Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2878
hvis jeg drikker 250ml vin (12%) hver eneste dag. er jeg en alkoholiker da? og er det farlig og drikke 250ml vin 12% daglig?
*septiktekniker*
Mr.Septik's Avatar
Sitat av ødelagt liv Vis innlegg
hvis jeg drikker 250ml vin (12%) hver eneste dag. er jeg en alkoholiker da? og er det farlig og drikke 250ml vin 12% daglig?
Vis hele sitatet...
Søkte på nettet for deg, og nesten det første som kom opp var denne:
https://avogtil.no/fakta/en-alkoholenhet/

Ser ut for at du ligger på omtrent to enhetet alkohol hver dag.

Legger ved en link til, så kan du lese deg selv opp litt

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-hel...l-risikosoner/
Sunnhedsstyrelsen i Danmark anbefaler at inntaket ligger på maks 14 enheter i uken for menn og 7 enheter for kvinner, før det gir økt risiko for helsen. En alkoholenhet vin er 12cl. Finnes sikkert andre tall og undersøkelser og det er helt sikkert likt ulikt fra person til person.
2AE (Alkoholenheter) pr. dag.
Det er vel akkurat i grenseland og litt kjønnsavhengig alt ettersom hvem du spør.
Hvilket svar er ønskelig?

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-hel...l-risikosoner/
Nei det er innafor. Tilogmed dps sa til meg at et 1-2 glass vin var innafor før leggetid.
Rimelig fåfengt å henge seg opp i nasjonale retningslinjer for å finne ut om man har et problem. Sliter du med å gå uten? Blir det oftere mer enn du tenkte?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ødelagt liv Vis innlegg
..og er det farlig og drikke 250ml vin 12% daglig?
Vis hele sitatet...
At ett glass vin eller to ikke er skadelig har lenge hvert en slags sannhet, men så vidt jeg har skjønt har man kommet
frem til at det ikke er vin spesielt som gir denne effekten, men alkohol generelt. En til to enheter hver dag er altså ikke bare
ufarlig, men det gir også en helsegevinst, spesielt for menn og det er med på å forebygge hjerte- og karsykdommer.

Må si det også var forfriskende å se deg skrive noe som ikke bare var sytete eller gnål om kjipe foreldre.
Halleluja ��

Alkohol er kreftfremkallende

En myte at alkohol er godt for helsen

Forskning viser at alkohol øker risikoen for kreft. Tidligere har det vært hevdet at alkohol er godt for hjertet. Dette er ikke lenger å anbefale.

Etter at UK Chief Medical Officer gikk igjennom all forskning gjort på dette området mellom 1995 og 2015, har de trukket alle anbefalinger knyttet til helsemessige positive effekter av alkohol. Dette er det oppdaterte kunnskapsgrunnlaget som gjelder per i dag.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dough; 23. april 2022 kl. 19:50.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Dough Vis innlegg
Halleluja ��
Vis hele sitatet...
Jeg var kanskje litt snar.
Basert svaret mitt på denne artikkelen hos Forskning no, men ser nå at den er fra 2014. Så lenge varte den moro a
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg var kanskje litt snar.
Basert svaret mitt på denne artikkelen hos Forskning no, men ser nå at den er fra 2014. Så lenge varte den moro a
Vis hele sitatet...

Har ikke gått i dybden på dette så anklager ingen. Som jeg skrev i mitt første innlegg:

«Hvilket svar er ønskelig?»

Lett å finne de svarene man ønsker har du lyst til å drikke.

Det var nylig forlag om kreftfaren sku merkes på flasker/bokser. Fra Helsedirekoratet faktisk

https://www.nrk.no/norge/anbefaler-k...hol-1.15912073
Sitat av ødelagt liv Vis innlegg
hvis jeg drikker 250ml vin (12%) hver eneste dag. er jeg en alkoholiker da? og er det farlig og drikke 250ml vin 12% daglig?
Vis hele sitatet...
RødVin er faktisk sunt, inneholder vitaminer og masse greier det. Et glass vin med middagen drikker dem daglig i Italia feks.
Sist endret av BenzoKnekk; 23. april 2022 kl. 20:03.
BRAND ∞ STRONG
Jeg tror du har rett @Dough.
Alkohol kan ha en ønsket effekt på enkelte ting slik som hjerte- og karsykdommer, men øker samtidig sjansen
for andre, så i sum er ikke alkohol å anbefale.
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Vin er faktisk sunt, inneholder vitaminer og masse greier det. Et glass vin med middagen drikker dem daglig i Italia feks.
Vis hele sitatet...
Les posten ovenfor, alkohol er kreftfremkallende. Alkohol er ikke sunt uansett. Om du trenger vitaminer, drikk heller saft fra bær/frukt eller ta en vitaminpille...
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Les posten ovenfor, alkohol er kreftfremkallende. Alkohol er ikke sunt uansett. Om du trenger vitaminer, drikk heller saft fra bær/frukt eller ta en vitaminpille...
Vis hele sitatet...
Forskning tyder på at det er bra for deg å drikke et glass rødvin av og til. Det gir antioksidanter, kan fremme lang levetid og kan bidra til å beskytte mot hjertesykdom og skadelig betennelse, blant andre fordeler. Interessant nok har rødvin sannsynligvis høyere nivåer av antioksidanter enn hvitvin.
Sitat av BenzoKnekk Vis innlegg
Forskning tyder på at det er bra for deg å drikke et glass rødvin av og til. Det gir antioksidanter, kan fremme lang levetid og kan bidra til å beskytte mot hjertesykdom og skadelig betennelse, blant andre fordeler. Interessant nok har rødvin sannsynligvis høyere nivåer av antioksidanter enn hvitvin.
Vis hele sitatet...
Nei, lenken over avviser dette. Den "forskningen" du sikter til, var dårlig forskning. Det er INGEN helseeffekter av å drikke alkohol. Her har du kilde på det med kreftrisiko (side 8).
BRAND ∞ STRONG
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Det er INGEN helseeffekter av å drikke alkohol.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lett å gi noe klart svar, forteller Morten Grønbæk, direktør for danske Statens Institut for Folkesundhed.
Han har blitt spurt «117 ganger» om det er sunt å drikke et lite glass rødvin.
Hver gang svarer jeg at det er mer komplekst enn andre ting, sier professor Grønbæk, som har gjort mange studier om temaet.

Det finnes positive effekter av litt alkohol på noen sykdommer, mens det finnes skadelige effekter på andre, forteller Grønbæk.
Ellers så kan en skyte inn at antioksydantene i rødvin er anthocyaner. Det er flere studier som tyder på at anthocyaner har en tendens til å bli med avføringen ut. Altså de når ikke blodet. Noe også LD50-verdien antyder også. Når en rotte blir gitt slike anthocyaner oralt (igjennom munnen), så blir druesukker en livsfarlig gift i forhold. Men om du injiserer det i blodet i relativt store mengder, går det ikke så bra. Mye av den antioksydant tingen er mest en hype.
Hold deg heller til fargerike grønnsaker (gulrot, rødkål, brokkoli m.m).

Her ser du hvorfor det er viktig å lære seg kildekritikk.
Kjenn på kroppen, skriv dagbok og vurder sjøl.
Hei! Om man er bekymret/spør om man er alkoholiker er det ofte en god indikator. Men, om du kan åpne en flaske vin og klarer å unngå å drikke den opp betyr det at du har en viss kontroll. Prøv å ha en hvit uke og se hva svaret blir ;-)
Spørsmålet er heller om du trenger disse 2 glass hver dag.

Jeg tar meg gjerne en øl eller to til mat etter jobb, men jeg jobber hardt oh lenge hver dag, og hender også ofte jeg ikke tar ølen.

Spørsmålet ditt er om du føler du MÅ ha disse to glass hver dag. Da er du alkoholiker
Vet ikke hvor farlig det er å være avhengig av to glass vin, men tviler på at det er noe en idrettsutøver ville inkludert i dietten sin...

Uansett lettere å stå opp om morgenen om man dropper å selvmedisinere med alkohol...
«En stor andel av befolkningen har ikke kjennskap til sammenhengen mellom mer moderat alkoholbruk og kreft», skriver direktoratet.

– Man vet nå at det ikke er noen nedre trygg grense, og at økt alkoholinntak øker risikoen for sykdom, og spesielt kreftrisikoen, sier Linda Granlund, divisjonsdirektør folkehelse og forebygging.

https://www.nrk.no/norge/anbefaler-k...hol-1.15912073