Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 910
Nå er jeg blant de som har vært heldig. Jeg ble aldrig tatt i den tid jeg leflet med ulovlige substanser. Men det har hendt i nyere tid at jeg har havnet i kontroll da jeg sto parkert med bilen. Noen hadde "raportert vinglete kjøring". De mente "Jeg så ruset ut", så de måtte ha urinprøve av meg. Den var jo negativ, og basert på erfaring gjennom andre nektet jeg da politiet spurte spørsmål om "jeg ikke en gang har prøvd hasj".Jeg har f.eks hørt historier om folk som har inrømmet hasjbruk for flere år siden, men som fikk prikk på rulleblad(mulig de og ble bøtelagt) for inrømmelsen årevis i etterkant.

Fra en jeg føler er en "troverdig kilde" fikk jeg en historie om hvordan politiet fant små mengder cannabis hos en kar. Når de ransaket telefonen kom de over en messenger chatt mellom han og kilden med et spørmål om han hadde noe å røyke på. Dette medførte full rassia hos kilden. Alt de fant var røykeutstyr. Men de fikk ikke tak i bekjenten under rassiaen, så de oppsøkte dama hans på butikken hun jobbet. Full uniformert blant både kunder og ansatte skal de ha kommet rett inn i butikken. Der skal de ha bedd om å få avhøre henne. Dette medførte ikke akuratt til at forholdet mellom min bekjente og dama ble styrket. Det medførte heller ikke til mindre stigma og sladder i bygda, eller at kunder og arbeidsgiver fikk tilitt til både butikken og jenta som jobbet der.

Poenget er at det finnes drøssevis av slike anekdotiske historier om alvorlig maktmisbruk. Noen er bekreftet via media med f.eks historier om ei som gikk til politiet for å anmelde voldtekt Voldtektsaken ble hennlagt, men jenta ble anmeldt for hasjrøyking da politiet fant overskudsinformasjon på hennnes snapchat. Jeg har og hørt historier om politi som skal ha plantet harde stoffer"på de de har antatt var slitne junkies", som kun har vært brukere av cannabis.(mulig for og få litt mer kjøtt på beina på oppklaringstatistikken)Hvor ille disse historiene egentlig har vært aner jeg ikke. Det eneste som er sikkert er at vi har på generell basis hatt et politi med en latterlig amatørmessig oppførsel og håndtering av situasjoner relatert til rusmidler. Det blir som og ansette sveisere som vikarer på et legekontor, hvor de skal avdekke diagnoser og behandling.

Det er alltså ingen tvil om at rusrelaterte utfordrigner må over til helsesektoren, og at rureformen er sårt trengt.

Vi trenger og absolutt et proffesjonelt politi, og det er med en stor glede at nå flere av dem står frem i et yrke hvor det og mene at narkotikapolitikken har vært totalt mislykket blir fryst ut. Foreninger bestående av politi som fronter dette er f.eks leap scandinavia.

Jeg er optimistisk nok til å tro at krigen mot narkotika nærmer seg slutten, og at det nå bare er de siste krampetrekningene vi ser. Endringene skjer ikke over natten, men gradvis.

Det jeg tror er viktig i det siste slaget er at folk står frem og forteller historiene sine om maktmisbruk. Ideelt sett burde historiene vært samlet på et felles sted, en nettside eller lignende. Jo, flere, jo bedre. Det burde og der det var mulig fått konsekvenser for lovens lange arm.

Det skal og i gang en rettsak nå i menneskerettighetskomisjonen i strassburg om førerkort beslag her i landet. Da hvor rekreasjonsbrukere av cannabis blir fratatt førerkortet uten og ha kjørt i ruset tilstand.

Hva er godfolket på freak sine historier om maktmisbruk? Rasiaer med små mengder hvor dører knuses? Historier om politi som kommer på jobben og oppsøker dere? Antastelse av kroppsdeler og det som kan kalles saddistisk oppførsel fra de som skal beskytte oss? Jeg vil gjerne høre historier generelt.
Sist endret av pipestilk; 24. februar 2020 kl. 12:13.
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg må være landets heldigste mann. Har bare positive erfaringer.

Ble plukket opp av politiet fordi jeg var helt på trynet på benzo og alkohol. I stedet for å kjøre å kaste meg i fyllearresten kjørte de meg hjelm. Politiet fulgte meg inn i stua hvor det lå brukerutstyr på bordet, en klump hasj inkludert. De dro bare videre, hørte aldri noe mer. Veldig snilt egentlig.

Har også innrømmet hasjbruk i retten fot en dommer. Han tok det fint. Hørte aldri noe mer.

Har innrømmet rusbruk hos to forskjellige DPS’er uten noen konsekvenser.

Har fortsatt førerkort for bil etter alt dette. Har alltid følt at folk er genuint interesserte i å hjelpe.
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg må være landets heldigste mann. Har bare positive erfaringer.

Ble plukket opp av politiet fordi jeg var helt på trynet på benzo og alkohol. I stedet for å kjøre å kaste meg i fyllearresten kjørte de meg hjelm. Politiet fulgte meg inn i stua hvor det lå brukerutstyr på bordet, en klump hasj inkludert. De dro bare videre, hørte aldri noe mer. Veldig snilt egentlig.

Har også innrømmet hasjbruk i retten fot en dommer. Han tok det fint. Hørte aldri noe mer.

Har innrømmet rusbruk hos to forskjellige DPS’er uten noen konsekvenser.

Har fortsatt førerkort for bil etter alt dette. Har alltid følt at folk er genuint interesserte i å hjelpe.
Vis hele sitatet...
Ja, solskinnehistoriene finnes. Ellers er dette sikkert litt forskjellig praksis fra sted til sted.Enkelte plasser har de og sikkert vært litt i forkant av utviklingen.

Jeg har og vært heldig et par ganger, da det var flaks i forhold til hva politiet kunne prioritere en lørdagskveld. Da når de kom stormene inn i en leilighet under litt bråk på en fest og lot som de ikke så brukerutstyret.

Uansett så skal politet være en service instans som skal være der for å hjelpe. En genuin politimann har rettferdighetsans med sunt gammelt bondevett som inkluderer et godt hjerte. Det finnes heldigvis mange av dem og i både rettsvesen og politi. Men politikken til norsk narkotikapolitiforening har uheldigvis fått gjennomsyret en del holdninger på rusfronten. Det blir det nå forhåpentligvis slutt på en gang for alle.