Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4538
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Heisann, flytter nå snart inn på Moholt Studentby i en familieleilighet, og er noe bekymret for hvordan den nye internetthverdagen skal bli..

Ser at de overvåker ALL trafikk, har forbud mot egen rutere og servere (ftp som er aktuelt for meg) og har en grense på 50 GB pr.døgn.
Laster jo selvfølgelig ned en del (privat tracker) og streamer mye fra nrk og Netflix (to tre filmer om dagen gjerne).

Så har jeg mulighet til å bestille ett eget nett? Vil vpn hjelpe på overvåkninga? Får jeg åpna porter med tanke på Plex?

Kjenner jeg blir irritert over alle begrensningene.
Noen som evt. Bor der som kan Være behjelpelige med førstehånds erfaring og muligheter rundt dette?

Jeg skal ikke studere, dama skal. Så har ingen nytte av å Være på nettet til ntnu.

Takker for all hjelp og ny kunnskap!
Så lenge ikke VPN er blokkert i brannmuren vil det jo omgå alle slike "sperringer". (ikke GB begrensning)
50GB per døgn burde holde om det er mye NRK og Netflix. Der er det ikke helt topp bildekvalitet, så du kan gjerne se del filmer før du går over den grensen. Men betyr nok at du må klare deg med å laste ned filmer i litt lavere kvalitet.
Har brukt NTNU-nettverk i 4 år nå, og torrenter som bare det. Har ikke fått noen klager enda...
Det er ikke NTNU som bestemmer over reglene, så det har ingenting å si at du ikke er student. Det er sit sitt nettverk, og de som setter reglene. Orakelgruppen på NTNU driver så vidt jeg vet med "kundeservice" på det nettet, men hvis du maser om mer nett etc har ikke de myndighet til å gi, og sit sier alltid nei Det de fortalte oss første skoledag ihvertfall.
Du har 30GB ned og 20GB opp, bryter du en av disse grensene ryker nettet i en dag eller to. Er ikke mulig å omgå disse begrensningene ettersom de sjekker trafikk på portene du har i leiligheten. Er fult mulig å sette opp ruter for å ha trødløst nett. Minst 60-70% av de på bygget mitt har egen ruter uten at det har vært noe problem. Torrent fungerer også utmerket. En HD film blir fort 6GB, men du får fortsatt lastet ned en del på den grensen. FTP server kan det fort bli vanskelig å drifte hvis du skal ha ekstern tilgang. En VPN tunell kan kanskje funke, men usikker.
Besøkte en kompis som studerer i trondheim. Vi to klarte å brukte opp grensen som var 50Gb (?). Dette førte til utestengelse fra nettet i 36 timer om jeg husker rett. Veldig lite kult.
VPN krypterer trafikken mellom deg og VPN-leverandøren din.
Det blir derfor vanskelig for nettverksansvarlig å overvåke hva du bruker nettet til.
Dersom de har satt opp sperre for VPN blir det mer hassle for din del, men er vell ikke verre enn å teste?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Trådstarter
Takk for svar dere
Har lest litt mer nå, og fått betryggende svar. Virker som om det ikke er fullt så ille alikevel.
Spurte også SiT om hvordan det er med eget bredbånd, noe de mente skulle gå bra, noen som kan bekrefte dette?

Ang. Ftp er det ikke store greiene, hovedsaklig på lokalt nett, og med egen ruter skal ikke det være noe stress
Leste også om at det skulle være en DC hubb? Eksisterer den enda?

Appropo, hva ligger hastigheten på?
Sist endret av Echuz; 11. september 2014 kl. 00:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hastigheten er svært rask. Varierer mellom 5-10MB/s avhengig av tiden på døgnet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Hei! Jeg får 50MB/s målt med Ookla, kun én enhet tilkoblet.
Jeg har også et spørsmål, jeg tror jeg er sperret men er usikker. Jeg har antakeligvis overskridet mengden med data per døgn. Men jeg kommer meg ikke inn på ntnu.no og man skal kunne komme seg inn på denne siden til tross for sperring. Man skal også kunne bruke mail, men der var det noe snakk om riktige porter og sånn. Jeg bare lurer på om jeg faktisk har sperring eller om det er noe annet. Jeg kommer meg inn inn på noen nettsider. Denne posten har jeg skrevet mens jeg har brukt mobilen min som hotspot. Når det gjelder nettet bør man vel komme seg inn på ntnu.no selv om man har Linux? Det skal jo ikke ha noe å si, spesielt ikke med en ikke-sær nettleser som Chrome eller Iceweasel (aka Firefox).
Sist endret av Duckie; 9. august 2015 kl. 23:40.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg hadde visst sperring. Men jeg kom meg ikke inn på innsida.ntnu.no...

Har lastet ned NetWorx og satt grense på 28GB/døgn og det sendes e-post til meg når 80% av denne grensen er nådd. FLotte greier, altså.
Sist endret av Duckie; 11. august 2015 kl. 00:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.