Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3816
Jeg skal på på reisefot i 12 mnd. Noen med kjennskap til verdensdekkende langtids reiseforsikringer som ikke koster 20k?
Sist endret av hnK; 24. september 2018 kl. 14:16.
Jeg bruker Sparebank1. For ett år betaler jeg i underkant av 500 kr/mnd.
Kanskje kan Revolut være en løsning? Det er en bank på mobilen med virtuelle og fysiske kort som også har reiseforsikring om du ønsker det. Har ikke full oversikt over evt. begrensninger ennå da jeg nettopp har kommet over den.
Godt fornøyd med Sparebank1, men husk at spesielle aktiviteter kan kreve ekstra forsikring, som ekstremsport og lignende. Det gjelder vel alle vanlige reiseforsikringer. Jeg trengte en ekstra da jeg skulle gå i fjellet over 4000 høydemeter for eks. Valgte da et annet selskap som spesialiserte seg på dette.
Sist endret av mentalmelt; 24. september 2018 kl. 14:58.
Lengre tidsrom som 12mnd sammenhengende reise krever som regel utvidelse av forsikring. Les forsikringsvilkår nøye før kjøp å rådfør deg så du ikke står der uten dekning om uhellet skulle være ute.
Tidsperiode er en av det mest sentrale bitene informasjon man ser på når man bestiller reiseforsikring. Skal godt gjøres å bomme på akkurat det.
"Forsikringen gjelder for enkeltreiser inntil 70 dager. Skal du på reise som varer lenger enn 70 dager kan du utvide antall reisedager. "


Sakset fra sparebank1 sine sider når man velger forsikring, betaler for 1 år men dekker ikke reiser sammenhengende over 70 dager f. eks. Holdt på å gå på en smell der da jeg regnet med reiseforsikringen gjennom fagforening.
Du må betale ekstragebyr som er ekstremt dyrt (mange ganger dyrere enn forsinringen). Om du er borte fra hjemmet ditt lengre enn vilkårene dekker.

Mener det skal være mulig å bytte forsikringsselskap og slik få nye dager. Du må dog bytte litt over 6 ganger iløpet av reisen. Men er ikke 100% sikker på att det går.
Har brukt disse på lengre reise i utlandet (9mnd+) før og vært godt fornøyd med saksbehandlingen de få gangene jeg hadde behov for å få refundert noen små legeutgifter: https://www.gouda.no/privat/reiseforsikring/

Det koster flesk med forsikring som gjelder reise over standardperiodene, men det er utrolig viktig å ha det, medisinske kostnader ved uhell i utlandet (spesielt USA) kan fint gjøre deg til gjeldsslave resten av livet hvis du er uheldig.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
"Forsikringen gjelder for enkeltreiser inntil 70 dager. Skal du på reise som varer lenger enn 70 dager kan du utvide antall reisedager. "


Sakset fra sparebank1 sine sider når man velger forsikring, betaler for 1 år men dekker ikke reiser sammenhengende over 70 dager f. eks. Holdt på å gå på en smell der da jeg regnet med reiseforsikringen gjennom fagforening.
Vis hele sitatet...
Ah ja. Det er sant som du sier.
Sitat av iColdman Vis innlegg

Mener det skal være mulig å bytte forsikringsselskap og slik få nye dager. Du må dog bytte litt over 6 ganger iløpet av reisen. Men er ikke 100% sikker på att det går.
Vis hele sitatet...
Nei, det går ikke. Du må "hjem igjen" før den nye reiseforsikringen gjelder. De har tenkt på det vett
Hva med reiseforsikring på kredittkort? Om du har ett og har tenkt til å benytte det på reisen, kan det være en mulighet?
https://dinero.no/kredittkort-med-re...-fungerer-det/

Jeg ser de også har begrenset lengde, men det kan henne de kan konkurrere på pris
Sist endret av Antimatter08; 24. september 2018 kl. 19:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Hva med reiseforsikring på kredittkort? Om du har ett og har tenkt til å benytte det på reisen, kan det være en mulighet?
https://dinero.no/kredittkort-med-re...-fungerer-det/
Vis hele sitatet...
Stortsett tidsavgrensa, typisk 90 dager eller mindre.
"Øko-Terrorist"
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Godt fornøyd med Sparebank1, men husk at spesielle aktiviteter kan kreve ekstra forsikring, som ekstremsport og lignende. Det gjelder vel alle vanlige reiseforsikringer. Jeg trengte en ekstra da jeg skulle gå i fjellet over 4000 høydemeter for eks. Valgte da et annet selskap som spesialiserte seg på dette.
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg seilte noen måneder i Antarktis, billigste tilbud jeg fikk på forsikring var 55,000. Slapp heldigvis med skrekken da felles forsikring på båt viste seg å dekke det meste.
Ble litt nysgjerrig på dette med turister i diverse extreme situasjoner. Når f.eks turister i Norge må reddes ned fra fjelltopper med helikopter, havner regningen for dette hos forsikringselskapet til turisten? I så fall er det jo ikke rart om litt "off the beaten track" forsikringer blir dyre.
hnK
Trådstarter
6 3
Konklusjon:

- For Ola Nordmann: Alminnelig årlig reiseforsikring/kredittkortforsikring for reiser av varighet 70-90 dager. Utvide utover dette koster ca 2300NOK pr måned. Forsikring må kjøpes før reisen.

- For backpackers: www.worldnomads.com - Kan tegnes/utvides under reisen. Ca 12.000 NOK for 12 mnd gjeldende hele verden utenom Iran/Nord Korea. https://www.goxplore.no/enkeltreiseforsikring er en "norsk" versjon av Worldnomads ca samme pris klasse.

- For digitale nomader/backpackers: www.safetywing.com - Kan tegnes/utvides under reisen. 300NOK pr. mnd. gjeldende alle land i verden utenom land kategorisert level 3-4 av U.S Department of State: (https://travel.state.gov/content/tra...visories.html/). Dekker kun tap av baggasje, ikke tyveri.

Alle reiseforsikringer vil mest sannsylig ikke dekke dyre gjenstander fra 5000NOK og oppover. Bruk derfor verdigjenstandsforsikring fra Trygg.no. Ca 150NOK mnd. for gjenstand verdt 27.000NOK.

Jeg kommer generelt bruke Safetywing og ved behov Worldnomads. Elektronikk forsikres gjennom Trygg.
Sist endret av hnK; 25. september 2018 kl. 14:10.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Antimatter08 Vis innlegg
Ble litt nysgjerrig på dette med turister i diverse extreme situasjoner. Når f.eks turister i Norge må reddes ned fra fjelltopper med helikopter, havner regningen for dette hos forsikringselskapet til turisten? I så fall er det jo ikke rart om litt "off the beaten track" forsikringer blir dyre.
Vis hele sitatet...
Nei, i Norge dekkes redningsaksjoner av staten.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Nei, i Norge dekkes redningsaksjoner av staten.
Vis hele sitatet...
Du må ha "ekstremsport"-dekning for at forsikringen skal dekke deg over 4000 moh o.l. Les vilkår nøye hvis du skal drive med klatring, dykking, offpist etc
Er det noe du virkelig ikke vil så er det å spare inn på akkurat reiseforsikring.

Ser du nevner Worldnomads og safetywing. Har du sett på hva de dekker med tanke på evakuering, sykdom o.l? De har begrenset seg på dekningssummer.. I tillegg hvis du ligger hardt skadet / syk i det store utland vil du ringe og styre med ett engelsk språklig forsikringsselskap eller vil du snakke med ett norsk lege team, som hjelper deg.. Beløp på 250 000 dollar er svært lite om det er noe stort som skjer deg. Her har alle de norske selskapene ubegrenset sum, samme med evakuering / hjemsendelse.
I tillegg svært høye summer på ansvar, noe jeg ser nomad / safetywing kun har 10 000 dollar på.

Europeiske tilbyr forsikring opptil 180 dager hvor du kan kjøpe forlengelse etter de 180 dagene.

Verdigjenstander er det man skal vurdere sist i en reiseforsikring.
Super reise til europeiske inneholder uhellsdekning på Verdigjenstander med opptil 40 000,- i verdi per gjenstand.

De har heller ingen ekstremsport tillegg, ergo du kan dykke, hoppe i fallskjerm etc.
Jeg brukte World Nomads da jeg gikk opp til Everest base camp tidligere i år. En fyr jeg møtte på veien hadde ikke riktig forsikring, så jeg hjalp han med å ordne den samme som jeg hadde. Et par dager senere begynte han å bli dårlig, og da vi kom til EBC var han så dårlig at han nesten ikke klarte å stå. Vi ringe World Nomads, og de stilte noen kjappe spørsmål om tilstanden hans. Ca. to timer senere kom helikopteret og hentet han. Han ble diagnostisert med HACE, og hadde mest sannsynlig ikke klart seg om han ikke hadde blitt flydd ned og lagt inn på det tidspunktet. World Nomads dekket alt utenom en liten egenandel fra klinikken på 50 dollar.
Sitat av Morgul Vis innlegg
Du må ha "ekstremsport"-dekning for at forsikringen skal dekke deg over 4000 moh o.l. Les vilkår nøye hvis du skal drive med klatring, dykking, offpist etc
Vis hele sitatet...
Så hvis jeg tar bussen mellom Argentina og Chile må jeg ha ekstremsport-forsikring? Wow.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Morgul Vis innlegg
Du må ha "ekstremsport"-dekning for at forsikringen skal dekke deg over 4000 moh o.l. Les vilkår nøye hvis du skal drive med klatring, dykking, offpist etc
Vis hele sitatet...
Redningsaksjoner over 4000moh dekkes også av staten i Norge. Ekstremsportforsikringen dekker uføre etc. Som følge av ulykke, ikke berging.