Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3722
Hei,

Jeg har akkurat vært i konfliktråd med komunen og lurte på om de kan kreve 100.000 kr av en 16 år gammel gutt for noe som ble sett på som et uhell fra hans side?

Koster det noe å forhøre seg om dette hos et advokatfirma?

Veldig takknemlig for svar.
De fleste advokater har første time gratis hvor de ofte kan gi deg svar på om du har en sak eller ikke.
Sitat av Atleks Vis innlegg
Hei,

Jeg har akkurat vært i konfliktråd med komunen og lurte på om de kan kreve 100.000 kr av en 16 år gammel gutt for noe som ble sett på som et uhell fra hans side?

Koster det noe å forhøre seg om dette hos et advokatfirma?

Veldig takknemlig for svar.
Vis hele sitatet...
Er vel en del advokatfirmaer som opererer med sånne "gratistimer" før du må betale.
EDIT: ninjaed...

Eller så har du jo også gratis advokathjelp her.
Sist endret av Trollsauen; 21. mai 2012 kl. 11:20.
Trådstarter
9 0
Ah, takk!
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Hva slags "uhell" kan man gjøre 16- åring, for å muligens måtte erstatte for en verdi av 100'000 kroner?
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Hva var dette uhellet? 100.000,- er sinnsvakt mye penger
Trådstarter
9 0
Eh, det ble funnet en hjemmemekka "bombe" som var delvis utbrent, så han fant ut av at han ville prøve og tenne på denne igjen.. og det ble til en del skader på ting rundt bomba kan man si xD
True phreak.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Hva var dette uhellet? 100.000,- er sinnsvakt mye penger
Vis hele sitatet...
Det er vel egentlig ikke det.... Med en gang skadeverk er av slik art at håndtverkere (til reparasjoner) blir involvert kommer kostnaden fort opp i seks-sifrede tall.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er vel egentlig ikke det.... Med en gang skadeverk er av slik art at håndtverkere (til reparasjoner) blir involvert kommer kostnaden fort opp i seks-sifrede tall.
Vis hele sitatet...
"Det er vel egentlig ikke det" Så du går rundt med ett sekssifret beløp i lommeboken?
Sist endret av Sexarz; 21. mai 2012 kl. 11:39.
Og dette var et uhell?
http://www.advokatenhjelperdeg.no/ - En tjeneste fra Advokatforeningen.
Om det var et uhelle eller ikke er vel ikke opp til "tiltalte" å bestemme?

Om det fins jus-studier i nærheten så pleier som regel de å ha en organisert jusshjelp hvor kommende advokater og jurister søker trening og øvelse i yrket og tilbyr tjensten gratis. Fant ingenting i Vest-Agder, så om de har et annet navn eller ikke fins, evt kontakte UiA og spørre om det fins.

eksempepl: http://www.jushjelpa.no/omoss.html
Trådstarter
9 0
Takk, masse verdsatt
Var det et uhell å tenne på, eller var det et uhell at bomba gikk av?
Er det lov å stifte gjeld når man ikke er myndig da? Mener på at jeg har lest noe om det
” Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.”

http://www.paragrafen.no/?id=79
Sitat av Morgul Vis innlegg
Er det lov å stifte gjeld når man ikke er myndig da? Mener på at jeg har lest noe om det
Vis hele sitatet...
Når ble det å tenne på en lunte det samme som å stifte gjeld?



But seriously, 100K kommer man ikke så sinnsykt langt med om det er litt håndverkere inne i bildet, som det blir sagt lenger oppe. - Et par vanlige oppholdsrom maks om de skal rehabiliteres med ny parkett, nye gipsvegger, listing, sparkling, maling og tak. Og om du har litt sot og luktskader litt ellers, så ryker 100K rimelig kjapt om man ikke gjør jobben selv.

Hva ødela du OP?
Tror det er sånn at hadde fyren vært 1år yngre hadde han sluppe under med maks 15k(?) i erstattnings krav som foreldrene hadde fått ansvar for

Men blir feil og kalle dette her ett uhell visst han tente på bomben med vilje.
Sist endret av Klistermerke123; 21. mai 2012 kl. 12:20.
kjedelig streiting
Du har vel vært grovt uaktsom her og må regne med å erstatte det du har ødelagt. Men siden du er 16 og sikkert ikke har så veldig mye på bankkontoen, så bør det kanskje gå ann å få summen litt ned, hvis kommunen ikke allere har gjort det i konfliktrådet da?
Trådstarter
9 0
tingen var at "bomba" ble funnet, delvis nedbrent på lunta og jeg ville bare se hva det var som skjedde når jeg tente på, den var litt kraftigere enn ventet, vi var 3 stk så det ble 100k på vær av oss..

Spiller det noen rolle hva jeg ødela?
kjedelig streiting
Når det er 100k del på 3 så spørs det nok om dere får gjort så mye. Det er mye penger det og, men det er ikke en uoppnåelig sum, spesielt om de gir dere en god stund på å skaffe til veie pengene.

Samme om du bare ville sjekka hva som skjedde når du tente på lunta, så kvalifiserer det nok til grov uaktsomhet.
Var det en hjemmelagd bombe, eller en komersiell fyrverkeri"bombe"?
Trådstarter
9 0
Nei 100k per stk altså 300k til sammen for hele reperasjonen..
Det kan umulig ha vært en komersiell fyrverkeri"bombe", det var altforstort ødeleggelse til det..
Det var en 1,5litersflaske som det sto et delvis brent stjerneskudd ut av flasketuten..
Sist endret av Atleks; 21. mai 2012 kl. 12:42.
Neida, spiller ingen rolle hva dere ødela antar jeg. I alle fall ikke ift erstatningsplikt ol. Med mindre ovenfor nevte aktsomhetsbetraktninger påvirkes av det (eks: forskjell på å tenne på en lunte nær vegge på et bolighus vs å tenne på samme lunte inne i et nedlagt fabrikklokale ute i gokk et sted)

Vi (dvs jeg) er bare nysgjerrige på hva dere ødela for 300K, men jeg tviler på at det spiller veldig stor rolle. Lunte er lunte, og aktsomhetskrav når ordet "bombe" brukes er vel rimelig høye antar jeg. - Selv fireårige gutter vet jo hva en "bombe" kan brukes til :/
kjedelig streiting
Høres jo nesten ut som den var kraftigere enn hva man kan forvente. Og 100k på en 16åring er jo litt mye. Det jeg tror du kan gjøre er å si nei til løsningen fra konfliktrådet, noe som vil gjøre til at saken vil gå sin gang i rettsvesenet. Da vil du vel ha krav på offentlig betalt advokat som siktet i en slik sak, hvis de ikke da velger å kjøre saken gjennom det sivile rettsvesen. Men isåfall så vil du vel også kunne ha krav på fri rettshjelp.

Du kan jo prøve å fylle inn dette skjemaet, evt ringe noen andre advokatkontor som har 30min gratis.
Jeg rota meg borti noe tull når jeg var 15. Fant ut at om vi kasta bittesmå kongler og grus/singel på biler på motorveien, blei det et spetakkel uten like. Vi blei tatt etter en stund og skadene var vel på over 50 000,-. Vi hadde jo ikke økonomi til å betale det,så vi inngikk en avtale med forliksrådet( eller noe slikt), og jobba 40 timer hos et lokalt firma, så var alt ute av verden.

Men, tilbake til saken. Som 16-åring har du ikke mulighet til å betale 100 000,- og om det var et uhell får du nok andre og/eller reduserte konsekvenser.
Hadde absolutt tatt saken til rettsvesenet - Har vansker for å tro at en dommer ikke vil føle at 100 000 i gjeld for en 16åring som skal til på studielån og andre utgifter uten inntekter ikke blir en for grov inntreden.
Selv sittet i sak hvor påtalemyndighetene ville ha 1 000 000 men dommerene satt det til 600 000 selv om de sa seg enig i at det burde vært 1 000 000, dette kun basert på vår alder - Vi var 24-25år.. Så rådfør deg hvertfall med en advokat før du godtar det der
Hva er de reelle kostnadene?

Dersom dere ble "dømt" til å betale 300k, mens de reelle kostnadene var langt høyere bør dere være forsiktige med å ta det til retten. Vil tro dere kan bli dømt til å betale saksomkostninger i tillegg?

Hva ble ødelagt, og hvem er skadelidende part? Er det mulig å jobbe for den skadelidende for å betale ned/redusere
erstatningen?

Ble det lagt vekt på at dere ikke viste hva dere tente på, eller ble dere dømt for å ha laget bomben?
Dere bare "fant" en kraftig bombe som lå og slang utendørs klar til bruk? Kan ikke si det høres så veldig sannsynlig ut
Trådstarter
9 0
Det er slik at omkostningene kom på 400k og siden vi var 4 4 stk (meg og 2kompiser og komunen) så ble vi enige om å betale 100k vær. Men som sakt føler jeg at det er ufattelig mye på en 16 åring..

Grunnen til at vi gikk gjennomkonfliktrådet var at det slapp vi unnna med fritt rulleblad..

Den var gjemt, vi var bare på feil plass til feil tid. Vi har vært hos politiet og fortalt våres historier og ble sendt videre til konfliktråd.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Atleks Vis innlegg
Den var gjemt, vi var bare på feil plass til feil tid. Vi har vært hos politiet og fortalt våres historier og ble sendt videre til konfliktråd.
Vis hele sitatet...
Nei, med respekt å melde så er det pissprat. Du er ikkje på feil stad til feil tid når du med vilje tenner på ukjente eksplosiver. Da er det på tide at du lærer å tenke gjennom konsekvenser av handlinger.

Ja, handlinger medfører konsekvenser. Hard lærepenge, men kanskje du tenker meir enn tre sekund fram i tid neste gong?
Ettersom det ikke er tvilstilfelle om hva som har skjedd og hvem som har gjort hva, da du har annerkjent det både her på forumet og ovenfor kommunen; kan du da være litt grei å si hva slags skader som ble påført hvor?

Ble bare veldig nysgjerrig når jeg leser om de store beløpene dere blir krevet for.
Din høyst private definisjon av "uhell" ser juridisk ut mer som grov uaktsomhet.

Det du ødela er det du må regne med å bli erstatningspliktig for. Skadelidte bør og skal komme ut
av skadeverket uten økonomisk tap.
Sitat av Atleks Vis innlegg
tingen var at "bomba" ble funnet, delvis nedbrent på lunta og jeg ville bare se hva det var som skjedde når jeg tente på, den var litt kraftigere enn ventet, vi var 3 stk så det ble 100k på vær av oss..

Spiller det noen rolle hva jeg ødela?
Vis hele sitatet...
Hvordan de klasifiserer det som et uhell skjønner ikke jeg.

Hvorfor? Det er vell bare menneskelig nysgjerrighet vil jeg anta, det er alltid greit å vite skulle noen ha planer om å gjøre noe lignende, pluss man kan anslå verdi (evt kostander for reparasjon), om man vet hva som ble bombet.
når en på 16 gjør hærverk er det foreldrenes ansvar og foreldrene som må betale!

så klart kan mann være snille å inngå en avtale om at 16åringen jobber og nedbetaler pengene

men ellers er foreldrene juridisk ansvarlig, betaler ikke 16åringen går regninga til moren eller faren
Om du med uhell kjører over en person så vil ikke det fjerne straffen din. Uansett så vil jeg ikke si at det å tenne på noe som muligens kan smelle er et uhell.