Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2664
Jeg bruker parfyme hver dag, av ulike typer fra dag til dag.


I følge Google skal man ikke ha mindre en 2, heller ikke mer en 5 sprayer.



Jeg bruker å spraye 1 gang, har økt til 2. Men jeg har fått klage en gang tidligere på 2, men også "du lukter godt" etter 3-4 spray.


Men selvsagt avhenger dette av hva jeg skal, skal jeg på fest blir det ofte 3-4. Men i hverdagen brukte jeg 1, og har nå økt til 2.


Så jeg bare lurer på, hvor mye er nok for at andre skal syntes du lukter godt? Hvor mye er for mye? Hvor mye bruker du?
A little goes a long way.
Parfyme bør ikke være den dominerende lukten, men heller det lille ekstra 'krydderet' på toppen av en ren og velstelt kropp.
Parfyme er for mye. Foretrekker naturlig kroppslukt
.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Alltid for mye rett etter.
Hvor mange sprayer man skal ta er forskjellig fra parfyme til parfyme, type og andre faktorer som hvilke plagg man har på seg blant annet.

Hvis man skal følge ordentlig etikette for bruk av dufter, så skal man kun ha på nok til at man såvidt kjenner bittelitt når man kysser eller klemmer noen. En god duft bruker man til å "invitere noen inn", ikke til å annonsere sitt nærvær!
Hvis du er mann så dropper du parfyme. Til dere damer så er "less is more" et godt motto.
Bruker 1-2 spray ved behov. Kanskje ved festlige anledninger. En parfyme holder godt over 1 år for meg.
Honestly, I only know one person who 'wears' a perfume well - and she's a fragrantica master who mixes scents and oils. If you're just drowning your natural smell with Paco Rabanne 1 million then maybe it's not doing what you think it is. My hot take is that human beings have ruined their olfactory senses with fragrances and now we can't enjoy the smell of someone's skin... and if I'm going full tinfoil I'd say it's fucking with our power to choose our mates as well - but thats just me!
1-3 sprayer burde være tilstrekkelig.
Ett spray opp i lufta også gå gjennom skyen av parfyme er akuratt passe mengde
Damer liker menn som lukter godt,2-3 spray med noe god parfyme funker fint
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
For lite er neppe et problem, man risikerer vel helst å lukte... ingenting/rent.

Man sier parfyme skal merkes, så vidt det er, på kloss hold. Hvis noe smitter, har man gjort noe feil. Jakka har luktet parfyme siden lørdag pga en klem: "for mye" er lenge før det.
Husker ikke hvem eller hvor jeg lærte det, men har hørt man skal ta en dusj på håndleddet og gni det inn på det andre håndleddet før man gnir begge håndleddene på hver side av halsen. Pleier å gjøre det slik
Jeg pleier og ta 5 sprayer. 1 bak vært øre 3 på halsen 1 vær side og 1 på midten
Sist endret av kolaro; 16. november 2023 kl. 09:42.
Sitat av Petruz Vis innlegg
Husker ikke hvem eller hvor jeg lærte det, men har hørt man skal ta en dusj på håndleddet og gni det inn på det andre håndleddet før man gnir begge håndleddene på hver side av halsen. Pleier å gjøre det slik
Vis hele sitatet...
Det kan ødelegge endel parfymer,noen er veldig sensitive for "friksjon" sånn at de kan være mye mye kortere hvis man gjør sånn.

Hvis man sliter med at parfymen varer litt kort kan man legge et super tynt lag vaselin på håndleddene og halspulsåren så varer de hele dagen og lukta er like god.

Selv kjører jeg 3-4 spray hver dag. håndledd begge sider og hals begge sider. rullerer også parfyme type hver dag slik at ingen av de slutter lukte bra (bruker man samme parfyme lenge i strekk kan den slutte og lukte godt/begynne lukte annerledes etter en stund pga reaksjonen med huden)
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Ett spray opp i lufta også gå gjennom skyen av parfyme er akuratt passe mengde
Vis hele sitatet...
Samme her. This is the way.
Det vil komme litt an på parfymen da intensiteten vil kunne variere stort. Med en parfyme av god kvalitet vil det være nok med 1-2 (maks 3 på de fleste). Man må tross alt være litt bevisst på at parfyme kan være potensielt plagsomt og sjenerende for andre. Likevel må man jo få kunne bruke parfyme med glede, men greit å være litt bevisst.

Vandrende rundt i offentligheten har jeg merket at menn har en tendens til å overspraye oftere enn det damer gjør. Selvom begge kjønn kan gjøre denne feilen så klart. Jeg anser ikke meg selv som noe spesielt sensitiv for lukter og er ikke en av de som kan få migrene av det, men har opplevd at noen menn lukter ubehagelig sterkt av parfyme. Om det er fordi de har dårlig luktesans, er redd for å lukte svette, ikke bryr seg om at parfyme kan plage eller alt det overnevnte er vanskelig å vite.
Jeg pleier å bare trykke så vidt på parfymeflaska slik at det spruter så lite som mulig. Det viktige er hvor du påfører parfymen. Jeg bruker å ha en sprut på håret, og så nedover mot brystet inn i t-skjorta. Det er mer enn nok.
Jeg har alltid tatt et "fullt" spray på brystkassen, samt et svakt men "fullt" på hvert av håndleddene mine.

For mye eller?
Hvor høyt er et hus?

Det spørs jo hvor "potent" parfymen er... Jeg har parfymer som holder med et lite spray. Jeg har parfymer som krever 3-5 spray for å lukte greit men ikke overdrevent parfymelukt
Så finnes det en del mennesker som er sensitive for stimuli. Lyd, lys og lukt er mine problematiske områder. I gitte situasjoner kan jeg ikke trekke meg tilbake for å unngå stimulien.

Så pøs på med parfyme når du skal med flyet, men bak deg kan det sitte en person som kjenner på impulser om å drepe deg! Sånn er det å bli overstimulert uten utvei!
Syns parfyme er for spesielle anledninger. Kan funke til hverdags om det er en veldig lett parfyme og man ikke har arbeid eller aktiviteter som gjør at man svetter, men å lukte parfyme blandet med svette er bare ekkelt.
Veldig forskjellig fra parfyme til parfyme, men generelt funker ca. 2 sprays. Anbefaler ikke å gni håndleddene sammen da det kan ødelegge toppnotene til en parfyme.

En ting som dere kan prøve er å legge merke til om det er EDT, EDP eller Elixir. Eau de toilette er litt mindre potent, Eau de parfum er litt mer potent og elixir er gjerne mest potent. Er opp til en og hver hva som passer, men man burde vise hensyn til andre

Av de kjente vinter parfymene kan jeg anbefale: SWY intensely og JPG elixir.
De som er mer niche: PDM Althair & Layton + INITIO Black gold.
Og så klart anbefaler jeg kloner som er mye billigere.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av supercali Vis innlegg
Så finnes det en del mennesker som er sensitive for stimuli. Lyd, lys og lukt er mine problematiske områder. I gitte situasjoner kan jeg ikke trekke meg tilbake for å unngå stimulien.

Så pøs på med parfyme når du skal med flyet, men bak deg kan det sitte en person som kjenner på impulser om å drepe deg! Sånn er det å bli overstimulert uten utvei!
Vis hele sitatet...
Og ikke bare dette, selv om det også er en god grunn til å ta det med måte: folk har også astma, allergier og intoleranser.
Sitat av supercali Vis innlegg
Så finnes det en del mennesker som er sensitive for stimuli. Lyd, lys og lukt er mine problematiske områder. I gitte situasjoner kan jeg ikke trekke meg tilbake for å unngå stimulien.

Så pøs på med parfyme når du skal med flyet, men bak deg kan det sitte en person som kjenner på impulser om å drepe deg! Sånn er det å bli overstimulert uten utvei!
Vis hele sitatet...
Hei svigermor. Visste ikke at du hang på freak.

Neida, joda.

Overraskende mange jeg har møtt som er spesielt overfølsom for parmyfe. Da er det ikke værre enn å vise litt respekt.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hei svigermor. Visste ikke at du hang på freak.

Neida, joda.

Overraskende mange jeg har møtt som er spesielt overfølsom for parmyfe. Da er det ikke værre enn å vise litt respekt.
Vis hele sitatet...
Problemet er at den som bruker parfyme ikke har den samme sensitiviteten og i visse tilfeller fortsetter å parfymere seg fordi de ikke kjenner lukten etter en stund.

Hvis svigermoren din vurderer konsekvensene av å trekke en plastpose over hodet på personen i flysetet foran, så er hun et menneske som har sine utfordringer og samtidig har galgenhumoren i behold. Hvordan skal man ellers holde ut?
Jeg har en litt over snittet stor forkjærlighet til parfymer og dufter. Samler på alt fra designer til nisje parfymer og er generelt kåt på god lukt / digg parfymer.

For min del synes jeg mellom 1 og 4 spray gjør dagen.

En veldig sterk dominerende duft holder med 1 sprut på halsen. En mildere og mere anonym duft kan få 2 på halsen og en på hver arm / hånd f.eks..

Type duft, "dagsform / sinn" temperatur og vær avgjør hva type parfyme og hvor mye for min del.

Har en slektning som er uberfølsom for lukter og parfymer.
Men hun har aldri reagert negativt rundt meg da jeg har en eller annen parfyme på 24/7, men er veldig opptatt av "riktig mengde til riktig lukt, temperatur og dagsform / sinn"

Parfum del marly aithair er f.eks så dominerende / sterk at 1 - maks 2 spruter er mere enn nok og helt perfekt vs Tom Ford extreme noir som lukter ganske sterkt krydret men som gjerne kan få både 4 og 5 spruter rundt på kroppen da den "dempes" litt når den kommer på og man kommer ut av badet og parfyme tåka.

Men er det snakk om Axe Africa eller paco rabanne One million kan det fort bli litt vel mye av det gode om man bare dusjer iveg.

Vet jeg er en jævla freak. Men det nærmeste jeg kommer hobby og samler interesse er faktisk parfymer ��
er forskjell på eu de toilette og eu de perfum, jeg har sistnevnte og 2 spray er haugen på nokk, parfyme skal ikke annonseres men oppdages
Ett spray, og jeg sliter nesten med pusten. Ikke astma eller noe, men tåler det ikke lenger.
Var ok frem til jeg var ca 25, før plagene kom.
Alt er som regel for mye. Bare bruk normal deodorant.