Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7594
Har drevet med lucid dreaming i flere år, og tenkte derfor å lage en liten guide. Denne guiden omhandler WILD teknikken, som anses å være den beste teknikken for lucid dreams. WILD lucid dreams gir deg ekstrem "realisme" i drømmene dine. Det er faktisk svært vanskelig å kunne skille drømmen fra virkeligheten, fordi alt virker så ekte. Vet du ikke hva en lucid dream er? Sjekk denne tråden.

Generelt om WILD

WILD teknikken stammer i fra buddismen i Tibet, der den er kalt drømme yoga. WILD teknikken går igjennom 3 faser før man kommer inn i en lucid dream. De tre fasene er; avslappings perioden, "The Hypnagogic State"(der kroppen går i paralyse) og oppbygging av drømmen . Den beste tiden å prøve WILD er etter 4-6 timer med søvn. Da er kroppen avslappet, og større sjangse for å komme inn i REM fase ("drømmefasen").

Fase 1 - Avslappingen
Tenk på hvordan du sovner hver natt. Da mister vi bevisstheten og sovner. Nå skal vi la kroppen sovne, men vi skal være bevisst. Altså kroppen skal sovne mens vi er helt klar i hode. Høres kansje litt rart ut, men det er mulig. Etter du har sovet i 4-6 timer, så står du opp. Vær våken i 10-20min før du legger deg igjen. Nå legger du deg på ryggen med armene ved siden av deg. Du lukker så øynene, puster rolig og lar kroppen slappe av. Etter noen minutter (varierer fra 5-20min) vil du kjenne en trang til å bevege på deg. Når lurer hode/bevisstheten om kroppen din har sovnet. Dermed sendes det signaler som skal få deg til å flytte på deg. Du skal ignorere disse signalene. Du skal ligge fullstendig rolig og avslappet. Dette er lettere sagt enn gjort, men ubehaget varer kun i relativt kort tid.

Fase 2 - Paralysen
Denne fase syntes mange er skummel, mens andre syntes den er fantastisk. Nå klarer du ikke å røre kroppen din i det hele tatt. Du er fullstendig paralysert. Du vil begynne å høre rare lyder (noen som roper på deg etc.), hallusjonere, vibrasjoner, følelse at noen presser deg ned i senga, følelse at du flyter etc. Dette varier veldig fra person til person. Det er vanskelig å forklare denne fasen, men det er noen du ikke glemmer når du opplever det. Ikke kjemp i mot, bare la ting skje

Fase 3 - Oppbyggingen av drømmen

Nå kommer du snart i en lucid dream. Det er i denne fasen mange mislykkes. Her må du bestemme deg om du vil ha lucid dream. Mange blir redd, og tørr ikke forsette. Hemmeligheten er å holde seg avslappet og ikke prøve å hindre noe som helst. Nå vil alt fra paralysen (lyder, hallusjasjoner, stemmer, osv) forsvinne. Det er nå du skal begynne å se for deg en drøm. Begynn med å lage deg et bilde av et sted du har lyst å være. Prøv å få så mye detaljer som overhode mulig. Ettervert vil det bli mer å mer realistisk. Til slutt så kjenner du at du "glir" inn i bilde. Det er ubeskrivelig følelse. Du er nå i en lucid dream.

Tips
- Når du tror du har kommet i en lucid dream - gjør en virkelighets sjekk
- Under hele WILDen si til deg selv "nå drømmer jeg"
- Alltid gjør en WILD etter 4-6 timer søvn
- Ikke bli redd for paralysen - det er naturlig prosess som skjer hver natt

Håper denne guiden var til hjelp. Det er vanskelig å få til sin første WILD, og det kreves litt trening. Men du vil ikke angre deg den dagen du får det til Det er en helt unik opplevelse.

Ekstra info:
Fasene i større detail : http://www.dreamviews.com/wiki/WILD-...Phases-Of-WILD
Youtube video (anbefales): http://www.youtube.com/watch?v=tVbv0ZkIkVU
Sist endret av tradingking; 11. mars 2014 kl. 23:56.
Fin guide :^) Er det mulig om du gjør det før du har sovet?
Flott guide

Kunne du forklart litt mer om hvordan man kan unngå å miste bevisstheten under fase 1? Finnes det noen teknikker?

Hver gang jeg har prøvd WILD etter å allerede ha sovet en stund pleier jeg alltid å bare sovne igjen på vanlig måte med en gang. Det lengste jeg har kommet med WILD var en gang jeg prøvde det med en gang jeg la meg på kvelden. Kjente vibrasjoner i hele kroppen, før fantasien ble mer og mer realistisk og ekte, og jeg plutselig så et spinnende plastelina-dinosaurskjelett i alle regnbuens farger. Kom ikke noe lenger enn dette, og innså at det var for vanskelig å oppnå en bevisst drøm med en gang jeg la meg. I ettertid har jeg som sagt prøvd etter å allerede ha sovet en stund, men ender alltid opp med å sovne på vanlig måte innen et par minutter.

Er det lett å glemme drømmen sin hvis man faktisk klarer å gjennomføre en WILD, slik som med vanlige bevisste drømmer, eller er de lettere å huske ettersom man er bevisst hele veien?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Kriis Vis innlegg
Fin guide :^) Er det mulig om du gjør det før du har sovet?
Vis hele sitatet...
Jeg har klart det et par ganger når jeg holdte på med dette, så det er absolutt mulig ja. Har faktisk kun klart det før jeg har sovet, aldri når jeg har våknet midt på natten.

Men så likte jeg aldri WILD's helt, det var så stress å måtte gjøre følte jeg. Jeg var en større fan av DILD's. Jeg tegnet et kryss i handen min og brukte det som reality check, jeg nistirret på krysset et par hundre ganger om dagen og prøvde å se om krysset forandret seg.

Etter en uke cirka så skjedde det, krysset forandret seg og jeg var i en drøm. Etter dette skjedde det hele tiden, jeg fikk lucid dreams flere ganger i uken uten å måtte gjøre noe som helst. Jeg ble på en måte bedre å forstå når jeg var i en drøm.

Jeg syntes også det var megakult å plutselig forstå at det er en drøm istedenfor å vite at det var en drøm fra starten av. Det er alltid like merkelig når alle folkene rundt deg stopper opp og ser rart på deg når du sier til de at det er en drøm, akkurat som at de føler at du har gjennomskuet de. For så å bare hoppe opp i luften og flakse rundt, eller bare gå rundt og observere hvordan ting ser ut. Å være klar i hodet i en drøm er helt utrolig, det ser så ufattelig virkelig ut og jeg blir alltid like sjokkert over at det faktisk er en drøm.
Sitat av Kriis Vis innlegg
Fin guide :^) Er det mulig om du gjør det før du har sovet?
Vis hele sitatet...
Jeg pleier å systematisk stramme muskelgruppene i kroppen. Pust i rolig tempo, mens du strammer, og presser ned føttene og beina ned i senga. Deretter beveger du deg oppover til hoftepartiet; Rolig pust, stram og press ned i senga. Deretter hendene, først opp i lufta, strekk dem ut, så ned i senga mens du strammer og presser dem i madrassen. Avslutt med å skuldre og bryst, samt mage regionene. Deretter er det bare å ligge å puste rolig mens du teller baklengs fra 100, til du begynner å miste kontrollen, og føler for å røre på deg. Ligg helt stille, og tøm tankene i hodet, mens du sakte glir inn i Steg 2.
Hvordan er det å ha musikk på mens man gjør dette?
Interessant, jeg har veldig ofte lucid dreams, og har hatt det hele livet. Men det er aldri selvvalgt, det bare skjer. De gangene det oftest skjer er om jeg har sovet for lenge, slik at jeg våkner og dupper av igjen. Jeg oppdager enkelt at det er en drøm, og da kan jeg fortsette å drømme lucid. Jeg klarer ikke alltid å få drømmen dit jeg vil da, men regner med det er en treningssak? Jeg kan også om jeg våkner, starte drømmen igjen samme sted som den slapp.

Nå skal jeg prøve å få startet lucid dreams av fri vilje, veldig spennende med teknikker, kp
Jeg har hørt om lucid dreaming men har aldri gidda å lese hva det er for noe før nå.

Hehe iallefall, jeg har hatt lucid dreams hele livet omtrent. Hender støtt og stadig at jeg drømmer for så å skjønne at dette er en drøm. Men dette skjer alltid etter jeg har sovna, gjerne litt inn i drømmen oftest. Når jeg skjønner at det er en drøm kan jeg ta kontroll over den (til en viss grad). Skjer iallefall en gang i uka.

Trodde det var sånn for alle ^^
Sist endret av Pandabjørn; 12. mars 2014 kl. 04:13.
Prøvde litt i natt, kom bare litt inn i fase 1 hvor jeg hørte lyder og det føltes ut som at jeg fløy. Ganske deilig følelse egentlig! Dette blir det mer av
@kriis - Det er mye lettere å få til en WILD etter man har sovet 4-6 timer. Prøver man på kvelden før man legger seg, vil man ikke komme i en REM periode (drømme perioden) etter 2-3 timer. Det er altså i denne perioden man kan ha en lucid dream. Prøver man etter 4-6 timer søvn kommer man rett inn i en REM periode. Dermed er det større sjangse for en lucid dream.
Helt ærlig tror jeg at jeg kommer til å sovne igjen om jeg har sovet så lenge rett før. Skal prøves ut da!
Kongen av web'n!
steinolav1's Avatar
Setter dere liksom på alarm midt på natten og så våkner dere og tar en tur på toalettet eller hva nå enn som måtte friste, så går dere til sengs igjen og WILD'er?
Problemet mitt blir nok å stå opp i 10 min ja..
Får man ikke utrolig stor maktfølese av og holde på med dette og kan man bli "avhengi" av det? Jeg er veldig nyskjerrig på om man på en måte endrer litt syn på den virkelige verden å kansje tenker at den er kjedelig i forrhold til å WILD'E. Jeg har et relativt kjedelig liv akkurat nå pga skoleslutt å søker etter jobb så jeg bare lurer om dette kan få noen negative effekter i det virkelige livet
Sitat av snappizanw0w Vis innlegg
Får man ikke utrolig stor maktfølese av og holde på med dette og kan man bli "avhengi" av det? Jeg er veldig nyskjerrig på om man på en måte endrer litt syn på den virkelige verden å kansje tenker at den er kjedelig i forrhold til å WILD'E. Jeg har et relativt kjedelig liv akkurat nå pga skoleslutt å søker etter jobb så jeg bare lurer om dette kan få noen negative effekter i det virkelige livet
Vis hele sitatet...
Tviler på at du blir avhengig eller får noen negative effekter av det Personlig så har jeg sluttet å prøve på å få lucid dreaming. Fordi 9 utav 10 ganger så er det bare skumle/ekle ting som skjer i drømmene mine.
Sist endret av EyesWideShut; 18. mars 2014 kl. 02:07.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Tviler på at du blir avhengig eller får noen negative effekter av det Personlig så har jeg sluttet å prøve på å få lucid dreaming. Fordi 9 utav 10 ganger så er det bare skumle/ekle ting som skjer i drømmene mine.
Vis hele sitatet...
Får du skumle drømmer når du ikke er rusa?
Sitat av snappizanw0w Vis innlegg
Får du skumle drømmer når du ikke er rusa?
Vis hele sitatet...
Barnslig
Sitat av Kriis Vis innlegg
Barnslig
Vis hele sitatet...
Det var ikke ment som om han bruker rus hværdag eller noe, men han hadde laget en tråd dær han skrev om de skumle drømmene hannes hvor han hadde ruset seg på MDMA osv. Så jeg lurte bare på om han får skumle drømmer mens han ikke har ruset seg på noe, var overhode ikke frekt ment vist du/noen tror det

Edit: Nå ser jeg at det ser litt dumt ut for dere som ikke har lest den andre tråden han har skrevet haha
Sist endret av snappizanw0w; 18. mars 2014 kl. 03:17.
Sitat av snappizanw0w Vis innlegg
Får du skumle drømmer når du ikke er rusa?
Vis hele sitatet...
Ja, virker sånn. Hadde f.eks 2 i helga. Den ene gangen prøvde jeg på å havne i en Lucid Dream, og den andre gangen så kom det av seg selv.

Men hadde en digg en her for ikke lenge sia, så det er kkke bare negativt
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Ja, virker sånn. Hadde f.eks 2 i helga. Den ene gangen prøvde jeg på å havne i en Lucid Dream, og den andre gangen så kom det av seg selv.

Men hadde en digg en her for ikke lenge sia, så det er kkke bare negativt
Vis hele sitatet...
Jeg får vell bare prøve å se om jeg får det till
Kan jeg i lucid dreaming; velge en kjendis og ha sex med liksom? Å samtidig få sex følelsen, og følelsen jeg får når jeg kommer? (Bare et eksempel).
Kan jeg også i en slosskamp, kjenne hvis jeg får et slag i trynet, at jeg får vondt liksom?
-Hvor ekte føles lucid dreaming?
Sitat av _X_ Vis innlegg
Kan jeg i lucid dreaming; velge en kjendis og ha sex med liksom? Å samtidig få sex følelsen, og følelsen jeg får når jeg kommer? (Bare et eksempel).
Kan jeg også i en slosskamp, kjenne hvis jeg får et slag i trynet, at jeg får vondt liksom?
-Hvor ekte føles lucid dreaming?
Vis hele sitatet...
Dette lurer jeg og litt på tenkte faktisk på om man kan ha sex med noen å få samme følesen på en måte. En annen tanke som slo meg var det med å vokne på natta og ta seg et trekk med hasj? Man blir jo mer kreativ når man røyker og jeg kan tenke meg at det blir lettere og "lage" en drøm, det og skape bilder i hode skjer jo hele tiden når man røyker Er det noen som har erfaring med å røyke før man lucid drømmer?
Sitat av _X_ Vis innlegg
Kan jeg i lucid dreaming; velge en kjendis og ha sex med liksom? Å samtidig få sex følelsen, og følelsen jeg får når jeg kommer? (Bare et eksempel).
Kan jeg også i en slosskamp, kjenne hvis jeg får et slag i trynet, at jeg får vondt liksom?
-Hvor ekte føles lucid dreaming?
Vis hele sitatet...
Har du aldri drømt før siden du lurer på disse tingene?

Jeg har hatt sex i drømmer, blitt knivstukket i drømmer, og opplevd mye rart i drømmer. Det føles tilnærmet likt som i virkeligheten (eller i det minste hva jeg kan tenke meg det føles ut som). Som oftest våkner jeg dersom jeg opplever smerte, men har hatt flere drømmer hvor jeg har opplevd smerte, og vært klar over at det har vært en drøm, men likvel ikke klart å våkne. Det er en ganske trasig opplevelse.

Jeg opplever ingen forskjell på hvor ekte ting føles om jeg drømmer vanlig eller lucid. Jeg har hatt hatt sex til jeg har kommet både i vanlige drømmer og i lucid dreams.

Jo bedre man blir på å drømme lucid, jo bedre kan man styre drømmene, og da gjøre akkurat hva man har lyst til.
Sitat av snappizanw0w Vis innlegg
Dette lurer jeg og litt på tenkte faktisk på om man kan ha sex med noen å få samme følesen på en måte. En annen tanke som slo meg var det med å vokne på natta og ta seg et trekk med hasj? Man blir jo mer kreativ når man røyker og jeg kan tenke meg at det blir lettere og "lage" en drøm, det og skape bilder i hode skjer jo hele tiden når man røyker Er det noen som har erfaring med å røyke før man lucid drømmer?
Vis hele sitatet...
Har ikke erfaring med å røyke hasj før jeg prøver på å få til lucid dreaming. Men jeg har tatt ecstasy og DMT i drømmene mine
Sist endret av EyesWideShut; 18. mars 2014 kl. 16:51.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Har ikke erfaring med å røyke hasj før jeg prøver på å få til lucid dreaming. Men jeg har tatt ecstasy og DMT i drømmene mine
Vis hele sitatet...
Ja men utifra tråden du laget er vell ikke det noe du vill ambefale ?
Jeg personlig tror jeg sier meg ferdig med og stille alle disse dumme spørsmålene og bare prøver! Jeg kan sikkert opptatere litt vist jeg får det till på cannabis rus vist noen andre er intresert i og vite hvordan det er på cannabis, jeg tror også det er enkelere og lage en god drøm med masse detaljer på cannabis. Til de som er intresert i og prøve lucid dreaming og ikke røyker må ikke bare røyke for og prøve lucid er noe jeg har null peiling på så alt jeg kommer med er bare påstander vist noen er dumme nokk til og tro at cannabis må til
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av _X_ Vis innlegg
Kan jeg i lucid dreaming; velge en kjendis og ha sex med liksom? Å samtidig få sex følelsen, og følelsen jeg får når jeg kommer? (Bare et eksempel).
Kan jeg også i en slosskamp, kjenne hvis jeg får et slag i trynet, at jeg får vondt liksom?
-Hvor ekte føles lucid dreaming?
Vis hele sitatet...
Alt føles som det gjør i virkeligheten. Du kan lukte, smake, føle osv. Får du et slag i ansiktet i en lucid dream, vil du kjenne det. Det vanligste derimot er at man våkner under slike situasjoner i drømmer.
Tror jeg hadde en ved et uhell. Drømte at jeg sto på den andre siden av rommet og så ba jeg meg selv komme tilbake til sengen, så mistet jeg litt kontrollen og formen som var meg begynte å stikke meg med en kniv. Våknet av at jeg var sår i øynene, tror ikke jeg hadde lukket øynene igjen

Er det vanlig eller kalles dette noe annet?