kun gi ut det du setter som trådløst passordet og han får bare koblet opp til dette.

Det du trenger for dette er enkelt og greit:
- 3x vanlige routere.
- 4x cat5e \ cat6 nettverks kabler
- Modem fra ISP
- Litt tid og talmodighet

hvis du ønsker så kan jeg lage et eksempel oppsett på dette litt seinere ikveld når jeg har bedre tid
Sitat av knutazz Vis innlegg

Det du trenger for dette er enkelt og greit:
- 3x vanlige routere.
- 4x cat5e \ cat6 nettverks kabler
- Modem fra ISP
- Litt tid og talmodighet
Vis hele sitatet...
Synes ikke dette hørtes så enkelt og greit ut..

Det er vel enda enklere med en router som har mulighet for gjestenettverk, f.eks fra Asus?

Huker du av for å hindre tilgang til intranett så har leieboeren i praksis kun tilgang til internett, og ikke nettverket ditt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan oppnå det samme med langt mindre maskinvare og mindre krøll. Oppsettet ditt vil vere eit helvete mtp. portforwarding f.eks.

1: Proper way:
-Sett opp *en* ruter, med to adskilte nettverk, som begge kan kommunisere med internett , og hekt ønska aksesspunkt etc. på der. Kan f.eks. gjerast med vilkårlig dings med DD-WRT på.
2: Chaining:
-Sett opp din ruter som vanleg. Sett så opp gjesteruter, som kun har ei statisk definert rute - nemleg ruta til sin gateway. Så lenge du har kontroll over den vil ikkje klientane kunne sjå ditt nett.
Vel, nei det er ikke enklere og skaper egentlig bare mye krøll da sånne typer gjestenett blokkerer en del tjenester osv, vet det har vert problemer med å logge inn på div nettbank tjenester osv på sånne nettverk blant annet for å nevne noe..

og ja, det kan se ut som at dette er kronglete, men det er faktisk ganske enkelt, og det er den beste måten å dele opp internett tilgangen på mellom flere leiligheter, hvis det ikke er mulighet å sette opp flere aksess uttak i bygget (vegguttaket som er koblet til sentralen) Da eget internett abbonomang er altid det beste valget

Det denne Gateway Serveren gjør er å NAT'e den offentlige IPen du får fra ISP for å så dele denne ut til de enhetene som er koblet i denne.

Det eneste du egentlig trenger å kunne fra før er å sette opp statisk ip mot mac addresse for å få dette til å fungere

Eksempel: La oss si at du har en standard Telenor linje med ZyXEL P2812 multimodem, du er koblet til med kabel på denne og får følgende nettverks info (ipconfig)
IP: 10.0.0.168
Netmask: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.0.0.138
DNS 1: 130.67.15.198
DNS 2: 193.213.112.4

Dette er et standard oppsett du vill kunne se hos en som har internett levert fra Telenor og ikke har gjort noen konfigurasjon av det uten om kanskje ha endret trådløst navn og passord

Hvis du nå ønsker å dele nettverket på den måten jeg beskriver så har du allerede både modem og gateway server i en og samme boks.

Det du gjør da er å logge deg inn på boksen fra Telenor og slå av trådløst og dhcp server på følgende måte:
1. Åpne nettleseren og gå til adressen: http://10.0.0.138/
2. Loginn som Administrator, Brukernavn: Admin \ Passord: dette er enten det samme som trådløst passordet som står på selve boksen ellers så er det ditt eget online passord
3. Deaktivere DHCP\ tildeling av automatisk ip, under menyen Nettverk -> Lan
4. Lagre og exit, samt at du kobler deg av boksen

Nå vil du sette opp din nye trådløs router \ leietagers router, dette gjøres på følgende måte.
1. Koble til med kabel i Lan 1 på routeren
2. Åpne nettleseren og gå til adressen: http://192.168.0.1/ (denne kan variere og riktig adresse står i manualen)
3. Logge inn som Administrator, brukernavn og passord finner du også i manualen
4. Gå til WAN \ Internett innstillinger -> der setter du modus til Statisk IP og du setter inn følgende informasjon:
IP Adresse Wan: 10.0.0.100
IP Adresse Lan: 192.168.1.254
Subnet \ Netmask: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.0.0.138
DNS: 10.0.0.138 \ eller en annen foretrukket dns server hvis man har det

Etter dette så lagrer du informasjonen, det kan hende boksen krever en omstart og når den er ferdig med det så må du koble deg til på nytt via nettadressen: http://192.168.1.1/

5. Gå til Lan \ Trådløst innstillinger og aktiver DHCP, samt de trådløs innstillingene du måtte ønske, lagre og exit
6. For å få internett på denne boksen nå så er det bare å koble den til en av Lan portene på Zyxel'en

Når du da skal sette opp, neste router så følger du akkurat samme instruksjon men du setter inn litt annen info:

IP Adresse Wan: 10.0.0.200
IP Adresse Lan: 192.168.9.254
Subnet \ Netmask: 255.255.255.0
Default Gateway: 10.0.0.138
DNS: 10.0.0.138 \ eller en annen foretrukket dns server hvis man har det

Nettverket vil da se ut som dette:
Telenor lokal nett: 10.0.0.138
Router 1; Wan\ Internett net: 10.0.0.100
Router 1; Lan\ Lokaltnett net: 192.168.1.254
Router 2; Wan\ Internett net: 10.0.0.200
Router 2; Lan\ Lokaltnett net: 192.168.9.254

For dette oppsettet så anbefaler jeg å bruke en litt bedre router en det ISPene leverer ut, spesielt hvis de er sperret ned med hva du kan gjøre med dem og hvis de har egen programvare på dem

for gateway server\ router anbefaler jeg en som støtter linux eller wrt firmware hvis du skal gå for noe ferdig produsert, hvis du har en pc du ikke bruker så anbefaler jeg å skaffe den ekstra nettverkskort å installere pfSense eller lignende på den da disse har mye mer funksjonalitet du ville kunne dra nytte av, som blant annet styre hvor mye av linjen hver router har lov til å bruke, QoS og Brannmur for og nevne noe

Skulle gjerne ha skrivet mer spesifikk men siden jeg ikke vet hva som er av utstyr så blir det veldig generelt grunnlag
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Eller kjøpe en grei Asus ruter og sette opp gjestenettverk.
Før du begynner med dette er det greit å undersøke om leietaker faktisk ønsker å dele nett med del selv om det er gratis. Jeg ville aldri leid en plass uten å kunne tegne eget abonnement.
Vell jeg er fortsatt fast bestemt på att dett er den beste og enkleste måten for folk flest å dele ut nettverket, både med tanke på sikkerhet, brukervennlighet og pris,

Det er sant at dette kan være noe knot med port forwarding osv, men når man driver med sånt så pleier man som regel å drive med egene server ut mot internett
Overskuddsmateriell
Finnes routere som også støtter det å sette opp flere nettverk, men lar de være helt uavhengige av hverandre uten at det ene er definert som gjestenettverk.
Eneste jeg ville tenkt på var load balancing; slik at den ene parten ikke tar all båndbredde.
ja jeg nevner noe av det i følge anbefalingan av pfSens som er det systemet jeg har som favoritt, samt at det er billigere å kjøpe 3x tp-link bokser for 900,- en betale ca 2500,- for en som kan route flere nettverk samtidig
Er deg ikke bare å sette en switch mellom modemet og routeren din og deretter føre en tp-kabel ned til kjelleren? Da får h*n som bor der gratis nett.

Har veldig dårlig erfaring med delt router selv, da jeg for tiden bor i en kjellerleilighet i et 3-etasjers hus hvor hver etasje er en leilighet. Utleier har satt en router i den midterste etasjen som vi må dele. Så for det første får jeg ikke koblet meg opp med kabel, og for det andre er det meget irriterende når naboen ser på Netflix etc. da de spiser båndbredden. Det hjelper også lite at det er en forbasket speedtouch routermodem fra "nextgentel" som kræsjer annethvert minutt.
Sist endret av jorwax; 7. januar 2015 kl. 13:55.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Er deg ikke bare å sette en switch mellom modemet og routeren din og deretter føre en tp-kabel ned til kjelleren? Da får h*n som bor der gratis nett.

Har veldig dårlig erfaring med delt router selv, da jeg for tiden bor i en kjellerleilighet i et 3-etasjers hus hvor hver etasje er en leilighet. Utleier har satt en router i den midterste etasjen som vi må dele. Så for det første får jeg ikke koblet meg opp med kabel, og for det andre er det meget irriterende når naboen ser på Netflix etc. da de spiser båndbredden. Det hjelper også lite at det er en forbasket speedtouch routermodem fra "nextgentel" som kræsjer annethvert minutt.
Vis hele sitatet...
Jo dette kan funke sålenge de får flere subnet inn av ISP, eneste som tilbyr dette i Norge til en fornuftig pris er jo nexgentel \ teliasonera som jeg har funnet
Ruh
Trådstarter
Hei igjen,

Takk for mange gode svar, og spesielt Knutazz som gav et veldig, veldig fyldig ett. Men tror den løsningen blir for komplisert for meg, virker som jeg må passe på mye vedlikehold hvis noe går galt.

Enig med Etse at jeg kanskje bør gi leieboer mulighet til å ordne selv, men har Altibox og da tror jeg ikke det er mulig med to linjer inn til samme hus...

men jeg tolker en del av svarene til at det ikke er krise å sette opp et gjestenettverk, men at det for leieboeren kanskje vil være litt snaut.
Sitat av knutazz Vis innlegg
Jo dette kan funke sålenge de får flere subnet inn av ISP, eneste som tilbyr dette i Norge til en fornuftig pris er jo nexgentel \ teliasonera som jeg har funnet
Vis hele sitatet...
TeliaSonera tilbyr da ikke internett i Norge utover Mobilt Bredbånd gjennom NetCom og Chess
Sist endret av m0nte; 8. januar 2015 kl. 23:43.
netcom \ nexgentel er eid av teliasonera
Sitat av knutazz Vis innlegg
netcom \ nexgentel er eid av teliasonera
Vis hele sitatet...
Nope, NextGenTel er eid av Telio

http://www.nextgentel.no/om/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om leieboer ønsker eget nett er vell veldig avhengig av personen. For min del hadde det å få gratis nett vært helt ok, dersom det hadde en såpass god kapasitet at å streame filmer via Netflix hadde gått knirkefritt.

Men dersom leieboer er en ungdom, som liker spilling eller andre mer krevende oppgaver, så ville nok muligheten til å bestemme hastighet og pris helt selv vært bedre.

Kan også vekke spørsmål med tanke på leien, altså om du tilbyr leilighet/hybel inkludert Internett, kan du ta en høyere pris enn dine "konkurrenter". Dette kan jo være både positivt og negativt, er leien hos deg 300 kr + dyrere enn en prikk lik leiebolig uten Internett er det en sak som kan vippe leieboer til eller fra å ønske å leie. Avhengig av behov for Internett og hastigheten/kapasiteten på nettet du tilbyr.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ruh
Trådstarter
Sitat av Ruh Vis innlegg
Hei igjen,

...

Enig med Etse at jeg kanskje bør gi leieboer mulighet til å ordne selv, men har Altibox og da tror jeg ikke det er mulig med to linjer inn til samme hus...

....
Vis hele sitatet...
Svarer meg selv her, men det er mulig å få 2 altibox sentraler til 1 hus. Faktisk så er ledningen de legger 1. gang så stor at de har mulighet til 12 sentraler pr hus...iflg kundebehandler på telefon.

så da lar jeg leieboer velge selv hva h*n vil. Takker for svar!