Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 10593
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor er det KUN de avhenighetsskapende stoffene som blir brukt? (Benzodiazepiner, antidepressiva, noen typer antipsykotika, amfetamin-preparater)

Snakker generelt om psykiske lidelser som (PTSD, angst, depresjon, ADHD etc)


Enkelte medisiner som LSD, sopp, MDMA, de stoffene har jo MYE mindre risiko ang bivirkninger og avhengighet en de som blir brukt for de lidelsene? Og større potensiale på å hjelpe personen som sliter med det?

Du har jo kun et psykedelisk stoff som blir brukt i behandling i Norge, og det er jo ketalar / ketamin. En av de få psykedeliske stoffene som er avhengighetsskapende. Og da er det første jeg tenker at Apotek-kjedene skal tjene penger på andres avhengighet.


Hva er deres tanker rundt dette temaet?
Som du sier, lettere å kontrollere,produsere og tjene penger på syntetisk fremstilte medisiner.

Du vet det er noe feil når naturen er 'banna'.

Sopp har hjulpet meg med mange av tingene jeg har slitt med. Det har gitt meg ett perspektiv jeg ikke var istand til å se før jeg tura.

Det har vært fantastisk og meningsfylt, fylt meg med en ny mening og syn på livet.
Liker ikke ordet veganer men ble så og si veganer av å spise sopp.

For min del kunne jeg aldri anbefalt noen å oppsøke sopp, lsd osv.
Det må komme fra en personlig søken.

Har også måtte jobbet meg gjennom mange vanskelige ting. Sjansen til å få gjort dette gjorde at jeg fikk det bedre i ettertid. Det er disse vanskelige tingene man blir konfrontert med i seg selv som kan være for mye for enkelte der og da.

Apropos kultur rundt medisineringen du nevner så tenker jeg at man behandler symptomer istedenfor å gå til rota av ting.
Psykedeliske stoffer er for uforutsigbare og effekten for individuell

Sopp har hjulpet meg med depresjon mye mer effektivt enn antidepressiva, men jeg finner ikke noe naturlig alternativ til benzo som angst medisin. Kunne røyka opium, men det har jo sine ulemper selv om det er aldri så naturlig
Sist endret av Bothrops; 25. september 2021 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Snakkende Rån"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke helt enig med deg. Benzo og opiater brukes som siste nødløsning med mindre man har en løssluppen lege som gir faen.
Utallige C preparater brukes isteden og antidepressiva og angstdempende i form av de mest brukte SSRI og SNRI er ikke avhengighetsskapende og viser samtidig veldig god effekt i behandling.

Sopp, LSD osv er ikke medisiner. Det er først og fremst kraftige psykoaktive og hallusinogene rusmidler som kan brukes som hjelpemiddel for enkelte pasienter i behandling. Det er langt fra noen vidunderkur som løser alle problemer.
Anonym bruker
"Sprudlende Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man tjener mye mer på å behandle noen over tid, kontra å gi noe som faktisk kurerer deg for sykdom.
Anonym bruker
"Parallell Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Løsningen på alt er i hvert fall ikke ymse rusmidler og "selvmedisinering".

Ellers så hadde vel "gata" vært full av de friskeste og best fungerende menneskene i hele samfunnet, men slik er det jo helt klart ikke.
Som Bothrops sier - uforutsigbarhet.

Dette er ikke noe Big Pharma-konspirasjon som har som mål å gjøre folk avhengige og tjene mest mulig cash. Profitt er viktig for legemiddelselskapene, men ikke bare fordi sjefene skal kjøpe seg flere yachter og private fly, men fordi det koster utrolig mye penger og tid å utvikle en ny medisin, teste, få godkjennelser og deretter markedsføre den. Det er snakk om store investeringer over flere år som ikke umiddelbart gir gevinst. Utvikling av legemidler er et pengeslukk uten like inntil alt, forhåpentligvis, blir godkjent og virker som det skal. Hvor mange potensielle medisiner har Pfizer eller Roche jobbet med i årevis som aldri ble noe ut av? Sikkert en god del. Legemiddelfirmaer produserer ikke bare varer de skal selge, de forsker og bidrar til å utvikle medisinvitenskapen videre.

De kan, for eksempel, utvikle en standarisert ekstraksjonsmetode for psilocybin, forske iherdig på hva den kan brukes til, få innvilget en patent, for så å selge ekstrakten og tjene mengder med cash. De kan sikkert også modifisere molekylet bittelitt og praktisk talt lage en "designer drug" som juridisk blir en egen greie som de eier alle rettigheter til. Problemet er uforutsigbarhet i effekt.

Amfetaminer, benzodiazepiner, antipsykotika, antidepressiva osv. er nokså "kjedelige" stoffer i den betydning at de er forutsigbare. Det finnes selvfølgelig sjeldne tilfeller av paradoksale reaksjoner (angst fra benzo o.l.), men det er en grunn til hvorfor disse kalles "paradoksale". Psilocybin og LSD er for kraftig og ukontrollerbare for medisinvitenskapen å være komfortabel med foreløpig. Det kreves mer forskning, mer kunnskap som kan binde den ville naturen av psykedelika og få den til å gjøre det vi ønsker med konsistente resultater. Inntil det skjer vil psykedelika høre til alternativmedisin. Det betyr ikke at vår moderne vitenskap er for rigid og lite spirituell, det handler om pasientsikkerhet, menneskeliv. Det er nok laaangt fra alle psykiatriske pasienter som vil ha nytte av psykedelika, heller tvert imot.

Big Farmer is not to blame
Jeg mener nå at mennesker som trenger C preparat som Cipralex mot angst/depresjon må få bruke det.
Eller hvis noen er psykotisk og bruker kvetapin eller zyprexa, og det hjelper så trenger de og bruke det og.

Det samme gjelder mennesker med angst/fobi/PTSD som bruker f.eks benzodiazepiner også må få bruke dette.

Kroniske smertepasienter som ikke har effekt av diverse C preparater trenger kanskje A preparater som f.eks morfin/oxycodone/fentanyl og da må de og få bruke dette, også ut livet hvis det er nødvendig og selvfølgelig bør dem være utredet av spesialister.

Leger kan jobben sin og man bør stole på dem.

LSD, fleinsopp og psykadelika generelt er utrolig lite forsket på, dosering blir aldri optimal, ikke de første gangene. Så det kan gå veldig galt hos mange mennesker.

Men jeg håper nå at det kommer endringer i lovverket på både cannabis og psykedelika fronten slik at det kan bli et regulert legemiddel for psykiske lidelser, smerter o.l, i korrekt dosering vel å merke og produsert av fagfolk selvfølgelig! :-)
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Før jeg sier noe som helst vil jeg si at jeg har tro på psykedelia og andre rusmidler sitt potensiale som terapeutiske hjelpemidler.

I en ordentlig terapeutisk kontekst er ikke LSD/Psilocybin/MDMA/ketamin medisiner i den forstand at man får en resept og henter det på apoteket og tar med hjem, man har økter sammen med profesjonelt helsepersonell som en liten del av en større psykiatrisk behandling. Ketamin tar man oftest, men de forsøkene son har blitt gjort med psilocybin for eksempel er det bare snakk om å ta sopp 1-3 ganger som en liten del av et behandlingsforløp på flere måneder. Disse stoffene er utrolig potente og kan hjelpe mye, men jeg tør å påstå at det som faktisk hjelper er terapien man undergår i forkant og etterkant. Disse stoffene er bare verktøy, det handler om hvordan man bruke disse verktøyene og ikke verktøyene i seg selv. Det er ingenting ved f.eks LSD som automatisk lindrer noen psykiske lidelser pga. egenskapene til selve stoffet, slik som vi forventer av vanlige medisiner.

Benzodiazepiner f.eks lindrer akutt angst pga. selve egenskapene til stoffet, derfor skrives dette ut som medisin. Hvis man har angst og tar noe valium får man mindre angst, så enkelt er det. Psykedelia derimot kan gi en OPPLEVELSE som endrer perspektiv, holdninger og på sikt lindrer symptomer hvis man bruker det på akkurat riktig måte i riktig kontekst. Tar man det uvitende i feil kontekst, på feil måte med feil dose uten veiledning kan man forverre symptomene sine, man kan til og med gå fra å være helt frisk til å slite psykisk i lang tid i etterkant. Jeg har som sagt tro på de terapeutiske egenskapene til disse stoffene, men å sammenligne de med mer konvensjonelle medisiner som SSRI-er osv. synes jeg blir flåsete.

Ketaminbehandling er jo en av de behandlingsformene som ligner mest på "medisin", i den forstand at effekten er nogenlunde forutsigbar, men det er desverre også forutsigbart at effekten avtar etter noen uker. Poenget med ketaminbehandling er ikke at pasienten skal være avhengig av å ta ketamin på et legekontor en gang i måneden resten av livet, men akkurat som vanlig anti-depressiva skal det gi nok lindring slik at personen har overskudd til å jobbe effektivt i samtaler med psykolog/psykiater eller andre terapeutiske tiltak de driver med, som er den EKTE behandlingen på sikt. Det er så utrolig lett å si at "legemiddelindustrien vil gjøre deg avhengig av piller istedenfor å fikse deg på en dag med soppen fra moder jord, mann!", men jeg synes det bare blir dumt.
Forresten så kom jeg på nå at psilocybin sopp blir brukt som en siste utvei for enkelte med kluster hodepine. Det fins video om det, sjekk det ut. Trippinga var en uønska virkning hos han som jeg så, men av en eller annen grunn så hjalp det han, uten at noen kunne påpeke helt hvorfor.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har mottatt Ketamin for depresjon/angst/adhd og det fungerer ca tusen ganger så bra som cipralex og annet piss jeg er blitt satt på.
(på klinikk med helsepersonell og riktig oppfølging)
Har troa på psykadelia men det må bli gjort riktig og bli fulgt opp.

Når det er sagt er det fullt mulig microdosering av lsd er bedre enn ssri. Mye billigere og.
Synes det er synd på mange måter hvordan landet blir styrt, men igjen hva kan en gjøre?
Forum kan jo være en grei måte å få ut frustrasjon på, men i det store bildet tenker jeg det har ikke mye å si.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er ikke helt enig med deg. Benzo og opiater brukes som siste nødløsning med mindre man har en løssluppen lege som gir faen.
Utallige C preparater brukes isteden og antidepressiva og angstdempende i form av de mest brukte SSRI og SNRI er ikke avhengighetsskapende og viser samtidig veldig god effekt i behandling.

Sopp, LSD osv er ikke medisiner. Det er først og fremst kraftige psykoaktive og hallusinogene rusmidler som kan brukes som hjelpemiddel for enkelte pasienter i behandling. Det er langt fra noen vidunderkur som løser alle problemer.
Vis hele sitatet...
Hei. Etter att jeg jobbet 20 innom psykiatriens, både som utreder familieterapeut og psykoterapeut så ville jeg rådet til antidepressive (og kanskje noen få benzo for de sterkeste angstanfallene). Men problemet i dag er att alt skal gå så fort. Jeg mener, etter 20 år i bransjen att den underliggende problematikken for mange av oss misbrukere ligger tidlig i våre liv eller senere traumer. Det som virker : Seretoninpreparater og samtaleterapi. Minst 2 ggr i uken til å begynne med.
1950- og 60-årene ble de klassiske psykedeliske stoffene lysergsyredietylamid (LSD) og psilocybin undersøkt i mange kliniske studier. Disse antydet effekt ved angst og depresjon ved livstruende sykdom, unipolare depresjoner og avhengighet (1–3). I en åpen studie av LSD hos kreftpasienter fant man bedring av ulike symptomer som smerte, angst og depresjon og økt aksept for døden hos omtrent 70 % (1). En gjennomgang av psykedeliske stoffers effekt på unipolar depresjon i åpne studier viste rundt 80 % bedring (2). En metaanalyse av randomiserte studier av LSD ved alkoholmisbruk viste signifikant effekt av LSD i forhold til kontrollgruppen, med oddsratio 1,96 (3). Behandling og forskning på psykedeliske stoffer tok slutt rundt 1970 som følge av internasjonal lovgivning.

https://tidsskriftet.no/2018/11/over...og-avhengighet

Det var åpenbart da Richard Nixon var president i USA ærklerte han krig mot narkotika.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Syntes det er mer fucked at pasienter som er behandlingsresistente ikka kan kunne benytte seg av Opioder. Benzo burde også enklere bli utskrevet for denne gruppen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Syntes det er mer fucked at pasienter som er behandlingsresistente ikka kan kunne benytte seg av Opioder. Benzo burde også enklere bli utskrevet for denne gruppen.
Vis hele sitatet...
Du kan jo bare se til USA der de omtrent delte ut opioider i lang tid, er det det du vil ha?

Symptomlindring er ikke å kurere noen, det er å sette alt på vent. Jeg sier ikke at symptomlindring ikke har noe verdi, men en behandling kan ikke bare bestå av symptomlindring, det er slikt man reserverer for dødssyke slik at de kan leve sine siste stunder med en smule verdighet.

Så nei, jeg kjøper ikke "behandlingsresistent" i psykiske lidelser, vi har mye lovende forskning i bruk av psykedeliske og dissosiative stoffer som sier meg at vi ikke bare burde dope ned folk til missbrukere.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Du kan jo bare se til USA der de omtrent delte ut opioider i lang tid, er det det du vil ha?

Symptomlindring er ikke å kurere noen, det er å sette alt på vent. Jeg sier ikke at symptomlindring ikke har noe verdi, men en behandling kan ikke bare bestå av symptomlindring, det er slikt man reserverer for dødssyke slik at de kan leve sine siste stunder med en smule verdighet.

Så nei, jeg kjøper ikke "behandlingsresistent" i psykiske lidelser, vi har mye lovende forskning i bruk av psykedeliske og dissosiative stoffer som sier meg at vi ikke bare burde dope ned folk til missbrukere.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det bare symptomlindring. Det er jo hele poenget.
Jeg snakker ikke ned til bruk av psykedeliske midler i behandling heller.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Selvsagt er det bare symptomlindring. Det er jo hele poenget.
Jeg snakker ikke ned til bruk av psykedeliske midler i behandling heller.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at om man gir friere bruk av benzodiazepiner så ender de fleste mottakerne av dette som misbrukere, man får en økning i overdoser og det vil også gå ut over trafikksikkerhet. Opioider og benzodiazepiner har veldig høyt missbrukerpotensial og burde ikke skrives ut over en lav sko.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei dette er ikke hva jeg sikter til. Men om personer som har vært i behandling i 10 år uten fremgang syntes jeg det er greit og bruke Opioder for å forbedre deres livsskvalitet.
Dette utgjør en veldig liten del av befolkningen så skjønner ikke paralellen til usa.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Fremdeles helt uenig med deg, jeg er prinsipielt i mot å "gi opp" og bare gi symptomlindring, spesielt med sterkt vanedannende stoffer til en såpass sårbar gruppe. Deres personlige livskvalitet kan virke å bli bedre, men det er alle rundt som nå må håndtere en opiat/benzobruker og alle problemene som følger med, etter en stund må dosene økes og da begynner misbruket: For man blir tilvendt etterhvert og den effekten man fikk de første ukene begynner å avta så må man ha mer, og da begynner de fysiske symptomene å vise seg; forstoppelser, dårlig blodomløp etc, man dør sakte i sin egen kropp.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Psykedeliske stoffer er for uforutsigbare og effekten for individuell

Sopp har hjulpet meg med depresjon mye mer effektivt enn antidepressiva, men jeg finner ikke noe naturlig alternativ til benzo som angst medisin. Kunne røyka opium, men det har jo sine ulemper selv om det er aldri så naturlig
Vis hele sitatet...
Uforutsigbare? Individuell?

SSRI fungerer på ca 65-70 % med MDD. For behandlingsresistente, som allerede er en selektert gruppe, så gir f.eks. ketaminbehandling god effekt på 50-70 %.

Jeg vil påstå at dette er alt annet enn uforutsigbart og individuelt.

Det mangler selvsagt masse forskning for å si noe konklusivt om effekten av lsd/ketamin/psilocybin på MDD, men det finnes gode holdepunkter for at det er minst like bra - virker mye raskere - og har færre bivirkninger.
Jeg har tatt sopp og jeg har antidep. Antidep funket. ca 100 ganger bedre.

Aduvanz (adhd) har og vært helt nødvendig for at jeg har kunne tatt utdanning, og hjelper med å få orden på dagen. Samler tankene, gjør deg mer skjerpet...

Og når det kommer til benzo er det noe de i større og større grad går vekk i fra. Vet ikke akkurat om jeg ville kalt antidep avhengighetsskapende heller.

Om jeg hadde snakket med en deprimert person, ville jeg ikke akkurat rådet han til å ta seg en syretripp og ket, kan fort gå andre veien og.
Sist endret av Ikkemathias; 31. oktober 2021 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Fremdeles helt uenig med deg, jeg er prinsipielt i mot å "gi opp" og bare gi symptomlindring, spesielt med sterkt vanedannende stoffer til en såpass sårbar gruppe. Deres personlige livskvalitet kan virke å bli bedre, men det er alle rundt som nå må håndtere en opiat/benzobruker og alle problemene som følger med, etter en stund må dosene økes og da begynner misbruket: For man blir tilvendt etterhvert og den effekten man fikk de første ukene begynner å avta så må man ha mer, og da begynner de fysiske symptomene å vise seg; forstoppelser, dårlig blodomløp etc, man dør sakte i sin egen kropp.
Vis hele sitatet...
Bare ren nysjerrighet: Er du lege eller har noen forn for helsefag utdanning?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Enkelte medisiner som LSD, sopp, MDMA, de stoffene har jo MYE mindre risiko ang bivirkninger og avhengighet en de som blir brukt for de lidelsene? Og større potensiale på å hjelpe personen som sliter med det?
Hva er deres tanker rundt dette temaet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe man kan konkludere med på generell basis, fordi det ikke brukes i terapeutisk sammenheng vil det også være mye mindre studier og forsøk basert på behandling med disse medikamentene.

Så kan man også legge til at selv om det her funker for mange så er det ingenting som tilsier at det skal være praktisk å gi det her til alle. Når en medisineres for terapeutisk verdi så skal man etterhvert ha bygd opp en toleranse som gjør at du ikke kommer til å bli ruset.

Jeg tørr å påstå at det er ytterst få av de som mener at ''alle burde bruke det her istedenfor'' som faktisk bruker disse stoffene i terapeutiske doser.

Grunnen til at en bruker mange av de medisinene en bruker i dag er blant annet fordi det er dokumentert at de her stoffene har effekt på gitt lidelse eller tilstand. For at det skal være forsvarlig å gi det her til ''massene'' så må det ligge noe til grunn for at det skal gjøres.

Det er jo heller ikke sånn at de medisinene vi bruker i dag ikke funker, for mange så funker dem og folk bruker dem hele livet med ønsket effekt. Ingen medisiner er frie for bivirkninger. Heller ikke psykadelika.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
For man blir tilvendt etterhvert og den effekten man fikk de første ukene begynner å avta så må man ha mer, og da begynner de fysiske symptomene å vise seg; forstoppelser, dårlig blodomløp etc, man dør sakte i sin egen kropp.
Vis hele sitatet...
Jeg har gått på mellom 4-8 mg subutex i over ett år..merker ingen dårligere effekt nå enn da jeg startet å medisinere. Dø skal man uansett! lever heller 10år kortere som lykkelig enn 20år lengre som ulykkelig.
Sist endret av Paranoid83; 4. november 2021 kl. 08:11.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ja! Dette kan jeg alt om. Hele helsesystemet er rigga slik at dem utnytter hver eneste sjangse om å tjene penger, om en medesin har en dårlig bivirkning, herlig! For da kan en tjene på å hjelpe pasienten, og kanskje skrive en ny til for å hjelpe. Alle medesiner får en toleranse mot, og må byttes hvert år, snakker av erfaring. Når jeg begynte å få toleranse mot hver eneste av dem etter 6mnd, fikk jeg nok, sluttet alle og aksepterte min tilstand, og prøver å leve videre bare. De som eier disse medesinene, bryr seg bare om salg. Dem lages ikke med et godt hjerte, dem lages fordi dem må lages, og må være suksessfulle. Ser du baklengs taktikken? Kunsten av å lage noe krever mer enn dette!

Disse SSRI er en joke, og er som noe godteri med lite futt i. Dem gir problemer i 2-3 uker først å, ikke bare det. Tardive dyskensia er noe som virker å være permanent i noen tilfeller, et symptom som burde bannet de medesinene.

Jeg er sint fordi jeg har brukt dem alle, og blitt hjulpet mindre enn å være en stoner som tar seg en gåtur i ny og ne.
Endt opp med å ikke klare å gjøre noe med problemene mine, og går så vidt ut av huset. Er på bedringens vei sakte men sikkert. Går tur annenhverdag på morgen hvertfall!
Sist endret av Korktavle; 15. november 2021 kl. 03:06.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det er jo heller ikke sånn at de medisinene vi bruker i dag ikke funker, for mange så funker dem og folk bruker dem hele livet med ønsket effekt. Ingen medisiner er frie for bivirkninger. Heller ikke psykadelika.
Vis hele sitatet...
Når man er så bastant som du er, så forventer jeg at påstandene er evidensbasert og at det til dels er forskningsmessig konsensus om dem. Det er det ikke.

Studier viser at ca 50 % har effekt av SSRI. Sammenligner man SSRI og placebo, så er SSRI kun litt bedre (effektstørrelse under 0.2, jf. Cohen). Ser vi dette opp mot hvor mye SSRI som skrives ut og hvor stor økning det har vært av SSRI de siste 10 årene, er det rimelig paradoksalt.

Det finnes ikke store studier over lengre tid på psykedelika. De kliniske studiene som finnes er primært på behandlingsresistente pasienter med depresjon.

De viser at 70 % av de som IKKE har effekt av SSRI har effekt av psilocybin (!). I en ganske fersk studie som sammenlignet escitalopram med psilocybin visste at sistnevnte var vesentlig bedre. På grunn av de få pasientene som deltok var ikke funnene statistisk signifikant, men når psilocybin scorer vesentlig bedre på _alle_ parametre, så er det begrenset hvor usikre funnene kan være. Det er likevel nødvendig med mer forskning.

Jeg tenker likevel det er viktig å få fram noen vesentlige poenger ang. psykedelika. Det er ikke snakk om store rusdoser. Det er snakk om terapeutisk dosering hvor vi enda ikke helt vet hva som er optimal dose. Det er også slik at dette kombineres med samtaleterapi, gjerne CBT.

Det jeg finner mest interessant er fraværet av de fleste typiske bivirkninger, at det holder med 1 dose hver 3 uke og at effekten kommer så fort. Sistnevnte er viktig fordi det viser et visst potensial for suicid, noe som også er forsket på og gitt spennende funn.

Jeg ønsker en nyansert debatt. Da er det greit å ikke påstå f.eks. at "for mange(l...)". Det skrives ut alt for mye SSRI og det fremstår som at det tas lite høyde for bivirkninger. Det har også vært en utbredt praksis om å sette pasienter på SSRI i årevis, når det riktignok skal være en kortidsbehandling.

Mange flere bør over i samtaleterapi, men da må det utdannes flere psykologer. Staten virker mer opptatt av å kjøpe inn SSRI.
Sist endret av 8fit; 17. november 2021 kl. 18:46. Grunn: Skriveleif
Sitat av 8fit Vis innlegg
Studier viser at ca 50 % har effekt av SSRI. Sammenligner man SSRI og placebo, så er SSRI kun litt bedre (effektstørrelse under 0.2, jf. Cohen). Ser vi dette opp mot hvor mye SSRI som skrives ut og hvor stor økning det har vært av SSRI de siste 10 årene, er det rimelig paradoksalt.
Vis hele sitatet...
Nå var det du som først og fremst nevnte SSRI, det finnes andre medikamenter som en behandler depresjoner og angst for, deriblant antiepeleptika og antipsykotika. Det hadde jo også vært greit om du hadde inkludert en lenke til studiet du referer til, det skal ikke være nødvendig for meg å prøve å gjette meg frem til hvilke kilder du snakker om.

Sitat av 8fit Vis innlegg
Det finnes ikke store studier over lengre tid på psykedelika.
Vis hele sitatet...
Nei, det var akkurat det jeg prøvde å formidle. Om det på en eller annen måte gikk over hode på deg vet jeg ikke, men det kan jo nesten se sånn ut.

Sitat av 8fit Vis innlegg
De viser at 70 % av de som IKKE har effekt av SSRI har effekt av psilocybin (!). I en ganske fersk studie som sammenlignet escitalopram med psilocybin visste at sistnevnte var vesentlig bedre. På grunn av de få pasientene som deltok var ikke funnene statistisk signifikant, men når psilocybin scorer vesentlig bedre på _alle_ parametre, så er det begrenset hvor usikre funnene kan være. Det er likevel nødvendig med mer forskning.
Vis hele sitatet...
Det burde være en smal sak for deg å presentere noen kilder til informasjonen du prøver å formidle her. Jeg vil jo mer enn gjerne forstå hva det er du prøver å presentere, men du gjør det på en så svak måte at det blir som sagt vanskelig å ta seriøst.

Sitat av 8fit Vis innlegg
Det er ikke snakk om store rusdoser. Det er snakk om terapeutisk dosering hvor vi enda ikke helt vet hva som er optimal dose.
Vis hele sitatet...
Vi vet enda ikke hva som er optimal dose når det kommer til terapeutisk dosering, men du mener likevel at en er kommet langt nok i studiene til å kunne si at det er forsvarlig å anbefale psykadelika i behandling mot depresjoner?

Sitat av 8fit Vis innlegg
Jeg ønsker en nyansert debatt. Da er det greit å ikke påstå f.eks. at "for mange(l...)". Det skrives ut alt for mye SSRI og det fremstår som at det tas lite høyde for bivirkninger. Det har også vært en utbredt praksis om å sette pasienter på SSRI i årevis, når det riktignok skal være en kortidsbehandling.
Vis hele sitatet...
Det virker som du feiltolker en veldig generell uttalelse fra min side. Poenget mitt er at det finnes ikke nok dokumentasjon som tilsier at det skal være forsvarlig å skrive ut psykadelika til pasienter med en gitt lidelse. Det kan funke for mange, og det kan gå galt for mange også. Det er ikke noe vi vet, fordi som du og jeg allerede har nevnt selv; så finnes det ingen studier som viser langtidseffektene ved bruk av psykadelika.

Du har selektivt valgt å nevne escitalopram og generelt SSRI, men i innlegget mitt så snakker jeg ganske åpenbart om at de medisinene som blir skrevet ut i dag for blant annet angst og depresjoner har dokumentert effekt i stor grad. Jeg sier ingenting om SSRI-er, det er det du som gjør. Men siden du nevner det så skal medisinene gis i 6 måneder inntil 1 år for en enkeltstående episode men kan også gis i langtidsbehandling. Det kan du lese om i legemiddelhåndboka.

Når en skriver ut medisiner så gjøres det en faglig vurdering på om bivirkningene vil være verdt potensiale for å kunne behandle det en skulle blitt behandlet for. For eksempel; hvis du lever med en tung depresjon over tid så er det for mange ikke noe problem å risikere vektøkning hvis man veier det opp mot risikoen for å gå med en ubehandlet depresjon.

De fleste bivirkningene av SSRI-er er forbundet med oppstart eller doseøkning, og de aller fleste bivirkningene er forbigående og ikke-alvorlige. Alle medisiner har bivirkninger, og det gjelder også psykadelika.

En vet at både angst og depresjoner forekommer ved bruk av psykadelika, uavhengig av hvilke av stoffene det er snakk om. Da er det ikke bare doseavhengig, men det er også snakk om genetisk disposisjon og til og med miljøet rundt deg kan påvirke opplevelsene en får. Da er det jo gjerne snakk om doser ment for å ruse seg, men jeg vil ikke si at det er trygt å behandle folk med psykadelika når en ikke engang vet hva som ville vært optimale doser brukt i terapeutisk sammenheng.

Det finnes ikke store studier over lengre tid på psykedelika. De kliniske studiene som finnes er primært på behandlingsresistente pasienter med depresjon.

De viser at 70 % av de som IKKE har effekt av SSRI har effekt av psilocybin (!).
Vis hele sitatet...
Igjen presenterer du en statistikk uten noen form for referanse. Du kan ganske enkelt ikke presentere statistikk som fakta når du velger og ikke legge ved kilder. Hvis du ønsker at det skal taes i betraktning så blir du nødt til å gi oss muligheten til å kunne lese de her studiene selv slik som vi ville tolket dem. Når du velger og ikke gjøre det, så fremstiller du deg selv som ganske bastant.