Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1675
Hei,
har en barndomsvenn som har begynt med heroin. Daglig bruk siste 2-3mnd ved å sniffe stoffet, og jeg er bekymret og lurer på hvilke tiltak jeg bør gjøre, og hvilke jeg ikke bør gjøre. (Vi har en nær relasjon der vi omgås mye og jeg ønsker ikke skyve han bort / gi opp). Til informasjon har vedkommende hatt et relativt jevnlig misbruk av benzodiazepiner over flere år, men det er først nå i år at heroin har blitt en del av miksen.

ifølge han selv er årsaken til inntak noen ganger for å lindre noen somatiske plager han har, mens andre ganger at det er for å stoppe med benzodiazepiner. Han hevder han har kontroll, hvilket jeg begynner å bli skeptisk til. Jeg ønsker ikke sitte om 2 år, se tilbake og kunne ha "reddet han" gjennom å gjøre noe annerledes.

1) Kan man sniffe heroin i 2-3mnd uten å få alvorlig avhengighet?
2) Er daglig bruk på 0,3gr - 0,45gr. lite/middels/mye?
3) Er heroin eller benzodiazepiner (zanax) mest avhengighetsskapende / vanskeligst å slutte med?
4) På generell basis - Er det flere som klarer å slutte på egenhånd ved slikt (mis)bruk, eller er det "drømmetenking" at det vil gå uten ekstern hjelp fra helsevesenet?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Baronski Vis innlegg
Venn begynt med heroin - hjelp
Vis hele sitatet...
Sånn jeg ser det er det bare en (1) som virkelig kan hjelpe vennen din og det er vennen din.
Selv om det er veldig forståelig er jeg egentlig litt usikker på om det i det hele tatt er riktig av folk å prøve så hardt på å få noen til slutte.

Men jeg syns du skal fortsette å være en venn også når ingen andre lenger gidder og kanskje spesielt da.
Han har etter min mening åpenbart et rusproblem, og det vil trolig bare bli verre fort ved mindre noe virkelig raser sammen rundt han og han får virkeligheten i trynet.
Er du sikker på at det er daglig bruk? Isåfall får man kraftige abstinenser når man slutter. Selv bruker jeg heroin 4-6 dager på og 7-9 dager av har gjort dette i ett halvt år og får sjelden, og isåfall bare milde abstinenser . Men er det hver dag så vil man slite en del.

0.3-0.5 er middels mye

For vedkommende vil jeg nok tippe at det er lettere å slutte med heroin enn benzo siden det er snakk om år. Benzoen må ha nok ha hjelp til. Heroinen er nok mulig nå men lett er det ikke

Vet om folk som har klart å slutte selv etter et par mnd men er nok dessverre flere som trenger hjelp en ikke da

Uansett hvordan det går så ikke klandre deg selv for noe som helst og jeg vil faktisk si at du ikke burde prøve alt for hardt å hjelpe han da ender det fort med at han feks juger eller unngår deg la folk gjøre som de gjør men forstår at du syns det er vanskelig har selv sett kjente bli lar pasienter det er kjipt
Sist endret av Bluesky_; 27. mai 2022 kl. 17:34.
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Hvis du orker så får du bare sette deg ned sammen med personen og uttrykke din bekymring. Gjerne les deg litt opp på avhengighet oh heroin og benzo så du vet litt hva du snakker om. Ikke si «gjør ditt» og «gjør datt», men simpelt hen si fu er bekymret og hvis du orker så kan du si du er der hvis hen trenger hjelp. Mer enn det er det strengt tatt ikke å gjøre.

Hjelp hvis du orker og kan, eller si du ikke liker hvordan dette utvikler seg og si du ser forandringen og at du ikke kan være så mye sammen med vedkommende. Ikke gi råd og greier, hen vet selv hva hen driver med hvis hen ikke er fullstendig hjernedød da. Håper det ordner deg