Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1743
Har lagt merke til at det er flere ting en "homse" som misbrukes som skjellsord, en ting er å høre barneskoleelever lire av seg det ene og det andre... Det jeg har hørt er godt voksne personer lire av seg;

"Kutt ut det der da din jævla jøde", "Off, dette er negerarbeid" og: "dette er jo paktistaner kvalitet".

Hva F*** er dette for noe?? Trodde virkelig den eldre generasjon hadde mer vett enn å plukke opp slang/skjellsord som dette!

En ting er at banneord er usmakelig, men det sjikanerer iallefall ingen, jeg sier fra til folk som kommer med utsagn som de nevnt over og oppfordrer alle andre som hører lignende til å gjøre det samme.


Skriveleifer kan ha forekommet.
Hva med "din jævla bleiking", din "gulost!" eller jævla "kvite faen"? alle snakker om rassisme som om det kun er noe som forekommer mot fargede... Men herregud? Jeg har møtt på mangen "utlendinger" og asylsøkere som oppfører seg noen dass!
Poenget var mer at eldre personer har begynt å bruke normale ord som skjellsord, og enn oppfordring til å be folk som gjør dette til å kutte det ut.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Eldre personer er de som faktisk har bakgrunn for å bruke disse. Under deres oppvekst var jøder en spesielt stigmatisert folkegruppe, pakistanere bodde i pakistan og negre gjorde dårlig lønnet fysisk tungt arbeid.

At dagens unge bruker disse som skjellsord er da vitterlig verre spør du meg, da jøder, pakistanere og negre i større grad eksisterer integrert i samfunnet vårt.
Forøvrig ser jeg ikke hva du egentlig vil fram til?
Sist endret av Cadex; 3. januar 2008 kl. 12:11.
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Må dessverre innrømme at jeg har brukt jøde, og flere i min vennegjeng med meg. Og vi har faktisk prata om det. Ingen som vet hvorfor vi bruker det i denne samenhengen, og ingen av oss mener det negativt (altså mot jødene) selv om det jo er det.
Ganske idiotisk igrunn! Men det er sånn typisk ting du plukker opp en gang og så legger du deg til uvanen å bruke det selv.
Svake mennesker
Knowledge, gidd lag en slik post da din jævla jøde!
Jeg tror han vil si ifra at folk burde slutte å bruke denne typen skjeldsord. Nå har du hvertfall fått 25 000 mennesker til å slutte, det er jo en start
Jeg har en tendens til å bruke jævla nisse. Starter å få litt dårlig samvittighet ovenfor alle de snille julenissene som har gitt meg gaver de første 14-16 åra i mitt liv
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Krister
Jeg tror han vil si ifra at folk burde slutte å bruke denne typen skjeldsord. Nå har du hvertfall fått 25 000 mennesker til å slutte, det er jo en start
Vis hele sitatet...
Nå slutter vel neppe 25k medlemmer å bruke frasene p.g.a en tråd om emnet.
Sitat av Krister
Jeg tror han vil si ifra at folk burde slutte å bruke denne typen skjeldsord. Nå har du hvertfall fått 25 000 mennesker til å slutte, det er jo en start
Vis hele sitatet...
Du har rett i det første du sier, når det gjelder de 25k andre du nevnte så er det lov og håpe
Sitat av z0p
Nå slutter vel neppe 25k medlemmer å bruke frasene p.g.a en tråd om emnet.
Vis hele sitatet...
Enig.

Og som tidligere nevnt, så lenge det er nedsettende mot en minortets gruppe er det rasisme, sjikanering og justismord. Men jeg skal vedde på at om en farget mann sprengte seg selv midt på Karl Johan, for å drepe mest mulig hvite. Og før han gjorde det ville han ropt skjells ord mot hvite. Politikere og de fargede ville bare sagt: "Dette er en demonstrasjon. Ikke rasisme, bare demonstrasjon."

Det er likt som med likestillinga, kvinnene vil ha rettighetene men ikke pliktene eller samme krav.
Jeg kjenner meg også igjen her. I vår vennegjeng har det vært vanlig å bruke "jøde" som skjellsord, men aldri på vondt vis. Dvs at ordet er brukt som kameratslig drittslenging, de fleste av oss vet at det er respektløst å bruke det nedlatende mot ukjente, utsatte mennesker.

På nyttårsaften satte jeg på en partylåt som starter med en tale av Hitler (Dj Adolph - SS SA Mix), en låt som var en stor hit i russetiden vår. Vi er alle i gjengen fullstendig klar over hva som skjedde i tidsrommet 1935-1945 og har stor ærefrykt for emnet, men har likevel alltid sett på sangen som en rå partystarter. Plutselig kom en farget venn bort og sa at han var jævlig provosert av at vi kunne danse til dette, og lurte på om vi ikke visste hva holocaust var etc. Han har selv opplevd rasisme i en sterk grad og lagde så mye oppstyr at vi måtte skifte låt.

Det jeg mener er at mange, hvertfall av de unge som jeg kjenner, ikke har onde hensikter når de på denne måten "angriper" minoriteter i samfunnet. Mange oppsøker tabuer fordi det kan være spennende, eller bruker det kanskje fordi de ikke vet bedre.
Sitat av Lootfisk
Jeg kjenner meg også igjen her. I vår vennegjeng har det vært vanlig å bruke "jøde" som skjellsord, men aldri på vondt vis. Dvs at ordet er brukt som kameratslig drittslenging, de fleste av oss vet at det er respektløst å bruke det nedlatende mot ukjente, utsatte mennesker.
Vis hele sitatet...
Ja stakkars dem.

Sitat av Lootfisk
På nyttårsaften satte jeg på en partylåt som starter med en tale av Hitler (Dj Adolph - SS SA Mix), en låt som var en stor hit i russetiden vår. Vi er alle i gjengen fullstendig klar over hva som skjedde i tidsrommet 1935-1945 og har stor ærefrykt for emnet, men har likevel alltid sett på sangen som en rå partystarter. Plutselig kom en farget venn bort og sa at han var jævlig provosert av at vi kunne danse til dette, og lurte på om vi ikke visste hva holocaust var etc. Han har selv opplevd rasisme i en sterk grad og lagde så mye oppstyr at vi måtte skifte låt.
Vis hele sitatet...
Det er jo totalt unødvendig? ALLE vet hva som skjedde, men vi kan ikke gråte hver gang vi hører om dette.

Sitat av Lootfisk
Det jeg mener er at mange, hvertfall av de unge som jeg kjenner, ikke har onde hensikter når de på denne måten "angriper" minoriteter i samfunnet. Mange oppsøker tabuer fordi det kan være spennende, eller bruker det kanskje fordi de ikke vet bedre.
Vis hele sitatet...
Men det er det, samfunnet idag er overfølsom på alt som går på "deg". Mens alt som går på alle andre kan man le av. Jeg er imot rasisme, men innvandrere som sier "bleikfis" eller annet er ofte de som også blir sinna om du sier noe til dem. Dette viser bare total mangel på selv ironi. Vi i norden er jo så utrolige rettighets kjempere, men når ble den en rettighet at de skal kunne si at de jobber, og spør du hva så sier de: "Jai gå i kontor og jai hente peng"
off, jeg bruker jøde mye
for meg er faktisk ikke "neger" et skjelds ord..

mest brukt er nokk "jævla idiot"
Sitat av Lootfisk
Vi er alle i gjengen fullstendig klar over hva som skjedde i tidsrommet 1935-1945 og har stor ærefrykt for emnet.
Vis hele sitatet...
You keep using that word. I do not think it means what you think it means.
Alle bruker skjellsord! Det er mer eller mindre vanlig, enten de blir brukt bare for tull, eller for å såre.
OT: Hater idealister...
Sitat av rahim
You keep using that word. I do not think it means what you think it means.
Vis hele sitatet...
Hva med å droppe å være kul ved å snakke engelsk, og heller prøve å bidra i tråden?
Negerarbeid er da ikke et stygt ord.