Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2542
God dag.

Jeg er en ivrig mac bruker, som skal starte med PLS programmering til høsten av.

Noen som har erfaring med PLS programmering via USB - RS 232 overgang i feks parallels som er det mest ønskelige å bruke.

Jeg har googlet litt på nettet, og svarene er veldig varierte. Så tenkte jeg skulle høre om noen her inne har grei peiling på dette på PLSer mye brukt i Norge.
Jeg bruker slik overgang rett som det er til å programmere ymse styringssystemer på jobben, jeg har aldri hatt noen problemer med det. Dette er riktig nok på Windows, men kan ikke se for meg at en Mac burde ha noen problemer med å bruke en slik
Ikke at jeg har prøvd så hardt med å få det til, men har til nå ennå ikke klart å få det til å fungere tilfretsstillende.
Har da brukt WineBottler og ikke Parallels.

Ikke at jeg har prøvd så hardt med å få det til, men har til nå ennå ikke klart å få det til å fungere tilfretsstillende.
Har da brukt WineBottler og ikke Parallels.
Sist endret av Blackkoz; 4. november 2014 kl. 14:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Jeg vil anbefale å enten bruke parallels, eller bootcamp. (Helst bootcamp). WineBottler fungerer i bestefall 10% av gangene man prøver.
Flott å høre, var litt usikker på hvordan parallels ville takkle jobben med å gjengjenne overgangen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jobber i eit av dei meir kjente automasjonsfirmaa der ute, og vi bruker ca. kun vmware, og ethernet eller usb-snitt, og det fungerer ypperleg.
Sitat av stianiquniez Vis innlegg
God dag.

Jeg er en ivrig mac bruker, som skal starte med PLS programmering til høsten av.

Noen som har erfaring med PLS programmering via USB - RS 232 overgang i feks parallels som er det mest ønskelige å bruke.

Jeg har googlet litt på nettet, og svarene er veldig varierte. Så tenkte jeg skulle høre om noen her inne har grei peiling på dette på PLSer mye brukt i Norge.
Vis hele sitatet...
Sålenge utviklingsverktøyet til PLS'en kan kjøre på en MAC vil det gå, ellers har du et problem

De aller fleste PLS'er idag støtter programmering via ethernet, i allefall de jeg har vært borti. Så grensesnittet bør ikke være noe hinder ifht. bruk av mac.
Sist endret av masac; 4. november 2014 kl. 18:18.
Vel, har behov for arbeid på litt eldre modeller også som snakker via RS 232. Siemens har vel feks bare utviklerverktøy for windows? Derfor det blir aktuelt med vmware, eller parallels. Regner med det er samme ulla ca.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av masac Vis innlegg
Sålenge utviklingsverktøyet til PLS'en kan kjøre på en MAC vil det gå, ellers har du et problem
Vis hele sitatet...
Nevn en PLS som har utviklerverktøy for anna enn wintendo...

Forøvrig er virtualisering lurt når det gjeld automasjon, for å kunne ha fleire ulike versjoner av software liggande. Det er ikkje alltid det går så glatt som det burde å oppgradere versjoner i eit prosjekt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nevn en PLS som har utviklerverktøy for anna enn wintendo...
Vis hele sitatet...
LOGO! Soft Comfort kjører på både windows, Linux og OS X.

http://w3.siemens.com/mcms/programma...s/default.aspx
Pretty Princess
Freaken's Avatar
Sitat av Hug1n Vis innlegg
LOGO! Soft Comfort kjører på både windows, Linux og OS X.

http://w3.siemens.com/mcms/programma...s/default.aspx
Vis hele sitatet...
Tja. Nå kommer det veldig ann på hva OP skal drive med av PLS og i hva slags sammenheng, men Logo og andre småpls-er er ikke veldig utbredt i industrien til annet en små og uavhengige anlegg

Edit: Men mye brukt i skolesammenheng!
Sist endret av Freaken; 5. november 2014 kl. 00:16.
LOGO er en hobby-PLS. Billig PLS som kun privatbrukeren og skoler med dårlig økonomi benytter seg av.

For oss som jobber med slike produkter til daglig, så må vi forholde oss til et windows-miljø, da alt av programvare utvikles til det.
Sist endret av Blackkoz; 5. november 2014 kl. 01:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva med denne: http://www.openapc.com

Kildekode: https://git.fedorahosted.org/git/OpenAPC.git

Det kan være litt knot å få kompilert opp serie interfacene mot Mac/BSD,
men GUI kan du sikkert bare installere XQuartz for å kjøre X11.
Sist endret av nudo; 5. november 2014 kl. 06:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av stianiquniez Vis innlegg
Flott å høre, var litt usikker på hvordan parallels ville takkle jobben med å gjengjenne overgangen.
Vis hele sitatet...
VMware Fusion, Parallels Desktop osv. har funksjonalitet for å koble USB-enheter fra host-maskina over på guest-maskina. Synes dette fungerer svært bra selv, så det er definitivt verdt å prøve før du installerer Windows med Boot Camp. Det er ganske rett frem å installere et operativsystem i et virtuelt miljø, bare husk å installere tools-pakka til programvaren i det virtualiserte operativsystemet (VMware sier fra om denne ikke er inne, regner med at Parallels fungerer tilsvarende), slik at det skjønner at det er virtualisert og du får bedre støtte for mus (drag & drop av filer), delte mapper, osv.
Evt skal det bare være å installere XQuartz på Macen, Ubuntu med OpenAPC i VMWare, VBox, eller parallels og så koble opp med

Kode

ssh -Y brukernavn@ubuntuvm
openapc&
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nevn en PLS som har utviklerverktøy for anna enn wintendo...

Forøvrig er virtualisering lurt når det gjeld automasjon, for å kunne ha fleire ulike versjoner av software liggande. Det er ikkje alltid det går så glatt som det burde å oppgradere versjoner i eit prosjekt.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ikke til en eneste PLS hvor utviklerverktøyet kjører i osx, men det var heller ikke poenget.

Jeg påpekte at om utviklerverktøyet fungerer i osx så kan du bruke en MAC.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
LOGO er en hobby-PLS. Billig PLS som kun privatbrukeren og skoler med dårlig økonomi benytter seg av.

For oss som jobber med slike produkter til daglig, så må vi forholde oss til et windows-miljø, da alt av programvare utvikles til det.
Vis hele sitatet...
Nå skal jeg ikke spore av mer enn nødvendig, men det er vel konkludert med at PLS software kjøres på windows, i alle fall de store. Og at vmware er en vanlig løsning.
Du tar nok litt feil ang LOGO der, den brukes i ganske så stor grad, men adresserer et annet marked (og brukere) enn feks S7. Ang billig PLS så koster innstegsmodellen for S7-1200 omtrent det samme.
Sist endret av Hug1n; 5. november 2014 kl. 22:15.
LOGO kalles vel egentlig ikke PLS, men "Smart-Rele"
Tror ikke engang at det går an å kode ladder i de.
Sitat av HwT Vis innlegg
LOGO kalles vel egentlig ikke PLS, men "Smart-Rele"
Tror ikke engang at det går an å kode ladder i de.
Vis hele sitatet...
Stemmer det, kalles logikkmodul. Eget programmeringsspråk lignende fbd, men langt simplere.
Sist endret av Hug1n; 5. november 2014 kl. 23:12.