Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2385
Hei, 03.04.14 solgte jeg en bil til 22 000,- han ringte å sa han ville heve kjøpet(09.04.14) pga ramme nr var sveisa bort(noe som ingen av oss visste) så jeg sa det var greit å heve kjøpet.

Han påsto at jeg skulle komme fra Trondheim til Bergen å hente bilen, men det var jeg uenig i.
Han ordna seg med advokat som også sa det var jeg som måtte hente bilen, så da ga jeg opp og sa: send meg kontonr så skal jeg føre over pengene og du får beholde bilen fordi jeg gidder ikke reise til bergen.

Han svarte aldri på det, før nå (26.11.14) sendte han sms: Hei, ble disse pengene overført?

Hva kan jeg gjøre? Det er uaktuelt å ta fly til bergen å kjøre en pajero med 33" dekk hjem
prøv å få den solgt som den står i bergen?
Han har hatt bilen i et halvt år og (sannsynligvis) brukt den denne tiden. I og med at han ikke har reagert før nå så kan du regne avtalen som sluttført. Salget har vært en realitet lenge. En annen ting, regner med at det er rammenummer på selve ramma han snakker om (?) For endel år siden var nettopp pajero grei å eie for enkelte, da det ikke var nummer på ramma, bare stiftet i motorrom. Vet ikke om det har endret seg. Denne tråden kan jo tyde på at det er sånn fremdeles..
Dette er alt for lang tid i ettertid til å heve kjøpet. Det har han ikke muligheten til nå. Han har heller ikke sagt seg enig i at det er ok at du overfører pengene og at han beholder bilen. Denne gutten har ingen sak, bare la han prøve seg.
Det er nok svært tvilsomt om kjøper har rett til å heve kjøpet på dette grunnlaget, da manglende rammenummer ikke kan sies å være en vesentlig mangel.
Ved heving plikter kjøper å levere tilbake tingen, jf Kjøpsloven §§64 og 66.

Kjøper plikter også å svare på ditt forslag innen rimelig tid, jf §36 (2).

I denne saken vil jeg mene at kjøper har forspilt sin mulighet til å heve kjøpet. Dels fordi han ikke oppfyller kravet om tilbakelevering, men også fordi han ikke har besvart ditt tilbud om å få tilbake pengene.

Så da ville jeg bare gitt beskjed om at tilbudet om tilbakebetaling av kjøpesummen er falt bort siden du ikke fikk svar, og at det ikke lenger er aktuelt å heve kjøpet.
Det er problematisk at du har tilbudt ham pengene tilbake. Ved mindre du tidsavgrenset tilbudet er det i utgangspunktet ikke opplagt at tilbudet ble avslått på grunn av manglende eller sent svar.

I utgangspunktet ville rådet mitt vært å avvise klagen og henvist til forbrukerrådet / forbrukertvistutvalget. Jeg ville i utgangspunktet vurdert saken slik at mangelen ikke er vesentlig, og at gjenstanden ikke er i vesentlig dårligere stand enn kunden hadde grunn til å forvente (ut i fra din beskrivelse).

Det som kompliserer saken er altså at du har tilbudt å tilbakebetale hele summen og likevel la kjøper beholde bilen.

Så dersom du nå ikke vil heve kjøpet likevel stiller du nok uansett svakere i tvistesaken men må da uansett henvise til forbrukerrådet / forbrukertvistutvalget og se hva slags vurdering de gjør av saken.
Sist endret av Cikey; 27. november 2014 kl. 14:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tusen takk for mange gode svar ☺.

Vi skrev også på nafkontrakt at det var mye rust i ramme.

Om han vil heve kjøpe eller ikke har ikke noe å si for meg, kan godt bruke pajeron som skogs bil jeg.

Men jeg mener han skal komme hit med bilen hvis han fortsatt ønsker å heve kjøpet.
Sitat av Robertbanan Vis innlegg
Tusen takk for mange gode svar ☺.

Vi skrev også på nafkontrakt at det var mye rust i ramme.

Om han vil heve kjøpe eller ikke har ikke noe å si for meg, kan godt bruke pajeron som skogs bil jeg.

Men jeg mener han skal komme hit med bilen hvis han fortsatt ønsker å heve kjøpet.
Vis hele sitatet...
Han vil heve kjøpet; han kommer tilbake til selger med varen for å få returnert pengene. Mener han annet kan du jo bare be han kjøre til satan med bilen eller noe. Prinsippet for handel er relativt rett frem om ikke annet er avtalt: Har du kjøpt et produkt på f.eks Elkjøp og ønsker å heve kjøpet må jo du komme tilbake med produktet for å få tilbake pengene.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Han vil heve kjøpet; han kommer tilbake til selger med varen for å få returnert pengene. Mener han annet kan du jo bare be han kjøre til satan med bilen eller noe. Prinsippet for handel er relativt rett frem om ikke annet er avtalt: Har du kjøpt et produkt på f.eks Elkjøp og ønsker å heve kjøpet må jo du komme tilbake med produktet for å få tilbake pengene.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen din er hverken relevant, eller korrekt.

Kjøper du noe hos Elkjøp kommer forbrukerkjøpsloven til anvendelse, mens det i TS sak er kjøpsloven som er relevant. Videre er det også slik at etter forbrukerkjøpsloven (ref. elkjøp eksempelet ditt) har forbrukeren krav på avhjelp uten kost og lempe. Det betyr at dersom du har kjøpt en vaskemaskin og reklamerer på den så må butikken reise hjem til deg (eller der du bruker maskinen) og hente den for deg, kostnadsfritt.

Når dersom du med "heving" mener tjenesten "åpent kjøp" er det selvsagt noe annet, da må du nok frakte produktet tilbake selv, eller eventuelt betale for returen, men det er noe helt annet enn hva TS snakker om her.
Av interesse, fikk du noe skriftlig fra den advokaten som selger hadde hyret inn? For jeg er veldig interessert i hvilket rettslig grunnlag han eventuelt viste til i dette tilfellet.

Det er her klart at du har rett på at bilen leveres tilbake til salgssted, jf. kjl. Samtidig mener jeg at det her ikke er grunnlag for heving, grunnet at bilen er solgt "as is", jf. § 19. Manglen medfører på det grunnlaget uansett ikke "vesentlig kontraktsbrudd", jf. § 39.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Sammenligningen din er hverken relevant, eller korrekt.

Kjøper du noe hos Elkjøp kommer forbrukerkjøpsloven til anvendelse, mens det i TS sak er kjøpsloven som er relevant. Videre er det også slik at etter forbrukerkjøpsloven (ref. elkjøp eksempelet ditt) har forbrukeren krav på avhjelp uten kost og lempe. Det betyr at dersom du har kjøpt en vaskemaskin og reklamerer på den så må butikken reise hjem til deg (eller der du bruker maskinen) og hente den for deg, kostnadsfritt.

Når dersom du med "heving" mener tjenesten "åpent kjøp" er det selvsagt noe annet, da må du nok frakte produktet tilbake selv, eller eventuelt betale for returen, men det er noe helt annet enn hva TS snakker om her.
Vis hele sitatet...
Godt poeng og ellers dårlig eksempel fra min side, men da lurer jeg på: Kan vi to gjøre en privathandel, og et lenge etterpå krever jeg (noe som i utgangspunktet er latterlig) å få hevet kjøpet på sære grunnlag fordi jeg angrer. Det er jo helt uhørt at jeg skal kreve at du kommer tilbake til meg fysisk for å hente varen slik at jeg får pengene mine tilbake? For så å true med både advokat og sak. Hvis du utelukker hva som er rett og galt i forhold til å heve kjøpet; kjøperen i advokaten i saken til TS har vel ingen ting å kjøre sak på? Personen må vel bare finne seg i å komme tilbake med bilen for å få penger - noe som forøvrig jeg i utgangspunktet synes er veldig medgjørlig og snilt av TS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Kan vi to gjøre en privathandel, og et lenge etterpå krever jeg (noe som i utgangspunktet er latterlig) å få hevet kjøpet på sære grunnlag fordi jeg angrer. Det er jo helt uhørt at jeg skal kreve at du kommer tilbake til meg fysisk for å hente varen slik at jeg får pengene mine tilbake?
Vis hele sitatet...
Nei. Men om seljar held tilbake vesentlege opplysninger så kan det vere grunnlag for heving av kjøpet. Det er dekt i kjøpslova.

At VIN er oversveisa vil kunne vere vesentleg opplysning, om seljar kjente til det, ettersom det kan skape problem med Vegvesenet og politiet seinare.

Når det gjeld staden for tilbakelevering så vil det kunne avtalast i kontrakt. Men i prinsippet vil kjøper ha ei plikt til å overlate gjenstanden til seljar på samme lokasjon som han overtok gjenstanden på - med mindre anna er eller vert avtalt.

Når det gjeld kjøp regulert av kjøpslova er det veldig stor avtalefridom rundt slike ting, så eg vil tru det er totalt innanfor å krevje at ved heving på grunn av mangel skal tingen stillast til seljar sin disposisjon på utleveringsstaden.