Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1857
Kommende service pack 2 for Windows XP vil gjøre dyptgående forandringer som muligens kan gjøre eldre programmer ubrukelige.

av IvIoyner

Microsoft har hatt store problemer med sikkerhetshull i året som var. Firmaet lovet etter MS Blaster herjet mange datamaskiner i fjor sommer at sikkerheten i windows skulle forbedres. Store problemer med sikkerhetshull i mail-leseren Outlook og i nettleseren Internet Explorer blir sett på som noen av hovedgrunnene til at mail-baserte virus kan spre seg så lett i dag.

Man regner også med at den delvise lekkasjen av kildekoden til Windows 2000 tidligere i år gjør at selskapet må sørge for at de tetter sikkerhetshullene sine før noen andre tar dem i bruk.

Mens tidligere service packs fra Microsoft stort sett har vært mindre oppdateringer vil SP2 for windows XP gjøre store forandringer i operativsystemet. Et helt nytt kontrollpanel for sikkerhet, helautomatisk oppdatering og ny brannmur er noen av de viktigiste endringene som skal forbedre sikkerheten.

Betautgaven av SP2 er allerede ute. Kritiske røster hevder de nye endringene har sørget for at en del gamle programmer ikke lenger virker, men Microsoft mener frykten er ubegrunnet. Bill Gates og co oppfordrer alikevel programmører til å teste programvaren sin med service pack 2 i tilfelle programvaren ikke er kompatibel med forandringene.
De har en så stor kundebase at drastiske forandringer er vanskelige å få gjennom uten protester. Hvis det fører til bedre sikkerhet vil jeg tørre å påstå at forandringene kan være verdt det.
Så får vi se om de faktisk holder det de lover da
M$ vil at dere skal kjøpe Visual Studio .NET og lage programvare der! Gammel Pascal og Delphi slår ut med application error
Kan noen være så vennlig å definere "gammel" programvare for meg i denne sammenhengen? Jeg regner med jeg ikke vil bli nevneverdig berørt, men jeg lurer på om noen vet om spesifikke programmer som har trøbbel med sp2..
Sikkert de programmene du kan tvinge til å kjøre på Windows XP. Høyreklikker du på en programfil kan du stille den til å fungere som på Windows 95 og de har dårlig støtte for de nye funksjonene.
Programmene vil visstnok være de som regnes som usikre og dermed ikke kommer forbi forandringene i brannmur og rpc-endringene. Finnes ingen konkrete eksempler jeg har klart å lete opp.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Very good, Microsoft.
/me nods
jeg holder meg uansett langt fra windows.
Det gjelder tre områder:
- Nettverk (Windows Firewall er default on, RPC Interface Restrictions, DCOM Security Enhancements).
- E-Mail relatert sikkerhet.
- Minnebeskyttelse, man skal ikke kunne 'kjøre' kode fra minnet med mindre dette minnet er merket som kjørbar kode.

Tror ikke dette er så stort problem, de fleste programmer vil nok funke allikevel.

Her står alt mer nøyaktig forklart: http://msdn.microsoft.com/security/p...roduction.aspx
I like turtles
Skyfex's Avatar
Det er på tide at Microsoft gjør noe.. men jeg tviler på at det kommer til å ha så stor påvirkning. Windows sin struktur er rett og slett for dårlig. Dessuten er det vanskelig for windows utviklere (er/var windows utvikler) å holde styr på alle disse "innovative" ideene til microsoft. CLSID, .NET, DCOM, C#, Registry(vet den er gammel, men like ubrukelig nontheless) osv. Og jeg tror selv Microsoft programmerere har problemer med å få oversikt.

Dessuten kan man ikke basere sikkerhet på at Microsoft er gud. Windows XP driver med skjult kommunikasjon til MS på 16 forskjellige måter, og forventer å komme igjennom brannmuren til brukeren. Dessuten har du såne fine ting som VB Script osv. Uansett.. ser ut som MS egentlig har lyst til at Windows skal være usikkert (hmm.... USAs regjering ha kontroll over alle som bruker windows f.eks? hvem vet).. De prøver bare å skjule det
Bill Gates har jobbet på oppdrag for CIA i egen person tilfelle noen lurer - så de har sikkert noe på lur. Dessuten er Win2k klasifisert som sikkert operativsystem i forsvaret i USA. Rart de bomber Irak men treffer Iran?
Opprinnelig postet av SkyFex
Det er på tide at Microsoft gjør noe.. men jeg tviler på at det kommer til å ha så stor påvirkning. Windows sin struktur er rett og slett for dårlig. Dessuten er det vanskelig for windows utviklere (er/var windows utvikler) å holde styr på alle disse "innovative" ideene til microsoft. CLSID, .NET, DCOM, C#, Registry(vet den er gammel, men like ubrukelig nontheless) osv. Og jeg tror selv Microsoft programmerere har problemer med å få oversikt.
Vis hele sitatet...
Poenget er at Bill og gutta måtte sørge for bakoverkompatiblitet når de lanserte windows 2000/xp. Dermed måtte de ha samme styring for dll, registeret og alt det andre som trengtes for den gamle programvaren. Dette er jo det som gir windows problemer. Hadde de hatt en relativt liten brukerbase som Apple så kunne de satset på en implementering av win9x-apiet for en del gamle programmer og så latt resten av systemet bli bygget opp på nytt.
Opprinnelig postet av IvIoyner
Poenget er at Bill og gutta måtte sørge for bakoverkompatiblitet når de lanserte windows 2000/xp. Dermed måtte de ha samme styring for dll, registeret og alt det andre som trengtes for den gamle programvaren. Dette er jo det som gir windows problemer. Hadde de hatt en relativt liten brukerbase som Apple så kunne de satset på en implementering av win9x-apiet for en del gamle programmer og så latt resten av systemet bli bygget opp på nytt.
Vis hele sitatet...
Enig, det som blir fallet til Windows er at MS har rotet seg inn i en situasjon der de er nødt til å la et veldig rotete og direkte amatørmessig designet API ligge til grunn for OS'et. Mye av strukturen i XP idag (særlig de mest grunnleggende tingene) henger jo igjen fra så tidlig som Windows 1.0. Men dette løser seg kanskje med Longhorn da (uten at jeg vet noe særlig om det, men jeg har fått inntrykk av at dette er en komplett remake av alt, altså helt uavhengig av Windows).
Jeg også har inntrykk av at longhorn i teorien er windows from scratch, men etter å ha prøvd diverse builds, må jeg bare få sagt at det virker som de bygger det på winXP... Iallefall for øyeblikket. Og med en release-date så langt i framtiden som de sikter på, må jeg bare også få sagt at jeg Duke Nukem Forever popper opp i tankene mine Evighetsprosjektet som blir utdatert av sin egen urimelig lange utvikling gang på gang...
Hørte en si at Windows XP har det værste fra Millennium og det beste fra Win2k. Longhorn blir nok en forbedret utgave av XP men om det gjør arbeidsdagen og forretningslivet raskere skal vi heller diskutere.

Vanligvis må du laste ned 37 sikkerhetsoppdateringer dagen etter det er lansert! En gang når Windows XP skal oppdateres med SP4 tror jeg vi holder oss til det en stund.
Enten det eller så har linux blitt et bra mainstream-alternativ først...
Offtopic: Fikser dem fortsatt på win2k? Kommer det flere servicepacks ?
Tror Win2k er "ferdig".
XP er fortsatt en dyr beta