Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2206
Hei freaks,

Dette er første innlegget mitt. Har lurket mye på forumet og synes det er fint her med åpenhet om et så bredt spekter av interesser. Jeg er en "fri sjel" som har reist rundt Europa med bobil i 2.5 år. Er ikke norsk, men har lært språket litt fordi jeg har truffet en del hyggelige nordmenn, som har blitt gode venner (derfor prøver jeg pa norsk her!). Trenger snart å bytte de ekstra batteriene til bobilen, og vurderer de nye Li-ion batterier, som er mye mindre/lettere, men mye dyrere og; lurer derfor hvordan å nytte muligheten om å lade dem hurtig (2 timer istedenfor 6-8 timer for vanlige). Om jeg skal få nytte av forkortet ladetiden, kan jeg ikke bruke bilens generatoren, siden det trengs mer strøm enn den kan tilby for at ladetiden blir ned til ønsket 2 timer.

Jeg befinner meg i Oslo nå, men skal noe annet sted om en måned kanskje. Jeg ønsker ikke å leie campingplass, siden det er nytteløs å måtte kjøre tilbake til samme sted flere ganger.

Problemet blir da å se etter en (lovlig) måte å få strøm i bilen etter jeg flytter/reiser et nytt sted, ladingen skal vare i to-tre timer hver uke/annenhver uke (kommer an på hvor mye kapasitet jeg kjøper). Jeg har spurt rundt litt men kommer ikke med gode forslag bortsett fra privat avtale med en som vil gjøre det og har plass til bilen, men dette har samme problem som campingplass. Bobilen har naturligvis forbrenningsmotor, og da er det umulig å bruke el-bil kontakter, så vidt jeg vet (kanskje tar jeg feil her?), jeg skulle være mer enn glad for å betale "el-strøm" pris men tror den eneste måte jeg kan bruke stasjonene på er å eie el-bil.

Lurer derfor på om det finnes noen måte å gjøre det jeg ønsker, siden å bruke samme tid som på de gamle er nok å kaste penger, og da er det beste å fortsette å kjøpe vanlige batterier.

Landstrøm (https://no.wikipedia.org/wiki/Landstr%C3%B8m) en vel ikke en mulighet uten båt?

På forhånd takk for ideer!
"Øko-Terrorist"
Du kan kanskje høre med bensinstasjoner om du kan betale dem en liten sum mot at du får låne en stikkkontakt et par timer? Jeg ville prøvd på småsteder der de ikke har det så veldig travelt.
Kanskje prøve air bnb, se om det er noen i nærheten som leier ut og sende en forespørsel om leie av ett strømuttak dersom det er tilgjengelig.
Noen kjøpesentre/kommunale parkeringsplasser har normale stikkontakter, men for lading av elbil. Disse kan jo alltids være en mulighet ��
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Kanskje ikke helt det du er ute etter mtp på vekt/mobilitet, men et strømaggregat (på bensin) som lader batteriene dine kan jo fungere.
Nyere modeller bråker ikke så mye og er ganske effektive. Ulempen igjen er jo at du må kjøre rundt på denne + drivstoff.

Jeg vet at man kan lade nyere litiumbatterier(fritids) på mellom 50-80Ah, og da tar det ca 2 timer på et 200Ah batteri hvis man ikke har tappet det helt ned
Trådstarter
2 0
Takk alle sammen for gode forslag, ville aldri tenkt på bensinstasjoner, i utgangspunktet passer de godt for dette, de er åpne lenge og ligger alle steder. Airbnb og lignende er vel en mulighet, og en slags filter for folk som ønsker å møte andre og være litt imøtekommende, så ja.

Det med aggregat er mulig, men vanskelig å vurdere, jeg tenker på støy, men investering også, jeg foretrekker å bruke pengene på solcelepaneller, som er som et slags langsomt aggregat som er alltid på. Kommer an på brukmønster og behov.

Takk igjen for ideene.
Sist endret av st3278; 9. desember 2018 kl. 11:06.