Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  211 19861
Sitat av KevinNice Vis innlegg
Hva har heterofili med blodet å gjøre?
Føler at helsevesenet er homofobe
Vis hele sitatet...
Det har med smittefare å gjøre. Homofile blir sett på som en gruppe med økt risiko for å bli smittet med HIV og hepatitt. Siden heteofile har mindre risiko for å bli smittet, så får de donere. Ja, det er merkelig. Men de gjør det for å være mer sikre på å kun få friskt blod.

Selv donerer jeg blod så ofte jeg får lov. Om det er noen som er nysgjerrige og vil se hvordan det foregår er det bare å bli med (: holder til i Trondheim og skal vel til blodbanken om en måneds tid.
det hadde vært jævlig mye blod hvis 5 millioner normen skulle gitt 1L en gang i blant. det er grenser på hvor mye vi trenger også!
Sitat av STOREida Vis innlegg
Det har med smittefare å gjøre. Homofile blir sett på som en gruppe med økt risiko for å bli smittet med HIV og hepatitt. Siden heteofile har mindre risiko for å bli smittet, så får de donere. Ja, det er merkelig. Men de gjør det for å være mer sikre på å kun få friskt blod.

Selv donerer jeg blod så ofte jeg får lov. Om det er noen som er nysgjerrige og vil se hvordan det foregår er det bare å bli med (: holder til i Trondheim og skal vel til blodbanken om en måneds tid.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, feil, og mer feil. Du kan donere blod uavhengig av seksuell legning, punktum.
Sist endret av trymv; 22. juli 2011 kl. 22:00.
Det er nok du som tar feil, trymv. Siterer direkte fra giblod.no:

Hvorfor kan ikke homofile være blodgivere?
- Homofile har flere infeksjoner enn gjennomsnittet i befolkningen, infeksjoner som kan overføres via blodprodukter.
Vis hele sitatet...
Sitat av Moreagain Vis innlegg
Det er nok du som tar feil, trymv. Siterer direkte fra giblod.no:
Vis hele sitatet...
Beklager! Blandet blod- og organdonasjon. Man kan nemlig donere organer om man er homofil.
Sitat av Lakse-mor Vis innlegg
det hadde vært jævlig mye blod hvis 5 millioner normen skulle gitt 1L en gang i blant. det er grenser på hvor mye vi trenger også!
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som kan gi blod, det er jo noen som trenger blod også. Videre så er det ikke sånn at alle kan ta i mot alle typer blod, det er ikke bare blodtype og rhesus-gruppe som skal stemme, men også en hel del andre antistoffer som folk har i blodet.

Ettersom blod også er ferskvare så vil det si at noen blodgivere alltid er i etterspørsel, for blod kan ikke lagres evig.

Videre ser man situasjoner som i dag (som er ytterst sjeldne) hvor man har behov for store mengder blod i traume-situasjoner hvor man er ute etter blod fra universalgivere (O Rh-), da er det ingen blodbanker i Norge som har nok blod.
Har blodtypen 0 som de trenger nå, men siden at jeg røyker rev så er det ikke noe vits å donere bort fordi de ikke vil bruke det. Synd, for jeg har lyst til å hjelpe!
Sitat av Darko Vis innlegg
Har blodtypen 0 som de trenger nå, men siden at jeg røyker rev så er det ikke noe vits å donere bort fordi de ikke vil bruke det. Synd, for jeg har lyst til å hjelpe!
Vis hele sitatet...
I tillegg er de vel i all hovedsak interessert i folk som allerede gir blod, ettersom det er en del andre analyser det er greit at blodgivere tar.

Det at du røyker rev er forøvrig ikke permanent eksklusjonsgrunn for blodgivning, men det må i allefall være 1 år siden sist og det blir nok en ekstra runde med lege. Ellers så er jo O+ så vanlig i Norge at det ikke er spesielt manko til vanlig.

I dag etterspørres det O- ettersom det i nødstilfelle kan gies til alle mottagere, ettersom sykehusene i Oslo i dag oversvømmes av traume-pasienter uten kjent blodtype så er det greit å ha god tilgang på "universalblod".
Sitat av Marre92 Vis innlegg
Det som er problemet for meg er for det første at jeg er under 18år. Men det jeg ser som det største problemet når jeg blir 18år er å måtte dra til et sted der de ta tappe blod. så vidt jeg veit kan de ikke gjøre det på det lokale sykehuset. og sitte i bil i 2timer for å tappe blod, og dra tilbake. Dette ville gått med en dag på dette, og jeg lever med nokså stort tidspress til vanlig. Men hvis det hadde vært mulig å dra til et nærme sted for å tappe blod ville jeg nok prøvd å gjort dette når jeg ble 18år
Vis hele sitatet...
har samme problem, en dagstur for å tappe blod blir lit drøyt for meg.
Så man kan ikke donere blod hvis man røyker marihuana i ny og ne?
Har vurdert lenge å begynne, har bare ikke giddi.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Så man kan ikke donere blod hvis man røyker marihuana i ny og ne?
Vis hele sitatet...
Nei. På samme måte som om du har sex med nye partnere i ny og ne. Blodgivning er forbeholdt folk med "ryddige" privatliv :-).
Sitat av blueshift Vis innlegg
Det du sier her er jo et betydelig finansielt tap som noen rett og slett ikke har råd til å påføre seg.

Vil min astma/allergi utelukke meg som blod donor?
Vis hele sitatet...
365kr .... det er ikke ett betydlig finansielt tap for 99,99 prosent av befolkningen i norge.

folk bryr seg ikke. synd men sant.
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Jeg svimte av etter en blodprøve. Tror ikke jeg er så veldig keen på å donere blod :P
Sitat av blueshift Vis innlegg
Hei, har vært interesert i sånn derre medisinske ting for å tjene litt penger på si, å så over blod donering etc. Tydeligvis får man ikke penger for dette; men nontheless skjønner jeg ikke hvorfor folk ikke donerer regelmessig, det virker jo brilliant, man trenger ikke alt blodet sitt, hvorfor ikke donere det bort? Finnes det noe argumenter for/imot som jeg ikke har plukket opp?
Vis hele sitatet...
Jeg røyker hasj, så ville vært ugunstig å la dem teste blodet mitt.
hadde måtte kjøre 3-4 timer om jeg skal gi blod...
Når jeg en dag blir voksen (hvis det skjer) skal jeg donere blod. Uansett.

Mest fordi mamma var nær døden og uten blodoverføring ville ha tapt i kampen mot kreft.

Men et spørsmål: er det noe det samme som ei blodprøve? Eller svir det mer?
Hadde gjerne donert blod hvis jeg hadde kunnet. Men man tydeligvis veie 50 kg uansett for å få gjøre det, og da er jeg screwed. Litt unfair, da jeg ikke kan noe for at jeg er lav som en busk, og derfor ikke veier så mye.
jeg klarer ikke tanken på sprøyter / stikke no inn under huden (men ironisk nok er ikke tattoo noe prob.)
og dama har total noia for og miste blod. holder på og besvime for en liten blodprøve og må bli kjørt for hun klarer ikke kjøre bil etter og ha gitt litt blod til legen.. så tror ikke det er hobbyen for alle sammen gitt..
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Når jeg en dag blir voksen (hvis det skjer) skal jeg donere blod. Uansett.

Mest fordi mamma var nær døden og uten blodoverføring ville ha tapt i kampen mot kreft.

Men et spørsmål: er det noe det samme som ei blodprøve? Eller svir det mer?
Vis hele sitatet...
Går utifra at det er en blodprøve supersize, altså en jævlig lang blodprøve, med mindre man kan koble en tube i hver arm som går til samme pose.
Hvis ikke burde vel noen foreslå det, hvis det foregår som en blodprøve kan jo dobbel tubing halvere tiden det tar å tappe.
En blodprøve er mye mer stikking og fikling enn en donorsesjon, videre er det jo også sånn at ved en blodprøve så forsøker man å begrense mengden blod som kommer ut. Når man gir blod så tappes det ofte noe raskere, men selvfølgelig ikke ukontrollert.

Hvis du blør for sent eller for raskt så blir det tatt grep. Høyst ufarlig og fryktelig lite vondt.

Alle her inne som skylder på sprøyteskrekk eller frykt for blod kan fortsatt gi blod. Det er en fin måte å konfrontere sine problemer og man trenger jo ikke å se på...
Skulle gjerne donert blod jeg, men med alle kravene de stiller er ikke dette mulig. I allefall ikke så lenge jeg er singel.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Litt pinelig, men har sprøyteskrekk, så å donere blod blir litt mye for meg.
Jeg donerte blod da jeg var i fast forhold, men når man må vente 6mnd ved ny partner, så er det ikke alltid man har mulighet :s
Det er naturlig nok veldig strenge restriksjoner på å kunne gi blod. Sykehuset vil være helt sikre på at det blodet dem bruker under operasjoner og til behandling av sårede ikke utgjør noen fare for pasienten. Det er listet opp mange sykdommer og tilfeller der personer ikke kan gi blod på giblod.no

Jeg var for eksempel nede på sykehuset for å gi blod, men ble nektet fordi jeg hadde hatt sex med flere seksualpartnere på under et halvt år. Dette samme gjelder menn som har sex med menn, og om du har piercinger på slimhinner og liknende. Du kan heller ikke gi blod hvis du har kroniske sykdommer, er alvorlig allergisk eller har hatt kreft.
Jeg oppfordrer alle som er i et fast forhold, eller som ikke er i noe forhold om å melde seg til blodbanken for å gi blod. Dette er en solidarisk handling som kan redde menneskeliv. Jeg tenker bare på det som skjedde i går.
Sitat av blueshift Vis innlegg
Hei, har vært interesert i sånn derre medisinske ting for å tjene litt penger på si, å så over blod donering etc. Tydeligvis får man ikke penger for dette; men nontheless skjønner jeg ikke hvorfor folk ikke donerer regelmessig, det virker jo brilliant, man trenger ikke alt blodet sitt, hvorfor ikke donere det bort? Finnes det noe argumenter for/imot som jeg ikke har plukket opp?
Vis hele sitatet...
Fordi blodet mitt og alle organene mine er PRIVAT!!!

Det er noway at jeg hadde donert uansett hvordan situasjonen var. Med mindre det gjaldt egen familie!
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
Fordi blodet mitt og alle organene mine er PRIVAT!!!

Det er noway at jeg hadde donert uansett hvordan situasjonen var. Med mindre det gjaldt egen familie!
Vis hele sitatet...
Egoist.

Lurer virkelig på hvordan verden hadde blitt hvis alle hadde hatt samme tankegang som deg. Den dagen du trenger ei ny nyre, eller har akutt behov for blodoverføring men ikke får det, skal jeg le meg hakk ihjel.
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
Fordi blodet mitt og alle organene mine er PRIVAT!!!

Det er noway at jeg hadde donert uansett hvordan situasjonen var. Med mindre det gjaldt egen familie!
Vis hele sitatet...
Flott med selvmotsigelser. Aldri gi bort. Men gi bort allikevel.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Egoist.

Lurer virkelig på hvordan verden hadde blitt hvis alle hadde hatt samme tankegang som deg. Den dagen du trenger ei ny nyre, eller har akutt behov for blodoverføring men ikke får det, skal jeg le meg hakk ihjel.
Vis hele sitatet...
Javel for vet du hva? Om jeg har havnet i en situasjon hvor jeg trengte blod, eller nyre, hjerte eller noe slikt så har jeg brånektet og tatt det i mot!! Aldrig never ever at jeg hadde tatt i mot noen andres organer, da hadde jeg heller valgt døden. Og det kan jeg sitte hær og si for det VET jeg at jeg ville gjort!
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
Javel for vet du hva? Om jeg har havnet i en situasjon hvor jeg trengte blod, eller nyre, hjerte eller noe slikt så har jeg brånektet og tatt det i mot!! Aldrig never ever at jeg hadde tatt i mot noen andres organer, da hadde jeg heller valgt døden. Og det kan jeg sitte hær og si for det VET jeg at jeg ville gjort!
Vis hele sitatet...
Huh? Ville du blånektet men tatt det imot? Den må du nok forklare nærmere.

Kan du fortelle meg hva som er galt mot å ta i mot blod fra andre FRIVILLIGE mennesker?
Sorry om du ikke forsto det jeg skrev: Aldrig i livet om jeg noensinne over my dead body ville tatt i mot andre sine organer eller blod for og overleve selv! Noe så diskøsting ÆSJ! Det ser ut til at de fleste synes det er helt okey og donere/ta i mot organer/blod om nødvendig, men dere om det. Det betyr ikke at jeg trenger og ha samme meninger jeg synes det enkelt og greit er diskøsting, som sagt jeg ville aldrig i livet donert for noen andre en familie som står meg jævla nært! Og om jeg var i en situasjon hvor jeg måtte gjøre det for det for og redde eget liv ville jeg ALDRIG gjort det.

Sånn er jeg bare thats it liksom respekter det og move on.
Sitat av weedsm0ker Vis innlegg
Sorry om du ikke forsto det jeg skrev: Aldrig i livet om jeg noensinne over my dead body ville tatt i mot andre sine organer eller blod for og overleve selv! Noe så diskøsting ÆSJ! Det ser ut til at de fleste synes det er helt okey og donere/ta i mot organer/blod om nødvendig, men dere om det. Det betyr ikke at jeg trenger og ha samme meninger jeg synes det enkelt og greit er diskøsting, som sagt jeg ville aldrig i livet donert for noen andre en familie som står meg jævla nært! Og om jeg var i en situasjon hvor jeg måtte gjøre det for det for og redde eget liv ville jeg ALDRIG gjort det.

Sånn er jeg bare thats it liksom respekter det og move on.
Vis hele sitatet...
At du ikke verdsetter ditte eget liv mer enn det er ditt problem. Ingen andre bryr seg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
weedsm0ker: Måten du skriver på indikerer jo at du er ei tolv år gammel jente som fortsatt bor i et rom dominert av rosa.

Synes du det er ekkelt fordi du forestiller deg at det er ekkelt inni menneskekroppen? Trond Viggo Torgersen har minst én bok om dette; Kroppen. Fascinerende lesning for yngre.
Weedsm0ker: Vent til du ligger for døden og trenger en ny nyre, skal vi se hva du sier da. 'æææææææshhh det er så dissgøssting da liksom' :')
jeg skulle gjort det om jeg ikke måtte kjørt i over en time for å komme til et sykehus/blodbank.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er jo en del kriterier som nevnt, du må være heterofil, du må ikke ha skiftet sexpartner de siste 6 månedene og du må ikke bruke narkotika... Det fjerner ganske mange av de unge, friske ungdommene
Vis hele sitatet...
Forstår ikke helt hvorfor det har med seksuell legning å gjøre. Det med skifte av sexpartner er forståelig på grunn av kjønnsykdommer, men seksuell legning..
Sitat av Nouish Vis innlegg
Forstår ikke helt hvorfor det har med seksuell legning å gjøre. Det med skifte av sexpartner er forståelig på grunn av kjønnsykdommer, men seksuell legning..
Vis hele sitatet...
Tarmfloraen inneholder endel bakterier og slikt. Bla liker HIV-bakterien seg der.

Nå vet du hvordan homofile mennesker har samleie. Resten kan du tenke deg til.
Jeg er imot blod av flere grunner, både moralske og vitenskapelig. Det burde bli satset mer på forskning av medesink behandling uten blodoverføring, noe som i mange tilfeller har vist seg å være mer effektivt og sikkert en behandling med blod.
Kan for eksempel nevne at kiruger får bedre oversikt over situasjoenen når enn ikke kan tillate å søle ut hauger av blod.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Jeg er imot blod av flere grunner, både moralske og vitenskapelig. Det burde bli satset mer på forskning av medesink behandling uten blodoverføring, noe som i mange tilfeller har vist seg å være mer effektivt og sikkert en behandling med blod.
Kan for eksempel nevne at kiruger får bedre oversikt over situasjoenen når enn ikke kan tillate å søle ut hauger av blod.
Vis hele sitatet...
Hvilke moralske grunner? Hvilke vitenskapelige grunner?
Blodoverføring er nødvendig for å gjennomføre mange kirurgiske inngrep. Og hva vet du om at kirurger får bedre oversikt? Du er helt klart ingen kirurg.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Jeg er imot blod av flere grunner, både moralske og vitenskapelig. Det burde bli satset mer på forskning av medesink behandling uten blodoverføring, noe som i mange tilfeller har vist seg å være mer effektivt og sikkert en behandling med blod.
Kan for eksempel nevne at kiruger får bedre oversikt over situasjoenen når enn ikke kan tillate å søle ut hauger av blod.
Vis hele sitatet...
La meg gjette - du er medlem av jehovas vitner, eller har du lest en pamflett fra dem?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Jeg er imot blod av flere grunner, både moralske og vitenskapelig. Det burde bli satset mer på forskning av medesink behandling uten blodoverføring, noe som i mange tilfeller har vist seg å være mer effektivt og sikkert en behandling med blod.
Kan for eksempel nevne at kiruger får bedre oversikt over situasjoenen når enn ikke kan tillate å søle ut hauger av blod.
Vis hele sitatet...
Du er imot blod? Javell?


Så om kirurger har mulighet for å få blod overført, så bare søler og griser dem med blodet, og lar det prute over alt?
Men om dem ikke kan få blod overført, så bløder ikke pasienten?

Tulling!
Har ikke klest hele tråden, men grunnen til at ikke "alle" donerer blod regelmessig, er at så mye blod er det rett og slett ikke behov for. De kjører vel noen kampanjer i perioder hvor de trenger ekstra forsyninger med blod, slik som i disse dager. Sykehusene hadde ikke hatt kapasitet til å ta imot blod hvis alle i norge skulle gjort det regelmessig, og ikke hadde de hatt nok plass til å lagre det heller. Har selv O-, som betyr at jeg kan gi blod til alle, men er avhengig av akkurat den typen om det skulle skje meg noe, og vurderer å gi blod i disse tider. Dessverre har jeg fått beskjed om at sålenge jeg ikke er registrert tidligere har de ikke kapasitet til å ta imot noe fra meg foreløpig.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Blodgivning er forbeholdt folk med "ryddige" privatliv :-).
Vis hele sitatet...
Blodbanken vil gjerne ha unge inn i systemet sjøl om dem ofte får karantene. Saken er slik at man gjerne blir mer stabil når det kommer til bytting av seksualpartner etterhvert som en blir eldre. Det er ikke verre enn at man ringer blodbanken sier at man har hatt en ny sexpartner, deretter blir det seks måneders karantene. Det er den informasjonen jeg har fått og praktisert.

Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Jeg er imot blod av flere grunner, både moralske og vitenskapelig.
Vis hele sitatet...
Kan du gå litt nærmere inn på hva som er de moralske og vitenskapelige problemene med å gi blod?
Sitat av Cappy Vis innlegg
Kan du gå litt nærmere inn på hva som er de moralske og vitenskapelige problemene med å gi blod?
Vis hele sitatet...
Da dette jeg ikke vil at dette skal gå over til en livssyns diskusjon skal jeg holde med for god til å ramse opp moralske grunner.
Men kilder til hvorfor jeg mener det er fornuftig på et medisinsk og faktisk også et økonomsik grunnlag skal jeg finne
http://www.harthosp.org/bloodless/Ab...less%20surgery
http://translate.google.no/translate...ansfusion.html
http://www.imperial.ac.uk/college.asp?P=3731
http://www.time.com/time/reports/heroes/bloodless.html
http://www.answerbag.com/q_view/298395
Legg merke til at jeg ikke har brukt noen kilder direkte fra Jehovas vitner
Sist endret av NotToSmart; 24. juli 2011 kl. 15:04.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Da dette jeg ikke vil at dette skal gå over til en livssyns diskusjon skal jeg holde med for god til å ramse opp moralske grunner.
Vis hele sitatet...
Det er da en diskusjon om livssyn? «Hvorfor donerer ikke alle regelmessig blod?»

Så i stedet for å komme med grunnene dine, lenker du til en hel masse tekst som veldig få vil lese. Om du ikke har lyst til å diskutere får det være så, men å gjøre det på denne måten?
Legg merke til at jeg ikke har brukt noen kilder direkte fra Jehovas vitner
Vis hele sitatet...
Nei, bare indirekte.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Det er da en diskusjon om livssyn? «Hvorfor donerer ikke alle regelmessig blod?»

Så i stedet for å komme med grunnene dine, lenker du til en hel masse tekst som veldig få vil lese. Om du ikke har lyst til å diskutere får det være så, men å gjøre det på denne måten?Nei, bare indirekte.
Vis hele sitatet...
Jeg føler at med en gang ordet relgion kommer opp på et forum kommer en gjeng med intolerante mennesker og flamer. Og jeg føler å si at regelmessig donasjon av blod er et livsyspørsmål er som å si at treningsrutiner er livssynspørsmål.

Jeg ble spurt om grunner til at jeg ikke er pro-blod og jeg viser til flere grunner via kilder. Men vis du ikke orker å lese kan jeg godt nevne noen raske.

Sparer sykehusene for ressurser.
Kortere ''recovery'' tid etter operasjon.
Minsker risikoen for infeksjoner og sykdomer.
Minsker sjansen for å måte opperere igjen.
Det at folk tar imot tilbud om blodløs behandling tvinger legevitenskapen til å stadig utvides.
Det blir mer blod tilovers til dere
Sist endret av NotToSmart; 24. juli 2011 kl. 15:29.
Sitat av sali Vis innlegg
Hadde gjerne donert blod hvis jeg hadde kunnet. Men man tydeligvis veie 50 kg uansett for å få gjøre det, og da er jeg screwed. Litt unfair, da jeg ikke kan noe for at jeg er lav som en busk, og derfor ikke veier så mye.
Vis hele sitatet...
Akkurat det er nok mest for din egen del. Er du liten har du mindre blod, og det å donere en halv liter av det vil utgjøre en større fare for deg enn for en større person. Mange hensyn å ta vet du
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Kamerater, er det gratis å teste hva slags type blod man har? Jeg gir lett blod, men skifter sex-partner nå og da, er helt "ren" når det kommer til sykdommer og narkotika (ihvertfall de siste årene).

Det er jo egentlig ikke så galt, om jeg får ett fast forhold en gang kan jeg gi blod, men hva slags blodtype har jeg? Først så tenker jeg at jeg kan gå til legen, men det koster muligens noen hundrelapper i egenandel?

Jeg husker også noe morsomt fra videregående. Vi har noen dråper med farget væske på pulten, også dryppet i blod i dem og blandet dem parvis i sammen (fire dråper). Jeg husker det ene paret bestod av AA og A mens den andre bestod av AB og B. Der var ingen "koagulering" eller hva jeg skal kalle det, mens kompisen min sitt AA-A par reagerte. Dog hsuker jeg ikke om det betydde AB eller O og slike + og - kan jeg ikke minnes prøven sa noenting om i det hele tatt.

Kanskje blodbanken tester for deg om du melder deg inn og lover å gi beskjed så snart du er... kompatibel.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sio Vis innlegg
Kamerater, er det gratis å teste hva slags type blod man har?
Vis hele sitatet...
Blodbanken tester nok ja.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Blodbanken tester nok ja.
Vis hele sitatet...
Det gjør dem nok, men jeg kan jo ikke donere for øyeblikket. Jeg er usikker på om dem tester gud og hvermann.
Sist endret av Sio; 24. juli 2011 kl. 17:09.