Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 49710
Jeg har lett over alt etter denne oppskriften, men det virker som om ingen norske eller engelske sider vet om denne. Det eneste stedet jeg klarte å finne den var på en nederlands side. Jeg tenkte å dele den med dere fordi denne er mye lettere å lage med tanke på kjemikaliene man trenger.

Denne oppskrifta har no blitt kopiert til vår nystarta wiki: ANSU. Ta del i forbedring der - og hjelp oss med utvikling av wikien.

Utstyr:
Ammoniumnitrat
Sukker
Tørkerull
Bøtte
Hansker

Fremgangsmåte:
Vei opp like mye av sukker som ammoniumnitrat.
Hell litt varmt vann i en bøtte. Det er best at vannet er så varmt som mulig siden ammoniumnitraten kjøler ned vannet, og løsligheten er størt ved høye temperaturer. Tilsett sukker og ammoniumnitrat til du får en mettet løsning. Dypp papirer fra tørkerullen i løsningen. Deretter henges de opp i tørk. Når de er helt tørre tettpakkes de inn i aluminiumsfolie. La litt av papiret stikke ut så du har noe å tenne på. Lunte er ikke nødvendig. Papiret antennes lett.

Personlig synes jeg disse lager en bedre røyk enn KNSU, men det er bare av egen erfaring.

-Eivind
Vil dette altså fungere mye bedere en kun an og vann? høres spennende ut å prøve det ut.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av gundis Vis innlegg
Vil dette altså fungere mye bedere en kun an og vann? høres spennende ut å prøve det ut.
Vis hele sitatet...
Bare utelat sukker fra oppskriften til eivind. Du kan også bytte tørkerull med avispapir (eller annet absorberende papir).
Utelate sukker?
Så kun H²O og AN gjennstår?
Ca hvor mye total vekt trenger man av H²O og AN før man får en helt grei effekt, da?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du lager en mettet løsning. Tøm ønsket menge AN i et kar (isboks etc) og rør ut i minst mulig varmt vann. Du kan jo prøve med rundt 50 gram AN først. Er det for lite kan du jo bare tilsette mer.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Uten sukker, ukjent mengde AN, rundt 30-50 gram. Hadde litt stående, og tenkte jeg kunne prøve en slik røykbombe. Er vel fra i fjor høst engang.
▼ ... over et år senere ... ▼
ka med 100% bomull?
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
ka med 100% bomull?
Vis hele sitatet...

Ja, hva med det?

Bomull er vanlig cellulose, det kan kanskje hjelpe deg til å finne svar på det du spør om.

Her er ANSU brukt som sprengstoff:

http://www.youtube.com/watch?v=9EKrZ_el3y4
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja, hva med det?

Bomull er vanlig cellulose, det kan kanskje hjelpe deg til å finne svar på det du spør om.

Her er ANSU brukt som sprengstoff:

http://www.youtube.com/watch?v=9EKrZ_el3y4
Vis hele sitatet...
nice har faktisk selv tenkt på å sette av ansu men ,har tenkt at de er litt vel mye oksygen i sukker ,men med al pulver sånn som du hadde i så blir de vel perfekt hva var blandings forholdet ?
kanskje de hadde gått med microballons i de også ?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
ANSU funker det, og gir mere Energi enn vanlig AN, men ANFO er fortsatt bedre og billigere.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har har blandings for den "explosive" ANSU blandingen?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Vet har regnet det og postet det her tidligere, men jeg husker ikke hvor.
Viss du leter finner du kansje...
Jeg får aldri KP på mine OB kalkuleringer, så jeg gidder ikke regne det ut... Buhu!
Har søkt men finner ikke noe!? Noen som jeg kjener sier det at de setter det av med vanlige fenghetter? mulig?
btw! De er av den typen som ikke gir meg oppskriften fordi er ikke ga de oppskriften på AP og ETN, gjorde det for sikkerhets skyld (tvilsome og u-forsiktige typer!)
Sist endret av Xzip; 14. mars 2009 kl. 20:13.
http://www.youtube.com/watch?v=CfIAK2nbb9c
Laga ein film til akkurat dette eg!
Sist endret av Fyllingz; 15. mars 2009 kl. 17:06.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=CfIAK2nbb9c
Laga ein film til akkurat dette eg!
Vis hele sitatet...
Det minner veldig om når jeg bare lagde ammoniumnitrat og avispapir blanding.
Den prøven virket ikke helt tørr, men det var noe sånt jeg oppnådde.

Jeg har prøvd å bare koke sammen sukker og ammoniumnitrat i en kjele, det beste jeg oppnådde var litt røyk, og en gansk interesang aske, som gikk i en rett søyle rett opp og veide nesten ingenting, ble nesten meter lang.

Noen må klare å regne ut blandingsforholdet for dette, for det blir så usikkert når man bare "blander", og jeg har oppnådd en ganske bra røykbombe med kun avispapir og amoniumnitrat, men husker selvfølgelig ikke hvordan jeg gjorde det annerledes den ene gangen.
Sist endret av Pyro_Killer; 29. september 2009 kl. 01:23.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Jeg har prøvd å bare koke sammen sukker og ammoniumnitrat i en kjele, det beste jeg oppnådde var litt røyk, og en gansk interesang aske, som gikk i en rett søyle rett opp og veide nesten ingenting, ble nesten meter lang.
Vis hele sitatet...
Du glemte og nevne nitrogen oksider, som potensielt kan drepe deg Men ellers en god plan.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kunne jeg smeltet parafinvoks og blandet det med AN?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja. Du kunne også eventuelt bare pulverisert etter beste evne.
Men vil tro diesel er bedre.
Sist endret av Up; 17. desember 2009 kl. 22:51.
Sitat av Up Vis innlegg
Ja. Du kunne også eventuelt bare pulverisert etter beste evne.
Men vil tro diesel er bedre.
Vis hele sitatet...
ANFO?


Vil det gi mye røyk?
Jeg vil ha mest mulig, og lavtliggende røyk + at det brenner sakte.
Sitat av low-boy Vis innlegg
ANFO?


Vil det gi mye røyk?
Jeg vil ha mest mulig, og lavtliggende røyk + at det brenner sakte.
Vis hele sitatet...
200g ammonium nitrat + 200g sukker(melis) + 1.9dl varmt vatn.
(eg hadde faktisk mye salt oppi av rare grunner.. resirkulering av saltisbadet..)

Tok 2 stk. igår, oi hellan dusten. Brenner veldig sakte og girfrå seg mye røyk.
Men dette tar tid å tørke, så her må du bruke ovn.

Lukke til og God Jul!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av low-boy Vis innlegg
ANFO?


Vil det gi mye røyk?
Jeg vil ha mest mulig, og lavtliggende røyk + at det brenner sakte.
Vis hele sitatet...
Og smelte voks å blande inn AN vil gi et produkt med bare en bruksmåte, og det er som HE. Og der vil diesel fungere bedre.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
200g ammonium nitrat + 200g sukker(melis) + 1.9dl varmt vatn.
(eg hadde faktisk mye salt oppi av rare grunner.. resirkulering av saltisbadet..)

Tok 2 stk. igår, oi hellan dusten. Brenner veldig sakte og girfrå seg mye røyk.
Men dette tar tid å tørke, så her må du bruke ovn.

Lukke til og God Jul!
Vis hele sitatet...
Ovnen, hvor mange grader vil du anbefale å sette den på, og er det mer effektivt med programmer som omlufts grilling osv...

Bare ett spørsmål til. hvilke gasser inneholder røyken?
Sitat av stetus Vis innlegg
Ovnen, hvor mange grader vil du anbefale å sette den på, og er det mer effektivt med programmer som omlufts grilling osv...

Bare ett spørsmål til. hvilke gasser inneholder røyken?
Vis hele sitatet...
Grader = usikkert
Ta 150*C og prøv oppover, vist det kommer mye damp så senk tempen litt.

Gassene frå røykbomba er eg litt usikker på for eg hakkje peiling på kva 1 mol avis er:P

Men elles så er det

C' + 11 NH4NO3 + C11H22O11 -> 11 N2 + C + 11 CO2 + 33 H2O


11 NH4NO3 + C11H22O11 -> 11 N2 + 33 H2O + 11 CO2

C' + 2 NH4NO3 -> 2 N2 + 4 H2O + CO2

C' + C11H22O11 -> 12 C + 11 H2O

C' -> C og CO2

C11H22O11 -> 11 H2O + 11 C

NH4NO3 -> blir mye rart her, det spørs på temperaturen.
På lav temp. blir det N2O, litt høgare komMer det og NO2.
Men tvila på at det er noe som du komemr til å oppleve.
HAdde vert kult med raud-brun røyk men ikkje noe du kommer til å nyte lenge.

Men dropp den klumpen, NO2 kommer heilt sikkert ikkje.
Då hadde eg vert veldig feil/død no..

Men eit av dei genia som er her inne kan bekrefte alt dette og/elles rette meg/slette/redigere..

Ja, dere lurer vell på kva C' var, det var avisa siden eg ikkje veit heilt kva det er for noe.. + at der er cellulose, blekk, masse anna..

Avisa vil muligens bli ein hard svart klump av karbon. til meir konsentrert ANSU til hardare blir avisa etter "showe"



btw, for varmt og den dehydreres og tar fyr veldig fort. Personlig erfaring :P

prøv deg oppover frå 100*C, sorry***

Men for sikkerhetens skuld så begynn på 80*C
Sist endret av Fyllingz; 19. desember 2009 kl. 22:45.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
For å starte litt: Avis er ikke karbon.
Og man trenger ikke frykte NO2 forgiftning.
Alt i alt, ser ut som en haug spekulasjoner, med røtter i ikke fult establisert fundamentære kunnskaper.

Ellers kan jeg si at røyken man får, vil være ca det samme som fra KNSU, som jeg har skrevet en del ganger.
Man får i bunn og grunn H2O, CO2 og N2. Men reaksjonen er ustabil, og kan skape NOx gasser.
Sitat av Up Vis innlegg
For å starte litt: Avis er ikke karbon.
Og man trenger ikke frykte NO2 forgiftning.
Alt i alt, ser ut som en haug spekulasjoner, med røtter i ikke fult establisert fundamentære kunnskaper.

Ellers kan jeg si at røyken man får, vil være ca det samme som fra KNSU, som jeg har skrevet en del ganger.
Man får i bunn og grunn H2O, CO2 og N2. Men reaksjonen er ustabil, og kan skape NOx gasser.
Vis hele sitatet...
Hmm, sa ikkje at avis er karbon. Les.
Sa at eg bare brukte C som avis siden der er mye karbon i det.
Men sjangsen for NOx gasser er veldig liten.

Skreiv og at NO2 opplever du ikkje.. og så skreiv eg: "dropp den klumpen" altså klumpen der eg skreiv om NO2 og tull.

Men bra at du bekrefter det..
Sist endret av Fyllingz; 20. desember 2009 kl. 02:05.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg skrev det fordi din kalkulering ikke er autentisk. Ender man opp med karbonstøv blir røyken svart.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg skrev det fordi din kalkulering ikke er autentisk. Ender man opp med karbonstøv blir røyken svart.
Vis hele sitatet...
Der blir igjen ein stor svart klump som er karbonet som ikkje fekk nokk oksygen for å oksidere.
Det skjer heile tida med meg når det komemr til ANSU.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Snakker vi rent AN og rent Sukker, eller snakker vi absorbert i avispapir?
Sitat av Up Vis innlegg
Snakker vi rent AN og rent Sukker, eller snakker vi absorbert i avispapir?
Vis hele sitatet...
Rent AN + rent sukker + dirty paper
Sist endret av Fyllingz; 13. januar 2010 kl. 23:05.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hi Fyllingz!

Hva er den oppskriften for ammon + sukker (melis) + vann (Framgangsmåten)
Brenner det mer enn den uten sukker? (melis)

MVH Olsen
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har en pølse nå med avispapir, med sånn ispose og vann (tørket)

håper det funker, den er ganske diger (synes jeg da, omkrets: ca. 22 cm, lengde: 32 cm) :P
Sitat av OlsenNybegynner Vis innlegg
Hi Fyllingz!

Hva er den oppskriften for ammon + sukker (melis) + vann (Framgangsmåten)
Brenner det mer enn den uten sukker? (melis)

MVH Olsen
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=CfIAK2nbb9c

Vil tru at den "brenner" meir enn den uten melis.

Målet er forresten at det ikkje skal brenne, men røyke :P
Sist endret av Fyllingz; 12. juni 2010 kl. 18:29.
Sitat av kvarburg Vis innlegg
har en pølse nå med avispapir, med sånn ispose og vann (tørket)

håper det funker, den er ganske diger (synes jeg da, omkrets: ca. 22 cm, lengde: 32 cm) :P
Vis hele sitatet...

tørka 2 sider om gangen i ovnen på varmluft, 50 grader. Da slipper du laaaang tørketid + det ikke tar fort fyr når det er 50 grader. Også slipper du den gloheite grillen når du bruker varmluft
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ovn og nøye kontrolert temperatur fungerer bra det, men man må bare sørge for at temperaturen er stabil.
Ganske stor avispapir røkbombe må jeg si. Bare husk at den må være kompakt og ikke inneholde luft mellom arkene.
Hvor mange aviser er det? Husker jeg lagde en av 3 aviser en gang for mange år siden. Var morro det, da
Sist endret av Up; 13. juni 2010 kl. 15:22.
Fikk tent på min med et stjerneskudd inni (lol) det viste seg at avisa fortsatt var LITT fuktig, selv om den i går var helt tørr. Men,men kosta bare 9 kr for ammoniumnitraten, skal lage en seriøs en i sommerferien med skikkelig ovntørking!

den varte sikkert 10-20 minutter, men kom ikke extremt mye røyk...

lasta den opp til youtube, se her: http://www.youtube.com/watch?v=MucUOsNn1g0
funker ikke linken, er det fordi filmen ikke er kommet gjennom normal prossedyre... Tar ikke lange tida, er tilgjengelig om ei lita stund.
Sist endret av kvarburg; 13. juni 2010 kl. 17:41.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Den skal brenne bort på ca 30 sekunder. Pakka du røykbomba før du tørka? Eller tørka du avispapiret for å så rulle røykbombe? Sistnevnte prosedyre anbefales, og hvorfor trenger du sikkert ikke spørre

EDIT: Så du skrev det tidligere... I allefall, den røykbomba der så absolutt ikke 22 cm bred ut.
Sist endret av Up; 13. juni 2010 kl. 19:33.
Sitat av Up Vis innlegg
Den skal brenne bort på ca 30 sekunder. Pakka du røykbomba før du tørka? Eller tørka du avispapiret for å så rulle røykbombe? Sistnevnte prosedyre anbefales, og hvorfor trenger du sikkert ikke spørre
Vis hele sitatet...
hang opp avisene i sikkert 30 timer først, deretter tørka jeg side for side i ovnen på 50 grader, ca. 2-4 minutter hver... var litt stressa når jeg gjorde det.

jeg pakke ikke skikkelig heller når jeg hadde tørka dem. Rulla sammen og tok på tape.

neste gang skal jeg heller bruke ekstra tid på å få det bra gjort, enn å bruke kort tid og ende opp med samme resultat :P Kanskje jeg skal ta dobbelt så mye neste gang :P

edit: nei, ikke 22 cm bred (diameter) men 22 cm omkrets... edit igjen: deler du 22 på 3,14 finner du diameter.. som blir ca. 7 cm, som høres ganske rett ut.
Sist endret av kvarburg; 13. juni 2010 kl. 19:37.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bah selvfølgelig. Jeg mente huske jeg leste "lengde og bredde".
Kan nemne dette;

ANSU er veldig hygroskopisk, Når røykbomba(/ane) di/dine er ferdig produsert så bør du putte det inn i ein pose for lagring.
Du bør også legge ein liten pose selica gel ved røykbomba (Alt går inni ein pose. Så dokke ikkje missforstår.)

Selv så bare putter eg berre røykbomba eller det eg vil holde tørt i ein pose og kobler til støvsugaren.
Jeg oppbevarer ferdig KNSU i fryseboksen.
Da slipper man alskens fiksfakserier med silicagel, kalsiumklorid og det der.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har ett spørsmål:

Gir ammonium og vann ut noen farlige gasser?
Lurer på om jeg kan la det løse seg opp i vann over natten.(inne)
Hvis det hadde blitt dannet gass når man blander ammoniumnitrat og vann, tror du da det hadde vært veldig lurt å benyttet disse to stoffene sammen i en ispose?
Eller brukt flere hundre- for ikke å si tusen kilo ute på jorder rett før regnet kommer?

Altså svaret er nei.

Men husk at det er forskjell på ammonium og ammoniumnitrat.
ja, jeg kom på det etter jeg hadde postet det og ikke kunne slette posten
Sitat av kulii11 Vis innlegg
Har ett spørsmål:

Gir ammonium og vann ut noen farlige gasser?
Lurer på om jeg kan la det løse seg opp i vann over natten.(inne)
Vis hele sitatet...
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvis det hadde blitt dannet gass når man blander ammoniumnitrat og vann, tror du da det hadde vært veldig lurt å benyttet disse to stoffene sammen i en ispose?
Eller brukt flere hundre- for ikke å si tusen kilo ute på jorder rett før regnet kommer?

Altså svaret er nei.

Men husk at det er forskjell på ammonium og ammoniumnitrat.
Vis hele sitatet...

Skuffende Nitrofis. Når du blander ammonium med vatn så oppstår gassen ammoniakk, som er lite hyggelig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ammonium

Er ein forskjell på ammonium og AN :P
...
Sist endret av Fyllingz; 5. juli 2010 kl. 19:39.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Skuffende, Fyllingz. Når du løser opp ammoniumnitrat, ammoniumklorid, ammoniumperklorat osv osv osv i vann dannes det ikke ammoniakk.

NH4NO3 + H2O --> NH4+ + NO3-
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Skuffende, Fyllingz. Når du løser opp ammoniumnitrat, ammoniumklorid, ammoniumperklorat osv osv osv i vann dannes det ikke ammoniakk.

NH4NO3 + H2O --> NH4+ + NO3-
Vis hele sitatet...
Jupp, dette er skuffende meg...

Btw, det var NH4 + H2O...
Sist endret av Fyllingz; 6. juli 2010 kl. 00:59.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Jupp, dette er skuffende meg...

Btw, det var NH4 + H2O...
Vis hele sitatet...
Det er ingenting som heter NH4. NH4+ eksisterer ikke fritt.
Sist endret av BomberMan; 6. juli 2010 kl. 01:04.
Så visst vi tenker litt **** så blir det?:

NH4+ + H2O- -> H3O+ + NH3-

Ammonium + Vatn -> hydronium + ammoniakk (ion)

:P

HAHA, søren! Tenke litt rart:P
Sist endret av Fyllingz; 6. juli 2010 kl. 01:06.
Sitat av Fyllingz Vis innlegg
Skuffende Nitrofis. Når du blander ammonium med vatn så oppstår gassen ammoniakk, som er lite hyggelig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ammonium

Er ein forskjell på ammonium og AN :P
...
Vis hele sitatet...
Skal du prøve å korrigere meg på slikt så burde du ha orden i sysakene.

* Slenger årene over i båten din slik at du kan ro inn igjen til sikkerhet *
▼ ... over en uke senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
@Kuli11: Det går helt fint å la det stå inne.

@Fyllingz: Regel #2 i Pyroforaet

Sitat av BomberMan Vis innlegg
Skuffende, Fyllingz. Når du løser opp ammoniumnitrat, ammoniumklorid, ammoniumperklorat osv osv osv i vann dannes det ikke ammoniakk.

NH4NO3 + H2O --> NH4+ + NO3-
Vis hele sitatet...
På hvilken måte var dette skuffende, og ikke forventet?
Sist endret av Up; 13. juli 2010 kl. 17:41.