Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2769
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde en nokså hardcore binge igjennom november og desember som resulterte i mitt første møte med alkohol abstinenser.

Har nå ikke drukket siden nyttårsaften, og lurer på hvor lenge må jeg vente før jeg kan ta noen øl uten havne rett tilbake i abstinenshelvete?

Noen med erfaringer?

Trenger ingen moralpreken om at jeg ikke burde drikke igjen osv.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare ikke lur deg selv med å kjøpe en flaske sprit for å lage én drink, eller fylle kjøleskapet med øl "så du har en stund".

Vær i en god situasjon (venner, mat, film, etc, ikke bare veggen å glo på) og ha en begrensning på hvor mye alkohol du fysisk har tilgjengelig og drikk sakte.

Om du drikker flere dager på rad er det sannsynlig at du får absistinenser, men de vil stå i forhold til mengdene du drikker.

Bare mine 2øre av erfaring med å være moderat alkoholiker et par harde sommermåneder i året. Slutta med det for noen år siden.

De få gangene jeg har drukket mer enn én øl siden har jeg endt med å drikke moderat i 3-4 dager minimum, og så vært fyllesjuk - fysisk men mest psykisk - i en hel uke etterpå. Skjønner nesten ikke at det er alkholen som gjør det før det går over.

Dette er veldig individuelt da. Sikkert noen med mer/verre erfaring her som kan svare bedre. Men mengden avgjør hvor ille det kan bli.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare ikke lur deg selv med å kjøpe en flaske sprit for å lage én drink, eller fylle kjøleskapet med øl "så du har en stund".

Vær i en god situasjon (venner, mat, film, etc, ikke bare veggen å glo på) og ha en begrensning på hvor mye alkohol du fysisk har tilgjengelig og drikk sakte.

Om du drikker flere dager på rad er det sannsynlig at du får absistinenser, men de vil stå i forhold til mengdene du drikker.

Bare mine 2øre av erfaring med å være moderat alkoholiker et par harde sommermåneder i året. Slutta med det for noen år siden.

De få gangene jeg har drukket mer enn én øl siden har jeg endt med å drikke moderat i 3-4 dager minimum, og så vært fyllesjuk - fysisk men mest psykisk - i en hel uke etterpå. Skjønner nesten ikke at det er alkholen som gjør det før det går over.

Dette er veldig individuelt da. Sikkert noen med mer/verre erfaring her som kan svare bedre. Men mengden avgjør hvor ille det kan bli.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, og er enig med det du sier her. Planen er å ikke "binge drikke" noe mer og få et normalt forhold til alkohol, men det har vel kanskje det fleste som slutter.

For å være litt mer spesifikk om det jeg lurte på; har et sosialt event om 2 uker hvor jeg da har planer om å drikke.

Det vil da være 1 og 1/2 måned siden forrige slurk, og det jeg egentlig lurer på er om dette er lenge for at kroppen skal få en liten reset, eller vil dette kaste meg rett tilbake i fysiske/psykiske abstinenser igjen?
Anonym bruker
"Rik Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde en nokså hardcore binge igjennom november og desember som resulterte i mitt første møte med alkohol abstinenser.

Har nå ikke drukket siden nyttårsaften, og lurer på hvor lenge må jeg vente før jeg kan ta noen øl uten havne rett tilbake i abstinenshelvete?

Noen med erfaringer?

Trenger ingen moralpreken om at jeg ikke burde drikke igjen osv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor drikker du?
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor drikker du?
Vis hele sitatet...
Nå var ikke poenget med denne tråden å diskutere mitt alkoholproblem og røttene til det.

Les gjerne innlegget før du kommenterer..
Anonym bruker
"Rik Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå var ikke poenget med denne tråden å diskutere mitt alkoholproblem og røttene til det.

Les gjerne innlegget før du kommenterer..
Vis hele sitatet...
Lettere å kommentere om man beskriver årsaken. Ser ikke ut som om du vil få orden på alkoholproblemet. Kjør på du
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lettere å kommentere om man beskriver årsaken. Ser ikke ut som om du vil få orden på alkoholproblemet. Kjør på du
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt korrekt.

Spørsmålet mitt er jo hvor lang pause må man ha for å kunne drikke igjen etter man har opplevd abstinenser. Altså en dag ta noen øl uten å få abstinenser med engang. Trodde jeg gjorde det klinkende klart?

Jeg vil bare ikke ha fysiske abstinenser igjen med engang jeg drikker en øl, that's it. Ønsker ingen råd til mitt alkohol problem, vil kun ha et svar på dette og lurer på om noen har erfaring.
Anonym bruker
"Flirende Sirene"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det vil da være 1 og 1/2 måned siden forrige slurk, og det jeg egentlig lurer på er om dette er lenge for at kroppen skal få en liten reset, eller vil dette kaste meg rett tilbake i fysiske/psykiske abstinenser igjen?
Vis hele sitatet...
Det er nok vanskelig å spå på forhånd.

Om du egentlig ikke har så lyst til å drikke, men tenker å drikke mest for det sosiale, kan jeg anbefale alkoholfri øl (<0.7%) eller lettøl (<2.5%). Har blitt en del bedre utvalg og tilgjengelighet de siste årene, står tom kaldt i noen butikker.

Selv om du forteller folk at du drikker lettøl pga ditt eller dett så glemmer de det etter 2 øl innabors og skåler i vei som om du drakk vanlig øl.
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Abstinensene kan du fint fikse med å reparere. Drikk igjen dagen etter.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Abstinensene kan du fint fikse med å reparere. Drikk igjen dagen etter.
Vis hele sitatet...
Var jo det som ga meg abstinenser til å starte med... Er jo dette jeg vil unngå..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noen med erfaringer?
Anonym bruker
"Arktisk Gravso"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg kan ikke drikke lengre uten og få ekstreme abstinenser i 2 - 3 uker etter inntak. derfor har jeg kuttet det helt ut, ettersom det ødeleger livet mitt og relasjonene mine
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hadde en nokså hardcore binge igjennom november og desember som resulterte i mitt første møte med alkohol abstinenser.

Har nå ikke drukket siden nyttårsaften, og lurer på hvor lenge må jeg vente før jeg kan ta noen øl uten havne rett tilbake i abstinenshelvete?

Noen med erfaringer?

Trenger ingen moralpreken om at jeg ikke burde drikke igjen osv.
Vis hele sitatet...
Hei.

Du får ikke abstinenser om du drikker nå igjen en kveld , bare en hangover om du blir drita full. Du skal drikke godt i 3-4 dager i strekk minst for at abstinensene skal begynne slå ut igjen. Nå skal ikke jeg si til deg hva du klarer eller ikke . Men jeg har opphold på 1 år på det lengste og klarer fortsatt ikke drikke 1 døgn , kroppen våkner i angst før jeg er edru og da forsetter jeg . Jeg husker enda disse jævla demonene som besøkte meg og sånn jeg skalv og svetta første gangene med ordentlig abstinenser , men etter jeg nevnte det for legen så sa han du må gi beskjed neste gang om du er uheldig og det skjer igjen. Får da valium og tar dette dagen før jeg jeg er tom / vil slutte om kvelden. Går da sløv som en zombie i 3-5 dager og merker ikke dritten av abstinenser uten om litt nattesvette . Dosene jeg tar er alt etter 50-100mg men behøver selvfølgelig ikke være likt for deg! Rådfør med legen.


Ikke glem at alkohol abstinenser kan være dødelig for noen , men du skal drikke ganske hardt og lenge. Abstinenser betyr kroppen er blitt tilvendt alkohol og går i sjokk uten , det skal altså en god periode og mengde til med promille 24/7 som regel . Håper at svaret mitt hjalp deg litt .


Ps: det finnes også medisiner som gjør alkohol suget mindre og begrenser hvor mye du drikker , snakk med legen. Aldri forsøkt dette selv bare hørt om det.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei.

Du får ikke abstinenser om du drikker nå igjen en kveld , bare en hangover om du blir drita full. Du skal drikke godt i 3-4 dager i strekk minst for at abstinensene skal begynne slå ut igjen. Nå skal ikke jeg si til deg hva du klarer eller ikke . Men jeg har opphold på 1 år på det lengste og klarer fortsatt ikke drikke 1 døgn , kroppen våkner i angst før jeg er edru og da forsetter jeg . Jeg husker enda disse jævla demonene som besøkte meg og sånn jeg skalv og svetta første gangene med ordentlig abstinenser , men etter jeg nevnte det for legen så sa han du må gi beskjed neste gang om du er uheldig og det skjer igjen. Får da valium og tar dette dagen før jeg jeg er tom / vil slutte om kvelden. Går da sløv som en zombie i 3-5 dager og merker ikke dritten av abstinenser uten om litt nattesvette . Dosene jeg tar er alt etter 50-100mg men behøver selvfølgelig ikke være likt for deg! Rådfør med legen.


Ikke glem at alkohol abstinenser kan være dødelig for noen , men du skal drikke ganske hardt og lenge. Abstinenser betyr kroppen er blitt tilvendt alkohol og går i sjokk uten , det skal altså en god periode og mengde til med promille 24/7 som regel . Håper at svaret mitt hjalp deg litt .


Ps: det finnes også medisiner som gjør alkohol suget mindre og begrenser hvor mye du drikker , snakk med legen. Aldri forsøkt dette selv bare hørt om det.
Vis hele sitatet...
Glemte si at angående valium så er det en engangsdose jeg tar og derfor så høy så jeg slipper «refille» dagen derpå . Det er nødvendig for min del for å slippe ta litt og litt daglig og bygge en ny avhengighet på piller. Det krever litt disiplin men er du kun hekta på alkoholen går det fint.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lettere å kommentere om man beskriver årsaken. Ser ikke ut som om du vil få orden på alkoholproblemet. Kjør på du
Vis hele sitatet...
Du må være tidenes dårligste venn om du snakker slikt foran noe annet enn en skjerm.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke helt sånn det fungerer at du får abstinenser etter én øl nå.

Hver gang du får abstinenser, senker du terskelen for å utvikle dem neste gang. Denne effekten kalles kindling, og er noe man også kjenner fra benzodiasepiner. Si at du kanskje måtte drikke i to uker for å utvikle abstinenser første gang. Kanskje fem dagers drikking gir deg dem neste gang, så to osv. - med mindre det går lang tid (minst måneder) mellom. Dette er selvfølgelig bare omtrentlige eksempeltall. Prosessen kan reverseres, men da må du unngå å få abstinenser i måneder og år (altså du kan drikke, men ikke til abstinenser, jo mindre du drikker, jo mer reverserer du selvfølgelig). Plutselig finner du da ut at du ikke ble så ille etter en tredagers binge, selv om det er noe som ga deg helvete på jord før.

Faktisk er alkoholabstinenser det mest skadelige ved alt som har med alkoholdrikking å gjøre - for hjernen. Så det beste rådet, også for å unngå kindling-effekten, er å gjøre det du ville ha fått hos helsevesenet (hvis du bor i en by hvor de har en fornuftig praksis for dette): Ta valium til abstinensene har gått over. Ikke ta det for lenge, og ikke drikk noe samtidig - er det noe du ikke vil utvikle, er det krysstoleranse mellom disse, det er allerede et lite mirakel at det fungerer.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gammel alkis her. Hatt mye abstinens, men ikke delirium. Angst, skjelvinger, rød hud, svette, umulig å sove, uro og den pakken der.

Jeg drikker nå kanskje 1-2 ganger pr år. Hvis det blir med en kveld er det vanlig bakrus.
Drar jeg det over 2-3 dager kommer dritten, gjerne sammen med 2-3 dagers depresjon på nivå selvskading. Hadde en utrivelig runde etter jul.

Du dør derfor ikke, det er mengden det kommer sn på, samt hvor langt tidsrom du har promille.
Anonym bruker
"Rik Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gammel alkis her. Hatt mye abstinens, men ikke delirium. Angst, skjelvinger, rød hud, svette, umulig å sove, uro og den pakken der.

Jeg drikker nå kanskje 1-2 ganger pr år. Hvis det blir med en kveld er det vanlig bakrus.
Drar jeg det over 2-3 dager kommer dritten, gjerne sammen med 2-3 dagers depresjon på nivå selvskading. Hadde en utrivelig runde etter jul.

Du dør derfor ikke, det er mengden det kommer sn på, samt hvor langt tidsrom du har promille.
Vis hele sitatet...
Hvor ille er depresjonen når du sier på nivå med selvskading?
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At jeg angrer så fælt og føler meg så jævlig at jeg seriøst føler selvmord som et alternativ. Varer en dag eller to, og når jeg ser tilbake i etterkant er tankene uforståelige.
Min erfaring er 3 dager. Og gjerne en trimmetur dag 2 (helst såpass at man svetter mye). Da er søvnen "replenished" og man kan ta seg en fest med god samvittighet igjen.
Anonym bruker
"Rik Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
At jeg angrer så fælt og føler meg så jævlig at jeg seriøst føler selvmord som et alternativ. Varer en dag eller to, og når jeg ser tilbake i etterkant er tankene uforståelige.
Vis hele sitatet...
Ville ikke det beste vært å la være å drikke eller å lære seg å kontrollere det?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ville ikke det beste vært å la være å drikke eller å lære seg å kontrollere det?
Vis hele sitatet...
Synes seriøst du burde slutte å komentere i denne tråden, kanskje slutte å komentere generelt dersom dette er det du har å komme med. OP har stilt et klart spørsmål, og også klart skrevet at hen ikke ønsker moralpreken. Alle, innkludert meg, som drikker for mye, vet at det beste hadde vært å ikke drikke, men det var ikke det OP spurte om. Du fremstår ikke som om du ønsker å bidra til å belyse det OP spurte om, så kanskje på tide å gå videre?
Anonym bruker
"Rik Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du må være tidenes dårligste venn om du snakker slikt foran noe annet enn en skjerm.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at jeg er en jævla god venn
Du kan fint drikke hver eneste dag. Jeg lagde en tråd om dette og jeg kan legge til at jeg ikke anbefaler det men det fungerer. Alkoholabstinenser er helt forjævlig, det er virkelig et helvete og jeg har hatt mine runder innenfor dette selvom det er lenge siden. Jeg husker det godt, jeg synes det fysiske var verst. Med ditt beskjedne(for alt jeg vet) forbruk så resulterer dette i ubehag, ikke abstinens... under abstinens tror man at man dør, får epileptiske anfall, har en puls på 190 og du går inn i delirium kort tid etter. Hvis du har avstått 1mnd fra alkohol så vil det å ta seg en pils eller kanskje 6 medføre ingen reaksjon av problemstillingen du beskriver.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Abstinenser etter 2 måneder? Hvor mye drakk du hver dag? Selv drakk jeg mellom 2.5 til 05 liter vin på 12% hver kveld i over 2 år for å sove. Fikk utskrevet melatonin av legen, å sluttet å drikke vin på dagen. Har ikke drukket siden august 2022. Kun 2-3øl i helgene. Er det så stor induviduel forskjell på alkohol?
Sitat av noguhso Vis innlegg
Du kan fint drikke hver eneste dag. Jeg lagde en tråd om dette og jeg kan legge til at jeg ikke anbefaler det men det fungerer. Alkoholabstinenser er helt forjævlig, det er virkelig et helvete og jeg har hatt mine runder innenfor dette selvom det er lenge siden. Jeg husker det godt, jeg synes det fysiske var verst. Med ditt beskjedne(for alt jeg vet) forbruk så resulterer dette i ubehag, ikke abstinens... under abstinens tror man at man dør, får epileptiske anfall, har en puls på 190 og du går inn i delirium kort tid etter. Hvis du har avstått 1mnd fra alkohol så vil det å ta seg en pils eller kanskje 6 medføre ingen reaksjon av problemstillingen du beskriver.
Vis hele sitatet...
se også tråden jeg opprettet. Det er ikke bra, men det er til stor hjelp.
Anonym bruker
"Halvfylt Rødrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for gode svar, da satser jeg på at det går fint.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Abstinenser etter 2 måneder? Hvor mye drakk du hver dag? Selv drakk jeg mellom 2.5 til 05 liter vin på 12% hver kveld i over 2 år for å sove. Fikk utskrevet melatonin av legen, å sluttet å drikke vin på dagen. Har ikke drukket siden august 2022. Kun 2-3øl i helgene. Er det så stor induviduel forskjell på alkohol?
Vis hele sitatet...
Når du drikker kun på kvelden går det jo såpass langt tid imellom hvert inntak at alkoholen har forlatt blodet før du drikker igjen.

For å få abstinenser må du drikke fra morgen til kveld i flere dager, da tar det ikke lange tiden før de kommer.

Drakk selv hver kveld i et år uten å oppleve abstinenser.

Disse månedene drakk jeg jeg for det meste på kvelden, men fra midten av desember ble det morgen til kveld, ofte våknet jeg og drakk midt på natten kun for å sove igjen, og da fikk jeg mitt første møte med abstinenser når jeg sluttet.