Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 7940
I lunchen på skolen drar flesteparten av elevene fra klassene til butikken som ligger nærmest skolen.

Jeg har vært en "trofast" kunde selv om jeg hater den frekke holdningen demmes. Idag fant jeg ut at en kompis av meg stjal en Cola som han hadde gjort noen ganger før. Jeg håper virkelig at han blir tatt, så får han seg en lærepenge, men jeg gidder ikke å "sladre".

Hva er sannsynligheten for at han blir tatt? Har lest at den er ganske stor ettersom butikkene sjekker dette stadigvekk på kameraopptakene, men ettersom det bare er en Cola så vet jeg ikke.

Hva vet dere om dette temaet?

Vet ikke om denne tråden er på rett plass forresten
Sannsynligheten er vel stor og blir vel bare større etter vert som tiden går. Finner de ut at det mangler en eller flere varer, så kan de vel sette en sivil vakt.

Ville satt denne tråden under Vanlig diskusjon
Nasking blir sterkt slått ned på. De går igjennom filmene med jevnlige mellomrom, som du har nevnt ovenfor, slik att de får en anelse om hvordan vedkomende ser ut. Når han kommer tilbake, bom, så går han i buret(eller kontoret på butikken som kanskje er mest sansynlig)

Men det er hvis han har maks uflaks da. Skjedde hvertfall med noen venner av meg som gjemte noen varer som var på vei ut av dato, og når de kom tilbake for å hente de fram igjen så ble de tatt.
kommer jo litt an på hva slags butikk det er da, det skal ganske mye svinn til i de fleste butikker før noen begynner og sjekke..og har vel veldig mye og si hva slags folk som er bak kassa..men vet ikke helt hvordan reglene er for en ansatt på rimi, om han kan foreta en privat bust og låse noen inne på et kontor til snuten kommer? ikke helt sikker på det..har hatt mye venner med kassa jobber men ingen som har hatt noen store oppleveser med det...jeg jobber på et senter og der skal alt via securitasvakten...
shoplifting er jo bare kult.. faen ta
jeg ble tatt for en sjokolade, ble politanmeldt.....13 år siden da....
I butikken hvor jeg jobber, bruker sjefen 1-2 timer hver morgen på å se gjennom videoen fra dagen før.. Går nesten ikke en dag uten at han finner noen som stjeler et eller annet.. Uansett mengde tyvgods, alder, intensjon osv blir ALLE tyverier annmeldt, og kopi av video blir sendt til politiet. Samtidig viser han videoen til alle ansatte som er på jobb og ber oss ringe politiet om personen kommer innom igjen.

Så JA, det blir slått svært hardt ned på (i allefall der hvor jeg jobber).


Kan jo i tillegg nevne at mengden svinn i butikken har minket med 60% etter at han begynte med dette



EDIT: en liten leif
Sist endret av shadow; 21. april 2006 kl. 00:28.
Spørs jo selvsagt om han var i et område som kameraene dekket. Hvis han ikke var det og er rimelig diskret så er sjansen for å bli tatt rimelig lav (5-10 % ?) så sant de ikke setter en sivil vakt på saken såklart. Hvis de gjør det øker sjansen drastisk

Du kan jo gjerne "sladre" ved å si at du vet at det er noen som gjør det og at du anbefaler de å sette en sivil vakt på saken.
malaprops: Kan filmopptakene brukes som bevismatriale hvis det ikke er opplyst om at man er overvåket?
Nope. Meg bekjennt så er det ulovlig å overvåke et område uten å opplyse om det og ulovlig innsanket bevismatriale er ugyldig.
I de fleste dagligvarebutikker finner man skilt der det står at butikken er "tv-overvåket". Er vel mere sjelden å finne en butikk der det ikke står.
de aller fleste har vel overvåking, men hvorvidt de sjekker alle filmene de har tatt opp er vel en annen sak.

det kan jo hende at mange små tyver slipper unna fordi de mangler resurser til å gå gjennom alt som blir spilt inn.

men om du vil resikere rulleblad for ei cola, og litt smågodt er vel ikke så smart.
De at noen stjeler ødelegger for andre eller alle som handler på den butikken.. Det skjedde på en butikk nær meg.. Nå har INGEN ungdomskoleelever adgang i skoletiden.. Det er ganske kjipt..

Strafferammen går under nasking og de fleste vet jo at de under 15år slipper unna, men husk at barenvernet får bekymringsbrev eller hva de kaller det.

De over 15 vil ende opp med en advarsel eller en bot i verste fall.. Tviler sterkt på at snuten burer inne en 16åring som har rappa en sjokolade
De at noen stjeler ødelegger for andre eller alle som handler på den butikken.. Det skjedde på en butikk nær meg.. Nå har INGEN ungdomskoleelever adgang i skoletiden.. Det er ganske kjipt..
Vis hele sitatet...
Finnes det ikke lover mot sånnt?

Kan jeg lage en butikk man må være mellom 24 og 26 og gå på? Kan man selektere på andre ting enn alder?
Du som bestemmer hvem som skal få komme innenfor dørene i din butikk. Ingen har rett til å komme inn i butikken din, du slipper dem inn.
Her blir nok kompisen din ikke tatt. Av den enkle grunn at kameraene ikke sjekkes om det så er særlig mistanke, eller andre hendelser skjedde i det samme tidsrommet. Så om din venn har gått ut ifra butikken med en cola mer enn han burde, så er det vel hans win, and ypur loss -jeg skjønner irritasjonen din.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er nokre få ting det ikkje er lov å diskriminere etter i norge: Rase (hudfarge), religiøs haldning, politisk haldning, og kjønn. Alder er fullt lovleg å diskriminere etter. Så eg har lov til å sei i ei stillingsannonse at eg vil ha nokon some er 24 år, og eg har lov til å sei at eg ikkje vil ha kundar under 20 år i min butikk. Men eg kan ikkje nekte kvinner adgang på generelt grunnlag.
Sitat av slashdot
Det er nokre få ting det ikkje er lov å diskriminere etter i norge: Rase (hudfarge), religiøs haldning, politisk haldning, og kjønn. Alder er fullt lovleg å diskriminere etter. Så eg har lov til å sei i ei stillingsannonse at eg vil ha nokon some er 24 år, og eg har lov til å sei at eg ikkje vil ha kundar under 20 år i min butikk. Men eg kan ikkje nekte kvinner adgang på generelt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Hvordan får da organisasjoner som Vigrid lov til å eksistere?
Jeg vil være enig med en av posten ovenfor, at de sjekker det dersom det er misstanke. Vel det kommer jo også litt ann på den personen som eier butikken, hva slags type han er. Jeg har en kamerat, og han er så "slesk" at han ikke gidder og tjene penger til snusen sinn. 2 - 3 ganger i uka drar han ned på KIWI, RIMI og Meny for og stjele snus. Han er ikke nervøs i det hele tatt, han bare knabber en snus fra røyk hylla når han er på vei ut. Ser så dumt ut, men han blir "aldri" tatt, som han sier

Men her om dagen ble han tatt på Shell og da ble han tatt med inn på kontoret for og snakke om det. Han ble nesten politie annmeldt, men dem var snille og sa at han slapp unna men han fikk ikke lov til og komme dit på 1 år.
Sist endret av #Conex; 25. april 2006 kl. 16:38.
Har også en kompis som nasker stort fra butikkene. Han ble tatt etterhvert da, men han inndrømte bare noen ting, snø-lås på jakka
De må nok ha mistanke før de sjekker båndene.
usertitle import
bleh's Avatar
En venn av meg stjeler mat hver dag når han er sulten på den lokale butikken ved skolen. Han er veldig fornøyd og har heller ikke blitt tatt enda. Og det har pågått i 1 år omtrent. God mat har de der også.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har klart å surre meg opp i et lite problem. Av en uviss grunn prøvde jeg idag å stjele en samlefigur fra Outland, med en verdi på 300kr. Ble selfølgelig politianmeldelse og butikkeieren ba meg rykke og dra bort fra senteret, altså totalforbud mot å gå inn igjen. Forståelig nok, jeg kan tenke meg hva butikkansatte tenker da , og forstår de blir dritforbanna. Ville selv ha reagert på samme måten. Men idag vet jeg ikke hva slags tanke som skjøt gjennom hodet mitt. Så plix folkens, ikke skriv hvor cockfag jeg er osv, fordi jeg vet jeg er det.
Det jeg lurte på er hva konsekvensen av dette kunne bli? Kan jeg få en bot? Og hvor stor isåfall? Er det mulighet for at jeg får samfunntjeneste? Eller at politiet bare glemmer saken? Og sist men ikke minst, jeg har hørt at prikken blir stående på rullebladet i opptil 2 år før den blir fjernet fra rullebladet. Stemmer dette nogenlunde, eller ligger det noe muffens under det?
Takker for forståelsen og svar.

Edit: Glemte å legge til at jeg er 17 år.
Sist endret av RadioSlave; 14. september 2006 kl. 22:06.
Er du heldig, blir saken henlagt, i og med at du ikke er noen hardcore tyv (eller?). Kommer den på rullebladet kan den få konsekvenser senere i livet ditt.
Antar at du mente at saken ikke blir anmeldt? Ble personlig anmeldt av vekterne så jeg tror det nesten er garantert. Skal verken bli politi eller general, så tviler på at prikken vil ha stor innvirkning senere i livet. Og litt mer konkrete svar hadde vært greit. Grunnen at jeg spør, er nettop fordi svarene her på forumet er så tåkete. Sjekket lovdata.no men fikk ikke opp stort når jeg søkte på nasking og tyveri.

Og der så jeg du endret innlegget ditt. Og ja, dette er bare et engangstilfelle, forhåpentligvis...
Sist endret av RadioSlave; 14. september 2006 kl. 22:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bot på 2k er ikkje uvanleg. Om du vil, kan det lønne seg å gå til konfliktrådet og ta saka opp der på eige iniativ...
Har sett noen gamle skriv fra politiet til handelsstanden at dette er ca prosedyre:
- Dersom du blir anmeldt for naskeri sjekker politiet deg opp. Har du blitt anmeldt for det tidligere går de videre og etterforsker saken. Er det første gang og det ikke må seest på som noe særlig grovt så ender det oftest med henleggelse eller påtaleunnlatelse.
Dersom du er ung så må du ofte innom forebyggende avdeling til en samtale med politiet sammen med dine foreldre.

Uansett, link til Straffeloven §391a: http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-045.html#391a
som omhandler naskeri.
Se også gjerne §257 http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-028.html#257

Ha en fin dag og ikke stjel.. ( selv om det er artig med action på jobb.. )

edit: ( var ikke meningen å være moralsk der.. unnskyld.. )
Sist endret av FUBAR; 14. september 2006 kl. 23:21.
Det er bare teit å stjele småting fra butikker...

På skolen min får vi ikke lenger lov til å gå bort til bensinstasjonen i friminuttene pga nasking. Noen ødelegger for alle andre...
En kompis/medelev av meg stjal varmmat fra den lokale butikken gjennom to skoleår mens vi gikk i samme klasse. Han stjal også sko og lignende fra butikkene på samme senteret..

Dette driver han med omtrent daglig, han er vel en såkalt kleptoman.
Jeg håper han blir tatt, for det er uendelig simpelt det han holder på med. Det har jeg sagt til han, men det nytter ikke.

Alikevel, vi regna på hvor mye han har stjelt for de siste årene. Og det tallet ga meg bakoversveis. Flere titallstusen er det snakk om.

Hadde politiet hatt bevis på det han har gjort, så hadde han sittet inne - regner jeg med.

Poenget mitt er at stjeling kan bli til en slags "livsstil", og da er du dømt til å gå på trynet.
Det er ikke verdt det. Egentlig kan man ikke synke lavere..
Apropos stjeling..
For mange år siden stal jeg mentos på rimi, så kom en kar å sjekka lommene mine.
Til spørmålet; har vanlige rimiansatte lov å ransake deg?
Om de mistenker at du har stjeler, ja! Det hadde vi (jeg var dog ikke Rimi ansatt).

Det er helt utrolig hvor mange ganger jeg har sett voksene mennesker begynne å grine når de blir tatt for tyveri av de mest merksnodige ting (som påskegodteri nedsatt i pris :s)
Sitat av username:
Om de mistenker at du har stjeler, ja! Det hadde vi (jeg var dog ikke Rimi ansatt).

Det er helt utrolig hvor mange ganger jeg har sett voksene mennesker begynne å grine når de blir tatt for tyveri av de mest merksnodige ting (som påskegodteri nedsatt i pris :s)
Vis hele sitatet...
Det må være så sinnsykt flaut å bli tatt for nasking, i både voksen å ung alder.
Spesielt voksen, glad jeg ikke ble tatt
Sitat av username:
Om de mistenker at du har stjeler, ja! Det hadde vi (jeg var dog ikke Rimi ansatt).
Vis hele sitatet...
Nope. Det er bare tull. Ingen andre en politiet har lov til å ransake deg. Med mindre de har pågrepet deg ( for noe men mer enn 6 mnd strafferamme) og de misstenker at du har noe som kan skade deg eller seg selv i lommene/bagen din eller noe du kan bruke for å stikke av.
Hvordan kan du da ta deg for tyveri annet enn hvis de få det på kamera?
La oss si at en shitkid tar en sjokolade i lomma mens en rimiansatt står å glaner på, kan han ikke gjøre noe da. La oss si at shitkiden sa at det var mobilen han tok i lomma..?
Hvis ikke han går ut av butikken med denne sjokoladen i lomma fortsatt.
Sitat av petterøes 3000
Hvordan kan du da ta deg for tyveri annet enn hvis de få det på kamera?
La oss si at en shitkid tar en sjokolade i lomma mens en rimiansatt står å glaner på, kan han ikke gjøre noe da. La oss si at shitkiden sa at det var mobilen han tok i lomma..?
Vis hele sitatet...
Den rimi-ansatte kan holde igjen shitkiden til politiet kommer og foretar en ransakelse.
Det er nå alt i alt ganske absurd å gjøre seg til tyv bare pga ei ussel flaske cola.
Jeg og en kamerat var i Kiel, Tyskland.
Han hadde allerede stjelt 4 pakker med DV-tapes.
Så skulle jeg prøve å ta en simpel pakke, mens han filmet. Også ble jeg tatt på veien ut.
Vi ble dratt med inn på kontoret bak i butikken. Og alle vet jo hvordan tyskerne snakker engelsk. Ingen forstod hverandre.

Til slutt innrømmet jeg at jeg hadde tatt den. Det var etter det tyske "Polizei" hadde kommet. (Altså politiet)

Så måtte de kjøre oss i politibil tilbake til havnen der Color Fantasy stod for å snakke med min mor.

De i butikken skulle sende denne ugjerningen til det norske politiet, så får de ta det over. Men har enda ikke fått noe brev eller noe og det er et halvt år siden.
Jeg regner med at det er ikke dette politiet prioriterer mest her i Norge, når det befinner seg narkotikamisbrukere overalt.

Vi har det meste på film, men det er så JÆVLIG DRITT at kameraten min ikke hadde mer batteri på kameraet. Så vi fikk kun filmet når jeg går ut kassa og 5-6 sekunder inne på bakrommet.
(Jeg er så deprimert over at vi ikke har alt på film)
Sist endret av Same i Skauen!; 16. september 2006 kl. 12:01.
Haha meg typen min å ei venninne gikk på kinaresturang åsså stakk vi fra reiningen( sa vi skulle på do). Men så glemte jeg veska mi der inne, åsså måtte vi gå til bake for å hente den....da var kinafolkene blitt forbanna, åsså måtte vi betale regningen alikevell...skikkelige mestertyver eller
Sitat av commie
Nope. Meg bekjennt så er det ulovlig å overvåke et område uten å opplyse om det og ulovlig innsanket bevismatriale er ugyldig.
Vis hele sitatet...
Så vidt meg opplyst er det ulovlig å ikke overvåke slike steder med gods av bruksverdi. Som mat, bøker, blader, etc.