Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  351 173838
Har en god del erfaring og på dumsterdiving! Best før datomat blir kastet og det er fint spisanes i uker7mndvis etter datoen. Ellers er det kjøtt produkter, blir kastet før siste forbruksdag, og de funker fint flere dager etter datoen har utløpt. Trikset er å være der hver dag, så vet man hvor lenge det har ligget i containere. Hiver mye godt og der hvor bare embalasjen er litt ødelagt eller har skjønnhetsfeil. Enn kveld jeg var å hentet for ikke så lenge siden fant jeg: 6 halvlitere med ringnes premium (bulket), enn del hermetikk mat, 12x500gr kjøtt deig, svineknoke, 2kg ris, kaker, uante mengder me pølser, osv... helt sykt egentlig. Så er man fattig student eller bare har en trang økonomi for en periode, så kan dette være redningen. Overlevde i 2 mnd på dumsterdiving. Har ikke riktig tid til det nå, siden jeg må på jobb tidlig, og handle tiden for dumsterdiving skal helst være være rundt 23.30-00.30 (butikken har stengt og de ansatte har dradd me god margin, alle gamlinger har vært ute å luftet hundene sine). Ble stoppet av politiet engang og de spurte hvorfor jeg lusket her på denne tiden, svarte da me at jeg tok en snarvei og det var jo ikke såå seint (23.50). Er man senere på kvelden/natta og blir sett av noen inne på områder hvor det liksom ikke ska være aktivitet på natta, kan det fort være noen melder falsk alarm. Så 23.30-00.30 er den gyldne tiden. Stenger sjappa 23 vil jeg nok vente til etter midnatt med å nærme butikken. Alt kun for å unngå flaue og pinlige situasjoner, det er jo tabu i samfunnet.
Sitat av Digitalsoldier Vis innlegg
Gå og klipp deg og få deg en jobb!
Vis hele sitatet...
kødda du? han er ikke hippey, dømstring er fantastisk. sneip-delen er nasty, kjenner ingen som gjør det annet enn på fest liksom.
jeg dømstrer all maten min. mljøvennlig som faen, og butikker kaster bra mat.
men noen steder kommer mattilsynet og kjefter, da pleier de å helle zalo eller glasskår i søpla.
jobba som snekker nå i 2 mnd. er bare meg og sjefen min (en kammerat) i firma.
vi jobber hos folk som pusser opp stort sett og det står altid en kontainer på utsiden. vær dag har jeg med meg noe fint hjem. utrolig hva man kaster selvom man bare pusser opp. beste er de som river hele huset for og bygge nytt da blir det meste kasta. nå på 2 mnd har jeg klart og få med meg

- 42'' LED tv full hd fra toshiba
- en fin lyse krone som henger i stua
- nytt kjøle skap med isbit maskin og fryser, var en stor ripe nedover hele skapet med det står mot veggen.
- ute møbler fra evropris kosta vel 3.500 i fjord de plast fletta møblene med et lite glassbord
- 2 stk 12'' høytalere fra wharfedale med forsterker og fjernkontroll
- alle søple kassene jeg har
- og en svart komode fra ikea

kommer over gøyalle ting vær dag men tar bare det jeg trenger. orker ikke og bli som de sammlerne man ser på discoveri :P
Er helt ny til dette, men tenkte og sjekke ut prixn som er rett i nerheten. Stakk bak lokale dems, og åpna en son diger søppelkasse. og den var STAPPFULL av mat! helt sjukt hvor mye det var. Pålegg, brød, alle typer kjøttdeg og mye anna som sikkert er digg. Eneste problemet var at alt, vell det som lå i øverste halvdel var gådd ut på dato. Da er det vell ikke vits og grave dypere... any tips?
Sitat av DingoXo Vis innlegg
jobba som snekker nå i 2 mnd. er bare meg og sjefen min (en kammerat) i firma.
vi jobber hos folk som pusser opp stort sett og det står altid en kontainer på utsiden. vær dag har jeg med meg noe fint hjem. utrolig hva man kaster selvom man bare pusser opp. beste er de som river hele huset for og bygge nytt da blir det meste kasta. nå på 2 mnd har jeg klart og få med meg

- 42'' LED tv full hd fra toshiba
- en fin lyse krone som henger i stua
- nytt kjøle skap med isbit maskin og fryser, var en stor ripe nedover hele skapet med det står mot veggen.
- ute møbler fra evropris kosta vel 3.500 i fjord de plast fletta møblene med et lite glassbord
- 2 stk 12'' høytalere fra wharfedale med forsterker og fjernkontroll
- alle søple kassene jeg har
- og en svart komode fra ikea

kommer over gøyalle ting vær dag men tar bare det jeg trenger. orker ikke og bli som de sammlerne man ser på discoveri :P
Vis hele sitatet...
Betyr ikke det at de som pusser opp kaster bort masse penger, og at du og evnt sjefen din får masse gratis?
Sitat av xaliuz Vis innlegg
Eneste problemet var at alt, vell det som lå i øverste halvdel var gådd ut på dato. Da er det vell ikke vits og grave dypere... any tips?
Vis hele sitatet...
Det er jo det som er med dumpster diving, du tar det som er gått ut, men spiser det om det ikke lukter jævlig. gikk igjennom containeren til Gsport en gang, sprell nye ski ble med meg hjem var bare en liten ripe i dem. lå masse sykkler osv der og, men ville ikke bråke altfor mye heller....
Sitat av Mechie Vis innlegg
Mat som faktisk utløper først kommende tirsdag.
Dette er mat som alle andre kunder faktisk betaler for...
Vis hele sitatet...
Jupp... men i søpla lå den. Ligger i fryseren her hos meg. Brien var meget god og da snakker jeg ikke om billig eldorado brie, men skikkelig fransk brie. Utgått, men fullt spiselig. Har salat og grønnsaker jeg også har funnet i bosset. Har tenkt å ta en tur i natt også
Trur jeg ska ta en tur jeg også Fylle frysern med litt med kvalitetsvarer som man ellers ikke handler. Fort å bli bitt av basillen, er jo et lite kick av det og...
http://m.flickr.com/#/photos/67142434@N07/7201386304/

http://m.flickr.com/#/photos/67142434@N07/7201387378/

http://m.flickr.com/#/photos/67142434@N07/7201388244/

Gratis simens gigaset dsl/cabel modem. Dette ligger oppe på toppen av en søppel kasse øverst på parkeringsplassen ovenfor Expert vinderen. Denne er bare og hente for dem som vil ha.
Ble en runde i kveld. En del kylling, pizzadeig(blir pizza på meg nå), ost og annet godt. Fyller nesten opp fryseren med mer enn jeg klarer å spise, men da har jeg for de stunder jeg ikke har tid ril dd. En norsk hvitmuggost jeg ikke har prøvd før skal smakes på i morgen med ett glass vin til. Digger de kveldene jeg bare kan fylle poser og dra hjem med en bra fangst
▼ ... noen uker senere ... ▼
husker fra en tidligere jobb innenfor elektronikkbransjen at jeg ble ganske god venn med securitas, etter at jeg bød dem på en ny drill, og et par radioer. de ga meg en 50 lapp for at jeg skulle "glemme" søppeltralla et kvarters tid
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er dette noe du fortsatt driver med eller potrick?
Sitat av missjones Vis innlegg
Folk må gjøre som de vil, så lenge det er lovlig. Men jeg syntes noe som er enda viktigere er at folk slutter å kaste så mye mat. Jeg gjør det selv, og det er skikkelig dumt.

Jeg jobber på sykehjem og der kastes det flere diger tønner med mat hver eneste dag! Det er TRAGISK. Mennesker sulter i andre deler av verden og her kaster vi mer enn vi spiser.
Vis hele sitatet...
Hadde de bare skjønt at demokrati er det eneste styresettet som fungerer i dag så. Det er ikke vår skyld. Så ikke ha skyldfølelse.
Matvare butikker har vanligvis datosjekk hver eneste dag, varene blir bare kasta i en container og "pressa".

Jobber selv i en matvare butikk og det er helt latterlig hvor mye som blir kasta, en gang fant jeg mat for ca 3000 på ca en halvtime, alt for i bosset.

En ting til, datosjekk blir vanligvis gjort i starten av dagen rett etter åpningstid.

Syns selv det er utrolig ekkelt og grave opp mat fra containere, men tenkte jeg kunne gi noen tips.
Verste jeg var med på i butikk var når vi kaste 10 vogner med toro produkter fordi de kunne innholde nøtter, frista og stikke i containeren for litt brownies da...
brownies kunne inneholde nøtter? og det ble kastet?! det er jo vanlig å ha nøtter i brownies!

Fant ett hjulmutter løsnesett i en container med meca, var ikke brukt! kun lappen utenpå som var delvis løsnet verdi, 500,-
Sitat av missjones Vis innlegg
Folk må gjøre som de vil, så lenge det er lovlig. Men jeg syntes noe som er enda viktigere er at folk slutter å kaste så mye mat. Jeg gjør det selv, og det er skikkelig dumt.
Vis hele sitatet...
I denne sammenheng så ønsker jeg bare å opplyse om at utøvere av dumpsterdiving faktisk faktisk kan rammes av loven dersom en politijurist mener det er grunnlag for vinning:

Hvis tyveri av søppel skal rammes av loven må det innebære noen form for vinning. I et tilfelle hvor det er matavfall som rappes er det renoveringsselskapene det går ut over fordi de har inntekt på søppelet de leverer til avfallsstasjonene.

– Jeg kan ikke utelukke at et matavfallstyveri rammes av loven, men jeg tviler på og kan vanskelig se for meg at et slikt tilfelle ville blitt påtalt, sier politiadvokat ved Salten politidistrikt Bjarte Walle.
Vis hele sitatet...
http://www.nettopp.uin.no/article/2946


Her er det en flott billedserie for dere som lurer på om dumsterdiving virkelig er verdt det: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/t...mark/1.7978766
Det var noen polakker som raida konteinern vår full av brum-lakk, tynner, syre, verktøy osv. De skulle ha en lakksprøyte som va innerst og flytta rundt på oljefatene fulle av kjemikalier. Det de ikke visste var at vi hadde møte på kontoret og kikket på. Så falt det ene fatet med syre ned og sprakk opp så det rant syre over føttene, fyfaen hvor fort de løp!
Sitat av losjien Vis innlegg
brownies kunne inneholde nøtter? og det ble kastet?! det er jo vanlig å ha nøtter i brownies!
Vis hele sitatet...
Er ikke lov å selge varen, når det ikke står spesifikt på pakken at den kan inneholde nøtter. Når Toro da finner ut at noe har skjedd som gjør at det kan finnes nøtter i posen, må de trekke hele partiet. Har selv vært med på å fjerne alle Toro sine bakeposer vi hadde i butikken på tidspunktet. Butikken får penger av Toro tilsvarende innkjøpsprisen på varene, men varene må uansett destrueres ifølge loven, så derfor gikk de fleste rett i søpla. I slike tilfeller er det kjekt å ha en sjef som ikke følger alle paragrafer til punkt og prikke, og at man selvsagt ikke selv har nøtteallergi! Ble mye brownies den påfølgende perioden for å si det sånn!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er ikke så glad i å rote i containere, men med en gang det kommer elektronikk inn i bildet blir det en annen sak! Har nettopp skaffet med 2 velfungerende 140W høyttalere som står på gulvet, en Xbox og rambrikker. Har tidligere funnet vifter, mus, webcam, massevis av ledning osv som jeg tar ut fra datamaskiner. Favoritten er nok harddisker på grunn av magnetene inni

Btw, noen som vil dele gode steder til dumpster diving for elektronikk i Trondheim?
Har de ikke elektronikk låst inn i sånn metallbur da? Kan aldri tenke meg at de hiver 100% velfungerende elektronikk i vanlige conainere ....
Sitat av Taurean Vis innlegg
Har de ikke elektronikk låst inn i sånn metallbur da? Kan aldri tenke meg at de hiver 100% velfungerende elektronikk i vanlige conainere ....
Vis hele sitatet...
Det bruker å være kasser av metallstenger. Har ikke sett noen som er låste før, men vet om et rom der man trenger adgangskort for å komme inn.
Da er det ikke mulig for allmenheten å komme til. Men du kan gjerne ordne et grafikkort som kjører d3 til meg ^^
Rotet litt i elektrokonteinerne til NTNU igår Fant ikke så mye brukbart, men kom hjem med en Pentium 4 prosessor og et gammelt ASUS skjermkort. Var en liten elektromotor der også som jeg vurderte, men hadde ikke med skrujern så fikk den ikke løs. Ellers var det mange gamle datamaskiner der (ala 2005 teknologi)
Er det noe organisert dumpster diving i norge? Altså på en måte sånn at man treffes for å jakte mat sammen en kveld eller ligende?
har for tiden sommerjobb hos nortura (de som distribuerer mat for gilde, prior osv) jobber på "siste stopp" før butikkene og her kastes det sikkert 2-3 europaller med mat hver dag hvor sikkert en pall er mat som sikkert kan spises uten problemer.

de er riktig nok flinke å selger trygg mat som ikke kan selges til butikker p.g.a. trykkfeil eller ukritiske feil på innpakkning selges for en slikk og ingenting til ansatte.

desverre så er nok områdene til nortura godt inngjerdet så dere klarer nok ikke å komme dere til godsakene, men om noen ikke har noe imot å klatre litt så er det kun mat i en dedikert container på alle anleggene deres
Sist endret av elkjip; 9. juli 2012 kl. 02:34.
Noen tips for oss i Østfold?

▼ ... noen måneder senere ... ▼
Heisann!
Noen friganere/dumpster-divere i Trondheim som er aktiv på forumet her? Vanskelig å komme i kontakt med noen via internett, og dårlig info. Er dette fordi det er få folk som driver med dette eller fordi dd ikke vil dele plassene de dumpstrer? Hmmmm.... Skjulle gjerne likt å komme i kontakt med noen som kanskje er intrs i å være med på tokt!
Håper på svar!
Sitat av Iselilja Vis innlegg
Heisann!
Noen friganere/dumpster-divere i Trondheim som er aktiv på forumet her? Vanskelig å komme i kontakt med noen via internett, og dårlig info. Er dette fordi det er få folk som driver med dette eller fordi dd ikke vil dele plassene de dumpstrer? Hmmmm.... Skjulle gjerne likt å komme i kontakt med noen som kanskje er intrs i å være med på tokt!
Håper på svar!
Vis hele sitatet...
Bor i Trondheim selv, men flytta hit nettopp så kjenner kun folk på studiet mitt, får ikke inntrykk av at de er alternative nok til å rote rundt i søppel da men. Jeg synes det høres gøy ut
Heheh,samme her,tror ikke det er det første jeg ville lagt vekt på når jeg blir kjent m nye folk. Alt for tabubelagt enda. Studerer psykologi tho. Bruker å dumpstre alene,eller m to av de jeg bor med,men de er ganske straighte og tror de synes det er litt rart. Hva studerer du om jeg kan spørre?
Sitat av LesPaul Vis innlegg
Denne tråden er jo totalt lættis! Potrick, du er faen meg Lars Monsen x1000! Makan til badass skal man lete lenge etter! Jeg som synes den lokale flaskemannen var imponerende! Måten du skriver på gjør at jeg rett og slett ikke klarer å holde maska. Sitter og skriker av latter med tårer i øya

Respekt! kunne forsåvidt tenkt meg å prøve en uke som uteligger!
Vis hele sitatet...

Ikke for å ta opp tråden, men har lest litt igjennom her nå, og det er jo helt dødt her ift hva det var for to år siden.

Men ja, wørd! Sykt morsomt å se hvor provosert folk blir. Embrace diversity,sier jeg bare. Holder meg et sted midt imellom det som er hard core og i mine øyne alt for konservativt. Peace, and keep on dumpster diving! Yeah!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Åssen er dumpster diving miljøet i Bø?
Kryr av studenter der!
Var en gang på en stor fest på et tomt lager, til alles overraskelse sto det en svær container med pølser. Ble pølsefest.
Vi tok med oss noen pakker og stekte de hjemme, smakte godt.

Ellers så jobber jeg på en fabrikk hvor de lager mineralvann, det er sykt hvordan en liten feil kan føre til at varer til mange hundre tusen kroner blir kastet. Regner med at det er slik på mange plasser hvor det produseres matvarer, så mye som en feil på etikettet gjør at varen blir kastet. Ofte oppdager de heller ikke dette før det er for sent, og de har allerede laget mye. Derfor bli mye bra mat kastet, fordi det er ulovlig å selge det ifølge regelverket. Derfor regner jeg med man alltids kan finne mye morro på fabrikkområder.

Mat på butikker osv. er jo en annen ting.
Noen som har tenkt på at det er en liten mulighet for at noe av maten de finner ble kastet pga andre ting enn datoen? Mistanke om salmonella i maten f.eks, eller noe annet du ikke vil ha i deg?
Sitat av The-kid Vis innlegg
Noen som har tenkt på at det er en liten mulighet for at noe av maten de finner ble kastet pga andre ting enn datoen? Mistanke om salmonella i maten f.eks, eller noe annet du ikke vil ha i deg?
Vis hele sitatet...
Tenker dette jeg også, fy faen og ekkelt dumpster diving må være, kan jo være farlig, meg og en kompis var i en container en gang (ikke spør meg, var 6 år gammel.) Da trøkka jeg på en spiker, og gikk laaangt inni foten, + at jeg fikk infeksjon i hele beinet på høyre side, var ikke langt før jeg måtte operere, og 4 dager på sykehuset, suger jo også hvis man trøkker på Heroin sprøyter ellerno sånt..
EDIT: Forøvrig så er det jo ganske økonomisk med "Dumster Diving".
Sist endret av ChipsyDipsy; 30. november 2012 kl. 16:46.
De kaster også maten hvis det har skjedd en produksjonsfeil og det kan finnes spor av nøtter i en pose. Dersom det ikke står "kan inneholde spor av nøtter" på pakken, så er denne ulovlig å selge. Alle varene blir derfor trukket tilbake/destruert.
Mye helt ålreit mat som blir ødelagt på denne måten..
Sitat av BirkirBjarnason Vis innlegg
De kaster også maten hvis det har skjedd en produksjonsfeil og det kan finnes spor av nøtter i en pose. Dersom det ikke står "kan inneholde spor av nøtter" på pakken, så er denne ulovlig å selge. Alle varene blir derfor trukket tilbake/destruert.
Mye helt ålreit mat som blir ødelagt på denne måten..
Vis hele sitatet...
De skulle ha kjørt den maten til fattighuset event. frelsesarmeen.
Sitat av nobels Vis innlegg
De skulle ha kjørt den maten til fattighuset event. frelsesarmeen.
Vis hele sitatet...
Billigere å kaste det desverre
@Mascherano

har drevet dumster diving en vinter/ vår i Bø, fikk følelsen av at endel av utvekslingsstudenter henta seg gratis mat (men dette varierer sikkert endel fra år til år, var litt bohemtakter enkelte steder når jeg bodde i bø). Måtte gjerne være litt tidlig på for å få tak i de bedre varene. Ble heller aldri dårlig av maten jeg henta.
▼ ... over en måned senere ... ▼
en venn av meg fant kokain..
Sitat av BirkirBjarnason Vis innlegg
Billigere å kaste det desverre
Vis hele sitatet...
Når en var har nådd helt ut til butikker så er nok dette dessverre tilfellet, jeg jobber selv som lagerarbeider hos nortura og i fra vår ende så sender vi sikkert en plass mellom 500kg til et tonn med mat til destruering hver dag, koster forsåvidt ganske mye dette (ikke at jeg husker eksakte tall nå), ikke nok med at alt som kastes skal brennes, når søppelbilen henter varene så må det være med en mann fra tollvesenet som følger varen helt til forbrenningsovnen, så ganske dyrt.

Kan legge til at det i alle fall på dette nivået sendes mye mat som ikke kan selges til husholdninger til omforedling til dyrefor, industrikjøkken eller selges til ansatte til en meget snill pris

Kan også legge til for de som vil være sikre på at de ikke spiser noe som kan inneholde e-coli, salmonella eller fremmedlegemer som metallsplinter osv så kan de gå på produsenten sin nettside å søke opp den 4-sifrede lot koden som er trykt på etiketten, lot koden står som oftest ved det runde efta merket som sier hvordan fabrikk en vare er produsert i.

Alle varer med en kritisk feil som fremmedlegeme eller smittefare varsles over produsentens nettside, pressemelding og direkte til grossister som igjen varsler butikker, så er det noe feil med varen så kan du finne ut av det.

sånn ellers så er også holdbarhetsdatoen noe dere kan ta som en "veiledning", denne datoen er more-or-less et "worst case scenario" når det kommer til forråtnelsesprosessen da folk ikke har vett til å se om en vare er for langt i prosessen til å spises lengre.
Prisen på matvarer er så høy at det er mer lønnsomt å kaste den enn å senke priser og la de fattige spise godt.

Velkommen til verdens økonomi 2013...
Kjenner mange som nesten lever bare på slik mat. Brød for eksempel kjøper de aldri. Skal begynne med dette når jeg flytter ut selv. Per nå er det å være vegetarianer mitt lille bidrag til miljøet. Vært kult å kombinere med dette. Flott at folk tenker på slikt.
Noen som har tips til bra plasser i Trondheim, eller vil være med på tokt?
Har fått opp øya og blitt litt interessert i denne dumpster-divinga, og har noen spørsmål.

Jeg bor på en relativt liten plass, og her har vi kunn expert og elkjøp. Var nede å titta på disse konteinerne utfor elkjøp i dag. Det står tre stykker der uten lås. Hva er det i disse? Er det brukbare ting eller bare skrot og søppel? Vil nødig risikere noe trøbbel bare for noen ødelagte kjøleskap. Hva er det som hives av elkjøp? reklamasjonsting? Får de pant på det som er der?
Sitat av Creat1ve Vis innlegg
Har fått opp øya og blitt litt interessert i denne dumpster-divinga, og har noen spørsmål.

Jeg bor på en relativt liten plass, og her har vi kunn expert og elkjøp. Var nede å titta på disse konteinerne utfor elkjøp i dag. Det står tre stykker der uten lås. Hva er det i disse? Er det brukbare ting eller bare skrot og søppel? Vil nødig risikere noe trøbbel bare for noen ødelagte kjøleskap. Hva er det som hives av elkjøp? reklamasjonsting? Får de pant på det som er der?
Vis hele sitatet...
Bare å ta turen ned dit i natt å sjekkes det. Er nok ingen som vet hva en konteiner utfor Expert på en "random liten plass" inneholder
Sitat av Creat1ve Vis innlegg
Har fått opp øya og blitt litt interessert i denne dumpster-divinga, og har noen spørsmål.

Jeg bor på en relativt liten plass, og her har vi kunn expert og elkjøp. Var nede å titta på disse konteinerne utfor elkjøp i dag. Det står tre stykker der uten lås. Hva er det i disse? Er det brukbare ting eller bare skrot og søppel? Vil nødig risikere noe trøbbel bare for noen ødelagte kjøleskap. Hva er det som hives av elkjøp? reklamasjonsting? Får de pant på det som er der?
Vis hele sitatet...
Det er nok ting som random personer på denne random plassen har levert da de har kjøpt ny vare.
Antageligvis mange skrivere da det ofte er billigere og kjøpe ny skriver enn blekk, og alt annen elektronikk folk ville kvitte seg med.
Og mye av det kommer nok til og funke!
Så ta deg en tur og se om du finner en liten skatt du
▼ ... noen uker senere ... ▼
Var i natt ute på tokt for første gang på litt over ett år eller noe sånt. Sjekka over alt, men ble bare møtt med skuffelse på skuffelse. Så bestemte jeg meg for å ta en litt annen vei hjem igjen, så jeg gikk bak den lokale Shell-stasjonen. Der så jeg en enslig søppelkasse stående, så måtte jo ta meg en titt, da. Hva som var i den søppelkassen, samt mer, kan dere se på bildet. Var noen store plastsekker til der, men skulle jo bære dette noen hundre meter, så det fikk bli med den ene.



Potetgull og bakverk i alle varianter, og frokost til i morgen i form av baguette! Jeg klager ikke.
Sist endret av Moreagain; 13. februar 2013 kl. 01:56.
Ooh! Traktorchips til og med!
Dette var et bra funn.