Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2406
Etter lang tid i sølibat, pga bivirkninger av subutex, diverse sprekker og tilbakefall så har det blitt en stund siden det var no dating. Har Tinder og Happn og får ganske mange matcher.

Men, det er jævlig mange som virker totalt resignerte og rett og slett virker å ha mista trua helt. De jentene jeg har møtt på date, så pleier jeg å ta opp dette. Spørre hvordan de opplever det og med disse appene og hvordan det muligens påvirker oss til å bli veldig overfladiske. Det ser ut som folk ikke gir ting en sjanse en gang og har gitt opp før de har prøvd. Mange har sagt seg enige i ulik grad.

Jeg har lest saker og «forsking» som sier at det er det høyeste antallet aleneboere og at menn spesielt ikke gidder datinggreia.

Så var det det med hva den enkelte leter etter da? En del har sikkert hørt disse utrykkken fra feks div mannepodcaster og typer som Andrew Tate. High value man/woman. At jenter for eksempel vil ha menn med status, penger osv, mens de resterende 98 prosent av menn føler mer og mer avmakt pga de umulige kravene. Akkurat det med Tate og podcaster gjelder vel muligens i større grad i USA feks, men er det noen som opplever det samme i Norge?

Har datingen blitt mye vanskeligere og er det noen som opplever det annerledes? Og tips tas veldig gjerne imot.
Sist endret av NodSquad; 3. desember 2022 kl. 22:03.
Kanskje heller satse på kvalitet enn kvantitet og flyktige relasjoner, noe appene har mye av? Appene føles mest som en illusjon for meg. Mulig de funker for noen da.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Jeg er 36, så jeg styrer unna alt under 28-29. Rett og slett fordi jeg ikke orker en som skal på byen hver helg og kanskje ikke har funnet seg selv enda. Men jeg har møtt mange som er morsomme og intelligente så man kan ha litt dypere samtaler. Men derfra til romantikk er en vanskelig overgang å prøve seg på synes jeg
Jeg hadde lite hell med Tinder dating når jeg prøvde. Fikk sikkert 20-25 matches i løpet av året, men mange av dem jeg chatta med var umulige å holde samtaler med. Jeg gjorde mine goods også, var hele tiden dritredd for å fucke opp. Jeg gikk på en date, en annen blei kansellert last minute av daten min osv.

Jeg lærte egentlig mer om hvor usikker jeg selv var enn noe som helst annet. Jeg klarte liksom ikke å finne balansen mellom å vise meg ekte selv samtidig som å ikke virke helt noldus (jeg har mye mer issues enn det jeg var klar over da, les mine andre innlegg hehe).

Endte opp med at jeg begynte å drite litt i tinderdatingen altogether. Av tilfeldigheter møtte jeg på ei veldig kjekk kvinne på en discordgruppe (hadde nettopp åpnet øyene for at jeg muligens var schizotyp, og fant en server handlende om schizo-issues), vi fant fort ut av at vi begge to likte alternative ting (black metal, filosofi, historie, gamle spill osv.). Fant også ut av at vi hadde mye mer til felles, type dårlige minner fra barndom, kinks osv osv. Vi hadde begge to denne sjette-sans følelsen for at vi var mer kompatible enn vi selv visste, så vi gravde i alt fra A til Å og fant ut av at vi hadde helt ekstremt mye til felles. Når jeg fant ut av at vi på toppen av det hele venstrehendte
begge to, føltes det nesten matematisk umulig ut at vi kunne ha sååååå mye til felles.

Vi ble ikke kjent med hverandre med hensikt om å date (flere tusen km avstand mellom oss), men vi fant fort ut av at vi likte hverandre.


Moralen og poenget jeg vil få frem med denne historien er dette: om du føler deg selv noen hakk mer "mentally unusual" enn andre rundt deg, er det kanskje lurt å prøve deg på en arena som allerede har et litt mer avvikende utgangspunkt enn Tinder.

Istedenfor å stresse med algoritmer, redsel for at bekjente ser en ufiltrert side av deg, å måtte vanne det ned osvosv... Er det kanskje bedre å utforske steder hvor man kan senke skuldrene, både for deg og din fremtidige partner.

Bare noen tanker
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Trådstarter
Jeg er ikke hengt opp i appene lissom. Og jeg er heller ikke nervøs på dates. Vokst av meg det der. Jeg tenker litt mer på selve mentaliteten til folk og spesielt jenter.

Vet ikke helt hva jeg mener jeg. Hva søker folk etter om dagen? Er det mest en de kan kose seg med på søndager når alle er «ensomme» eller er det et reelt ønske om forhold? Jeg begynner å lure noen ganger.

Det virker i hvertfall fortsatt som at det forventes at menn tar initiativet, men det har sikkert med at jenter hsr 6000 matcher og 1300 «Hei» i innboksen.

Jeg får gjennomsnittlig kanskje 20-30 matcher i uka, men de fleste samtalene bsre stagnerer etter standardspørsmålene.

Prøver å være morsom og åpne litt annerledes. Får krydre litt mer så kommer man vel over noen som faktisk ønsker noe til slutt
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Jeg er ikke hengt opp i appene lissom. Og jeg er heller ikke nervøs på dates. Vokst av meg det der. Jeg tenker litt mer på selve mentaliteten til folk og spesielt jenter.

Vet ikke helt hva jeg mener jeg. Hva søker folk etter om dagen? Er det mest en de kan kose seg med på søndager når alle er «ensomme» eller er det et reelt ønske om forhold? Jeg begynner å lure noen ganger.

Det virker i hvertfall fortsatt som at det forventes at menn tar initiativet, men det har sikkert med at jenter hsr 6000 matcher og 1300 «Hei» i innboksen.

Jeg får gjennomsnittlig kanskje 20-30 matcher i uka, men de fleste samtalene bsre stagnerer etter standardspørsmålene.

Prøver å være morsom og åpne litt annerledes. Får krydre litt mer så kommer man vel over noen som faktisk ønsker noe til slutt
Vis hele sitatet...

Hmm, om du får så mange like i uka så kan det sikkert være en ide å lage en bio som tiltrekker de du vil ha, og siler bort de overfladiske og kjedelige?
Vet ikke om damene er så kravstore. De vil bare at avkommet deres skal vokse opp i trygge omgivelser...

Du kan jo f.eks unngå å snakke om hobbyer som dataspill, ostepop og hasj...
Er ikke alle damer under 30 år som er slik som du skal ha det til da, altså at de er som noen frie, løse idioter som er heeeeeelt på styr og ikke vet hvem de er. Er en del der ute som er godt under den alderen der, men som faktisk vet hvem de er, og som ikke er å finne på byen i det hele tatt
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Vet ikke om damene er så kravstore. De vil bare at avkommet deres skal vokse opp i trygge omgivelser...

Du kan jo f.eks unngå å snakke om hobbyer som dataspill, ostepop og hasj...
Vis hele sitatet...
Vil du ikke treffe folk med felles interesser?
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Er ikke alle damer under 30 år som er slik som du skal ha det til da, altså at de er som noen frie, løse idioter som er heeeeeelt på styr og ikke vet hvem de er. Er en del der ute som er godt under den alderen der, men som faktisk vet hvem de er, og som ikke er å finne på byen i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Bingo. "Wifey" finner du ikke på tinder eller på byen.
De fleste jenter ønsker en lojal mann. Heller lojal enn rik med høy status. Det er derimot vanskeligere å finne en lojal fyr enn det er å finne en med mye penger.

Bruker ikke tinder selv men det er fordi jeg har gitt opp forhold. Forhold holder ikke i samfunnet i dag, unntaket er kanskje åpent men det fikser iallfall ikke jeg. Har snakka om dette med venninner og flere ønsker heller en fwb relasjon eller noe kortvarig. Skal jeg på tinder er det for å finne et ligg og ikke noe mer. Opplever ikke venninnene mine som kravstore, men så er ingen av oss supermodeller eller instagram modeller heller. Skal du ha de peneste jentene må du regne med høye krav.
Sist endret av Rådebank; 5. desember 2022 kl. 14:18.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Rådebank Vis innlegg
Det er derimot vanskeligere å finne en lojal fyr enn det er å finne en med mye penger.
Vis hele sitatet...
Det kan man jo for så vidt forklare med at penger er relativt innlysende. Lojalitet må demonstreres, og det krever at anledningen til det faktisk dukker opp. Hvis folk går rundt med stadig korttids- eller "casual" mentalitet er det ingenting i veien med det per se, men da har man jo ikke automatisk grobunnen for noen veldig dyp lojalitet.

Sitat av Rådebank Vis innlegg
jeg har gitt opp forhold. Forhold holder ikke i samfunnet i dag
Vis hele sitatet...
Hva legger du i dette? Misforstå meg rett, jeg ser ganske skjevt på hele greia selv, men dette er litt kynisk selv etter mitt tempo.
Sitat av robhol Vis innlegg
Det kan man jo for så vidt forklare med at penger er relativt innlysende. Lojalitet må demonstreres, og det krever at anledningen til det faktisk dukker opp. Hvis folk går rundt med stadig korttids- eller "casual" mentalitet er det ingenting i veien med det per se, men da har man jo ikke automatisk grobunnen for noen veldig dyp lojalitet.
Vis hele sitatet...
Anledningen dukker opp for de fleste. De fleste vil også ta sjansen om de har tro på at partneren ikke vil finne ut av det. Det er regelen og lojalitet/troskap er unntaket.

Sitat av robhol Vis innlegg
Hva legger du i dette? Misforstå meg rett, jeg ser ganske skjevt på hele greia selv, men dette er litt kynisk selv etter mitt tempo.
Vis hele sitatet...
Svaret til trådstarter er ganske enkelt, vi kan ikke vite hva jentene på tinder leter etter. Det er nok mange som ønsker et forhold men sjansen for å møte den rette på en datingapp tror jeg er minimal. Årsaken er veldig enkel: man ser bare utseendet til vedkommende, da på bilder. Man dømmer etter utseende og man velger match etter utseende. For menn er dette ganske enkelt, da det visuelle ofte er viktigst for menn. For jenter er det ikke så enkelt, for ofte er personlighet viktigst for jenter. Selvsagt er det viktig at han er fysisk attraktiv men personligheten avgjør alt. Mange jenter er opphengt i hvor mange matcher jenter får men de matchene betyr ikke en dritt. En match betyr ikke automatisk topp interesse med forbehold om ekteskap og barn og hus. Laster jeg ned tinder og sveiper alle mennene til høyre vil jeg sannsynligvis få en god del matcher, men sannsynligheten for at noen der er oppriktig interessert i å bli kjent med meg og mitt vesen er veldig lav.

Dating er vanskelig for begge kjønn. Hva årsakene er kan jeg ikke svare direkte på, men spekulerer jo i mitt stille sinn og at folk har for høye krav tror jeg ikke er det største problemet. De fleste jenter vil ha en mann som har en jobb, ryddig økonomi og et utseende som hun er tiltrukket av. Dette kan være så mangt og det er ingen fasit for dette heller da jenter er vilt forskjellige når det kommer til smak. Det finnes en mer objektiv fasit for menn sine preferanser (ung, slank og vakker), men jenters smak er så ulik at jeg kan ikke finne noe som de fleste jenter har til felles. Muligens at han er høy, det er ofte en felles preferanse hos mange. Dette alene forklarer jo veldig godt hvorfor tinder fungerer dårlig for menn. Setter du en pen jente foran 50 menn så vil sannsynligvis alle mennene ha samme mening om at hun er pen eller ikke. Sett en kjekk mann foran 50 kvinner og du vil få 50 ulike meninger (en del enige selvsagt, men ulike meninger).

Observerer også at forhold er litt på vei ut (spesielt blant jenter og menn i 20-30 årene), mange har heller en fwb/søndagskjæreste/noen de ligger med. Da får begge parter som oftest det de vil ha, de har gjerne alt de trenger i livet bortsett fra det seksuelle men ønsker ikke å involvere seg med noen på et dypere nivå. Tillit og sårbarhet er dritskummelt og jeg tror vi blir mer og mer redde for det.

Kall meg gjerne kynisk men jeg syns ikke jeg er det.
Sist endret av Rådebank; 5. desember 2022 kl. 16:28.