Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3438
Noen som vet hvordan jeg fjerner vokaler fra sanger ?
Det finnes ikke noen programmer som gjør dette for deg, da det er bortimot umulig. Du kan bruke et musikkprogram som audacity til å senke volumet til et frekvensområde, men du vil også fjerne andre instrumenter og lyder som ligger i samme område som vokalen.

Det beste er å finne instrumental.
Du laster ned en instrumental.
Det går også an å høre med de som har produsert sangen om å få sporene hver for seg. Tviler på at du får det, men det er jo bare å spørre. Eller last ned de forskjellige sporene og klipp de sammen.
Neutral Good
Mith's Avatar
Vokaler er a, e, i, o, u, y, æ, ø og å og kan lett fjernes fra teksten med notepad.
Vokale er vel flertallsformen av vokal hvis det er snakk om stemmebruk/sang og er svært vanskelig å fjerne fra en sang.
Sist endret av Mith; 24. mai 2013 kl. 11:55.
Sitat av Mith Vis innlegg
Vokaler er a, e, i, o, u, y, æ, ø og å og kan lett fjernes fra teksten med notepad.
Vokale er vel flertallsformen av vokal hvis det er snakk om stemmebruk/sang og er svært vanskelig å fjerne fra en sang.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=8X_Ot0k4XJc
Neutral Good
Mith's Avatar
Jo, du kan jo si det er humor, men hadde ikke du skrevet første innlegget så hadde jeg ikke skjønt noe av denne tråden.

Er det noen som vet hvordan jeg fjerner vokalsporet fra en sang?
det går ikke uten som nevnt over her å fjerne masse annet, stemmen ligger sammen med f.eks gitaren og spilles mye i samme frekvensområdet, dersom du da fjerner stemmen forsvinner mye av gitaren og.

da høres det ut som en bøtte møkk

nå skal jeg ikke si det er helt umulig, for det kommer stadig vekk ny programmvare i lydverden som tiligere ikke var tilltenkt mulig.

som f.eks muligheten til å endre på en av strengene du spilte på gitarsporet
Det er ikke noe problem å fjerne vokalen fra låten, MEN du er avhengig av å ha en acapella og selve låta i høyest mulig kvalitet (320kb, helst 16bit wave).
-Så drar du filene inn i en sequenser som nevnt ovenfor (audacity),
-Legg filene så de er like lange og er i noenlunde sync med hverandre. 1. nå skal signal bølgene ligge på bunn/topp identisk med hverandre.
-Inverter phase på vokal og line opp wavene når du har zoomt inn fila til millisec. 2. MEN denne gangen skal signal bølgene på acapella ligge fortsatt i sync, men bunn og topp vil gå over hverandre (etter phase shift).

Voalla, har du gjort dette rett nå skal du ha en CLEAN Instrumental uten artificials eller noe tull.

Som de og har nevnt ovenfor.. korrigering av eq er bare tull da en river ut sjela av produksjonen på den måten.