Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 10789
Hei.

Jeg har tatt MDMA i russetiden 3 ganger. Den første gangen var første dagen 1 dropp (200mg). Fire dager etter det igjen droppet jeg 200mg og ventet 4 timer for så å droppe 150mg, dette var helt idiotisk da jeg vet at man vanligvis skal droppe helst en time etter man har nådd peaken. Siste dagen droppet jeg 150mg og så 150mg en time etter peaken.

Etter den første gangen merket jeg ingenting av ettereffekter som søvnproblemer angst osv. Etter den andre gangen jeg droppet følte jeg meg helt jævlig dagen etter, vibrering i kroppen heftig depresjon og var hjemmeværende i to dager. Føler dette ødelagte resten av russetiden min. Den siste gangen for noen dager siden følte jeg meg ok dagen etter, var sliten osv men ikke noe deprimert eller noe. Dagene som har fulgt etter har vært helt jævlig. Sitter inne og føler alle hater meg/ vil ikke ha noe med meg å gjøre. Klarer ikke å være med venner fordi jeg føler jeg ikke har noe å bidra med rett og slett, nesten som en gråstein.

Det jeg lurer på er hvor lenge dette vil vare, evt om det kan ha varige skader over lengre perioder. Skal ihvertfall aldri ta noe mer drugs da det overhodet ikke er verdt det.
Helt ærlig så tror jeg mest av alt dette handler om at du psyker deg selv ned og leter etter problemer. Tydelig at det ikke er noe for deg.

Spis sunt og sov ut skikkelig, så ordner det seg av seg selv.
Hadde du ventet minst tre-fire uker etter første gangen med å ta det igjen, hadde du nok ikke merket like mye til disse bivirkningene. Det du sitter med nå er et stort underskudd på serotonin i hjernen din, og da er det ikke rart du føler deg slik du beskriver. Heldigvis går det over i løpet av noen dager til et par uker. Her er det selvsagt ingen fasit, men det beste du kan gjøre er å få i dag mat, være i aktivitet og prøve å fungere så normalt som du klarer.

Om du noen sinne planlegger å ta MDMA igjen, kan det være lurt å holde deg til litt mindre doser. 200 mg + 150 mg er ganske mye, mange vil klare seg fint med 2 x 100 mg i løpet av en kveld. Og som påpekt tidligere, vent lengre mellom gangene. Gjør man det en gang i halvåret eller sjeldnere blir det både en mer spesiell opplevelse, og man slipper å forringe livskvaliteten på grunn av serotoninunderskudd.
Haha, artig at jeg så denne tråden, har droppet 3 ganger i russetiden selv. Nå lurer jeg på hvem du er og om vi droppet sammen eller noe.

Droppet litt mindre enn deg (100-150mgs per gang), men over en ukes tid. Jeg på den annen side er ikke deprimert eller noe, tvert i mot har jeg bestemt meg for å slutte å fyre etter den ene syke opplevelsen, og føler jeg har lært mye. Jeg tror grunnen til at jeg ikke er deppa er at jeg spiste sykt mye frukt, tran, c-vitamin piller og masse annet kosttilskudd hver dag av frykt for å havne i en situasjon som deg.

Så mitt tips er å spise masse sunn mat, vær med venner selv om du ikke vil, og prøv å ha en "objektiv holdning" ovenfor depresjonen.. altså tenk.. "mdma-en fucker med hjernen min, det går snart over, hjelper ikke å bry seg" (selv om det er vanskelig). Lykke til!
Dun know what to do
appleaya's Avatar
Jeg vet egentlig ingen ting om dette, men av en eller annen grunn føler jeg meg rimelig sikker på at tiden vil lege dine sår ganske fort.
Er vel mange som har følt angst etter et par uker med festing. Ta det med ro, du kommer blir snart i god form tror jeg.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sov nok, spis bra og tren hvis du klarer, så går det med all sansynlighet over av seg selv.
For mye MDMA i lengre perioder gjør at lageret med dopamin/ lykkestoff i hjernen kan ha blitt oppbrukt, og du vil føle deg generelt mer nede enn til vanlig, frem til dette har fylt seg opp igjen. Dette kan ta litt tid, men det skjer.

Meeen jeg tror nok ikke det er det som har skjedd med deg. Hvis man er nervøs for eventuelle bivirkninger, og nærmest leter etter symptomer, så facker man syken, og kan havne laangt nede, uten at det nødvendigvis er drugs som er problemet. Ta det med ro, gjør ting du liker, vær sosial og tenk på andre ting. Da blir nok ting bedre ganske snart
Mann, du droppet alt for mye(Med mindre det ikke var den beste kvaliteten). Og alt for frekvent. i tillegg var alkohol inne i bildet, og det hjelper ikke hjernen og rekopuere seg like effektivt som normalt.

Men slapp helt av, effekten er midlertidig.

1. Masse C vitaminer
2. Om du har tilgang til det; 5HTP supplement
3. Masse vann, og sunn mat.
4. Søvn

Om ikke så lenge kommer du til å være pigg igjen, så slapp helt av.
Har vært der selv, droppa 300mg med bra, ren MDMA over 2 doser en kveld, og neste fikk jeg tak i 300mg til, men denne gangen uviss kvalitet.
Visste fra før at dette var en dårlig ide, men ville se hvordan det funka og hvordan jeg følte meg etterpå.
Følte meg helt fucka i 3-4 dager etterpå... Tror det var mest fordi den andre "mdmaen" godt mulig har vært noe annet. Hadde twicthes når jeg sku sove og hadde mye mer angst enn til vanlig.. veldig kjett

Tren, spis bra, så går det over fortere
Med mindre du er eksepsjonelt eksponert for kjemisk ubalanse i hjernen er dette som susanna sier BARE i hodet ditt.

Du hadde aldri merket forandringen i seratoninnivåer om du ikke var bevisst på det. Gjerne en dag eller to etterpå, men utover det er det bare placebo. Skjerp deg, så ordner det seg
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Hvis du syntes noen få dagers nedtur er fæl prøv 3 måneder pepper nedtur.... med konstant shitt feeling, følelsen av at mamma, pappa og tante har blitt spist av lillebror før han hang seg for 3 timer siden, alle hater deg, du er stygg, fuck alt...sååå er du ganske nybegynner av nedtur magien.

Selv på nedtur passer jeg å få i meg riktig mat, rikelig med væske, magnesium tabletter osv, og så må man bare prøve å gjøre det beste ut av nedturen, tenke positvt, røyke rev og munche til en god morsom komdeie osv. Nedturen blir til det man gjør ut av det, sitter du bare hjemme sykemeldt å sutrer over hvor jævlig du har det blir det deretter ganger 5000'ish. God påske...
▼ ... over en uke senere ... ▼
bortsett fra å følge rådene over her pleier større mengder cola, litt godteri og en god bok/film/serie/podcast gjøre susen for mitt vedkommende. vet hvor lett det er å si at man bør tenke positivt, men har du kommet deg inn i rett tankemønster tar det ikke mange dagene før du er blid som ei sol igjen. Var i en liknende situasjon selv på omtrent samme tid som deg, rent bortsett fra at jeg ikke var russ.
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Det jeg lurer på er hvor lenge dette vil vare, evt om det kan ha varige skader over lengre perioder. Skal ihvertfall aldri ta noe mer drugs da det overhodet ikke er verdt det.
Vis hele sitatet...
Det er så absolutt verdt det, bare du ikke misbruker det noe så inni helvete som du nå har gjort. Ja, man kan ved svært sjeldne tilfeller faktisk ta varig skade av MDMA men det er ved kronisk bruk eller helt ekstreme doser (noe som ikke er ditt tilfelle.

Du vil føle deg bedre når serotonin lagrene dine er fylt opp igjen. What comes must also come down. Du kjørte på ganske heftig i flere dager i strekk (noe man ikke skal gjøre på MDMA fordi etter første kveld så er man nærmest tom for serotonin i hjernen, som gjør at dagen etterpå vil ikke MDMA'n gi deg den samme rusen) så jeg vil tro du ikke vil føle stort til dette innen 1-2 uker topp - avhengig av din psyke (varier fra person til person). Om du røyker cannabis så ville jeg brukt dette som en slags midlertidig medisin for øyeblikket..

Personlig tok det meg over 1 måned og komme over en helg med latterlig store mengder MDMA i fjor (var første gangen min også). Den første uka røyka jeg en del (hasj) til å få vekk det jævligste av det men det hang desverre igjen for meg i lang tid etterpå
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Liten update i tråden. Det verste har gått over, men jeg er forsatt mildt deprimert. Det jeg sliter med er dårlig hukommelse, paranoide tanker, sosial angst og at jeg ikke føler meg verdsatt. Er konstant sint på foreldrene mine og har ikke noen form for lyspunkter i horisonten. Til susanna og tøffetom så må jeg si at dette er noe annet enn min egen psyke, dere er ikke kyndige til å uttale dere. Før den andre gangen jeg droppet mdma i russetiden var alt annerledes. Jeg var glad, motivert og positiv, nå er jeg trist og negativ.

Hva bør jeg gjøre nå? Vil SSRIer hjelpe mot denne depresjonen?
En kjenning av meg tok nesten 1 gram iløpet av 4 dager, første dagen tok han 150, 3dje dagen tok han 600 mg og fjerde dagen tok han ca 200. Han fikk litt stjerneskudd i synet og andre småbivirkninger, snakket ikke om depr, men han så ikke akkuratt giret og glad ut.

Uansett så ga jeg han 6 tabletter med 500 mg Glutathione, og han tok 1 daglig og ble straks bedre, stjerneskuddene forsvant osv. Jeg kjøpte dette på Iherb, men selges over alt.

Glutathione - the mother of all antioxidants WIKI
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Liten update i tråden. Det verste har gått over, men jeg er forsatt mildt deprimert. Det jeg sliter med er dårlig hukommelse, paranoide tanker, sosial angst og at jeg ikke føler meg verdsatt. Er konstant sint på foreldrene mine og har ikke noen form for lyspunkter i horisonten. Til susanna og tøffetom så må jeg si at dette er noe annet enn min egen psyke, dere er ikke kyndige til å uttale dere. Før den andre gangen jeg droppet mdma i russetiden var alt annerledes. Jeg var glad, motivert og positiv, nå er jeg trist og negativ.

Hva bør jeg gjøre nå? Vil SSRIer hjelpe mot denne depresjonen?
Vis hele sitatet...
Hva har du prøvd hitill? Er kostholdet ditt variert nok, tar du vitaminer, har du prøvd kosttilskudd som 5htp osv? Trener du?

Jeg har spist mye MDMA i min tid, til tider med et mye høyere og hyppigere forbruk enn det du har nevnt, og har selvsagt truffet veggen et par ganger jeg også. Mine nedturer varer typisk i 4-5 dager, og hver gang passer jeg på å tilpasse kosthold, trening og tidsfordriv etter hva som er nødvendig for å unngå tankespiraler og komme meg fort på bena igjen.

Hvordan man reagerer på stoffer som dette er veldig individuelt, og det er mulig du bare ikke er godt disponert for å bruke MDMA.

For all del, ikke selvmedisinèr deg med antidepressiva! Ta kontakt med en lege om du føler ting blir for mye.
Litt fucka råd å gi, men røyk dmt eller changa, fikser mye ;-)

Er ihvertfall bedre råd enn å bruke antidep, det løser lite.
Sitat av frontman Vis innlegg
Litt fucka råd å gi, men røyk dmt eller changa, fikser mye ;-)

Er ihvertfall bedre råd enn å bruke antidep, det løser lite.
Vis hele sitatet...
Å røyke DMT førte, for meg, til mye kraftigere og mer ubehagelige etter-effekter enn jeg noen gang har fått av noe annet rusmiddel. Jeg sier ikke at man ikke kan få noe positivt ut av det, men det blir kganske så useriøst å foreslå i denne sammenheng, imho.
Sist endret av fetter; 16. juli 2013 kl. 14:44.
kan vel være enig der, er nok bedre å være i mer balanse som du sier.

Liker det men har HØY respekt for det selv om det ikke hørtes sånn ut.

Takk for rettelsen! ;-)

Sitat av fetter Vis innlegg
Å røyke DMT førte, for meg, til mye kraftigere og mer ubehagelige etter-effekter enn jeg noen gang har fått av noe annet rusmiddel. Jeg sier ikke at man ikke kan få noe positivt ut av det, men det blir kganske så useriøst å foreslå i denne sammenheng, imho.
Vis hele sitatet...
Det er naturlig å bli litt "deprimert"(varer som regel ikke lenge) etter man har tatt mdma. Har med at du tømmer endorfinlageret ditt. "Only now you've been high when you're feeling low"
Jeg har tura på MDMA to ganger og dagene etterpå var jeg mye med de jeg droppa med. Tror det var ganske lurt. Vi la oss sammen, våknet opp sammen, chillet resten av dagen med litt mat, drikke, sigg og joints og bare pratet om den heftige turen vi nettopp hadde vært på. Det føles alltid godt å være omringet av gode venner, spesielt når man har gjort noe så morsomt sammen.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Med mindre du er eksepsjonelt eksponert for kjemisk ubalanse i hjernen er dette som susanna sier BARE i hodet ditt.

Du hadde aldri merket forandringen i seratoninnivåer om du ikke var bevisst på det. Gjerne en dag eller to etterpå, men utover det er det bare placebo. Skjerp deg, så ordner det seg
Vis hele sitatet...
Åjo, det skal jeg love deg Serotonin er veldig viktig i forhold til både humør, kroppstemperatur, fordøyelse osv. Hvis man både tømmer lagrene, OG overstimulerer reseptorene slik at de går i "hvilemodus" (som f.eks SSRI gjør) så vil man definitivt merke det. Det tar også lenger tid å bygge opp igjen lagrene enn for de fleste andre signalsubstanser, men etter en uke vil det normalt være tilstrekkelig.

Når det er sagt, så er det noe i det. Når du først får "nedturen" vil du havne i en ond sirkel/bebreide deg selv og lignende. Dette vil forsterke alle symptomer fordi det hindrer frigjøring av serotonin. Her er faktisk den beste medisinen å tenke positivt og gjøre ting som vanligvis gjør deg glad. Ikke tenk negativt, det er svært lite sannsynlig at du har pådratt deg noen varige effekter.

Ja, det var ufornuftig omgang med narkotika, men nå har du forhåpentligvis lært noe viktig; å behandle alle psykoaktive substanser med respekt og å undersøke nøye hvordan de kan brukes trygt. Jeg har tatt en god del MDMA, men aldri opplevd noe negativt Mulig jeg bare er heldig, men jeg tror mye av forklaringen er at jeg ikke har bekymret meg fordi jeg vet at OM noe skulle komme, så er det midlertidig.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av frontman Vis innlegg
En kjenning av meg tok nesten 1 gram iløpet av 4 dager, første dagen tok han 150, 3dje dagen tok han 600 mg og fjerde dagen tok han ca 200. Han fikk litt stjerneskudd i synet og andre småbivirkninger, snakket ikke om depr, men han så ikke akkuratt giret og glad ut.
Vis hele sitatet...
Wat, er det ikke normalt å ha "stjerneskudd" i synet? Jeg har det hele tiden, og har hatt det i mange år.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Wat, er det ikke normalt å ha "stjerneskudd" i synet? Jeg har det hele tiden, og har hatt det i mange år.
Vis hele sitatet...
Samme her. Får de hvertfall 5 ganger i uka og jeg har ikke rørt knips eller mdma på 3-5 år. Akuratt som små blå gnister med en liten hale som flyr random rundt i synsfeltet. Varer aldri mer en 10 sekunder da så er ikke noe jeg plages av.
Sist endret av A-tillah; 22. juli 2013 kl. 02:20.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Samme her. Får de hvertfall 5 ganger i uka og jeg har ikke rørt knips eller mdma på 3-5 år. Akuratt som små blå gnister med en liten hale som flyr random rundt i synsfeltet. Varer aldri mer en 10 sekunder da så er ikke noe jeg plages av.
Vis hele sitatet...
Aldri rørt MDMA meg i det heletatt, og hvis jeg er trøtt feks så er det som om jeg ser gnister eller som du sier at noe flyr rundt i synsfeltet. Skjer meg svært ofte, men jeg har mange andre interessante synsting i tillegg også da. Ting kan plutselig se større ut enn de egentlig er, eller plutselig ser det ut som at alt er opp-ned. Trodde alltid at det var normalt å få sånn til tider.

Noen som har opplevd noe lignende?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Aldri rørt MDMA meg i det heletatt, og hvis jeg er trøtt feks så er det som om jeg ser gnister eller som du sier at noe flyr rundt i synsfeltet. Skjer meg svært ofte, men jeg har mange andre interessante synsting i tillegg også da. Ting kan plutselig se større ut enn de egentlig er, eller plutselig ser det ut som at alt er opp-ned. Trodde alltid at det var normalt å få sånn til tider.

Noen som har opplevd noe lignende?
Vis hele sitatet...
Dette er helt vanlig. Jeg har det selv, en svart prikk i synnsfeltet som kommer og går.

http://nhi.no/sykdommer/oye/symptome...iser-3587.html
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har lest forskjellige innlegg på bluelight og drug-forums. Kjenner meg helt igjen i de fleste historiene deres. Folk som svarer på postene svarer på samme måte som mange av dere har gjort ala at det bare er i hodet mitt og at det vil gå over, men slik er det ikke. Har tidligere hatt en slik periode som det jeg har nå, bare at den varte mye kortere og var ikke like intens, så jeg kan se for meg at dette ikke er noe som skjer med mange. Men jeg vil nesten med 100% sikkerhet si at mdma var den utløsende faktoren. Alt var perfekt før den andre dosen som dagen etter sendte meg i limbo og den tredje dosen bare knuste meg.

Hjernen våres fungerer på en fysisk måte og hvis det er noe i veien med det fysiske kan det få store konsekvenser for det psykiske. Har hatt ganske negative tanker den siste tiden. Når jeg er med venner setter jeg dem på en stol og tenker fyflate hvorfor gidder de å være med meg? Før hadde jeg veldig stor selvtillit, nå er jeg blitt veldig sjenert og sliter med å få igang en samtale. Ting dere skriver her kan jeg ta meg veldig nær av. Høye doser mdma om jeg ikke tar helt feil kan ødelegge serotonin aksoner, de vil komme tilbake men ikke på samme måte som før.

Sikkert mye som er feil av det jeg har skrevet, men ikke tenk på det, er litt full. For meg er ikke det viktig, men heller at jeg blir mentalt frisk igjen.

Jeg har gjort noen tiltakt for å prøve å få ting skal skli inn på skinner igjen. Så det jeg har gjort er å bestille 5-HTP, Sceletium Tortuosum og Curcuim. Vurderer å bestille Memantine, noen som vet noe om det? Skal begynne å legge meg i hardtrening og ha et sunt kosthold med mye fisk, magert kjøtt, grønnsaker osv. Er det noen som tror at SSRI-er vil hjelpe meg mye forresten? Vurderer å få fastlegen min til å skrive det ut. Nå skal jeg ta ansvar for mine egne handlinger.

Her er forresten to sider jeg har lest på og synes er relevant for denne saken føler jeg.

http://www.bluelight.ru/vb/threads/5...DMA-Depression
http://dancesafe.org/drug-informatio...-neurotoxicity

Noen som tror at å droppe mdma en gang til kan være løsningen på saken eller?
Du kan jo reise til legen å si at du dreit deg ut i russetiden og tok mdma. Han/ hun har vel taushetsplikt, og du kan ikke straffes med mindre det finnes noen beviser på at du har tatt det. riktig?

Det er nok bedre for kroppen din å få ting som legen sier du skal ha enn å stappe i seg 4 forskjellige kosttilskudd på en gang. Hvis han ramser opp de samme tingene så vet du i hvertfall at det er trygt... Tror du kommer til å bli helt bra igjen, men tror at ønsket resultat kommer fortere hvis du får veiledning av lege.

Lykke til og god bedring
Sist endret av Fjøsnissen; 11. august 2013 kl. 01:05. Grunn: 'leif
Takk kompis. Litt innviklet da fastlegen min faktisk er familievenn, vet at det er taushetsplikt men for meg blir det litt ukomfortabelt. Tenker å preike med ham imorgen.
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Noen som tror at å droppe mdma en gang til kan være løsningen på saken eller?
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke. Hold deg langt vekke fra MDMA på en stund.
Det er jo tydelig at dette stoffet ikke er noe for deg (ihvertfall ikke enda, vent noen år til du er fullt utviklet mentalt)
Sist endret av Juicekongen; 11. august 2013 kl. 01:18.
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Hjernen våres fungerer på en fysisk måte og hvis det er noe i veien med det fysiske kan det få store konsekvenser for det psykiske. Har hatt ganske negative tanker den siste tiden.

...

Er det noen som tror at SSRI-er vil hjelpe meg mye forresten? Vurderer å få fastlegen min til å skrive det ut. Nå skal jeg ta ansvar for mine egne handlinger.
Vis hele sitatet...
JA, det er bare fysiske (kjemiske) reaksjoner og jeg tror også at man skal fikle minst mulig med disse sårbare systemene. Hva er fysisk galt med deg?

Til det andre spørsmålet er det et SOLEKLART nei. SSRI er ikke et fnugg bedre enn ecstasy, og abstinensene er helt jævlige. Virkningen er også så dårlig at jeg ikke forstår at det er lov til å markedsføre det som antidepressiva engang.

Ecstasy er en slags SSRI, eller en SRA om man skal være litt mer spesifikk. En SSRI blokkerer "reuptake" av serotonin ut av synapsen, som igjen fører til mer tilgjengelig serotonin, om enn ikke i samme grad som MDMA. Problemet er at hjernen vil prøve å gjenopprette en slags naturlig balanse på samme måte som med ekstremt uvettig bruk av MDMA, nemlig ved å nedjustere de aktive aksonene. Ved å sette noen (mange) i hvilemodus blir hjernen normalisert og etter en stund sitter du igjen med bare noen få aksoner som har tilgang på langt over normale nivåer av serotonin.

Alt vel hittil, men den dagen du slutter med SSRI er hjerna di fucka. Reseptorene som en gang var der er nå historie, og abstinensene av serotonin er mildt sagt helt jævlige. SSRI er galskap, og som en "funfact" kan jeg nevne at kokain er en DRI, den blokkerer "reuptake" av dopamin og dermed får synapsene uvanlig mye tilgjengelig dopamin som føles bra der og da.

Du vil ikke starte dagen med SSRI, og du vil ikke state dagen med kokain. Noen SSRI'er er verre enn andre, og visst du først på død og liv skal rote deg bort i noen, så hold deg til cipralex der du kan glemme en dose uten å få jævlige abstinenser.

I korte trekk; la hjernen din prøve å reparere seg selv. Kjemisk indusert "lykke" er noe som bør forbeholdes MDMA en sjelden gang, og med fornuftig bruk. Hvis du er EKSTREMT depressiv kan du ta SSRI i en periode, men da bør det være snakk om liv eller død. Effekten ellers er så å si ikke tilstede, mens abstinensene i høyeste grad er der om du vil slutte, eller glemmer å ta "fikset" ditt.

Du bygger deg selv ned ved å tynge deg selv med dette ansvaret for at du har ødelagt hjernen din. Du har ikke det. Det er mulig at du har overstimulert den, men den vil finne igjen balansen. Det hele blir en ond sirkel. For å komme deg ut av det må du først akseptere at situasjonen er som den er, og så fokusere på det du har igjen som kan gjøre deg glad. SSRI er ikke løsningen.
Sitat av phish Vis innlegg
JA, det er bare fysiske (kjemiske) reaksjoner og jeg tror også at man skal fikle minst mulig med disse sårbare systemene. Hva er fysisk galt med deg?

Til det andre spørsmålet er det et SOLEKLART nei. SSRI er ikke et fnugg bedre enn ecstasy, og abstinensene er helt jævlige. Virkningen er også så dårlig at jeg ikke forstår at det er lov til å markedsføre det som antidepressiva engang.

Ecstasy er en slags SSRI, eller en SRA om man skal være litt mer spesifikk. En SSRI blokkerer "reuptake" av serotonin ut av synapsen, som igjen fører til mer tilgjengelig serotonin, om enn ikke i samme grad som MDMA. Problemet er at hjernen vil prøve å gjenopprette en slags naturlig balanse på samme måte som med ekstremt uvettig bruk av MDMA, nemlig ved å nedjustere de aktive aksonene. Ved å sette noen (mange) i hvilemodus blir hjernen normalisert og etter en stund sitter du igjen med bare noen få aksoner som har tilgang på langt over normale nivåer av serotonin.

Alt vel hittil, men den dagen du slutter med SSRI er hjerna di fucka. Reseptorene som en gang var der er nå historie, og abstinensene av serotonin er mildt sagt helt jævlige. SSRI er galskap, og som en "funfact" kan jeg nevne at kokain er en DRI, den blokkerer "reuptake" av dopamin og dermed får synapsene uvanlig mye tilgjengelig dopamin som føles bra der og da.

Du vil ikke starte dagen med SSRI, og du vil ikke state dagen med kokain. Noen SSRI'er er verre enn andre, og visst du først på død og liv skal rote deg bort i noen, så hold deg til cipralex der du kan glemme en dose uten å få jævlige abstinenser.

I korte trekk; la hjernen din prøve å reparere seg selv. Kjemisk indusert "lykke" er noe som bør forbeholdes MDMA en sjelden gang, og med fornuftig bruk. Hvis du er EKSTREMT depressiv kan du ta SSRI i en periode, men da bør det være snakk om liv eller død. Effekten ellers er så å si ikke tilstede, mens abstinensene i høyeste grad er der om du vil slutte, eller glemmer å ta "fikset" ditt.

Du bygger deg selv ned ved å tynge deg selv med dette ansvaret for at du har ødelagt hjernen din. Du har ikke det. Det er mulig at du har overstimulert den, men den vil finne igjen balansen. Det hele blir en ond sirkel. For å komme deg ut av det må du først akseptere at situasjonen er som den er, og så fokusere på det du har igjen som kan gjøre deg glad. SSRI er ikke løsningen.
Vis hele sitatet...

Takk for langt og godt svar. Skal snakke med lege imorgen og hvis han vil sende meg på SSRIer kommer jeg til å nevne det du skrev her. Men hva med de andre "kosttilskuddene" jeg har kjøpt? Fungerer de?
Du bør virkelig passe på 5-htp, det er ikke til å spøke med. Ikke innta MAOi-er mens du tar 5-htp og IKKE bruk SSRI, da kan du ende opp med serotonin syndrom.

lykke til
Sist endret av Quasar; 11. august 2013 kl. 16:05.
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Takk for langt og godt svar. Skal snakke med lege imorgen og hvis han vil sende meg på SSRIer kommer jeg til å nevne det du skrev her. Men hva med de andre "kosttilskuddene" jeg har kjøpt? Fungerer de?
Vis hele sitatet...
Mitt aller beste råd er å holde seg unna alt som påvirker de viktigste signalhormonene i hjernen så lenge du kan. Det finnes tilfeller da det er den eneste løsningen, men da snakker vi meget alvorlig sykdom. Akkurat 5-HTP (5-hydroxytryptofan) kan jeg ikke helt se det store problemet med så lenge du ikke blander med MAOI eller SSRI siden det er en "precursor" til serotonin (5-hydroxytryptamin, 5-HT) og kroppen vil ikke bruke mer enn nødvendig til å lage serotonin. Uansett er det mye bedre å sørge for at man har "byggeklossene" tilgjengelig enn å sprøyte kjemikalier inn som direkte påvirker hjernefunksjonen

Lykke til!
Rå kakao inneholder L-tryptophan som konverteres til Serotonin, Dopamin og Serotonin.... Kakao er god medisin. Pass på at den er rå. Er den prossessert forsvinner blant annet det høye C-vitamin innholdet kakao naturlig inneholder.