Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4044
Hei!

Ønsker å bytte kort da jeg har 32" Samsung UHD den første buete tror jeg, hvertfall nettopp nedsatt i pris.

...Og vil ha flere utganger så jeg kan koble til TV og game med håndkontroll i tillegg, om jeg evt vil spille noe bilspill.

Har såvidt brukt maskinen.

Det er en Asus ROG maskin og vil ha Asus sitt ROG STRIX skjermkort. (Selv om det ikke kommer til å spille noe forskjell for meg). Men det er så J dyrt. Får det ikke billigere enn tre lapper på finn.

Er AMD CPU. Men ble jo levert med NVIDIA kort. Det har sikkert ingenting å si.

Bygde min første gamer når jeg var 14 og sluttet å game CS når jeg var 18. Og senere konsoll og bærbar/vanlig maskin til stereo og torrents(film/serier).


Spørsmålet er om det er verdt det. Jeg selger jo 1060 kortet for en 1500 om jeg er heldig?
Vet heller ikke akkurat nå om jeg må bytte strømforsyning. Sitter på mob.

Alt er helt nytt for meg da det er veldig lenge siden jeg var 14/18. Det var tilbake til Pentium 4 tider.
Sist endret av Naturgrønn; 28. mars 2022 kl. 12:57.
Gtx 1080 er jo et veldig gammelt kort, jeg ville heller sett på f eks RTX 2070 SUPER ROG Strix da dette yter ca som 1080ti bare at det har DLSS som er en kjekk funksjon å ha. Ihvertfall om du tenker å spille på en 4k TV i 60hz.


Skjermkort prisene er i fritt fall om dagen så det vil lønne seg å vente noen måneder, bruktmarkedet vil være nødt til å følge etter.
Det er en ROG Strix GL10DH

Med Ryzen 5 3400G 4.10
8 GB RAM
500GB SSD

Vet ikke hvilken strømforsyning.

Kjører Win11, er det lurt å rulle tilbake med tanke på spillytelse? Kommer ikke/eller kan å spille de heftigste spill.

Kan lett oppgradere til 16GB RAM om det skulle ha noe å si.

Kjøpte den brukt på finn. Hvor gammel er maskinen? 2016 mod?

Jeg tok feil. Er GTX 1650……

Det var jo synd..

Er det noen anbefalinger av andre kort. Må være budsjett på bruktmarkedet.
Sist endret av Naturgrønn; 28. mars 2022 kl. 13:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
GTX 1080 er ikke ett dumt kort i så måte, men jeg ville vurdert en 2070 Super vis du ser den til en overkommelig pris.


8 GB RAM er for lite, spesielt med tanke på at du har en Ryzen prosessor. Disse liker best at du har 2x8gb sticks f eks så du kjører dual rank, jeg tror du allerede nå vil merke en forskjell i spill. GTX 1080 er en annen verden enn det kortet du har i maskinen nå, så med RAM og ett slikt kort vil du merke stor forbedring.

Se etter 3200-3600 MHz CL16 RAM, det vil fungere ypperlig og på salg kan du få ett kit til 800 kroner.
Setter pris på tipsene du, Mozzie!

Jeg skjønner jeg helst skulle hatt et kort med DLSS, men er det noen rimeligere alternativer?

Tror maskinen bruker DDR 5 RAM.

Nei det var skjermkortet det tror jeg
Sist endret av Naturgrønn; 28. mars 2022 kl. 15:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette kittet vil passe din maskin f eks. Det er også til en god pris.

Kjøp RAM først deretter må du sjekke strømforsyningem din og hvor mange PciE kontakter du har til overs før du legger inn ett bud på skjermkort. Men som sagt er prisene på tur ned nå om du holder av litt ville jeg sett hvor RTX 3060 vil stabilisere seg i pris, der har du 12GB VRAM, DLSS og noe litt mer fremtidsrettet enn en 1080 vil være. Den vil nok aldri komme ned til 3k da, men har du råd ville jeg sagt at den er verdt 2k mer.

RTX 3060 og RTX 2070 SUPER er omtrent like god, men 2070S vil ha litt bedre ytelse. Du vil derimot trenge 2 PCIe strømkabler, mens 3060 bruker 1.
Sist endret av Mozzie; 28. mars 2022 kl. 15:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du har jo en grafikk cpu. du kan jo ha et grafikkort vedsiden av men tror de processorene er lagd for å kjøre aleine??

men jeg skulle da byttet den ut. skulle drive OCDn min til vanvidd egentlig xD
De CPUene har en igpu men du kan ikke kjøre noe særlig med spill via den alene. Selve CPU-delen i prosessoren klarer mye mer FPS en hva igpu leverer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Samsung LU32R590CWUXEN 32"

Det e den skjermen jeg har. Er UHD 3840 x 2160

Da trenger jeg den tek. som Mozzie snakker om; DLSS? Jeg har alt for rotete hode som spinner hele tiden i hode etter jeg tryntan i livet, så har ikke orket å prøvd sette meg inn i alt det nye som har skjedd siden jeg holdt på, og det er F en god stund siden.

Igjen, thanks!


Jeg har skjønt jeg må droppe 1080 kortet om jeg skal ha maks ut av skjermen.



Men selve maskinen er verdt å bygge på? Med tanke på GPU og strømforsyning?

Det er verdt det? Jeg er ikke hardcore gamer.
Sist endret av Naturgrønn; 12. april 2022 kl. 19:52. Grunn: Min mor gikk over spell-check.
For ett godt resultat i 4K trenger du egentlig en RTX 3070 og belage deg på å bruke DLSS. CPUen er ikke så viktig i høyere oppløsning.
3060 er jo på salg nå hos elkjøp.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei igjen godt folk.

Kjøpte meg ett nytt 3060Ti...

Jeg var litt for kjapp på avtrekkeren da det plutselig kom på lager og tilbud og Max 1 pr kunde, men fikk det 2000,- billigere enn billigste på Prisjakt som er tilgjengelig på lager nå.

Så nå bør jeg kjøpe RAM som sexy Mozzie linket til?

Noe annet jeg bør tenke på¿? Bortsett fra å bruke angreretten og betale evigheter for 3070/80

Leste mye bra om 3060Ti og sammenligninger.

MSI sitt VENTUS LHR kort.
Sist endret av Naturgrønn; 30. mai 2022 kl. 19:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Dette kittet vil passe din maskin f eks. Det er også til en god pris.

Kjøp RAM først deretter må du sjekke strømforsyningem din og hvor mange PciE kontakter du har til overs før du legger inn ett bud på skjermkort. Men som sagt er prisene på tur ned nå om du holder av litt ville jeg sett hvor RTX 3060 vil stabilisere seg i pris, der har du 12GB VRAM, DLSS og noe litt mer fremtidsrettet enn en 1080 vil være. Den vil nok aldri komme ned til 3k da, men har du råd ville jeg sagt at den er verdt 2k mer.

RTX 3060 og RTX 2070 SUPER er omtrent like god, men 2070S vil ha litt bedre ytelse. Du vil derimot trenge 2 PCIe strømkabler, mens 3060 bruker 1.
Vis hele sitatet...

Siden det er ryzen cpu kan han/alle bruke den ekstra 100 lappen for 3600 mhz i cl17

Spare den hundrelappen er som spare 5 kr å kjøpe first price kjøttdeig. Ikke at det bør holde med 3200 cl16 men de liker dual ram og rask ram.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Hei igjen godt folk.

Kjøpte meg ett nytt 3060Ti...

Jeg var litt for kjapp på avtrekkeren da det plutselig kom på lager og tilbud og Max 1 pr kunde, men fikk det 2000,- billigere enn billigste på Prisjakt som er tilgjengelig på lager nå.

Så nå bør jeg kjøpe RAM som sexy Mozzie linket til?

Noe annet jeg bør tenke på¿? Bortsett fra å bruke angreretten og betale evigheter for 3070/80

Leste mye bra om 3060Ti og sammenligninger.

MSI sitt VENTUS LHR kort.
Vis hele sitatet...
Har 3060Ti selv. Helt fantastisk kort som kjører alle spill jeg har

Tips om ram: husk at når du kjøper ny ram, så må du nok endre clockspeeden i bios selv. Fort gjort å glemme det og ende opp med mye lavere clockspeed enn 3200 eller 3600.
Sist endret av IW2022; 30. mai 2022 kl. 20:54.
Kan jeg bruke 3600 CL18 minnebrikker? F eks Corsair Vengeance LPX?

813,-
Sist endret av Naturgrønn; 4. juni 2022 kl. 20:57.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Kan jeg bruke 3600 CL18 minnebrikker? F eks Corsair Vengeance LPX?

813,-
Vis hele sitatet...
Jepp, eller er det en spesiell grunn til at du ikke skulle kunne bruke dem
tenker du? Er nok grei den rammen der. Eventuelt kan du prøve å finne en som er 3600 og CL16 bare for å få latency litt ned. Men tror ikke CL18 skal være noe problem at all.

Det du må huske å gjøre er å bytte fra default clockspeed dvs typ 2400 til 3600 i bios.
Ang. at jeg spør om det CL er at jeg ikke helt vet hva det betyr og derfor om det er kompitabelt med hovedkortet.

Når jeg ser på Asus ROG CPU-Z som er eneste HW program jeg har lastet ned så står minne på ~1300mhz. Men er ~~2200mhz minne i.


Har ikke hatt mulighet til å prøve det nye kortet, og maskinen er fra 2020. Fikk 2xmolex adapter til 8-pin PCI-e. Det var inget slikt til skjermkortet som står i.

Det er ett Asus GTX men finner ingen andre 1650 som ligner det kortet. Er langt og slimt med en vifte i enden. Noen som vet noe om det?



Hva må jeg gjøre nå? Rulle tilbake drivere for kortet som står i nå før jeg setter i det nye kortet?

https://www.prisjakt.no/product.php?...045#properties

Det er den maskinen jeg har(Tror jeg)

Update: problemer..

Bytter kortet. Kobler 2xduplex til PCI-e. Osv.
Det skal jo være 500w PSU så det skal vel gå helt fint?


Maskinen starter; skjermen blinker som at den er koblet til noe, og ikke no-signal som om den hadde vært koblet ut.

Men nå er det noe som skjer, baklysene fra det billig gaming tastaturet lyser bare opp med en gang så går lyset av. Før måtte jeg av og til taste bios-satt passord i blinde før skjermen tok signalet når ein starter opp maskinen.

Nå står maskinen et sted og prøver å si meg noe? jeg ikke kan se. Har prøvd å bytte fra HDMI til displayport.

Det går heller ikke an å slå av maskinen ved å holde inne power knappen.

Jeg avinstallerte skjermkortet før jeg tok av maskinen for å bytte.
Sist endret av Naturgrønn; 8. juni 2022 kl. 21:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Byttet nylig til 3060 fra 1080 da de var satt ned til halv pris.