Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 7469
Jeg elsker dubstep! Det er det beste som har hendt meg innen musikk hittil i mitt 25 år lange liv. Det er bare så kraftfullt og ubeskrivelig bra, den måten å sette opp musikken på blant annet. Jeg skulle ønsket enda mer prat om sjangeren, og aller helst fått enda flere til å oppdage hvor deilig det kan være. Mer prat: Da om noe annet enn Skrillex, da det er ganske 2011 og litt kjedelig kanskje?

Jeg hører utelukkende kun på dubstep. Ikke fordi jeg må, men det meste av annen populærmusikk blir litt for kjedelig når en venner seg til det kraftfulle, deilige tempoet.
Samtidig tror jeg at med dubstep, så får man så mye mer på kjøpet. Derfor tror jeg at jeg kun klarer meg med en sjanger. Med mer på kjøpet, så er det ofte et snev av annen sjanger implementert i dubstepmusikk. Jeg skal komme med mange eksempel på hvor variert det er.
Jeg tror alt for mange forbinder dubstep med bråk, og ikke gidder gi det en sjanse. Håper med dette å få vist bredden i denne ene sjangeren, selv om selvfølgelig noe er likt.


Overlegen på fantastiske introer (ca. det første minuttet):
- The Immigrant - Day Out Of Time (Shockone's Earthquake In B Mix)
- Urban Assault - Falling
- LAXX - In My Place
- Sound Avtar - The Last Life

Chill Out:
- Soulforge - Dreamfast (Blend Remix)
- P.E.S.T - Elevation feat. Audra Nishita (P.E.S.T.'s Dubstep Mix)
- Above & Beyond feat. Zoë Johnston - Alchemy (Submerse Remix)

Bra vokal:
- PeaceTreaty - In Time (Singularity Remix)
- Melotronics & Liquilade ft. Pauline Fiksson - Triangles
- Konec feat. Anna Yvette- The Void
- Singularity - Horizon (feat. Nilu)

Hip Hop/ gangster
- Juss B & Qarrell feat. Phaze 1 - On Fire
- SPL, The Bassist & Triage - Pistol Pants (SPL Remix)
- Funtcase - Everybody Knows (Feat. Foreign Beggars Vs Ogz)

Hehe!
- Skoumal ft. The Third System - Angry Dub

Rolig, deilig, avbalansert:
- Nobleman & Router - The Final Test
- Mathco - Sticky
- Genetix - Mohair

Noen form for rock:
- Red Glow Burning - Earth
- Drop Goblin - 'The Gate
- KillSonik - Slaughterhouse

Remixer på dagens populærmusikk (ofte bedre enn original):
- Calvin Harris ft. Florence Welch - Sweet Nothing
- Avicii vs. Nicky Romero - I Could Be The One (DANK USA Remix)
- Bingo Players - Out Of My Mind (Case & Point Remix)

Kraftfullt:
- Brainpain - No Remorse
- Synchronice - Countdown
- Sponge Bandits - To the Shadows
- Kelly Dean - Firewall

Ganske særegent:
- p0gman - TGASD
- DJ Snipaz & Squalid Squad - Understand
- KLRGRM - Shock Out

Så er det fortsatt liv laga for denne sjangeren tror dere, eller var det mer kult før i tiden? Om det ikke er noen overraskelse, så tror jeg det, at det er liv laget altså. Når man først er bitt av basillen, er det vanskelig å komme seg ut av dubstepmusikkens kraft. Få forstår meg!
Sist endret av daegis; 28. juni 2013 kl. 02:00.
Syntes Dubstep er så slitsomt. chillstep liker jeg veldig godt da.
Sitat av woocommerce Vis innlegg
Syntes Dubstep er så slitsomt. chillstep liker jeg veldig godt da.
Vis hele sitatet...
Chillstep er da virkelig dubstep det også, det er enkelt og greit en enkel måte å beskrive en undersjanger

@OP

Dubstep er forøvrig en av mine favorittsjangre men jeg gir faen i om noen ikke liker det, det er en god gruppe med bassheads i norge og vi klarer oss fint som den lille gruppen vi er men skader ikke med flere
Sist endret av elkjip; 28. juni 2013 kl. 02:24.
Trådstarter
Sitat av elkjip Vis innlegg
Chillstep er da virkelig dubstep det også, det er enkelt og greit en enkel måte å beskrive en undersjanger

@OP

Dubstep er forøvrig en av mine favorittsjangre men jeg gir faen i om noen ikke liker det, det er en god gruppe med bassheads i norge og vi klarer oss fint som den lille gruppen vi er men skader ikke med flere
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig med deg. Det er kult å like noe ikke alle andre liker.
Men jeg oppdager hver uke nye låter, som gir ekstrem nytelse. Føler det så leit at det "bare" er jeg som skal få oppleve hvor bra det er.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Jeg hørte igjennom sånn ca. alt av linker du postet her, var noe jeg likte, men generelt synes jeg mye dubstep bare blir enten for forutsigbart eller for slitsomt. Jeg liker noe dubstep, men har en tendens til å like litt andre datagenererte/redigeringsheavy sjangre litt bedre.

Eksempel på artister: C2C, Pendulum, James Blake etc.

Men innen dubstep sjangre er det mye random YT artister det går i, men ingen spesifikke, kjente.


EDIT: Ironisk nok var favoritten min blant alle de du linka til Angry Birds sangen, hehe
Sist endret av Freddy_fred5; 28. juni 2013 kl. 02:34.
regner med jeg har rundt 100-150 sanger i bilen som jeg stort sett hører på hver dag. hører veldig mye på dubstep generelt. Har et søskenbarn som ikke forstår hvorfor jeg kan høre på slikt, da han sier at der ikke eksisterer rytme.

Jeg vil si at dubstep ikke er "lett" og forstå, det er ikke "lett" og høre. For mange er dubstep, dubstep og thats it. For meg, og sikkert for mange andre så er dubstep så utrolig mye. Der folk bare hører lyse skrikende toner kan jeg høre en historie, jeg føler ofte at mange dubstep sanger fortelle noe, selv om der ikke er mye vokal. Må si jeg elsker det, og vil forsette med deg. wub wub wub, den mest behagelige lyden jeg vet om <3
Dubstep er en av få musikksjangere jeg absolutt ikke klarer og høre på. Synes veldig ofte sangene blir for monotone og forutsigbare, de mangler den klassiske edm oppbyggningen, drops og rytme.
Dubstep som er borderline DnB er greit. Knife Party er ikke too bad
Skjønner ikke helt at du kan holde deg til bare én sjanger. Ikke at det er noe galt med dubstep, men er du aldri i humør til noe annet?

Jeg har ikke spesielt mye peiling på sjangerinndelinger, men hører mye på Burial. Da Untrue kom ut ble det kalt dubstep, nå er det mange som sier det er mer 2-step og garage, ikke vet jeg. Det høres ikke veldig mye ut som mye av det som i dag kalles dubstep, men det er nå uansett det vakreste albumet jeg vet om, perfekt soundtrack til å vandre rundt i byen seint på natta etter en fest, eller kanskje på bussen hjem.
Likte dubstep ganske godt før, men jeg har gått lei egentlig. Det har litt med at enten er det blitt for kommersielt, ellers så er det oppbrukte massive-presets som blir brukt. (Blandt de mindre populære, i så fall.) Men finner jeg rette låta (jævlig heavy og dirty drop), så hører jeg da på det.

Utenom, så vil jeg jo slenge med at denne er ganske chill:

http://www.youtube.com/watch?v=gkime9M4z34
Sist endret av Bruskork1; 28. juni 2013 kl. 07:14.
Sitat av daegis Vis innlegg
Jeg er veldig enig med deg. Det er kult å like noe ikke alle andre liker.
Vis hele sitatet...
Greia er at det ikke var uvanlig å like dubstep. Folk ble dritlei og "kom seg videre". Er ikke noe undergrunn opplegg liksom.

Selv liker jeg også dupstep og har fortsatt denne som favoritt:
http://www.youtube.com/watch?v=DbCYsEMg09o

Musikkvideoen er bare helt fantastisk

Men jeg hører på alt mulig etter hvordan formen er. Kan sitte og høre på Blues en dag, og pop/rock/punk/RnB/reggea osv. en annen dag. Er vel kun klassisk, Jazz og gabber musikk jeg ikke kan fordra.
Veldig lite "bruksområder".
Ville ikke ha brukt det i begravelse feks.
Elsker det meste av dubstep, er ikke noe spesifikt jeg hører på innen sjangeren, bare jeg synes det er kvalitet.

I den siste perioden har jeg blitt helt hektet på Swindle's nye album Long Live The Jazz. Dette er en plate med så mange fete tunes, er en blanding av Dubstep og Jazz, noe av det beste jeg har hørt på en stund.

Sanger som er verdt å høre på platen.

Long Live The Jazz
Forest Funk
Ignition
Phone Me


andre artister/sanger det er verdt og få med seg.

Getter - Smasher
Getter & 12 Gauge - Slam har blitt helt hektet på Getter den siste perioden, den fyren kan sin brostep!

50 Carrot - Wiz Kid vet denne sangen er gammel, men fortsatt en banger! 50 Carrot har geniale basslines.

Rehl + KZW - Maximum Warp [The Frim 140 to 175 Remix]
Dette tror jeg er den feteste sangen jeg vet om i disse perioder, The Frim sjokkerte meg helt med denne awesome Dubstep/Drumstep remixen.

Space Laces - Digital Gangsta fy faen hvor jeg gleder meg til denne sangen er ute, Space Laces, sjokkerer helt med denne sangen, har du forresten ikke hørt noe annet av Space Laces burde du sjekke ut fyren.

Vet det ble en del brostep her nå, men er vel det som treffer meg best for tiden.
Dubstep var kult helt til det blei kjipt...

Men om jeg først skal høre på det, så blir det somregel Benga eller Skream. Å heller ikke der er jeg fan av det nye de lager.
Alt var så mye bedre før i tia :P
Sist endret av KjellFresh; 28. juni 2013 kl. 08:30.
Dubstep er artig, men blir slitsomt/kjedelig i lengeden. Personlig er jeg glad i Hard trance/Hardstyle
Vel jeg kan sette pris på en sang eller to i måneden, men jeg kunne aldri bare hørt på Dubstep, eller kun en sjanger generelt, musikk er livet mitt og jeg hører på omtrent alt som er av sjangre.. Deler et par artister som jeg kan sette pris på..

Fladiux, en norsk fyr jeg faktisk hørte første gang her på Freak: http://www.youtube.com/watch?v=AkrhCHpODFQ
Krizz Kaliko, er kanskje mer rap, men er den bra? Jepp! : http://www.youtube.com/watch?v=COOChLv4NiQ
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Kan vel akseptere at dubstep er noe folk digger, men for meg er det som black metal; ikke musikk.
Jeg har aldri likt dubstep, mest på grunn av at det kjennes som et massivt bråk når musikken dropper.
Det er ikke skjeldent at jeg finner en fin reggae sang, så plutselig kommer det ''baaaaawahacacacacacbam'' og ødelegger alt for meg. Dette fordi noen følte at det ikke var nok med å lage en super chill sang, det måtte klæsjes på dubstep oppå.
ArbeidsledigProletar
Sitat av danseku Vis innlegg
Dubstep er en av få musikksjangere jeg absolutt ikke klarer og høre på. Synes veldig ofte sangene blir for monotone og forutsigbare, de mangler den klassiske edm oppbyggningen, drops og rytme.
Vis hele sitatet...
Tja... Du motsier deg selv, de HAR nettopp 4/4 og de er satt opp, intro -> oppbygging -> drop -> bridge -> drop -> outro. Selvfølgelig er ikke dette en fasit, men er mye sånn.
"Dubstep" er blitt et samlebegrep for all musikk med halftime rytme og høyt tempo, typ 140 bpm. Sjangeren har mistet all tilkobling til dub, som jo var det originale utspringspunktet.
Trådstarter
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Elsker det meste av dubstep, er ikke noe spesifikt jeg hører på innen sjangeren, bare jeg synes det er kvalitet.

I den siste perioden har jeg blitt helt hektet på Swindle's nye album Long Live The Jazz. Dette er en plate med så mange fete tunes, er en blanding av Dubstep og Jazz, noe av det beste jeg har hørt på en stund.

Sanger som er verdt å høre på platen.

Long Live The Jazz
Forest Funk
Ignition
Phone Me


andre artister/sanger det er verdt og få med seg.

Getter - Smasher
Getter & 12 Gauge - Slam har blitt helt hektet på Getter den siste perioden, den fyren kan sin brostep!

50 Carrot - Wiz Kid vet denne sangen er gammel, men fortsatt en banger! 50 Carrot har geniale basslines.

Rehl + KZW - Maximum Warp [The Frim 140 to 175 Remix]
Dette tror jeg er den feteste sangen jeg vet om i disse perioder, The Frim sjokkerte meg helt med denne awesome Dubstep/Drumstep remixen.

Space Laces - Digital Gangsta fy faen hvor jeg gleder meg til denne sangen er ute, Space Laces, sjokkerer helt med denne sangen, har du forresten ikke hørt noe annet av Space Laces burde du sjekke ut fyren.

Vet det ble en del brostep her nå, men er vel det som treffer meg best for tiden.
Vis hele sitatet...
Gøy at også du allerede har oppdaget Getters nye EP. Jeg tenker siden den ikke er lansert enda. 9. juli er datoen. Jeg vet dette fordi jeg digger plateselskapet den kommer fra, Firepower Records. Ekstrem kvalitet, kule cover osv. Tror Datsik er blant de som driver Firepower. Og selv om det er kvalitet, kommer alltid nye EP'er fra dem på Spotify dagen det lanseres. Veldig bra!

Men på Getters nye, er det flere kule låter, blant annet også denne for min del!
Getter & Trampa - Bonesaw
Den er veldig hard da, og vil trolig ikke passe for et "utrent" øre!

Sitat av panopticon Vis innlegg
Skjønner ikke helt at du kan holde deg til bare én sjanger. Ikke at det er noe galt med dubstep, men er du aldri i humør til noe annet?

Jeg har ikke spesielt mye peiling på sjangerinndelinger, men hører mye på Burial. Da Untrue kom ut ble det kalt dubstep, nå er det mange som sier det er mer 2-step og garage, ikke vet jeg. Det høres ikke veldig mye ut som mye av det som i dag kalles dubstep, men det er nå uansett det vakreste albumet jeg vet om, perfekt soundtrack til å vandre rundt i byen seint på natta etter en fest, eller kanskje på bussen hjem.
Vis hele sitatet...
Det er som jeg sier innledningsvis, få forstår meg. Hehe!
Men jeg opplever som regel aldri at valg av musikk kommer an på humør. Det er noe jeg dessverre ikke helt forstår hos andre. Man lar seg jo ofte styre av hva man selv mener, så.
At jeg klarer meg bare med dubstep handler vel om at alt annet blir litt for kjedelig. Dette på grunn av takten og den fantastiske rytmen i dubstep som holder alt i gang, det er så deilig. Bare må ha det!
Sist endret av daegis; 28. juni 2013 kl. 13:17.
Sitat av daegis Vis innlegg
Gøy at også du allerede har oppdaget Getters nye EP. Jeg tenker siden den ikke er lansert enda. 9. juli er datoen. Jeg vet dette fordi jeg digger plateselskapet den kommer fra, Firepower Records. Ekstrem kvalitet, kule cover osv. Tror Datsik er blant de som driver Firepower. Og selv om det er kvalitet, kommer alltid nye EP'er fra dem på Spotify dagen det lanseres. Veldig bra!

Men på Getters nye, er det flere kule låter, blant annet også denne for min del!
Getter & Trampa - Bonesaw
Den er veldig hard da, og vil trolig ikke passe for et "utrent" øre!



Det er som jeg sier innledningsvis, få forstår meg. Hehe!
Men jeg opplever som regel aldri at valg av musikk kommer an på humør. Det er noe jeg dessverre ikke helt forstår hos andre. Man lar seg jo ofte styre av hva man selv mener, så.
At jeg klarer meg bare med dubstep handler vel om at alt annet blir litt for kjedelig. Dette på grunn av takten og den fantastiske rytmen i dubstep som holder alt i gang, det er så deilig. Bare må ha det!
Vis hele sitatet...

Getter er awesome det meste han har releaset er helt superb og treffer meg perfekt.

Hehe ja digger Firepower Records selv, og ja du har rett det er Datsik som driver Firepower

Bonesaw er forresten helt ekstrem! Digger Trampa også, har du ikke hørt ut noe av han burde du sjekke han ut.

Andre artister som er verdt og få med seg fra Firepower.

Rekoil

The Frim

Terravita

MUST DIE!
Flere og flere mennesker begynner jo å oppleve dubstep nå, det spilles jo til og med på radioen nå og da!
Synes forøvrig det er fin sjanger, men merker jeg blir litt lei etter hvert.
Liker mange av undersjangrene i dubstep, og i dag er vel det meste jeg hører på fra promoteringskanaler på youtube. MrDubAndBass har mye bra fra folk jeg ikke har hørt om før. InspectorDubplate har noen bra låter, pluss noen mikser (Friday Filth Session). CaptialDubstep er enda en channel. Jeg synes slike kanaler er en fin måte å fine ny musikk, slik at jeg ikke blir lei. Hvis jeg skulle hørt på bare de samme artistene ville det blitt ensformig. Det beste er vel at de også laster opp mange forskjellige typer dubstep. Liker alt fra liquid stranger til skream, d-jahsta, teknian, noisia osv ^^

Sitat av Echodius Vis innlegg
Flere og flere mennesker begynner jo å oppleve dubstep nå, det spilles jo til og med på radioen nå og da!
Synes forøvrig det er fin sjanger, men merker jeg blir litt lei etter hvert.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk noe jeg ikke liker. Synes ikke at musikken egentlig passer på radio. Det er mer noe man enten hører på med bra hodetelefoner eller bra anlegg, ikke en liten radio.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Mesteparten av musikken i startposten er jo ikke Dubstep, men Brostep.

Alltid like kjipt når folk påstår at Skrillex, Excision og Datsik er dubstep. Blir litt som å kalle Black Metal for Rock.

Ellers er det svært mange som produserer, og hører på særlig Brostep. Dubstep er vel som jeg har skjønt det ekstremt lite populært, og jeg kjenner personlig ikke et eneste menneske som hører på det. Liker det ikke særlig godt selv heller, men Brostep kan til tider være kult. Liker dog Drumstep og DNB bedre, da Brostep kan bli så ensformig og forutsigbart.
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Mesteparten av musikken i startposten er jo ikke Dubstep, men Brostep.

Alltid like kjipt når folk påstår at Skrillex, Excision og Datsik er dubstep. Blir litt som å kalle Black Metal for Rock.

Ellers er det svært mange som produserer, og hører på særlig Brostep. Dubstep er vel som jeg har skjønt det ekstremt lite populært, og jeg kjenner personlig ikke et eneste menneske som hører på det. Liker det ikke særlig godt selv heller, men Brostep kan til tider være kult. Liker dog Drumstep og DNB bedre, da Brostep kan bli så ensformig og forutsigbart.
Vis hele sitatet...
Brostep må være så mye undersjanger det vil. Men en ting er sikkert, det er ikke en offisiell sjanger! En av verdens største musikkbutikker på nett, Beatport.com, klassifiserer alle låtene i startposten som dubstep. Kun de som ikke liker at dubstep har utviklet seg i den retningen det har gjort, kaller det for brostep.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av daegis Vis innlegg
Brostep må være så mye undersjanger det vil. Men en ting er sikkert, det er ikke en offisiell sjanger! En av verdens største musikkbutikker på nett, Beatport.com, klassifiserer alle låtene i startposten som dubstep. Kun de som ikke liker at dubstep har utviklet seg i den retningen det har gjort, kaller det for brostep.
Vis hele sitatet...
Tror nok du tar feil der gitt, det er en veldig offisiell sjanger!

In 2011, dubstep gained significant traction in the US market, by way of a post-dubstep style known as brostep, with the American producer Skrillex becoming something of a poster boy for the scene.[99][100][101] In September 2011 a Spin Magazine EDM special referred to brostep as a "lurching and aggressive" variant of dubstep that has proven commercially successful in the United States.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Dubstep

Og som jeg også sa, jeg personlig syns Dubstep er kjedelig, men Brostep hører jeg en god del på. Så det med at du sier at de eneste som kaller det for brostep er de som ikke liker det, stemmer ikke.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Mesteparten av musikken i startposten er jo ikke Dubstep, men Brostep.

Alltid like kjipt når folk påstår at Skrillex, Excision og Datsik er dubstep. Blir litt som å kalle Black Metal for Rock.

Ellers er det svært mange som produserer, og hører på særlig Brostep. Dubstep er vel som jeg har skjønt det ekstremt lite populært, og jeg kjenner personlig ikke et eneste menneske som hører på det. Liker det ikke særlig godt selv heller, men Brostep kan til tider være kult. Liker dog Drumstep og DNB bedre, da Brostep kan bli så ensformig og forutsigbart.
Vis hele sitatet...
Lol, da har du ikke møtt mange i fra Dubstep miljøet :/

Ifh til undersjangrere o.l kan jeg prøve å sette på hvordan jeg klassifiserer dubstep atm.

Dubstep/Brostep: Her er det du finner under den genrelle dubsteppen som utmerker seg i media.
Noen brostep artister: Skrillex, Exicison, Datsik, Flux Pavilion, Doctor P, xKore, Getter, Downlink etc etc.

Eksempel på Brostep sang:

Excision, Downlink and Space Laces, Destroid - Raise Your Fist

Deep Dubstep: Dette er vel det som folk ser på som "orignial dubstep" mere dub vibes, også litt mere eksperimentisk ifh til lyder osv. Og det er ikke så glitchy som brostep o.l
Noen Deep Dubstep artister: Kromestar, Hatcha, Kryptic Minds, J:Kenzo, Skream, Benga, Coki, Mala, etc etc.

Eksempel på Deep Dubstep sang:

Kryptic Minds - Six Degrees

Liquid/Chillstep: Er vel egentlig selvforklarende, skal være chill, kanskje litt ambient vibes, og som regel en dyp sub.
Noen Liquid/Chillstep artister: Phaeleh, Mr.Fijiwi, Sorrow, Asa

Eksempel på Liquid/Chillstep sang: Phaeleh ft. Soundmouse - Afterglow

Riddim Dubstep: Her har du den "bouncy, og wonky delen av dubstep, gjerne repetiv og som regel lite progressjoner, men igjen kan man skanke heftig til Riddim Dubstep.
Riddim Dubstep artister: 50 Carrot, Requake, P0gman, Lifecycle, Badklaat, Lost etc etc.

Eksempel på Riddim sang: Badklaat - Freq Skank (Requake Remix)

Drumstep: Ja, denne vet vel de fleste om, blandingen av Drum'n'Bass og Dubstep, gidder ikke å skrive noe spessielt om denne sjangeren.

Drumstep artister: Terravita, xKore, Dub Foundation etc etc.

Eksempel på Drumstep sang:Terravita - No Room

Du har også Purple Music, men er nesten bare Joker som lager det så, de som vil vite mer om det får ty til google.
Sist endret av kimmy9gga; 28. juni 2013 kl. 20:02.
Trådstarter
Uansett hvilket forum man tar opp dubstep, så blir det alltid inn snakk om dette brostep-opplegget. Helt uvesentlig og irrelevant i forhold til det som er temaet her, tenker jeg.

Beatport.com igjen. Der oppdager jeg alt av dubstep som jeg hører på.
De har en topp 100 liste innenfor hver sjanger, dubstep også:
Beatport Dubstep top 100
Her er det veldig mye bra. Man kan høre ca. 2 minutter på hver låt. Samtidig kan man se at hver eneste låt blir klassifisert som dubstep. Jeg velger derfor å si at jeg utelukkende kun hører på dubstep. Det får bare være så mange undersjangrer det vil. Av disse 100 låtene vil sikkert noen si at 90 % av disse er brostep. Men hvorfor står det ikke at det er det da?
Sitat av daegis Vis innlegg
Uansett hvilket forum man tar opp dubstep, så blir det alltid inn snakk om dette brostep-opplegget. Helt uvesentlig og irrelevant i forhold til det som er temaet her, tenker jeg.

Beatport.com igjen. Der oppdager jeg alt av dubstep som jeg hører på.
De har en topp 100 liste innenfor hver sjanger, dubstep også:
Beatport Dubstep top 100
Her er det veldig mye bra. Man kan høre ca. 2 minutter på hver låt. Samtidig kan man se at hver eneste låt blir klassifisert som dubstep. Jeg velger derfor å si at jeg utelukkende kun hører på dubstep. Det får bare være så mange undersjangrer det vil. Av disse 100 låtene vil sikkert noen si at 90 % av disse er brostep. Men hvorfor står det ikke at det er det da?
Vis hele sitatet...
Jeg personlig klassifiserer musikken etter hvilke følelser den gir meg. Simple as that.
Hvilken sjanger går ''koan sound'' under?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
Hvilken sjanger går ''koan sound'' under?
Vis hele sitatet...
Går vel under Glitch Hop vil jeg tro! En musikksjanger som i mine øyne er sterkt undervurdert, da den er så latterlig funky at det ikke finnes måte på.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Alltid like kjipt når folk påstår at Skrillex, Excision og Datsik er dubstep. Blir litt som å kalle Black Metal for Rock.
Vis hele sitatet...
Enda tristere er det når folk sier at Skrillex oppfant dubstep. Dubstep hadde vi så og si tidlig i 2000-tallet, med Mr Oizo.

(http://www.youtube.com/watch?v=qmsbP13xu6k)

Hadde det vel før dà også, men det har jeg ikke sjekket opp i.
Dubstep er så...2010? Det var kult en periode, men så ble man lei av alt det vrælet som kom etter.
Sitat av daegis Vis innlegg
De har en topp 100 liste innenfor hver sjanger, dubstep også:
Beatport Dubstep top 100
Vis hele sitatet...
Blir litt deprimert av den listen, egentlig. Merker at det er mye kommersiell og party/brostep-aktige sanger der.
  1. Kommersiell dubstep (Monstercat, hva forventer man)
  2. Trap
  3. Brostep (Droppet er sykt fett, aldri hørt doctor P bruke en sånn synth før)
  4. Amerikansk-inspirert, på grensa til brostep
  5. Vet ikke helt hva dette er, noe skrillex-aktig
  6. Middels dårlig remix av datsik bare (Datsik er ikke så bra lengre)
  7. Ubehagelig å høre på (Minner om noe "My first dubstep song" fra youtube)
  8. Trap
  9. Trap
  10. ok, minner litt om rusko, med "hey"-ropinga fra trap.
Ser noen få bra litt lengre ned, men enten så viser lista at jeg har en ikke så alt for mainstream smak, eller så er det den typen dubstep jeg ikke liker som faktisk selger best.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Enda tristere er det når folk sier at Skrillex oppfant dubstep. Dubstep hadde vi så og si tidlig i 2000-tallet, med Mr Oizo.

(http://www.youtube.com/watch?v=qmsbP13xu6k)

Hadde det vel før dà også, men det har jeg ikke sjekket opp i.
Vis hele sitatet...
Det var vel på samme tiden Flat Beat kom ut Dubstep, ble laget. Men Flat Beat vil jeg ikke si er dubstep.

The sound of dubstep originally came out of productions by El-B,Steve Gurley, Oris Jay, and Zed Bias in 1999–2000
Vis hele sitatet...
Sitat av Rundballe`n Vis innlegg
Hvilken sjanger går ''koan sound'' under?
Vis hele sitatet...
Utenom Glitch Hop kan det også gå under Neuro Hop, siden det er en "fusion" på Neurofunk DnB (Noisia, Evol Intent, Spor o.l) og Glitch Hop.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Enda tristere er det når folk sier at Skrillex oppfant dubstep. Dubstep hadde vi så og si tidlig i 2000-tallet, med Mr Oizo.

(http://www.youtube.com/watch?v=qmsbP13xu6k)

Hadde det vel før dà også, men det har jeg ikke sjekket opp i.
Vis hele sitatet...
Det ironiske er jo at det var Rusko som gjorde Brostep/Dubstep så ufattelig populært, og ikke Skrillex. Skrillex kom bare etterpå og gjorde det kommersielt. Men at noen av de fant det opp er ikke jo bare tull.

Mr Oizo er forsåvidt ikke dubstep i det heletatt, det er jo en form for housemusikk. At det er en synth med LFO waves/wobble betyr ikke at det er dubstep. Men karen før meg har vel allerede sagt at Oizo ikke var dubstep.

Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Dubstep er så...2010? Det var kult en periode, men så ble man lei av alt det vrælet som kom etter.
Vis hele sitatet...
Hvem bryr seg om at det er kult? Noen liker kanskje å høre på det, andre ikke. Hvis du hører på det fordi det er kult så er du temmelig tilbakestående.
Hørte mye på dubstep før, men jeg gikk bare lei etter 2-3 måneder. Den slitsomme bassen blir bare for kjedelig i lengda.

Synes fortsatt det er kult å høre på av og til, men det blir for lite variasjon, da jeg synes mange sanger høres nok så like ut.
Trådstarter
Ikke så fantastisk mange som holder ut med denne sjangeren da, virker det som. Jeg har hørt på det hver dag i ca. 2 år. Trofast fan! For meg er bassen noe av det beste. Men en bør vel like det, for det er en stor del av musikken tross alt.

Jeg har denne Kial, UFO - Konstruct 9 som favoritt akkurat nå!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av daegis Vis innlegg
Ikke så fantastisk mange som holder ut med denne sjangeren da, virker det som. Jeg har hørt på det hver dag i ca. 2 år. Trofast fan! For meg er bassen noe av det beste. Men en bør vel like det, for det er en stor del av musikken tross alt.

Jeg har denne Kial, UFO - Konstruct 9 som favoritt akkurat nå!
Vis hele sitatet...
Det som er ironisk, er at de fleste som sier at de ikke liker bassen egentlig snakker om synthene. Altså de agressive synthene som går mer på mid-spekteret enn bass-spekteret. Bassen i dubstep er som regel bare en enkel sub, noe de fleste ikke ser på som ubehagelig.

Men personlig liker jeg aggresjonen til synthene i midspekteret, altså de synthene som høres ut som gitarer med distortion eller lignende.
Da her jeg og Skeetonez to HELT forskjellige forhold til Dubstep.


Her av det jeg brukte å høre på før jeg ramlet ut av Dubstep'en. Har hørt på det i 5 år. Plutselig stoppet det bare...
Lennie De Ice - We are IE (Caspa & Rusko remix)
The Art Of Noise - Moments In Love (Caspa Remix)
Rusko - Sound Guy Is My Target
ILL BILL Bachelor & B.U.N - Choppa

Noe annet
The Flashbulb - Undiscovered Colors(Om du ikke har hørt den før, har du virkelig gått glipp av noe veldig stort. Melodisk vakker.)

har* titegn
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Kan noen lære meg forskjeller mellom de forskjellige undersjangrene? Henvis gjerne til eksempler!
Dubstep er jo the shiiit!
Jeg hører egentlig på "alt" av musikk. Men dubstep har blitt en av favorittsjangerne. Sammen med metal.
Mine favoritter:
Getter
Excision
Destroid
Space Laces
Datsik
FuntCase

Jeg bare lurer.. Siden brostep er en undersjanger av dubstep, så er det vel fortsatt dubstep??
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Anarkorken Vis innlegg
Dubstep er jo the shiiit!
Jeg hører egentlig på "alt" av musikk. Men dubstep har blitt en av favorittsjangerne. Sammen med metal.
Mine favoritter:
Getter
Excision
Destroid
Space Laces
Datsik
FuntCase

Jeg bare lurer.. Siden brostep er en undersjanger av dubstep, så er det vel fortsatt dubstep??
Vis hele sitatet...
Nja, siden Black Metal er en undersjanger av Heavy metal, kan man kalle Black Metal for Heavy metal? Teknisk sett, men det er veldig rart da det er mer som en helt egen sjanger, akkurat som dubstep/brostep.

Men ja, det er enda en form for dubstep. Men å kalle det dubstep er egentlig feil.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Nja, siden Black Metal er en undersjanger av Heavy metal, kan man kalle Black Metal for Heavy metal? Teknisk sett, men det er veldig rart da det er mer som en helt egen sjanger, akkurat som dubstep/brostep.

Men ja, det er enda en form for dubstep. Men å kalle det dubstep er egentlig feil.
Vis hele sitatet...
Hmm litt rart argument?

Må nesten spørre hvordan du klassifiserer andre dubstep sanger da.

Som feks disse.

Lost - Music Generation

Baadklaat & Requake - Surface

Sub Focus - Endorphins

Chase & Status - Blind Faith

Mojo - Across The Pond
Sitat av Dillinger Vis innlegg
Kan noen lære meg forskjeller mellom de forskjellige undersjangrene? Henvis gjerne til eksempler!
Vis hele sitatet...
Denne videoen viste ivertfall meg hva forskjellen på Brostep og Dubstep.
Noen som kan fortelle meg hvilken sjanger denne sangen går under?

Noen andre enn meg som er enige i at Koan Sound One Hand Clap er enten Deep Dubstep/Chillstep?
Har vært glad i Dubstep en stund men det er litt opp og ned. Switcher musikksmak i perioder. Men anbefaler denne spotify-playlisten da, mye fet dubstep her.
Har aldri likt dubstep, men det har vel kanskje noe med at min smak for musikk er Klassisk. Man kan sammenligne dubstep med klassisk musikk og finne mange likheter, men det store forskjellen er at i dubstepen er alt så "BRHHGUchichichiBrhguhghughughuBhrii"-aktig, om dere skjønner hva jeg mener. Men har egentlig sett nå i det siste at klassisk musikk kanskje er på vei tilbake
Sist endret av Avatar; 30. juni 2013 kl. 22:27.
Favorittsang min for tiden som går innom dubstep må være denne!