Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3882
Hallois! Jeg sitter her og lurer på om folkehøyskole er et godt valg, trenger et år å gjøre noe, droppa ut av vg2 nå da jeg ikke klarte mere, men gidder ikke sitte ett år å drive dank. Skal jobbe fram til skolen begynner, men hva tror dere? Alle tips og meninger motas med takk!
Har ei venninne som skal på folkehøyskole neste år, hun gjør det mest fordi det virker kjekt. Hun vil ikke få særlig mye igjen for det i utdanningen sin. Så må vi huske at folkehøyskole koster penger. Personlig ville jeg heller ha gjort vg2 eller bare arbeidet. Hva slags fag gikk du da du droppet ut?
Jeg gikk ett år på fhs året etter endt ungdomsskole og det er noe av det morsomste jeg har vært med på i allefall, veldig lærerikt innen tema du selv bryr deg om og i tilegg er det sinsykt sosialt!

Mitt tips tips til deg om du velger ett år på fhs er; Velg en skole som er LANGT unna din hjemmplass.. De elevene som dro hjem hver helg etc var garantert de som gikk glipp av mest det året jeg var på fhs.
Det er gøy. Ikke røyk hasj der, de er strenge, og det er flaut.
Har du planer om å ha det fett et år? Kjør på.
Har du planer om å bruke denne folkehøgskoleutdanningen til noe? La være, waste of money.
Tror nok mange har godt å ta et år på folkehøyskole. Et år der fokus er på helt andre ting enn karakterer og leksemas.
Folk som er skoletrøtte og sliter seg gjennom VGS uten å lese lekser og uten å lære noe det er DE som kaster vekk penger og tid. For når de skal begynne på universitet eller høyskole så har de så mange huller i kunnskapen at de må studere dobbelt så mye som de som faktisk gjorde en innsats på videregående.

Hva liker du å gjøre? Stå på ski? Friluftsliv? Musikk? Seiling? Det finnes folkehøyskoler for det aller meste
Supersosialt sier de som har gått der og alle jeg vet om som har tatt seg et år har er kjempefornøyde og at det er vel verdt det. Og mange finner tilbake motivasjonen til å lære og til gjøre lekser når de har fått bruke tid på å "finne seg sjæl".
Sitat av olaPola Vis innlegg
Det er gøy. Ikke røyk hasj der, de er strenge, og det er flaut.
Vis hele sitatet...
Røyker ikke, og kan ikke si jeg er spesiellt glad i alkohol heller :P

Planen er å gå bil og motor på birkeland FHS. Bor i Bergen så det er passe langt unna og. Gikk på bil linje, men er så dritt lei skolen og dens karakterpress! sliter veldig med tidligere mobbe fortid på 12år, så psyken min er temmelig rævkjørt... Håper å kunne ta et år der jeg kan mekke på bilen og lære det jeg føler er best, og slippe allt stresset. høres kansje litt teit ut, men jeg ville aldri klart å fulføre dette året som har gått.
Bli ferdig med vgs. Kvinnfolkene på fhs. er ikke interessert i en som ikke har rogn i posene.
Sitat av losjien Vis innlegg
Røyker ikke, og kan ikke si jeg er spesiellt glad i alkohol heller :P

Planen er å gå bil og motor på birkeland FHS. Bor i Bergen så det er passe langt unna og. Gikk på bil linje, men er så dritt lei skolen og dens karakterpress! sliter veldig med tidligere mobbe fortid på 12år, så psyken min er temmelig rævkjørt... Håper å kunne ta et år der jeg kan mekke på bilen og lære det jeg føler er best, og slippe allt stresset. høres kansje litt teit ut, men jeg ville aldri klart å fulføre dette året som har gått.
Vis hele sitatet...

Høres ut som en god plan.
Miljøskifte og det å oppleve nye mennesker og komme seg vekk fra det negative i hverdagen vil helt sikkert bli en verdifull erfaring. Lykke til på FHS.
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Bli ferdig med vgs. Kvinnfolkene på fhs. er ikke interessert i en som ikke har rogn i posene.
Vis hele sitatet...
Fantastisk snevert, det skal du ha, personlig kan jeg vel på sett og vis si at året mitt på fhs var ett års opplæring i puling, drikking, dop og friluft.. folk er forskjellige for faen
Sitat av losjien Vis innlegg
Røyker ikke, og kan ikke si jeg er spesiellt glad i alkohol heller :P

Planen er å gå bil og motor på birkeland FHS. Bor i Bergen så det er passe langt unna og. Gikk på bil linje, men er så dritt lei skolen og dens karakterpress! sliter veldig med tidligere mobbe fortid på 12år, så psyken min er temmelig rævkjørt... Håper å kunne ta et år der jeg kan mekke på bilen og lære det jeg føler er best, og slippe allt stresset. høres kansje litt teit ut, men jeg ville aldri klart å fulføre dette året som har gått.
Vis hele sitatet...
Heidu

Har selv gått globalt fokus på FHS sørlandet ifjord. Har bare positive ting å si, kjempe bra skole, og flinke lærere/rektor. Det er ikke noe du vil angre på. Mange fine turer i løpet av året. Utlandsturer, overnattingsturer til diverse øyer i området, fjelltur osv.

Fikk meg mange nye venner og det var en veldig positiv opplevelse. Læreren på bli og motor som var der i fjord (Kull 11/12) var veldig flink og hyggelig. Han hadde mye kunnskap. Hadde bil og motor som valgfag. Veldig bra verksted, ganske stort, plass til en 13-14 biler ca. To løftebukker og mye bra utstyr.

Denne bilen ble totalrestaurert på skolen blandt annet.

Så dette kan jeg anbefale deg!
Kommer helt ann på hva du vil ha ut av året. Cv messig er nok en jobb å foretrekke, og er du flink kan duu legge deg opp en hel del kroner i stedet for å bruke penger.

Dersom du får deg en kjip jobb vil nok dette være motiverende i forhold til skole
Jeg har ikke lysst å jobbe neste år, det blir enten vgs eller folkehøyskole, og jeg er omtrent bombesikker på at det blir fhs.
Folkehøyskole er awesome som bare pokker. Gogo!
Sist endret av Bombasa; 7. januar 2013 kl. 18:37.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Fantastisk snevert, det skal du ha, personlig kan jeg vel på sett og vis si at året mitt på fhs var ett års opplæring i puling, drikking, dop og friluft.. folk er forskjellige for faen
Vis hele sitatet...

Jeg sa at han burde bli ferdig med videregående også starte på fhs etter. Han er da ferdig med vgs. og er mer moden.

Det er nok innlegget ditt som er mer snevert, da flesteparten faktisk har erfaring med det du nevner før de starter på fhs. Eller, man har jo alltids raringene som har null erfaring med livet og skal prøve alt de kommer over det året.
har gått noen år mere enn nødvendig på vgs allerede. er 19år.
Sitat av losjien Vis innlegg
har gått noen år mere enn nødvendig på vgs allerede. er 19år.
Vis hele sitatet...
Synes fortsatt du kan bli ferdig med vgs. Jo lenger du drøyer det, jo vanskeligere blir det å komme tilbake. Etter vgs kan du se på deg selv som fri som fuglen og søke deg plass på fhs
fullførte aldri vgs, gikk på fhs, fikk meg fortsatt dame der. ops!

annbefales på det sterkeste! er allerede en del tråder her på forumet som jeg har prata litt i så orker ikke skrive så mye her
Sitat av JustAnotherNick Vis innlegg
Jeg sa at han burde bli ferdig med videregående også starte på fhs etter. Han er da ferdig med vgs. og er mer moden.

Det er nok innlegget ditt som er mer snevert, da flesteparten faktisk har erfaring med det du nevner før de starter på fhs. Eller, man har jo alltids raringene som har null erfaring med livet og skal prøve alt de kommer over det året.
Vis hele sitatet...
Virkelig? I ditt innlegg virket det da virkelig som at det i din mening ikke var vits i det hele tatt å begynne på fhs før man er ferdig med vgs fordi da har man, ifølge deg "fått rogn i posen"...

Det som er virkelig fantastisk med folkehøyskole er at man opplever utrolig mye sosialt iløpet av det året man er der og spør du meg er det virkelig noe enhver som er skolelei kan nyte veldig godt av, uavhengig av om han har "rogn i posen" eller ikke..

Du må gjerne rette på meg om jeg tar feil, men det er nå en gang slik det fremstår.
Ligger i senga mi på Ringerike FHS nå. Går Stand Up og Revy og elsker det! Bare fantastiske folk, lærere og miljø! Har aldri hørt om noen som ikke har likt folkehøgskole! Damer er det siste problemet i verden, så lenge det er flere jenter enn gutter på skolen så knekker de alltid.
Sist endret av Prins Bæsj; 7. januar 2013 kl. 19:57. Grunn: leif
er alltid noen som ikke passer helt inn, var ei som slutta etter noen uker der jeg gikk, skal nevnes at hu var rimelig spesiell da :P
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
sitter for øyeblikket på en folkehøyskole, på delt rom.
kan summeres i sex, drugs and rock`n roll! (ikke så mye drugs da, mest når jeg har). drikking foregår på en camping som har billige hytter (spess når du er 3-4 stykker (+)).

mye som skjer (sover for det meste, så får egentlig ikke med meg en dritt da, anbefales ikke), alltid folk, pene kvinnfolk, intressante fag, null lekser osv osv.

trenger jeg si mer?

eneste dowside: fullt lån og stipend for å dekke det, og det rekker såvidt..

afrika om 3 uker eller noe sånnt, så jah, er ikke dårlig!
Litt OF, men det er om høyskoler!
Er det noen som har gått på høyskolen i horten? er ikke helt sikker på hva den heter, men den er ganske ny Har kanskje tenkt meg dit etter lærling årene er ferdige.
Jeg gikk på folkehøyskole i Danmark og det kan virkelig anbefales. Danmark er folkehøyskolens land, har høy kvalitet på fagene og veldig fritt. Husker de hadde egen bar på skolen og røykerom, ganske annerledes enn de norske skolene
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Go for it! Ligger i dobbeltsenga mi på Skjeberg FHS atm. Fantastisk er det eneste jeg har å si. Som noen andre har nevt, farlig sosialt til tider, god opplæring i både sex og alkohol!

Ingen jeg har snakka med som har gått fhs har angra på det, folk opp i 40åra husker fortsatt året sitt på fhs, noe som burde si det meste.

Kan også nevne at jeg og er skolelei, så gikk fhs istedet for påbygg, så burde egentlig gått VG3 nå. Og alder, det har veldig lite å si. Jeg er 18 og det er folk opp til 24 her, men ingen bryr seg eller merker forkjell.

Go for it!
Virker som det blir FHS da
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av losjien Vis innlegg
Virker som det blir FHS da
Vis hele sitatet...
Gled deg!

Men opplevelsen er like mye at du har en linje du liker og vil gå, som skolen du går på. For meg ble det å prioritere skolen før linja. Noe jeg ikke angrer på!
Gleder meg villt! blir seff kjipt å ikke kunne dra på klubber osv som jeg er med i her hjemme, men ser fram til et ¨år med nye folk!