Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 20844
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Men tror du ikke samtlige EU land ville reagert noenlunde likt som Polen?
F.eks. Tyskland har gått langt i å forsvare Polens reaksjoner.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Men tror du ikke samtlige EU land ville reagert noenlunde likt som Polen?
F.eks. Tyskland har gått langt i å forsvare Polens reaksjoner.
Vis hele sitatet...
Jo, dessverre har du nok rett i det. De trenger alle kritikk for å bokstavelig talt dytte problemet unna seg.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
F.eks. Tyskland har gått langt i å forsvare Polens reaksjoner.
Vis hele sitatet...
Jeg får i rettferdighetens navn korrigere meg selv litt:
Tyskland er også blant de som har tatt imot flest.

Landene som har tatt imot flest flyktninger:
Tyrkia, Jordan, Palestina, Libanon, Tyskland, Pakistan og Uganda.

Nå drar det seg til:
Lukasjenko truer med Russland
Hviterusslands president Aleksandr Lukasjenko truer med at Russland kan bli
involvert i migrantkrangelen med Polen og påpeker at russerne har atomvåpen.


I et intervju med det russiske magasinet Oborona skal Lukasjenko ha truet med Russland.

"Hvis, Gud forby, vi gjør den minste feil her, vil Russland umiddelbart bli involvert, den største atommakten i verden",
sier Hviterusslands president Aleksandr Lukasjenko.

Sant, Vestlig propaganda eller Russisk trollfabrikk?
VG
Sist endret av vindaloo; 10. november 2021 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skjønner ikke helt hva som menes her; "Hvis, Gud forby, vi gjør den minste feil her, vil Russland umiddelbart bli involvert, den største atommakten i verden".

Sier han at han selv er fucked om han gjør en feil? Sier han at Russland truer han med atombomber?
Sist endret av oom; 10. november 2021 kl. 13:13.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Skjønner det ikke selv, men liker på generelt grunnlag dårlig at folk nevner atomvåpen i truende ordlag.
Hva med en verden der vi unge innser at vi er vranglært? Samfunnet vi lever i (jaja «we live in a SOCIETY» cringe iknow) er så langt fra naturtilstanden at hele værden holder på å bli gal under presset fra «the man» (kapitalen, «presten» og «staten, mener ikke det helt som det tas på første øyekast menmen).

Alle de sosiale konstruktene som vi lener virkelighetsoppfatningen vår på er like mye fantasi som wresteling, måten vi oppfatter verden rundt oss er kayfabe, det «eneste» man trenger å innse er at vi lever alle i hver vår subjektive «simulasjon» om hvordan hverden mest sannsynelig ser ut, og dette er ekstremt påvirket av perspektivet man danner ut i fra hvordan man blir lært å se på verden.

Dette betyr selvfølgelig ikke at ingenting er ekte, naturen fungerer etter «strenge» lover som man (så vidt jeg vet) ikke kan bryte uten enorme mengder energi og innsats.

Når det kommer til samfunns vitenskapen har vi derrimot full frihet til å tolke den slik vi vill, det er selvfølgelig lurt at folk flest er sånn ca enige om hva som er «virkelig», men poenget er at det eneste man trenger for å endre slikt er å bli enige om en annen måte å se det på. Livet er ikke evig og det er helt sinnsykt å innse hvor langt «vranglæren» har satt seg i sinner vårt, folk drømmer reklame og jobber seg hjel og mister menneskeheten sin i møte med irrasjonelle krav til oppførsel og holdninger fra kapitalkreftene og presteskapet.

Fri ditt sin og bli en god dude.

(Liten rant jeg vet, mediterte til «good thoughts, bad thoughts» av funkadelic mens jeg hadde feber, men det er faktisk det nærmeste jeg har kommet et skikkelig svar på hva meningen med livet er, så anbefales (feber optional))

Kan være lurt å påpeke at jeg er fullt klar over hvordan det høres ut det jeg skriver, mene er i et mood så sånn er det, sjekk ut den big think vidden om intellektuell «dark matter», kan ikke helt forklare hvorfor men det skrur på svært spennende lyspærer i den føkka skolten min i alle fall.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
En av tingene jeg nevner i starten av tråden er Russlands fremferd i Ukraina og i Syria henholdsvis i 2014 og 2015

Russland har tidligere i år mobilisert ved grensen mot Ukraina og holdt omfattende øvelser blant annet i Svartehavet.
Russlands styrkeoppbygging i området har vakt bekymring i NATO, og vært på et nivå man ikke har sett siden Russlands
invasjon av Ukraina i 2014.


Ifølge Ukrainas forsvarsdepartement har Russland store styrker, mye våpen og forhåndslagret utstyr nær Ukraina.
og de anslår at det befinner seg rundt 90.000 russiske soldater nær grensen og i de opprørskontrollerte områdene i Øst-Ukraina.

Samtidig presser det Russiskvennlige regimet i Hviterussland Syriske immigranter mot Polen i det som etter alt å dømme er
en planlagt handling fra Hviterusslands side som "hevn" for sanksjoner de er underlagt fra EU.
Det mest rettferdige her hadde vel vært om alle EU land hadde hjulpet Polen med å ta i mot de Syriske flyktningene,
for det er klart at de ikke kan være veldig mye lengre der de er nå.

Men altså to Europeiske land, Ukraina og Polen er under press fra Russland/Hviterussland.
Bekymringsverdig? Jeg syns det.
Sitat av vindaloo Vis innlegg

Men altså to Europeiske land, Ukraina og Polen er under press fra Russland/Hviterussland.
Bekymringsverdig? Jeg syns det.
Vis hele sitatet...
Bekymringsverdig er det absolutt, men når det gjelder konflikten i grenseområdene i Ukraina er det andre bakenforliggende omstendigheter man kan ta i betraktning for å få et litt mer helhetlig bilde enn å bare se på det russerne driver med som ren krigshissing og forberedelse til invasjon:

Ukraina ønsker NATO-medlemskap, men dette ønsker selvsagt ikke Russland å ha noe av.
For at medlemskapet skal kunne godkjennes er et av hovedkriteriene at det ikke skal være en pågående konflikt i landet som søker om godkjent opptak (parafrasering).
Ved å forsyne seperatistene i grenseområdene med soldater, våpen og annet nødvendig utstyr og dermed bidra til å opprettholde den pågående konflikten har Russland direkte påvirkningskraft over et eventuelt opptak i NATO.
Jeg antar at å utplassere store styrker langs grensene er et ledd i den samme strategien og bidrar dermed ytterligere til ustabilitet i området.
Det å bedrive militær sabotasje, kombinere store militærøvelser med forsyning av relativt beskjedne mengder matriell til seperatistene er en lav pris å betale for å få det de ønsker i denne sammenhengen.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Bra info Knask.

Ukraina hadde og har også en viktig strategisk rolle i dagens Russland og i det tidligere Sovjetunionen bla. for Svartehavsflåten.
Mye militær installasjoner fra Sovjet tiden som ligger igjen i Ukraina.
Ukraine har jo en ikke ubetydelig militær styrke i seg selv heller, og er så vidt jeg kan se seg rangert på 25 plass
over verdens militærstyrker.

Som du nevner Knask så ville det nok ikke vært så hyggelig for Russland å ha slikt NATO medlem som nabo.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Lukasjenko truer med Russland
Hviterusslands president Aleksandr Lukasjenko truer med at Russland kan bli
involvert i migrantkrangelen med Polen og påpeker at russerne har atomvåpen.


I et intervju med det russiske magasinet Oborona skal Lukasjenko ha truet med Russland.

"Hvis, Gud forby, vi gjør den minste feil her, vil Russland umiddelbart bli involvert, den største atommakten i verden",
sier Hviterusslands president Aleksandr Lukasjenko.
Vis hele sitatet...
Sitat av oom Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva som menes her; "Hvis, Gud forby, vi gjør den minste feil her, vil Russland umiddelbart bli involvert, den største atommakten i verden".

Sier han at han selv er fucked om han gjør en feil? Sier han at Russland truer han med atombomber?
Vis hele sitatet...
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Skjønner det ikke selv, men liker på generelt grunnlag dårlig at folk nevner
atomvåpen i truende ordlag.
Vis hele sitatet...
Sånn jeg leser det så høres det ut som om han skryter på seg at om konflikten mellom Polen og Hviterussland skulle eskalere til
væpnet konflikt så vil han rope på faren sin (Putin) og at farens hans er sterkere enn vår.
Sist endret av vindaloo; 11. november 2021 kl. 06:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av oom Vis innlegg
EU’s ulovlige tukling med andres land suverenitet er usmakelig. EU har gitt skadelige og voldsomme sanksjoner til Hviterussland for arrestasjonen av en dokumentert og politisk aktiv neo-nazi.

Det ser jævlig ut, spesielt nå i kulda. Men, strengt tatt ønsker vel mange av flyktningene seg uansett videre mot Europa, uavhengig om de hadde blitt «presset» eller ikke av Hviterussland. Det som er skammelig er Polen sin ulovlige pushback av migranter.
Vis hele sitatet...
Må nå ha en viss forståelse for hvorfor Polen gjør det de gjør i det her tilfellet, trenger bare å ta et blikk på resten av europa for å se hva bølger med ukontrollert migrasjon gjør med samfunnet. Migrantene prøver nå i bunn og grunn å bare nå fram til tyskland uansett, og om det var noe tyskerne faktisk ønsket vil jeg tro at polen heller hadde sluppet de gjennom i stedet for å svi av resurser på å bemanne grensa.
Sist endret av RagnarGranKuk; 11. november 2021 kl. 12:26. Grunn: skrivefeil
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
At Russiske jagerfly/bombefly patruljerer i f.eks nord-områdene og til dels veldig nærme Norsk luftrom er ikke uvanlig.
Vanligvis vil det føre til at Norske fly ligger tett ved for å markere territoriet.

Hvordan Hviterussland praktiserer dette vet jeg ikke, men Russland har to dager i strekk ligget på vingene over landet
med fly som bla. er i stand til føre atomvåpen. Vanskelig å se det som noe annet enn i sammenheng med den pågående
konflikten på den Polske grensen.

Merkel ber Putin om hjelp
Tysklands forbundskansler Angela Merkel ringte i går til Russlands president Vladimir Putin for å drøfte migrantkrisen.

Kanskje er det dette som er planen til Putin, å komme EU til unnsetning, slik at det sees mildere på hvis han førsøker seg
på Ukraina igjen. Litt som sist, i 2014, da han arrangerte Vinter OL før han tok Krim.

I deler av barndom/ungdoms tiden min på 80-90 tallet var den kalde-krigen fortsatt en ting,
men da forholdt jeg meg ikke til det eller brydde meg nevn verdig.

Så dukket Jan Teigen opp og kunne rapportere om at "Vind fra øst er blitt mildere i år" og "Kan vi tro att det er sant"
Mange, meg selv inkludert, gjorde og trodde det. Gorbatsjov blåste fønvind over landet.

Flashforward til 2021
Setter fallskjermjegere inn på grensen til Polen og Litauen
Spesialstyrker fra Russland og Hviterussland deltar i alarmøvelse like ved den polske og litauiske grensen, der
15000 tusen Polske soldater er utplassert, alt mens jager og bombefly fra Russland og Hviterusslands felles luftforsvar ligger i luften

Kjenner at jeg ikke liker det her, å hadde jeg bodd i grenseområdene enten i Polen eller Hviterussland ville jeg vært alvorlig bekymret.
Sist endret av vindaloo; 12. november 2021 kl. 15:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Angående fallskjermsjegerne så står ikveld at to russiske soldater mistet livet i øvelsen klin inntill den polsk-viterussiske grensa(skjermene fikk problemer pga sterk vind). Trist for de etterlatte at deres sønner måtte ofre livet for to maktsyke gubber(Lukasjenko og Putin).
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Polske grensevakter hevder Hviterussland utstyrer migrantene med tåregass
Hviterussland tar i bruk stadig kraftigere virkemidler, ifølge Polen. Migranter skal ha blitt væpnet med tåregass.
I tillegg kommer det påstander om at laserstråler brukes mot polske grensevakter.


Meldingen om at hviterussiske myndigheter har utstyrt migranter med tåregass kommer fra en talsperson for den polske grensevakten,
og er blant annet sitert av nyhetsbyrået AP.

Ap sendte i dag også ut en video som viser hvordan hviterussiske styrker skyter laserstråler mot polske grensevakter
på den andre siden av et piggtrådgjerde.

Digitale signaler på grenseområdet blir også slått ut, men det er ikke klart om det er myndighetene i Polen eller Hviterussland
som står for jammingen, eller forstyrring, av signalene.

Er det vanlig å bruke laser i krig?

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kjenner at jeg ikke liker det her, å hadde jeg bodd i grenseområdene enten i Polen eller Hviterussland
ville jeg vært alvorlig bekymret.
Vis hele sitatet...
– Lokalbefolkningen her er livredd for at det skal bryte ut krig, sier NRKs Roger Severin Bruland. De fleste støtter myndighetenes harde linje.

Polsk UD: – Vi har ikke noe ansvar for mennesker som fryser i skogen
Det er disse menneskene:

Det nærmer seg minusgrader om nettene i området.
Kvinner og barn sover utendørs i kulda. Flere personer har allerede omkommet, og det er økende koronasmitte.
Ifølge den polske avisen Gazeta Wyborcza er minst ti andre mennesker funnet døde i grenseområdet siden august.
Sist endret av vindaloo; 13. november 2021 kl. 18:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Jeg har ikke noen vanskeligheter med å se Russlands behov for å holde Ukraina unna NATO, ei heller at
USA, Europa og NATO ikke vill la seg diktere. Mye står på spill for begge, gammel og ny infrastruktur, kontroll over
Svartehavet, ego.

Ganske tydelige signaler nå:
USAs utenriksminister:- Invasjon kan begynne når som helst

Og Norge som til nå har vært temmelig vage på hvor vi står velger å be Nordmenn forlate og holde seg unna Ukraina samt
grenseområdene mot Ukraina i Russland.

Har Russland kun gjort dette som en maktdemonstrasjon?
Er det noen vei ut av dette for Putin uten at det virker som om at han har blitt tvunget bort?
Sist endret av vindaloo; 11. februar 2022 kl. 22:12.
Sitat av vindaloo Vis innlegg

Har Russland kun gjort dette som en maktdemonstrasjon?
Er det noen vei ut av dette for Putin uten at det virker som om at han har blitt tvunget bort?
Vis hele sitatet...
Ingen bryr seg om Ukraine, det er den stygge sannheten. Feks, Russland invandere Svergie blir en verdens krig mens Ukraine er mer fritt. Ja og nei til maktdemostrasjon, det er både og.

Det blir krig, om Putin backer off mister han all troverdighet, og han har ikke ego til annet enn å fullføre.
Sist endret av veerner; 11. februar 2022 kl. 22:25.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av veerner Vis innlegg
Ingen bryr seg om Ukraine, det er den stygge sannheten.
Vis hele sitatet...
Ukraina er ikke så ubetydelig som du skisserer.

Det er det største landet i Europa, har en for begge parter viktig strategisk betydning og er rangert som
verdens 24 største militærmakt. At det er problematisk for Russland å få et slikt NATO medlem (skulle de bli det)
på dørstokken er ikke så vanskelig å forestille seg.
Sist endret av vindaloo; 11. februar 2022 kl. 22:31.
Tror du kanskje det ligger mer bak planene enn å bare ta Ukraina? Hvorfor har ikke Russland tatt over dem tidligere da? Tror dette er spill for galleriet for å ha forhandlingskort. Se hvordan han har styrt Europa i vinter ved å holde igjen på gassen.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Tror du kanskje det ligger mer bak planene enn å bare ta Ukraina?
Vis hele sitatet...
Du har rett i dett i det. Man invaderer ikke land, med alt det innebærer, uten at det er av absolutt nødvendighet.
Jeg kan ikke så mye om krig, men tviler på at Putin forsøker seg på Kiev uten at strategene hans har overbevist han om at
det er mulig. Det er ikke bare den invasjonen han har tapt hvis han går til angrep og mislykkes.

Lett å tenke at Ukraina nærmest er et ubetydelig u-land langt ut i hutta heita og at dette ikke angår oss, men hvis det kommer et angrep
vil det med all sannsynlighet tvinge USA og NATO til reagere. Dermed kan vi risikere å i praksis være i krig med nabolandet vårt i løpet de neste ukene.
Sist endret av vindaloo; 12. februar 2022 kl. 01:43.
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Tror du kanskje det ligger mer bak planene enn å bare ta Ukraina? Hvorfor har ikke Russland tatt over dem tidligere da? Tror dette er spill for galleriet for å ha forhandlingskort. Se hvordan han har styrt Europa i vinter ved å holde igjen på gassen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke bare bare å ta over Ukraina. Det er et stort land med 43 millioner mennesker. De aller fleste av dem er svært negativt innstilt til russisk okkupasjon og mange vil bruke vold for å motarbeide det. Da snakker jeg om både enorm mobilisering av befolkning til krig i felles patriotisk og selvbevarende glød, samt omfattende geriljakrig i okkuperte områder. Det vil koste dyrt å forsøke å ta over hele landet.

Ukraina har også styrket militæret sitt en god del siden 2014 og får militær bistand fra NATO-land. De vil til slutt bli beseiret pga. total russisk kontroll av himmel og hav, men vil være en stor utfordring for det. Hvis de bygger festningsverk og fester seg bak elva Dnipro vil det virkelig bli kostbart å komme seg videre.

100 000 soldater som Russland har samlet til nå er langt fra tilstrekkelig for å gjennomføre det. De kan da bli brukt for å ta over øst av Ukraina og svinge sør helt inn til Transnistria, men det kan bli utfordrende med så lang frontlinje.

Jeg blir overrasket hvis Russland invaderer, men ikke sånn kjempe.
Sist endret av Stray Wanderer; 12. februar 2022 kl. 01:52.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Vil bare legge til at da Russland tok krim i 2014 var det flere Norske aviser og tv-kanaler som gjenga Putins angivelige
utsagn om at de kunne tatt Kiev i løpet 2 uker skulle de ønsket det. Det har ikke akkurat rustet ned etter det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Kinesiske missiler er avfyrt utenfor Taiwan.

ja det er en øvelse, men hadde du regnet med dette da du vokste opp?
Mulig jeg er virkelighetsfjern, men at Kina skulle overta Taiwan med makt eller at Putin (Russland) skulle flekse og
gå til krig mot Europa er ikke noe jeg holdt for sannsynlig da jeg vokste opp.

Er det bare kaos i vente?
Jeg er bittelitt redd kjenner jeg.
Hva med deg?
Sist endret av vindaloo; 4. august 2022 kl. 15:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
ja det er en øvelse, men hadde du regnet med dette da du vokste opp?
Vis hele sitatet...
Det er ikkje lenge sidan sist.
Sist endret av vidarlo; 4. august 2022 kl. 16:52.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Gud, jeg er så lei av nasjoner som oppfører seg som 2-åringer i en spes.ped.-barnehage.
Sist endret av robhol; 4. august 2022 kl. 16:59.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
men hadde du regnet med dette da du vokste opp?
Vis hele sitatet...
Tja, når jeg var barn ventet vi bare på at Sovjet skulle invadere oss.
Sist endret av meitemark; 4. august 2022 kl. 19:51.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Tja, når jeg var barn ventet vi bare på at Sovjet skulle invadere oss.
Vis hele sitatet...
og bestefaren min snakket om Tyskerne
▼ ... noen måneder senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Hva skjedde med migrantene i hviterussland?