Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2961
Noen sa til meg for en tid tilbake at man ikke skal bruke startkabler for å hjelpe andre biler med tomt batteri hvis man har "nyere" bil. Stemmer dette? Isåfall hva er "nyere bil?" Jeg har en BMW fra 2014 og er i en situasjon nå hvor jeg kunne trengt å bruke den til å lade en 2010 toyota yaris. Vet dette muligens er feil forum å spørre om dette i, men får ikke svar i bilforumer...

Jeg har forsøkt å google litt rundt også, men finner ikke ut av det.
Sålenge du har startkabler med overspenningsvern, så er det ikke noe problem, vi starter 2023 modeller med kabler eller booster hele tiden på jobb.
Sitat av thisisfifty Vis innlegg
Sålenge du har startkabler med overspenningsvern, så er det ikke noe problem, vi starter 2023 modeller med kabler eller booster hele tiden på jobb.
Vis hele sitatet...
Ok, tusen takk!
Uten å være noen ekspert på bil så har jeg sett mye tull/feil bruk av startskabler som har ødelagt elektronikken i bil.
Mer enn en gang fått stereoanlegg som har dødd etter bruk av kabler.

Bruker heller en booster eller nødlader. Ville ikke tatt risikoen men min bil, men resten er opp til personen.

https://www.biltema.no/bil---mc/elek...0-a-2000046403
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kunne du ikke bare ringt en BMW-forhandler og spurt? Eller et verksted?
Vis hele sitatet...
Ender opp med å bruke en lader

Sitat av Lattergal Vis innlegg
Uten å være noen ekspert på bil så har jeg sett mye tull/feil bruk av startskabler som har ødelagt elektronikken i bil.
Mer enn en gang fått stereoanlegg som har dødd etter bruk av kabler.

Bruker heller en booster eller nødlader. Ville ikke tatt risikoen men min bil, men resten er opp til personen.

https://www.biltema.no/bil---mc/elek...0-a-2000046403
Vis hele sitatet...
Takk for svaret. Jeg skal bruke en sånn lader
Sist endret av Laban22; 5. oktober 2023 kl. 19:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Info som dette pleier å stå i brukerhåndboken for bilen.
Sitat av Mekkern Vis innlegg
Info som dette pleier å stå i brukerhåndboken for bilen.
Vis hele sitatet...
Verdens minst leste bok
Noe som er lurt er å kjøpe en "dum" lader, f eks denne. Om bilbatteriet ditt har for lav spenning vil det ikke lade med en smart lader.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Noe som er lurt er å kjøpe en "dum" lader, f eks denne. Om bilbatteriet ditt har for lav spenning vil det ikke lade med en smart lader.
Vis hele sitatet...
Mange smartladere har en modus for å holde spenninga på kablene til batteriet oppe mens man bytter batteri så man slipper å stille klokka, man kan bruke denne til å få liv i gamle batterier.

Hovedsikringa ryker fort på nyere biler når man gir starthjelp. Startmotoren suger mye når den slår inn.
Har brukt både startkabler og startbooster på nyere samt eldre biler, aldri opplevd noen problemer med det.
Hovedsikringa ryker fort på nyere biler når man gir starthjelp. Startmotoren suger mye når den slår inn.
Vis hele sitatet...
Aldri hverken sett eller hørt. Er du sikker på at du gjør ting korrekt?
Sitat av Vasken Vis innlegg
Mange smartladere har en modus for å holde spenninga på kablene til batteriet oppe mens man bytter batteri så man slipper å stille klokka, man kan bruke denne til å få liv i gamle batterier.

Hovedsikringa ryker fort på nyere biler når man gir starthjelp. Startmotoren suger mye når den slår inn.
Vis hele sitatet...
Startmotoren trekker jo like mye uavhengig av hvorvidt det er startkabler eller bilens batteri.
Strømmen går jo ikke gjennom noen sikring når du gir starthjelp. Fo du kobler vel batteri til batteri? Selvom motoren går på giverbilen, er det ikke mye strøm fra dynamoen, da det meste kommer fra batteriet. (Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Strømmen går jo ikke gjennom noen sikring når du gir starthjelp. Fo du kobler vel batteri til batteri? Selvom motoren går på giverbilen, er det ikke mye strøm fra dynamoen, da det meste kommer fra batteriet. (Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil).
Vis hele sitatet...
Strømmen går jo gjennom sikringene, akkurat som hvis det er strøm på batteriet.
En moderne bil har gjerne 20 - 70 computere, kjølesystem, klimaanlegg, stereoanlegg i tillegg til alle andre belastninger. Og så skal man drive alt dette på den andre bilen, i tilegg til et batteri som er dødt + startmotor. Et batteri som er dødt kan være en ganske tung belastning i seg selv.

En elmotor drar ikke like mye strøm hele tiden. Akkurat når den drar i gang, så kan den kreve så mye som 5x mer strøm (eller enda mer) enn normalt, en startmotor kan gjerne være på ratet til noen hundre amp. En startmotor er bare en elmotor.

I en krets, så vil en belastning spre seg over hele kretsen. En typisk hovedsikring pleier å være ratet mellom 200 - 400 amp. En hovedsikring er noe det aller meste i en bil går gjennom, inkludert en startmotor. Pluss eventuelt belastningen av den andre bilen man prøver å få start på.

Sitat av IW2022 Vis innlegg
Startmotoren trekker jo like mye uavhengig av hvorvidt det er startkabler eller bilens batteri.
Vis hele sitatet...
Ja, men man må i praksis drive elsystemet på en annen bil i tillegg til sitt eget. Da kan man overbelaste hovedsikringen, hovedknutepunktet i et elsystem, noe navnet på den hinter til.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Strømmen går jo ikke gjennom noen sikring når du gir starthjelp. Fo du kobler vel batteri til batteri? Selvom motoren går på giverbilen, er det ikke mye strøm fra dynamoen, da det meste kommer fra batteriet. (Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil).
Vis hele sitatet...
Jo, når man belaster en krets, så vil den belastningen spre seg utover hele kretsen. Strømtilførselen rundtom i bilen er veldig sammenkoblet stort sett i de fleste biler. Det er inkludert startmotor og hovedsikring.
Sist endret av Vasken; 8. oktober 2023 kl. 01:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Vasken Vis innlegg
En moderne bil har gjerne 20 - 70 computere, kjølesystem, klimaanlegg, stereoanlegg i tillegg til alle andre belastninger. Og så skal man drive alt dette på den andre bilen, i tilegg til et batteri som er dødt + startmotor.
Vis hele sitatet...
Tviler på at elektronikken i nye biler verken er så skjør eller strømtørst at det er noe faktisk problem om man bruker kabel med overspenningsvern riktig. Har starta store biler med små og omvendt mange ganger. Skjønner godt at folk er bekymra for den (nest) dyreste tingen sin, synd det går på bekostning av muligheten til å hjelpe noen ut av ei knipe. Heldigvis har vi masse hjelpsomme rånere i distriktet her med gamle biler som finner fram startkabelen i fart, før du rekker å spørre
Sitat av Vasken Vis innlegg
Ja, men man må i praksis drive elsystemet på en annen bil i tillegg til sitt eget. Da kan man overbelaste hovedsikringen, hovedknutepunktet i et elsystem, noe navnet på den hinter til.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke hva dette har å si. Bilen trekker fortsatt bare det den selv trenger.

Det har ingenting med at en annen bil er tilkoblet polene på batteriet. Det har med at det produseres transiente overspenningener ved tilkobling av siste pol.
Sist endret av IW2022; 8. oktober 2023 kl. 18:15.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Tviler på at elektronikken i nye biler verken er så skjør eller strømtørst at det er noe faktisk problem om man bruker kabel med overspenningsvern riktig. Har starta store biler med små og omvendt mange ganger. Skjønner godt at folk er bekymra for den (nest) dyreste tingen sin, synd det går på bekostning av muligheten til å hjelpe noen ut av ei knipe. Heldigvis har vi masse hjelpsomme rånere i distriktet her med gamle biler som finner fram startkabelen i fart, før du rekker å spørre
Vis hele sitatet...
Et godt alternativ både om en selv får flatt batteri eller om andre sliter er jo å droppe tradisjonelle startkabler og bare ha av disse moderne "nødstarterne" i bilen. Disse har li-ion celler og leverer plenty med strøm, du kan starte iskalde motorer med seig olje med disse. Relativ små er de også.
Sitat av funksjon Vis innlegg
Tviler på at elektronikken i nye biler verken er så skjør eller strømtørst at det er noe faktisk problem om man bruker kabel med overspenningsvern riktig. Har starta store biler med små og omvendt mange ganger. Skjønner godt at folk er bekymra for den (nest) dyreste tingen sin, synd det går på bekostning av muligheten til å hjelpe noen ut av ei knipe. Heldigvis har vi masse hjelpsomme rånere i distriktet her med gamle biler som finner fram startkabelen i fart, før du rekker å spørre
Vis hele sitatet...
Det er en risiko, men ikke noe som nødvendigvis trenger å skje. Gjør man ting riktig har man ikke noe å bekymre seg for

Sitat av IW2022 Vis innlegg
Skjønner ikke hva dette har å si. Bilen trekker fortsatt bare det den selv trenger.

Det har ingenting med at en annen bil er tilkoblet polene på batteriet. Det har med at det produseres transiente overspenningener ved tilkobling av siste pol.
Vis hele sitatet...
Den trekker det den selv trenger + det den andre bilen også trenger for å få motoren i gang og dynamo tar over. Jeg nevnte de tingene for å male et bilde av hvor mye strøm en bil faktisk kan trekke og en forklaring på hvorfor en hovedsikring kan ryke hvis man gir starthjelp.

Det som er viktig er å ha donorbil som har kraftig nok dynamo, batteri og elsystem tilkoblet dette til å klare å ta den støyten. Vi har relativt like biler de fleste av oss, så det er ikke ofte et problem her til lands.

Transiente overspenninger/events og feil tilkobling av batteri er også en mulighet.
Sitat av Vasken Vis innlegg
Det er en risiko, men ikke noe som nødvendigvis trenger å skje. Gjør man ting riktig har man ikke noe å bekymre seg for



Den trekker det den selv trenger + det den andre bilen også trenger for å få motoren i gang og dynamo tar over. Jeg nevnte de tingene for å male et bilde av hvor mye strøm en bil faktisk kan trekke og en forklaring på hvorfor en hovedsikring kan ryke hvis man gir starthjelp.

Det som er viktig er å ha donorbil som har kraftig nok dynamo, batteri og elsystem tilkoblet dette til å klare å ta den støyten. Vi har relativt like biler de fleste av oss, så det er ikke ofte et problem her til lands.

Transiente overspenninger/events og feil tilkobling av batteri er også en mulighet.
Vis hele sitatet...
Selv om to biler står på samme batteri vil ikke begge bilene trekke tilsvarende bare fordi det er to biler. Har man en sandkasse som jeg og du graver fra, tar jeg alikevel kun det jeg skal ha i nevene. Jeg får ikke dobbelt opp bare fordi du også graver fra samme sandkasse.

Med mindre det er andre konsepter med el-anlegg på bil. Eller noe jeg overser så, så er jeg likevel ikke helt med. Har riktignok aldri brukt startkabler.
Sist endret av IW2022; 12. oktober 2023 kl. 17:58.
Har sett en fyr foreta en nødsveis rett fra batteriet i bilen sin en gang. Skjedde ikke noe galt. Etterpå kjørte han hjem.
Skjønner heller ikke hva folk mener med at hovedsikringen går når man bruker startkabel. Høres helt dust ut.


Om man er redd for at hovedsikringen magisk nok skal ryke på bilen man låner startstrøm til er det vel ikke værre enn å koble ut batteriet der helt, og kun koble det til startkabler....