Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 7166
Jeg vet om en 200 år gammel jerngruve beliggende like utenfor bygrensen.
Den ligger godt skjult med godt tilgjengelig, kort vei fra buss/bil.
Rett innenfor inngangen har taket rast inn, men vi kan grave oss inn ovenifra, jeg har laget et lite hull for å titte og tror det skal gå greit.

http://www.flickr.com/photos/6825680...in/photostream

Noen som blir med?

Mindre dårlig bilde:
http://www.flickr.com/photos/6825680...n/photostream/
Sist endret av bajjaz; 17. juli 2013 kl. 13:59.
Ekke så gruveglad selv, men har et par kompiser som garantert er med på dette!

Send meg gjerne en PM så kan vi ta det derfra.
Kan du komme med litt mer spesifikk plassering av gruven enn like utenfor bygrensen? (PM)
Kan bli med jeg, men har ikke så mye erfaring med UE da
Trådstarter
Flere som vil være med?
The Mad Doctor
Hvor langt ned tror du gruva går?
Trådstarter
Sitat av Rocker-T42 Vis innlegg
Hvor langt ned tror du gruva går?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, det er det som er så spennende
Men det går en flott gruvegang innover etter raset.
Det var min gamle lærer som anbefalte den som turmål, han hadde selv besøkt den ved flere anledninger på 50-60 tallet.

Smeltehytta som gruva soknet til hadde drift i ca 30 år, men jeg vet om ihvertfall en gruve til.

Jeg tror det haster litt, gruva går inn under riksveien og raset tok nesten med seg autovernet så når det blir oppdaget blir den nok stengt.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Si ifra / send meg gjerne en sms, bajjaz, når du vet når dere tenker å dra (hvis dere ikke har tatt turen allerede), så kan jeg se an om jeg er i Oslo. Kan prøve å hive ut et bilde av gruveåpningen med raset snart (enten i kveld eller på søndag).
Anbefaler eventyrlystene folk å bli med bajjaz ut dit! Raset kan skjule en eller flere gruveganger som kanskje ikke har vært besøkt på mange år!!
Trådstarter
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Si ifra / send meg gjerne en sms, bajjaz, når du vet når dere tenker å dra (hvis dere ikke har tatt turen allerede), så kan jeg se an om jeg er i Oslo. Kan prøve å hive ut et bilde av gruveåpningen med raset snart (enten i kveld eller på søndag).
Anbefaler eventyrlystene folk å bli med bajjaz ut dit! Raset kan skjule en eller flere gruveganger som kanskje ikke har vært besøkt på mange år!!
Vis hele sitatet...
Vi har ikke vært på tur enda.
Men jeg tok en liten tur og tittet alene.

Hullet
http://www.flickr.com/photos/68256809@N06/9313783409/

Gruve nr 2(?)
http://www.flickr.com/photos/68256809@N06/9313906117/


Jeg snoket litt rundt i en gjengrodd gruvevei og fant selvsagt et sprengt pengeskap, jeg pleier som regel det

Hvis gruve nr 2 er gruve uten tilknytning til den andre inngangen, er nok vi de første til å besøke den på 50-100 år.

PS! send gjerne en pm om hvordan bildene legges ut i tråden

Da har jeg endelig funnet gruven i de gamle tykke bøkene.
Det lå faktisk et komplett jernverk på stedet, og det skal være flere gruver både der og i nærheten.

Veien over ble bygget for mer enn 150 år siden og det ser ut som om utfylling til den har stengt gruve 2.
Min lærer fortalte om 1 gruve og han hadde kjørt på grusvei, det tyder jeg til at det ikke er senere modernisering som har stengt denne og at den faktisk kan ha vært stengt så lenge.
Sist endret av bajjaz; 18. juli 2013 kl. 22:34.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Søndagstur folkens, pm for tid og sted.
Er gira selv, sendt deg pm
Trådstarter
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
Er gira selv, sendt deg pm
Vis hele sitatet...
Gleder meg selv, ultimat ue dette.
Må advare om brennesle i området, jeg angret på shortsvalget sist jeg var der.

Oppmøtested/tid kommer i posten da beregnet på kjørende, hvis noen tar buss må vi spisse avtalen litt, så send PM.
Fortsatt ledige plasser
Hey, kommer hjem den 4 august nå Tenkte å bli med, men nårtid tenkte dere å dra?
Trådstarter
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Hey, kommer hjem den 4 august nå Tenkte å bli med, men nårtid tenkte dere å dra?
Vis hele sitatet...
Søndag 28 juli.

Nå tror jeg at jeg har sendt oppmøte-PM til alle påmeldte, hvis noen ikke har fått, send PM.
Nye sender også PM
Skal virkelig prøve å komme.

Er det langt å gå eller er det mulig å kjøre helt frem?
Tenker på utstyr etc.
Trådstarter
Sitat av Arrakiss Vis innlegg
Skal virkelig prøve å komme.

Er det langt å gå eller er det mulig å kjøre helt frem?
Tenker på utstyr etc.
Vis hele sitatet...
Vi får kjørt helt frem, men må parkere ca 200m fra.
Det gjør denne gruva veldig spennende, hvis vi finner noe kult der så kan vi fint bruke tungt utstyr som pumpe eller generator og skikkelig lys hvis gruven ser kul ut.

Når jeg, thoryllo og et ikkemedlem heretter kalt kjøttpromp besøkte gruva hadde vi for dårlig tid til en gravejobb.
Når jeg returnerte med militærspade så fikk jeg inntrykk av at jeg kunne ta meg helt inn, det gjør jeg av prinsipp aldri på slike steder(HMS).
Jeg utvidet ikke hullet mer for ikke å slippe inn regnvann, jeg tror raset kan utgjøre en demning.

Jobben kommer hvis det viser seg at gruve 2 virkelig er en selvstendig gruvegang.
Bøkene forteller om utfylling i området foretatt før 1863, så hvis det har stengt en gruve, så må vi jo inn
Så gode spader og spett er nok en fordel, selv så kjører jeg tohjuling og har bare med militærspade og vadere som også kan lånes ut.

Det ser ut som om vi blir et godt crew som får oss en fin tur, så jeg anbefaler deg og komme.
hadde vært kult om vi får med oss 1 eller 2 aggregater, Batteri-drevne arbeidslamper osv.

til de som har mer utstyr av samme type, ta med det dere har hvis dere har plass, kan være andre kunne trengt å låne f.eks en lommelykt, så ingen går uten lys.
Sist endret av Luci Tristis; 27. juli 2013 kl. 17:09.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Jeg har 2 tripoder hvis en av dere vil prøve litt lightpainting f.eks der nede Gi lyd hvis dere vil låne.

Hvordan kommer folk seg dit egentlig? Bor på Jessheim, hvis noen kjører forbli ville det vært kjekt å få sitte på Har nemlig ikke penger jeg kan sløse på buss og tog
Sitat av Echuz Vis innlegg
Jeg har 2 tripoder hvis en av dere vil prøve litt lightpainting f.eks der nede Gi lyd hvis dere vil låne.

Hvordan kommer folk seg dit egentlig? Bor på Jessheim, hvis noen kjører forbli ville det vært kjekt å få sitte på Har nemlig ikke penger jeg kan sløse på buss og tog
Vis hele sitatet...
forventes gratis ride mao.? xD

FYI: jeg kjører, men ikke derfra.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
forventes gratis ride mao.? xD

FYI: jeg kjører, men ikke derfra.
Vis hele sitatet...
Forventes ikke nei, men har ikke mulighet til å betale blodpris for det
Trådstarter
Sitat av Luci Tristis Vis innlegg
hadde vært kult om vi får med oss 1 eller 2 aggregater, Batteri-drevne arbeidslamper osv.

til de som har mer utstyr av samme type, ta med det dere har hvis dere har plass, kan være andre kunne trengt å låne f.eks en lommelykt, så ingen går uten lys.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke annet enn støtte dette.
Hvis noen har utstyr de kan ta med , så gjør det.
Vi kan kjøre helt frem til gruva uten problemer, så utstyr slipper vi for en gangs skyld å drasse på.
Tyngde eller mengde er ikke noe problem og lys får vi aldri nok av på slike steder, så om noen har noe med trøkk i, TA MED!

Da er førstemann på vei med kollektivt og ventes fremme 1430, jeg også prøver å fremskynde litt.
Så hvis dere er utålmodige, kan dere fremskynde noe.
Gleder meg:-)
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Jeg er fremme der du ga meg link nå bajjaz. Hvor er dere hen?
Lykke til! Husk å ta masse bilder og ver forsiktige
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Var ikke så mye der, måtte grave oss inn, og da var det bare drøyt 10meter inn før det hadde rast igjen.
Trådstarter
Sitat av SeaJagermeister Vis innlegg
Lykke til! Husk å ta masse bilder og ver forsiktige
Vis hele sitatet...
Takker for den, alle overlevde og er på vei hjem nå.
Men oppfordringen var absolutt på sin plass, denne gruven er sprengt inn i veldig sprøtt fjell og må absolutt regnes for å være farlig.
I tillegg til raset ved inngangen var det kjemperas inne i gruva og løse kampesteiner klare til å rase ned i hodet på den som går inn.

Takker også gutta som ble med, jeg syns vi var en fin gjeng som samarbeidet godt, og jeg håper absolutt på nye turer med dere.
Jeg vet om flere hemmeligheter.

OBS OBS!
IKKE post bilder før dere får beskjed av meg, jeg tipser nå min kontakt i lokalavisen.
Hvis ikke de lar seg friste av en gruvetur som oss, kanskje de kjøper de beste bildene.
Da må disse IKKE ligge ute fra før.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Da må disse IKKE ligge ute fra før.
Vis hele sitatet...
De kan ikke bare ta bildene uten å spørre/betale dere, så spiller da vel ingen rolle om dem likker ute her ?
Trådstarter
Sitat av SRB Vis innlegg
De kan ikke bare ta bildene uten å spørre/betale dere, så spiller da vel ingen rolle om dem likker ute her ?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg virkelig ikke greie på.
Har du en troverdig link?

Vi har nok en del bilder som ikke skal i noen avis uansett, hvertfall jeg
Brukeren på bildet sitter oppe på raset og befinner seg der taket burde ha vært.
Der massene skrår opp til venstre, går det en "brønn" oppover i fjellet, den er full av løse kampesteiner som holdes oppe av løsmassene dere ser.
Dette utgjør en effektiv felle for den som måtte prøve å grave seg videre innover.
[IMG]\[/IMG]
Som dere ser bøyer lyssabelen hans seg kraftig under presset.

Bildet tatt av echuz
han som sitter der, er så kreativ at han brukte Kamera som sensur på seg selv, kudos!
Trådstarter
Da har sjefen til Y ringt og vil se på våre bilder og snakke med meg.
Hva gjør vi?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
uuum...? Bare legge de ut?
Trådstarter
Sitat av SRB Vis innlegg
De kan ikke bare ta bildene uten å spørre/betale dere, så spiller da vel ingen rolle om dem likker ute her ?
Vis hele sitatet...
Best å være på den sikre siden.

Nå samler vi inn bilder og tilbyr dem til salg og det ser greit ut.

Etter at dette er ferdig fylles tråden med bilder og kanskje en freak i media sak.
Om noen av gutta som ble med ned i den gufne gruva kan tjene penger på det blir jeg veldig glad.
Da har vi fylt en god mappe med bilder som tilbys for salg neste uke, da har jeg en avtale med avisen.
Flotte fotos gutter, absolutt flere der som burde kunne selges.
▼ ... noen uker senere ... ▼
updates, please
Trådstarter
Sitat av Spntneous Vis innlegg
updates, please
Vis hele sitatet...
Jeg passerte gruva i forrige uke og da var den ikke sikret.
Avisen har fått fotos og nr til intervjuobjekt, men jeg håper de IKKE skriver om gruva før den er sikret, den er en skikkelig barnefelle slik den står nå.

Men bevares den er fortsatt tilgjengelig for ue, så send PM.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skickar PM med uppgifter