Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2181
Kan du egentlig skaffe en YouTube suksess med Norsk dialog? Kan youtube sine algoritme forstå norsk og foreslå en norsk video til annen norsker der det er relevant?

Har du noen gang fått en Norsk video fra en kanal du IKKE har abonnert hos på YT sin forside?

MrBeast hadde nylig en podcast med Joe Rogan hvor dem hadde suksess i spansk kanal, det fikk meg å lure hvordan det er med Norge? Er vi så utviklet at Engelsk er våres foretrukken språk?

Spansk dubber serier, filmer og tv show, til og med mrbeast har egen kanal til spansk. Spørsmålet er, kan Norsk noen gang være et språk på YT som gir suksess?
Jeg fikk en svensk i forrige uke. Hadde sett en del på fotoutstyr, så ble jeg anbefalt en svensk fotograf med svensk tale. Vet ikke om det er relevant. Vil tro norsk fungerer på samme måte. Mine egne videoer blir sett, men de er uten lyd. Men, jeg tror det norske markedet er ganske marginalt.
BRAND ∞ STRONG
Det handler vel i så fall om hvordan du definere suksess.

Man setter umiddelbart en begrensning på nedslagsfeltet når den kun forstås av Nordmenn, men det trenger jo ikke
være et problem hvis det Nordmenn du ønsker å nå. Det finnes innhold som funker og forståes uten språk og i de fleste (alle?)
kulturer sånn som at folk går på trynet og alle setter pris en god promp men det blir litt smalt.

Suksessen må også sees i sammenheng med ambisjonen
Lager du en YouTube kanal om bygda di der det bor 500 mennesker og får 450 abonnenter så er jo det en gigant suksess.
Har en kanal jeg liker godt, men syns det er rart at det ikke er mer views. Han har hatt mange A komikere innom, men likevell er det veldig få som ser på ...https://youtube.com/c/ChristofferSchjelderup
Tror mange her inne også vil like denne kanalen
Det finnes jo allerede et par norske Youtubere med litt suksess, men jeg tror man må promotere en del i andre kanaler da man får liten hjelp av YouTube. Selv har jeg vel omtrent aldri opplevd at YouTube har anbefalt meg norske kanaler, enda jeg gjerne skulle sett mer innhold på norsk.
Det er over 500 millioner som snakker spansk i verden. Mange av disse er ikke spesielt gode i engelsk og foretrekker å se på spansk innhold. Nordmenn er jevnt over flinke i engelsk og min erfaring er at voksne foretrekker engelsk innhold - ikke nødvendigvis på grunn av språket, men fordi det er større utvalg, større konkurranse og generelt bedre innhold.

Jo eldre noen er, jo bedre blir de i engelsk og jo mindre ender de opp med å se på norsk innhold fikk jeg inntrykk av. De jeg snakka med meldte at de syntes at norsk innhold er litt "cringe", som ikke er så rart når innholdet rettes mot de yngre. Det er en litt ond sirkel på gang der imo.

Det er noen år siden jeg researcha det norske YouTube markedet så ting har kanskje endret seg litt, men så vidt jeg husker var det et par noenlunde etablerte nisjer på på norsk YouTube: Gaming, sport, viralt innhold for barn (f.eks NRK FlippKlipp), vlogging/blogging/rosavlogging og underholding typ TVNorge, tv2, nrk etc.

Om du skal lykkes stort burde du rette deg mot barn i alderen 5-15. Du burde også velge en nisje som er utrolig generisk med stor slagside ut mot befolkningen typ gaming/sport mot gutter eller mer generisk vlogging mot kvinner.

Norge er dessverre ikke stort nok for å lage et ordentlig bra YouTube økosystem tror jeg. Men hvis det kommer noen som lager dødsbra norskt innhold som presterer bedre enn utenlandsk innhold så vil nok algoritmene promotere det.
Sist endret av Vekst; 15. april 2022 kl. 10:48.