Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2522
Lurer på om det er noen på forumet som vet hvor man får tak i massive runde kobberledere. Samme prinsippet som kobberskinner men runde i stedet.
I rette lengder ikke på kveil, ca 4mm i diameter.
Helst uten mantling, men hvis noen vet om med mantling så kom med det også....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får det på kveil, og må kveile ut sjølv. Kva skal du bruke det til?
Vet at man får det på kveil. Men skrev at jeg ikke ville ha det. Det skal brukes i et bilstereo anlegg. Og skal bøyes til på en spesiell måte som en show effect. Derfor jeg er avhengig av rette lengder til og starte med. 2x1m holder lenge, kan også ha en annen diameter men ikke under 2mm ei heller over 8 da det vil se rart ut.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hva med faktisk å rette dem ut selv?

Ellers kan du se hva sløyd detaljer har, vet dem har div metall i div former..

Edit: http://www.sloyd-detaljer.no/product...693&deptid=105
Sist endret av Ignifer; 22. november 2011 kl. 16:12.
Vet du skrev at du skulle ha massive ledere, men du har ikke tenkt på kobberrør som brukes i rørlegging? Kosmetisk sett vil jeg nok tro at de er ganske like, om diameteren vil stemme aner jeg ikke. Om de leder godt nok vil jeg anta, med mindre du skal sende hundrevis av ampere.

For å være helt ærlig med deg, så skjønner jeg ikke helt hva du skal bruke dem til. Er det bare jeg som ikke tar "Show effect"?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Hva med faktisk å rette dem ut selv?

Ellers kan du se hva sløyd detaljer har, vet dem har div metall i div former..

Edit: http://www.sloyd-detaljer.no/product...693&deptid=105
Vis hele sitatet...
Prøvd og rette de på kveil før, er grusomt og få de helt rette.
Mye kult i den linken din, kan leite litt der.

Sitat av Bartulf Vis innlegg
Vet du skrev at du skulle ha massive ledere, men du har ikke tenkt på kobberrør som brukes i rørlegging? Kosmetisk sett vil jeg nok tro at de er ganske like, om diameteren vil stemme aner jeg ikke. Om de leder godt nok vil jeg anta, med mindre du skal sende hundrevis av ampere.

For å være helt ærlig med deg, så skjønner jeg ikke helt hva du skal bruke
dem til. Er det bare jeg som ikke tar "Show effect"?
Vis hele sitatet...
med massiv leder mente jeg logisk nok en leder som er massiv(duh) og ikke hul som et rør. Ikke vil dimensjonen på disse passe heller, og ja ingenting av type kobberrør til rørleggerbruk er dugandes. Er sikker på dette da jeg er rørlegger selv med show effekt mente jeg at det skal se kult/tøft/stilig ut, har ikke tenkt til og bruke det fordi det er bedre.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du får jo kobberør til fks bremser til biler, disse kan du få ned til 5mm diameter vet jeg(sikkert mindre også)

Blir rimelig tøft om du prøver å polere kobberrør

Har dessverre ikke noe mer å komme med.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du skal ikke på Konkuranse med dette skjønner jeg?
Ser for meg steampunk stereo jeg no...
Vet du om man får bremserør i rette lengder? Minnes at jeg kun har sett på kveil.

Planen er konkurranse jo, men med litt show preg over anlegget.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har sett rette lengder et par ganger, kommer ikke helt på i farten hvor.

Men om du "strekker" røret, så blir det rimelig rett, bare du ikke bøyer så alt for mye på det, blir hardere og hardere jo mer du bøyer på det.
Et rør vil fungere dårlig hvis det skal gå strøm i det. Ihvertfall når han skal opp i et tverrsnitt på 4mm2. Siden røret er hult, noe en kabel ikke er. (blir dårlig ledeevne)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av 3RD Vis innlegg
Et rør vil fungere dårlig hvis det skal gå strøm i det. Ihvertfall når han skal opp i et tverrsnitt på 4mm2. Siden røret er hult, noe en kabel ikke er. (blir dårlig ledeevne)
Vis hele sitatet...
Alternativet her kan jo bli å skjule ledninger i røret(Da er jo røret til "pynt") evt kan man bruke umantlet kobberledning i røret som også fungerer som leder, slik at tverrsnittet blir større.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Du sikter ikke på EMMA Master vel?

Har heller ikke skrivd kvadrat men diameter. Et rør på 4mm diameter og 1mm godstykkelse vil være på 9,42kvadrat mm. Og ja, strømmen vil gå i røret/den massive lederen. Kvadraten er ikke så relevant her da strekket vil være veldig kort. Og skal ha 6kvadrat ut fra forsterker så det er her den laveste kvadraten(som uansett er mer enn nok) vil være.

Og ignifer. Vi får se hvilken klasse det blir når anlegget står ferdig. Det er jo en del begrensninger på antall kanaler man kan ha i hver klasse også. Går alt etter planen blir det 7kanaler. Aktivt deling med 3veis frontsett +Sub.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Et rør vil fungere dårlig hvis det skal gå strøm i det. Ihvertfall når han skal opp i et tverrsnitt på 4mm2. Siden røret er hult, noe en kabel ikke er. (blir dårlig ledeevne)
Vis hele sitatet...
Han sier ikke at han er ute etter et tverrsnitt på 4 mm, men en diameter på 4 mm. Et raskt søk brakte opp en side som selger bl.a. rør på 1/8 tomme (3,175 mm) i diameter, med 0,8 mm vegg. Tverrsnittet av metallet blir da på A=π·(1,5882-0,7882)=5,97 mm2, noe som er kraftigere enn de tykkeste bilhøyttalerkablene Biltema fører. Dårlig ledeevne er derfor ikke noe å bekymre seg for. Rørene er kveilet, så de er neppe aktuelle for TS, men det illustrerer i hvert fall poenget.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jaja, må få bilder da hvertfall..
Reinert med beine !
griped's Avatar
du får kjøpt rettere til slike mye kobberrør. Vi har hvertfall slikt på jobb. http://www.google.no/imgres?q=tubing...:0&tx=30&ty=49
Sist endret av griped; 22. november 2011 kl. 18:00.
Noe mulighet for at du kunne ha rettet 2 1m lengder for meg? I såfall med 4mm jordingskabel. Jeg skaffer selvfølgelig denne. I såfall hvor holder jobben din til?
Dra til en lokal elektrikerbedrift, og kjøp en 2x4mm PR kabel. Da avmantler du bare kablen. Noe som er fort gjort om du ikke skal ha lange lengder.... Kobberet er stivt, men bøyelig, tror ikke det burde være vanskelig å få den rett...

Edit: Leste nå at du ikke ville bøye til...
Sist endret av Navitas87; 22. november 2011 kl. 20:05.
Reinert med beine !
griped's Avatar
hehe i stavanger. Men, et par timer foran TV'n med disse i hånda så blir de nok fine og rette etterhvert
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Om trådstarter sikter høyt i bilstereo innstalasjons-konkuranse, så kan du var lage den en sånn retter da? Eventuelt få den laget! var jo en grei liten sak det!
Sitat av Lonelycrab Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er i samme stilen. Men blir nok langt fra like gjennomført. Den installasjonen er lekker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Vet at man får det på kveil. Men skrev at jeg ikke ville ha det. Det skal brukes i et bilstereo anlegg. Og skal bøyes til på en spesiell måte som en show effect. Derfor jeg er avhengig av rette lengder til og starte med. 2x1m holder lenge, kan også ha en annen diameter men ikke under 2mm ei heller over 8 da det vil se rart ut.
Vis hele sitatet...
Har du vurdert rør? Ved høge frekvenser kjem jo skin-effekten inn, og du vinn lite på å ha massive leiarar framfor rør.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har du vurdert rør? Ved høge frekvenser kjem jo skin-effekten inn, og du vinn lite på å ha massive leiarar framfor rør.
Vis hele sitatet...
Har du lest hele tråden?