Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1811
Ja, som mange av dere kanskje vet fra før, så sliter Android med ipv6 dersom IP-adressen ikke deles ut via SLAAC fra ISP.
Vi har dessverre nylig blitt tvunget til å bytte fra Telenor til Telia som ISP, som dessverre ikke gidder å sette opp IPv6-støtte overalt.

Så da har jeg:
- En co-location server på et sted hvor jeg har fått tildelt en IPv6-blokk.
- Denne IPv6-blokken router jeg gjennom Wireguard til husets router som er en Edgerouteer.
- Edgerouteren deler ut IPv6-adressene via. DHCPv6, og sørger for at alle IPv6-adresser routes gjennom Wireguard.

Denne løsningen fungerer veldig bra. Bortsett fra på Android-enheter.

Dette medfører blant annet at når vi åpner apper og andre tjenester, så blir det forsøkt tilkobling gjennom IPv6. Som da resulterer i at tjenesten ikke fungerer eller responderer.

Dette vil jeg løse. Etterlyser derfor tips om løsninger jeg kan bruke. Jeg husker at det finnes en mulighet for å route IPv6-adresser til IPv4-adresser (eller var det motsatt..), og kan gjerne gjøre dette, men jeg vil gjerne høre hva dere på Freakforum har å foreslå.

Det er ingen hindringer i forhold til å endre konfigurasjonen på hjemmenettverket eller lignende, som for eksempel fordi vi bruker en router med lukket kildekode. Alt her er åpent, og er administrert av meg.

På forhånd tusen takk for all respons
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor kan du ikkje køyre SLAAC? SLAAC er ikkje avhengig av ISP; det skjer innad i ditt nett.

IPv6-nett vere 64-bits uansett; å ikkje bruke /64 er å be om problemer.

Forøvrig tilbyr he.net ipv6-tunneller gratis med god båndbreidde og /48 som du kan subnette slik du vil.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor kan du ikkje køyre SLAAC? SLAAC er ikkje avhengig av ISP; det skjer innad i ditt nett.

IPv6-nett vere 64-bits uansett; å ikkje bruke /64 er å be om problemer.

Forøvrig tilbyr he.net ipv6-tunneller gratis med god båndbreidde og /48 som du kan subnette slik du vil.
Vis hele sitatet...
Jaha.. Ok, jeg tror at jeg bør begynne å skjerpe meg og LESE om tingene jeg holder på med. Helt til nå har jeg trodd at SLAAC var en tjeneste som var levert av ISP, og at min enhet isåfall "videresender" SLAAC-tjenesten. Jeg er nemlig ikke så glad i å lese engelsk

Greit, men da googler jeg litt og får satt opp SLAAC-tjeneste selv. Jeg har en /48 på co-location og har tildelt en egen /64 til hjemmenettverket her, så den saken er grei. Husker den gangen jeg prøvde å bruke en /64-blokk og dele den opp til /96. Du aner ikke hvor frustrert jeg ble da jeg ikke forstod hvorfor ikke det fungerte den gangen.

Tusen hjertelig takk
Sist endret av Tysteren; 23. april 2022 kl. 16:22.