Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 8985
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Bakgrunnen for spørsmålet mitt er at min søster og jeg ikke kan fordra hverandre. Vi er begge over 20, men hun er noen år eldre enn meg – vi har noen flere søsken begge kommer godt overens med, samt noen felles venner.

Jeg kan ærlig talt ikke huske sist gang vi hadde et godt forhold, men jeg har igjennom oppveksten alltid blitt fortalt av både venner og foreldre at "det løser seg når dere blir eldre". Dette har jeg mistet troen på, da vi begge er såpass voksne som vi er.

Inntrykket mitt er generelt at søskenforhold blir portrettert så rosenrøde, ofte tettere enn gode vennskap og jeg føler meg på en måte litt snytt over at vi ikke kan ha det slik. På den andre siden innser jeg at bare fordi vi har samme foreldre betyr det ikke at vi trenger å komme overens. Jeg ser det gjør foreldrene våre vondt, og det er kanskje det verste.

Er det noen poeng i å jage etter et godt søskenforhold kun siden foreldrene våre og samfunnet generelt sier at "slik skal det være"? Er det noen her som har like erfaringer?
Sist endret av Olympic; 3. april 2014 kl. 12:57.
Er det stor alderforskjell mellom dere? Søstera og broren min er rundt 10 år eldre enn meg, så føler ikke at jeg har hatt noe ordentlig søskenforhold da de var voksne og flytta ut når jeg var 7-8 år gammal.
Jeg har akkurat samme erfaring som deg med broren min. Problemet er ikke at vi misliker hverandre, men at vi er totalt forskjellige personer som ikke har noe til felles. Han er noen få år yngre enn meg, men ikke såpass mye at det skulle være kleint å henge sammen på fritiden. Vi møtes når jeg besøker hjembyen min (han bor fortsatt hos fattern), men utover det snakker vi ikke særlig sammen. Verken han eller jeg har noe problemer med det.

Søsteren min er bare 15, så der er det naturlig at forholdet blir noe annerledes, men vi er i utgangspunktet ganske like. Tror nok jeg får et godt forhold til henne når hun slutter å være fjortis.

Ang. det å jage etter et søskenforhold, så er det etter min mening ikke det viktigste her i verden. Det viktigste for meg er at søskenene mine og foreldrene mine har det bra og er ved god helse, at vi ikke har mye til felles får vi bare leve med.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg har inntrykket av at lillebror-storesøster ofte har et vanskeligere søskenforhold enn fks to brødre av ulik alder. Og når jeg skal være litt morsom sånne diskusjoner så pleier jeg å si at det verste som fins er å ha en storesøster. Folk nikker gjerne litt på den. Tror det har mye med seksualitet å gjøre faktisk, uten å føle for å så mye inn på det. Storesøster vil kanskje veldig sent se på lillebror som mann, lillebror vil se på storesøster både som overordnet familiemedlem men også som en kvinne som mer seksuell makt og erfaring.
Sist endret av meaculpaUIO; 3. april 2014 kl. 13:19.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Er det noen poeng i å jage etter et godt søskenforhold kun siden foreldrene våre og samfunnet generelt sier at "slik skal det være"? Er det noen her som har like erfaringer?
Vis hele sitatet...
Jeg forventer at du har satt opp dette spørsmålet bare for å få bekreftet det åpenbare: nei. Det er ikke noe poeng i å gjøre noe utelukkende fordi samfunnet forteller deg at slik skal det være. Jeg sjekket litt poster, og det ser for meg ut som du er smart nok til å forstå at du her bare har satt opp en enkel løsning for deg selv og vil ha bekreftet denne.

Når det er sagt, så ville jeg holdt freden, ikke for din egen del, men fordi de du er glad i ville satt pris på det. Man trenger ikke være bestevenner og prate om alt, men av hensyn til andre er det lurt å spare krangelen og hva enn for nag dere har mot hverandre til dere er på tomannshånd.

Slik jeg ser det har du to muligheter som vil gi best mulig resultat: 1) avtale en kaffe hvor dere sitter ned og prater om ting, finner ut hva som skal legges dødt og oppfører dere som siviliserte mennesker. 2) Hun er urimelig og godtar ikke 1), da kan du bare være den større personen og la hva enn som har skjedd ligge dødt. Hvis hun vil bære nag og lage dårlig stemning får du la henne stå for dette og ta imot hva enn hun kommer med. Du ser unektelig bedre ut ved en slik løsning. Bare det å gå fra "kan ikke fordra" til "kan leve med hennes nærvær" vil gjøre det enklere for både deg og resten av familien.
Jeg har ikke noe godt forhold til min søster heller. Tror det er ganske vanlig.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
"Du må elske dine familiemedlemmer, men du trenger ikke like dem" eller noe annet sånt kvasifilosofisk shit. Poenget er; kommer dere ikke overens, så gjør dere ikke det, dere er sikkert fortsatt glad i hverandre.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma Vis innlegg
Jeg forventer at du har satt opp dette spørsmålet bare for å få bekreftet det åpenbare: nei. Det er ikke noe poeng i å gjøre noe utelukkende fordi samfunnet forteller deg at slik skal det være. Jeg sjekket litt poster, og det ser for meg ut som du er smart nok til å forstå at du her bare har satt opp en enkel løsning for deg selv og vil ha bekreftet denne.
Vis hele sitatet...
Hah, godt observert. Er nok ubevisst fra min side. Ellers takk for fine innspill.
Har en storebror med noen år i mellom. I oppveksten sloss vi og kranglet 90% av tiden, men på en annen side var vi begge "fornøyd" med det. Tror vi sloss bare fordi vi var brødre, ikke nødvendigvis fordi vi var sinte eller forbanna på hverandre.

Etter jeg fylte 16-17 ble vi tettere enn aldri før, han ble min beste venn faktisk. Vi var så inni granskauen like, bortsett fra at jeg var et sted i livet han allerede hadde vært. Utrolig gøy å snakke om og ikke minst dele andre erfaringer ingen av oss visste om. Viste seg at vi hadde gjort MYE likt, uavhengig av hverandre.

Fra vi ble såpass gode venner, har jeg til dags dato alltid hørt andre søskenpar "klage" over eget forhold. De misunner hvor nære vi kan være som brødre. Men for oss er det jo helt naturlig idag..

Hva er det med din søster du selv ikke kan fordra, Olympic? Vil legge til at forholdet til storebror idag har kostet utallige liter tårer, blod og svette.. Men idag er alt det glemt og solen skinner for å si det sånn Skjønner at jeg er veldig heldig og setter pris på det hver dag! Før ville jeg være enebarn og idag er det ingenting som heter for stor familie.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Bakgrunnen for spørsmålet mitt er at min søster og jeg ikke kan fordra hverandre. Vi er begge over 20, men hun er noen år eldre enn meg – vi har noen flere søsken begge kommer godt overens med, samt noen felles venner.

Jeg kan ærlig talt ikke huske sist gang vi hadde et godt forhold, men jeg har igjennom oppveksten alltid blitt fortalt av både venner og foreldre at "det løser seg når dere blir eldre". Dette har jeg mistet troen på, da vi begge er såpass voksne som vi er.

Inntrykket mitt er generelt at søskenforhold blir portrettert så rosenrøde, ofte tettere enn gode vennskap og jeg føler meg på en måte litt snytt over at vi ikke kan ha det slik. På den andre siden innser jeg at bare fordi vi har samme foreldre betyr det ikke at vi trenger å komme overens. Jeg ser det gjør foreldrene våre vondt, og det er kanskje det verste.

Er det noen poeng i å jage etter et godt søskenforhold kun siden foreldrene våre og samfunnet generelt sier at "slik skal det være"? Er det noen her som har like erfaringer?
Vis hele sitatet...
Ikkje ver så forbanna barnslig. dere er av samme kjøtt og blod. Dette kan du/dere fikse. Ikkje glem at familie er viktigere enn venner.
Jeg tenker et viktig punkt her kan være så enkelt som å trakte seg en kopp kaffe og sette seg ned. Det å prøve å nøste opp i hva det egentlig er som irriterer med motparten og hvordan dette kan løses. Utfallet kan jo være varierende.

Jeg eksempelvis vokste opp sammen med min bror i ung alder, men ble fort revet bort fra hverandre. Min bror bodde da flere år på forskjellige institusjoner og fosterhjem. Det var ikke før i senere alder etter å ha blitt kastet på gata av min mor (på ferie) vi satte oss ned og pratet litt. Da ble det endelig avslørt av begge sønner av min mor var rusmisbrukere, uten at min bror engang var klar over det.

Men om det er verdt å strebe etter et godt søskenforhold er vanskelig å si.
Sitat av Dragoon Vis innlegg
Ikkje ver så forbanna barnslig. dere er av samme kjøtt og blod. Dette kan du/dere fikse. Ikkje glem at familie er viktigere enn venner.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager skal biologisk relasjon ha noen form for betydning til de emosjonelle bondene man måtte ha med et annet medmenneske? Fordi "Det bare er slik"? I call bullshit. Det som betyr noe er hvor nære en annen person er deg; Bare fordi du er oppvokst med noen betyr ikke dette at dere har noe sammen. Det er erfaringer, både felles og individuelle, samt personligheter som avgjør hvem som er viktigst å ta vare på rundt deg.

@TS: Mangt og meget fornuftig er allerede sagt. Ville holdt meg til tipset om å "Be the bigger man".
Med meg og min eldre bror tok dette seg drastisk opp da jeg rundet 25 og hadde fått lagt av meg de "teiteste" nykkene. Vi har nå et bra forhold, og jeg er glad jeg har ham til å rådføre meg med og jeg tror han føler det slik han også.

Det er en aldersgreie. Jeg er såpass svak at jeg nyter å se på Paradise Hotel, men det er kun fordi det er underholdende å se unge folk utfolde seg og drite seg ut. Jeg tar meg ofte i å tenke at det ikke er mulig å være så dum, og så tenker at jeg kanskje ikke var så jævla lur som 22-åring selv.
Er litt viktig å ha et godt søskenforhold, fordi dem er de som er mest sannsynlig at vil være der for deg, gjennom hele livet, hvis dere har et godt forhold. Venner kommer og går, men familie brytes aldri, blodsbåndet er der.
Jeg har selv 2 brødre og 1 halvbror, mine 2 brødre har jeg et godt forhold til, og halvbroren min også, selvom han er mye eldre og jeg sjeldent ser han.
Jeg er meget forskjellig fra dem alle tre, du kan si dem er "mainstream" mens jeg er "outcast". jeg sitter på freakforum kl 2 på natta for faen :P
Men uansett om vi er forskjellige folk blitt, så vil de fortsatt være brødra jeg delte barndommen med, og det er noe hellig over det. En ting som aldri vil glemmes, noe som aldri skal hviskes bort - uansett hva.

For meg er familie det aller viktigste egentlig.
Enkelt og greit. Klart det.
Det er som oftest de som er der for deg, om du er der for dem.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Jeg ville sagt at det kommer helt an på din situasjon. Møtes dere ofte på middagsselskap? Bor hun i en annen by? Om du ser henne mye ville det jo klart vært enklere å ha en god tone, men jeg ser ikke helt nødvendigheten dersom det bare er av og til dere ser hverandre. Da går vel mye i påtvunget "hva har du og du gjort siden sist?" rundt middagsbordet. Jeg regner med at dere ikke hater hverandre så mye at det er sånn "kan du sende meg majonesen?" "Ikke faen, din jævla flintskalle,"
Men derimot kan det være greit senere i livet hvis det kommer til penger, psykisk støtte eller noe lignende. Venner er ofte flyktige men familien er liksom et slags anker som skal hjelpe hverandre opp og fram og ikke nord og ned.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg har inntrykket av at lillebror-storesøster ofte har et vanskeligere søskenforhold enn fks to brødre av ulik alder. Og når jeg skal være litt morsom sånne diskusjoner så pleier jeg å si at det verste som fins er å ha en storesøster. Folk nikker gjerne litt på den. Tror det har mye med seksualitet å gjøre faktisk, uten å føle for å så mye inn på det. Storesøster vil kanskje veldig sent se på lillebror som mann, lillebror vil se på storesøster både som overordnet familiemedlem men også som en kvinne som mer seksuell makt og erfaring.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er svært ukult i de yngre år. Å være 10 med en 13 år gammel søster er ikke til alle tider like hyggelig; ekstremt mye slossing og grining. I vårt tilfelle gikk dette gradvis over når hormonene i kroppen begynte å roe seg, og vi innså at vi hadde en svært kompatibel humor og likte den samme musikken. Pr. idag er vi 21 og 24, og jeg ser på henne som en av mine beste venner. Hun bor forøvrig i Oslo, en 8 timers kjøretur hjemmefra, men vi holder kontakten over telefon nærmest daglig. Det er heller ikke sjeldent at jeg hopper på et fly for å være med på en innflytningsfest, dra på ymse konserter eller tatovere meg.

Med dette i tankene: Er et godt søskenforhold noe å strebe etter?
Nei, det synes jeg absolutt ikke. Jeg var nok bare en av de heldigere i dette tilfelle. Om forholdet vårt ikke hadde falt så naturlig, hadde jeg nok ikke gjort noe nevneverdig for å opprettholde det. Så lenge det ikke finnes noe vondt blod mellom dere, så ville jeg bare latt det ligge. Jeg ser ingen grunn til å bruke tid og energi på å ha ett godt venneforhold til ett familiemedlem, bare fordi dere er beslektede.
Lillebroren min er en av mine beste venner. Et par års alderforskjell mellom oss. Vi var bitre fiender frem til 18-19 års alderen, og så begynte vi på skole sammen, og da løste alt seg for vår del.

Har også eldre søsken som jeg liker, men ikke har samme forhold til. Vi har godt forhold likevel, men ikke "bestevenn"-forhold. Om det gir noen mening. Mener sånt må komme naturlig, det er ikke alle man vil klikke med uansett, selv om det er familie.
Hadde et ålreit forhold til storesøsteren min før hun fikk seg type og ble skikkelig arrogant og vanskelig å ha med å gjøre. Har to andre søsken som jeg aldri ser så ofte.

Svaret mitt: NEI, bortkastet tid.

Har ei venninne jeg traff for 4 år siden jeg som behandler som en lillesøster. Det er verdt å kjempe for. Når en person sier en er glad i deg ofte og kan være der for deg 100%.
Sist endret av emmma; 4. april 2014 kl. 23:45.
Er enig med flere av de andre: Det er ikke nødvendigvis noe å strebe etter. Om dere ikke har bad blood dere i mellom, men kommer helt greit overens når dere ses så ville jeg ikke stressa med det. Alle er forskjellig og alle har ikke det samme behovet for et tett bånd med søsknene sine (hø hø eller resten av slekta).

Meeen på den andre siden så kommer det kanskje fra feil kjeft. Har 2 yngre søsken (henholdsvis 2 og 5 år yngre enn meg). Har et nært forhold til begge, selv om vi har perioder hvor vi ikke snakker så mye sammen, men det er vel bare naturlig når alle er blitt "voksne" og holder på med sitt. Føler ikke jeg at trenger å søke de opp og kreve mer closeness for å passe på at de nære forholdene forblir sånn de har vært. Vi er ikke noe mindre gode venner selv om vi ikke snakker sammen hverdag eller hver uke.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
En av de vanskeligste tingene man lærer som voksen er at man kan ikke please alle. Noen ganger er det fremmede som utfordrer prinsippene dine, andre er det folk som står deg nær som skaper problemer for deg eller du skaper. Dessuten kan man ikke se på et søskenforhold mellom deg og et søsken alene. Man må tenke på alt som påvirker både deg og søskenen, fra tidligere familieliv, andre venner, karrierevalg osv osv. Det er ikke gitt at to søsken i to vidt forskjellige miljø skal kunne ende opp med å være nære og "kompatible" fra dag 1 til grava. Kanskje det ikke er så mye skyld å plassere på søsknenes atferd ovenfor hverandre. Kanskje de rett og slett er blitt påvirket så mye av det de har gjort i livet at et nært søskenforhold ikke er mulig, fordi man er for forskjellige.

Tar å bruker sammenligningen forelskelse jeg. Noen ganger når man blir betatt, besatt eller forelska i en person så er det forestillingen om hvordan det bør være, hva det kan bli man blir oppslukt av. Man vil ha noe som egentlig ikke er der eller er naturlig at utvikler seg sånn. Et helt spekter kan tenkes frem, fra "friend zone" til et mishandlende "av-på forhold". Da kan man ende opp med å bare fokusere på sine egne forestillinger og drive seg og motparten det dreier seg om helt i bakken.

Det er noe som heter "if it ain't broke, dont fix it". At man ikke har et supernært forhold til et søsken, kanskje særlig når man ikke noen gang har hatt det, høres ikke ut som noe som må "fikses" i mine øyne.

Kanskje det også er en del av litt overskuddsbasert og stormannsgal atferd? Kanskje mye har falt på plass i livet ditt og du begynner å drømme om at alt må eller skal være pertentlig, sosialt misunnelsesverdig eller perfekt?

Spør deg selv: hvis du måtte fortelle til noen du beundret eller respekterte veldig at du hadde et veldig dårlig forhold til søstera di og "ikke fikk til å reparere det" hadde du følt skam? Mindreverdighet?

Det er gjerne sånn at man begynner å tenke på alt som har vært normalt som for dårlig når man begynner å fart på liv, karriere osv. Plutselig må man være det perfekte paret, den perfekte moren osv. Samfunnet idoliserer jo de som mestrer alt og når høyt opp. Men alle gjør jo ikke det. Og hvis alle gjorde det så hadde vi jo kunnet si at det var et veldig likt og egalitært samfunn, og det må jo flere her inne være enig med meg når jeg sier at er en fantasi som er langt fremme i tid, om enn det noen gang kommer.
Sist endret av meaculpaUIO; 7. april 2014 kl. 13:56.
Glem all krangling som barn/ungdom ihvertfall, det betyr ingenting i dag uansett. Ble kastet rundt og banket opp hver dag i årevis selv, men det var da frustrasjon var naturlig å ta ut på den måten, så det er ikke så big deal. Men selv om TS og søster ikke trenger å være nære venner med mye kontakt så burde forholdet løftes et hakk eller to, så det går an å møte opp i familiesammenhenger, ikke kleine ut alle andre og gjøre familiemedlemmer triste, og ikke minst gjøre oppgjør med arv lettere når den dagen kommer.

Som om det ikke er traumatisk nok at foreldre legger inn årene, så vil man ikke sloss som to våte katter i en sekk rett etterpå. Arv kan virkelig få frem det verste i folk, uansett hvor lite det dreier seg om, ting med affeksjonsverdi for eksempel...

Så mitt råd ville være å rydde alt som heter blodsbånd og søskenkjærlighet ut av hodet, og behandle henne som en kollega du ikke liker men må forholde deg til.
Sist endret av FlipMcFlop; 7. april 2014 kl. 14:19.
Et godt forhold til søsknene tror jeg vil være viktigere og viktigere jo eldre man blir, og også lettere å oppnå når begge har passert 20 år. Men det er forskjell på et godt forhold mellom to brødre, og gode kompiser. Det siste er kanskje ikke like nødvendig, men jeg føler ihvertfall at det er gull verdt for min egen del!