Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4238
Anonym bruker
"Digital Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, to år siden studerte jeg maskiningeniør og tok 40/60 studiepoeng i det første året men jeg hopte ut. Jeg bodde hjemme da jeg studerte og søkte ikke lånekasse. Nå skal jeg flytte hjemmefra å studere elektroingeniør og lurer på hvordan lånekassen fungere? Får jeg fult støtte når jeg begynner på nytt i første året?
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Alt dette står på lånekassen sine sider (ganske enkel FAQ).

Men ja, du har krav på støtte inntil en master utdanning (tar jeg fra toppen av huet mitt), eller inntil du er fylt X år. Tror det er sånn at du får ordentlig støtte når du bor for deg selv, bor du hos dine foreldre uten store utgifter får du mye mindre støtte.

Men i hovedsak må du bare søke eller ringe dem i morgen, min erfaring er at de er ganske så behjelpelige på mail samt over telefon.
Er vel ikke før du ligger 30 studiepoeng eller mer bak du mister retten til støtte?
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er ikke noen studiepoeng "bak" i Lånekassen sin definisjon siden avhoppet tidligere ble gjort uten støtte fra Lånekassen..
Sitat av Yalla Vis innlegg
Er vel ikke før du ligger 30 studiepoeng eller mer bak du mister retten til støtte?
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er litt for mye. Jeg "skyldte" lånekassen 7 poeng, og fikk derfor ikke videre støtte. Veldig rart tall siden et studie som oftest er på 10 eller 15p pr semester.

Jeg er dog ikke sikker på grensen, men dette var min og nok til at jeg ikke fikk støtte lengre.
Sitat av petterb91 Vis innlegg
Dette tror jeg er litt for mye. Jeg "skyldte" lånekassen 7 poeng, og fikk derfor ikke videre støtte. Veldig rart tall siden et studie som oftest er på 10 eller 15p pr semester.

Jeg er dog ikke sikker på grensen, men dette var min og nok til at jeg ikke fikk støtte lengre.
Vis hele sitatet...

I denne sammenheng er semesteret 30 og studieåret 60 studiepoeng.

Må visst korrigere meg selv. (selvom det ikke gjelder TS)

Du kan være forsinket (bak) med 60 studiepoeng.

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stip...tte/forsinket/
Sist endret av Yalla; 2. juni 2017 kl. 17:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av petterb91 Vis innlegg
Dette tror jeg er litt for mye. Jeg "skyldte" lånekassen 7 poeng, og fikk derfor ikke videre støtte. Veldig rart tall siden et studie som oftest er på 10 eller 15p pr semester.

Jeg er dog ikke sikker på grensen, men dette var min og nok til at jeg ikke fikk støtte lengre.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer rett og slett ikke. Det er 60 poeng forsinket som er grunnlag til ikke å få støtte lengere. Da var det andre grunner til at du ikke fikk støtte.
Sitat av petterb91 Vis innlegg
Dette tror jeg er litt for mye. Jeg "skyldte" lånekassen 7 poeng, og fikk derfor ikke videre støtte. Veldig rart tall siden et studie som oftest er på 10 eller 15p pr semester.

Jeg er dog ikke sikker på grensen, men dette var min og nok til at jeg ikke fikk støtte lengre.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som at du var 67 poeng bak. Med andre ord nok studiepoeng til å dekke to semester + 7 poeng. Hvor mange studiepoeng et fag er kommer helt ann på faget. Hvis du f.eks. hoppet av og begynte på et nytt studie (uten å melde ifra til Lånekassen) så er du allerede 60 poeng bak, og da skal det ikke mer til enn å stryke på en eksamen i et fag på 7 studiepoeng (eller å stryke i to fag på 3 og 4 studiepoeng)..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men ja, du har krav på støtte inntil en master utdanning (tar jeg fra toppen av huet mitt), eller inntil du er fylt X år.
Vis hele sitatet...
Man har som hovedregel krav på støtte i inntil åtte år etter utdanningsstøtteforskriften § 8-3. Dette utvides med inntil to år dersom man tar ph.d.-utdanning i utlandet, jf. § 8-4. (Ved visse årsaker til forsinkelse utvides begge grensene.)

Sitat av petterb91 Vis innlegg
Dette tror jeg er litt for mye. Jeg "skyldte" lånekassen 7 poeng, og fikk derfor ikke videre støtte. Veldig rart tall siden et studie som oftest er på 10 eller 15p pr semester.

Jeg er dog ikke sikker på grensen, men dette var min og nok til at jeg ikke fikk støtte lengre.
Vis hele sitatet...
Nei, et fulltidsstudium er på 30 studiepoeng (ECTS-poeng) pr. semester (det var riktignok på 10 vekttall etter det gamle systemet).

For støtte som varer ett år eller mer, må man være forsinket med mer enn 60 studiepoeng for å miste støtten, jf. utdanningsstøtteforskriften § 9-2 (det kan gjøres unntak, men ikke i studentens disfavør).