Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1321
Hei! Jeg må synge og spille foran mange folk om en stund. Det kommer på tv og jeg vet jeg kan få skikkelig sceneskrekk. Pleier noen ganger å mikrodosere på lsd i dagligdagse settinger, tror dere det vil forbedre eller forverre nervøsiteten? Hva med en nøkkelknipe kokain? Antar det vil hjelpe på selvsikkerhet, men usikker på hvordan det påvirker sangstemmen? Har dere andre tips til rusmidler som diskrét kan bruker mot sceneskrekk/netvøsitet?
2-3 øl og en shot hjembrent

Kokain gjør delivery vanskelig vil jeg tro med tanke på stemme, lsd kan du nok spare til etter du har spilt.
Sist endret av HallaKompis; 20. januar 2023 kl. 12:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men leste på internett at man bør unngå alkohol for sceneskrekk ��
Sitat av SnilleMille Vis innlegg
Men leste på internett at man bør unngå alkohol for sceneskrekk ��
Vis hele sitatet...
Får ikke mer sceneskrekk av alkohol nei..
Sist endret av HallaKompis; 20. januar 2023 kl. 13:01.
Noe benzo-opplegg bør funke.
Er det første gangen du skal opptre? Er du vant til å synge, har du sunget mye foran andre?

Alkohol har jo en tendens til å dempe nerver, men alt kommer an på hva du er vant med og ikke.

Det er veldig mange ting som kan dempe nervene, men det vil være stor sjanse for at det påvirker syngingen. Jeg håper du holder oss oppdatert og gi gjerne litt mer info, så får du bedre hjelp.
Sist endret av Majao Gibensis; 20. januar 2023 kl. 16:02. Grunn: La til og endret
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Samme hva du tar kommer du til å angre på det når du ser deg selv på tv hvis det er et tv opptak med fokus på deg. Hold deg langt unna syre og coke om du vil slippe angst i flere år for hvordan du dreit deg ut på tv og foran alle i koret/bandet ditt. Er opptredenen bare et lite sidekick hvor du spiller trommer lang borte i bakgrunnen med haugevis av andre ting og folk i bildet og får to sekunder tv tid kan det kanskje funke.

Ellers, er du i fokus og det er en ellers streit setting akn det gå best med max et glass vin/to små øl, ELLER max en valium/sobril. Ikke kombinert!
Sjekk opp om beta-blokkere, mildere stoff som ofte har blitt brukt mot prestasjonsangst for offentlige opptredener
5-10mg valium eller 15-25mg sobril. Alene.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det beste er å ikke ta noe.
Hei
Lag en video som du synger uten og med kokain/alkohol og sammenligne det etterpå.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som du også har angst for angsten, kanskje mer enn for å fremføre det du skal.
Ta en drink med noe alkohol. Roer deg mest sansynlig litt ned, og må være det mest brukte middel mot sceneskrekk gjennom tider. Så lenge du ikke drikker deg rusa så påvirker det ikke stemmen din =)
Kokain kan utløse enda mer angst, så styr unna. Lsd høres litt skummelt å ta før et opptreden, jeg selv kunnet blitt mer bevist på nervøsiteten min, så ikke gjør det.
Xanax og Rivotril har vært mine krykker de gangene jeg skal fremføre noe og er døds nervøs. Men da er det ekstrem angst og vane med å få panikkannfal når jeg skal fremføre.

Er du ikke vant med å ta tabletter fra før så kan du få en sløv fremførelse.
Litt alkohol blandet med litt amfetamin. Skaff apotekvarer om du kan.
Hvis dette er noe du kanskje vil drive med fremover, eller kanskje leve av, er dette den aller verste måten å starte karrieren på. Tro meg.
Jeg ville aldri anbefalt LSD på grunn av uforutsigbarheten, men kokain derimot kan jeg absolutt være med på.

Hvis man skal gå for litt «tryggere» alternativer så er det mange som har god effekt av Propranolol til dette formålet, men det spørs jo litt på fremtoningen av angsten din. Hvis det hovedsakelig er kroppslig ubehag så vil du mest sannsynlig ha godt utbytte av Propranolol, men for prestasjonsangst av litt mer komplekse kaliber vil jeg si benzodiazepiner er å foretrekke… Du kjenner deg selv best.
Anbefaler ikke psykedelika ihvertfall. På lav dose kan man få en nervøs følelse i kropp og sinn. På vanlige og høyere doser blir det fort uforutsigbart.

Alkohol kan kanskje senke "guarden" din, men den vil nok påvirke opptredenen også.

Det finnes diverse milde, men effektive stress-dempende midler. Husker ikke navn nå, er mange år siden, men husker å ha hatt god effekt med forskjellige midler (både urtebasert og syntetisk). Utforsket "nootropics". Lurer på om en av dem kan ha vært 5-HTP i kombinasjon med noen andre ting, deriblant urtebasert. Var hjelpende for sosialangst og generell stress for min del. Selvsagt i kombinasjon med kognitiv adferdsterapi.

Du kan endre mye i hodet ditt. Arrester deg selv når du kommer inn i tankemønster som drar fram frykt. Praktiser mindfullness. Pust sakte med nesa og munnen lukket. Dytt deg selv ut av komfortsonen som øving.


Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Får ikke mer sceneskrekk av alkohol nei..
Vis hele sitatet...
Alkohol er ikke like effektivt på alle for å dempe frykt og selvbevissthet. For meg gjør alkohol det verre om jeg er med nye folk og utenfor komfortsonen. Hjernen fungerer dårligere som igjen fører til stress og selvbevissthet. Så har i senere tid heller valgt å være edru mens resten drikker og det fungerer bedre.

Skal sies at jeg får en mer forventet "smøtende" effekt av alkohol sammen med ADHD-medisin (jeg er diagnotisert). Om det har samme virkning for udiagnotiserte har jeg ingen aning om. Det er forøvrig en kombinasjon som ikke er trygg med store mengder alkohol. Kombinasjonen gir en synergieffekt i tillegg til andre ting.