Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 7825
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som vet hva som er ca. straff for smugling av 1kg hasj fra utlandet for en med plettfri vandel?
Så fort grensene åpner kommer jeg til å foreta meg noe drastisk.

Jeg hadde en god jobb i flere år før jeg ble alvorlig syk å måtte behandles på sykehuset og ble satt ut i lang tid. Tiden etter dette har vært et helvete med 6000kr i måneden og ikke noe jobb å fylle dagene med.

Er i en desperat situasjon der jeg har vært flere år på NAV i oslo uten å få noe hjelp til å komme meg ut i jobb(ikke så mye som en ulønnet praksisplass eller noe hjelp overhode, kun blitt bedt om å søke jobber selv).

Jeg er heller ikke noen ubrukelig junkie som ingen ville ansatt hvis man fikk en sjanse til å vise hva man er god for, men det er absolutt ingen hjelp å få til å skaffe seg noe ærlig arbeid med så stort hull i CV-en.


Tar også imot andre råd til raske penger, villig til det aller meste som ikke går hardt utover noen andre (voldt etc.). Jeg har tilgang på bil og kontanter som kan lånes(opp til 50k).
Bedre å smugle 950g. Da grensen mellom "narkotikaforbrytelse" og " grov narkotikaforbrytelse" for cannabis er 1kg. Vanlig narkotikaforbrytelse straffes med inntil 2 år. Grov narkotikaforbrytelse inntil 10 år. Henter du et tonn kan du nok få inntil 21 år
Mulig det stemmer det du sier men det er er vel ingen som får 2 år for et kilo? I praksis og tidligere dommer mener jeg? Ett kilo gir nok langt mindre straff enn 2 år tenker jeg. Og om det vil være noe praktisk forskjell på soningstid for 1 kg eller 950 gram er jeg også i tvil om da det virker som om straffene settes relativt lavt for mindre mengder hasj. Men dette vet jeg jo ikke sikkert, og det er garantert mange her som kan masse om slikt og som vet det av egen erfaring.

Smugling akkurat nå er vel kanskje ekstra vanskelig, fordi det er lav trafikk og stor bemanning på grensene, samt at det er skjemaer alle som krysser må fylle ut, feks karantene greier. Det er også politi, tollere og heimevern på småveier og plasser det vanligvis ikke er hyppige kontroller. Med lav trafikk og god bemanning så kan vel tollerne lettere få til å søke gjennom mange flere biler - rent prosentmessig. Vet ikke hvor hissige de er på å bruke hunder nå men kan vel tenkes at de er så godt bemannet at sjansene for å bli tatt akkurat nå er langt større enn ellers. På den andre siden er vel prisene veldig gode akkurat nå, så det kan jo være at det ekstra fristende for deg å smugle nå. Men tror du ikke de som du kjøper av også har skrudd opp prisene tilsvarende eller bortimot? Da får du samme netto som normalt men med langt større risiko?

Du har det vanskelig økonomisk nå. Men hva skjer om du blir tatt? Da må du sone, kanskje er du heldig å får hjemmesoning. Men du må sone. Og du har ennå dårligere råd enn du har idag fordi du hadde lånte penger du kjøpte hasj med. Og de pengene løper det gjerne rente på. Også mens du soner. Eller leter etter jobb. Og er det ikke noe om at en kan miste bil ved smugling? Usikker på hvor ofte de også kjør beslag i kjøretøy men tror det har hendt. Du kan altså bli av med bilen i samme slengen. Da har du det mye værre enn du har det idag. På alle måter.

Mitt tips, gå på nav. Søk ekstra livsopphold. Gå til lokalavis og forsøk å få de til å lage en sak om dårlig oppfølging over lang tid hos NAV og forklar at du ønsker jobb, praksisplass etc men at det er vanskelig fordi nav ikke hjelper deg. Kanskje skjer det ingenting. Men det kan jo være at noen leser saken og kanskje tilbyr deg jobb, læreplass eller lønn via nav for å prøve deg ut?
Sist endret av _abc_; 16. april 2020 kl. 08:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror nok ikke du får to år det er nok maks ett, var en som fim 420 (lol) timer samfunnsstraff for 50kg syns jeg jeg leste. Bør hvertfall si om du blir tatt i retten at du skulle røyke det selv. Så kan de ikke ta deg for salg som straffes ekstra. Jeg vet ikke hvordan det er med grensa på 1kg. Men jeg vet at grensa for betinget fremfor ubetinget fengsel for besittelse er 100g. Jeg hadde 50 og 60 ved to forskjellige anledninger og siden det r 10g over grensa sammenlagt men ikke hver for seg så ble dømt til noe ubetinget og noe betinget. Alt hadde blitt ubetinget ved 99g total. Tror det samme prinsipp gjelder for 1000g vs 950g da grense er grense
rettspraksis på 5kg ligger rundt 2år ihvertfall
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sykler er jo lett-tjente penger. Bare å klippe opp låser og selge de for 3000kr stykke.

Du får lett tak i 3 4 sykkler på ett døgn.
Tipper du får 2-3 måneder for et kilo hasj. Kompis av meg fikk 6 måneder for nermere 2 kilo. Men smugler du amfetamin eller kokain så kan du gange straffene med 4-5
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk sammfunnstraff for rett over 2kg
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg fikk sammfunnstraff for rett over 2kg
Vis hele sitatet...
Samfunnsstraff for smugling av 2 kg?

Da lurer jeg på hvorfor folk er så livredde for å smugle, selv små mengder til eget bruk. Selv har jeg hatt med meg en femmer hasj gjennom tollen noen ganger. Folk jeg forteller det til synes jeg er gal som tar sjansen på det.
Anonym bruker
"Analog Valravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Samfunnsstraff for smugling av 2 kg?

Da lurer jeg på hvorfor folk er så livredde for å smugle, selv små mengder til eget bruk. Selv har jeg hatt med meg en femmer hasj gjennom tollen noen ganger. Folk jeg forteller det til synes jeg er gal som tar sjansen på det.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro det er for oppbevaring med mange formildende omstendigheter, det er stor forskjell på det og innførsel.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg vil tro det er for oppbevaring med mange formildende omstendigheter, det er stor forskjell på det og innførsel.
Vis hele sitatet...
Ja oppbevaring.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Noen som vet når grensene åpner, mellom sverige og norge og sverige og danmark uten at man blir stoppet og får 2 ukers karantene? Vet at frisører og sånt åpner i morgen 27 april.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du får kanskje rundt 7-8 måneder. Det at det er innførsel og ikke bare besittelse blir værre enn mengden i et sånt tilfelle. Mulig du får deler av dommen betinget og med en lengre prøvetid. Spørsmålet er om dette kommer til å løse noe for deg på lang sikt, og da er svaret nei. I værste fall ender du opp med fengsel og rulleblad som ødelegger mange muligheter for deg i fremtiden både når det kommer til reise, grensekontroller, stigmatisering og arbeid. Det er ikke fett å ha narkokriminell smugler på rullebladet. Og i bestefall så tjener du 15 lapper, med mindre du har tenkt til å pushe et og et gram selv, og i den prosessen pådrar deg jævlig mye arbeid, stress, angst, uro og utrygghet som er det siste du har godt av hvis du er alvorlig syk som du hevder. Uansett hva du tjener på det så er jo ikke det noe som hjelper deg langsiktig, de penga forsvinner raskt igjen og du sitter fortsatt i samme situasjon.

Ville heller brukt ressursene og fokuset på å fikse opp med Nav. Hvis du er syk skal du ha arbeidsavklaringspenger, som er rundt 13k i måneden. Det er ditt rett så lenge du er under en form for behandling, som kan være utredning av de langvarige konsekvensene fra sykdommen din, eller for eksempel fysioterapeut eller psykolog. Det er din rett. Hvis du derimot er frisk og arbeidssøkende så er det dagpenger du har rett på, og ekstra supplerende som bostøtte. Det er ikke riktig at du bare skal ha 6000 kr fra Nav, men det er riktig om det er dette du sitter igjen med etter husleie og faste regninger til strøm og telefon er betalt. Og i det tilfellet er ikke 6000 lite i en begrenset periode. Trygdede lever på dette hele livet. Matbudsjettet kan man fint skrumpe ned til 2-3 lapper i mnd, men om du kaster tusenlapper på fylla, rusbruk, taxi, peppes og en halvannen liter Coca cola hver dag (som i seg selv blir 1000 kr i mnd) så er det livsstil og pengesløsing du ikke kan skylde på noen andre enn deg selv for.

Du sier at nav ikke har gjort en dritt for å finne jobb til deg, men hva har du gjort selv? Selv folk med bra CV må søke flere hundre stillinger for å få jobb raskt, så hvor mange stillinger har du søkt på disse årene? Du kan gjerne kalle det demotiverende å søke når du regner med å ikke få jobben uansett men å ikke søke sjæl hjelper deg hvertfall ingen vei. Hull i Cven tas til etterretning når man søker på stillinger som krever mye kompetanse og arbeidserfaring, men det er mange plasser som er startjobben for de fleste. For eksempel butikk, renholdsfirma, lager, gartner og hagearbeid, arkiverer, taxisjåfør, budbil, vekter, personlig trener. Du må søke på alt og er ikke i posisjon til å bare velge det du har lyst til og sitte å vente til drømmestillinga blir lagt ut. Bruk heller penga dine på å ta et kurs som kan hjelpe deg til å få jobb, for eksempel vekter kurs, lastebil lappen eller truckførerbevis. Begynn å jobb frivillig for å ha mer å fylle inn på Cven. Du må tenke på en løsning som hjelper deg langsiktig og ikke være dum å gå for en løsning som hjelper deg en måned eller to men som har risiko på å fucke opp hele livet og alle fremtidsmulighetene dine.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som vet når grensene åpner, mellom sverige og norge og sverige og danmark uten at man blir stoppet og får 2 ukers karantene? Vet at frisører og sånt åpner i morgen 27 april.
Vis hele sitatet...
Har du noen kontakter i Sverige eller Danmark da?
Det er hasjtørke i Sverige og Danmark også. Det er ikke gitt at du får tak i noe selv om du kommer deg over grensa.
Kanskje han bare ønsket å få inn tobakk, sigaretter og snus? Slik prisene er på tobakksprodukter nå som grensene er "lukket" er det nok veldig enkelt å tjene litt penger på smuglevarer. Eller kanskje fryseren er tømt og han trenger billig og bra proteiner? Alle som normalt foretar storhandel i Sverige regelmessig har nå virkelig merket det på lommeboken. Mat og tobakk er jo "dobbel pris" i Norge. Og samme for alkohol. Så de med litt dårlige vaner er nok veldig klare for å ta turen over grensen nå, for det blir kostbart å støtte den lokale kjøpmannen. Og for de med dårligst råd blir nok støtte til sin lokale kjøpmann et luksusprosjekt de ikke ser seg råd til å være med på.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har du noen kontakter i Sverige eller Danmark da?
Det er hasjtørke i Sverige og Danmark også. Det er ikke gitt at du får tak i noe selv om du kommer deg over grensa.
Vis hele sitatet...
I Danmark kommer ingen inn. All innreise korona stengt.

Karantenetid etter å ha reist fra utlandet inkl Sverige til Norge gjelder fortsatt og vil sannsynligvis vare til september har det vært snakk om.

Men helt uavhengig av korona er dette en idiotisk og klovnete idé som gir svært lite profitt med den mengden og svært stor risiko. Kan sikkert tjene mer på å tigge eller vaske hos folk.
Har du ikke fantasi til å forestille deg andre måter å tjene penger på? Kjøp høns som legger egg, reparer sykler, kjøp og salg på finn.no. Seriøst. Hva som helst.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som vet hva som er ca. straff for smugling av 1kg hasj fra utlandet for en med plettfri vandel?
Så fort grensene åpner kommer jeg til å foreta meg noe drastisk.

Jeg hadde en god jobb i flere år før jeg ble alvorlig syk å måtte behandles på sykehuset og ble satt ut i lang tid. Tiden etter dette har vært et helvete med 6000kr i måneden og ikke noe jobb å fylle dagene med.

Er i en desperat situasjon der jeg har vært flere år på NAV i oslo uten å få noe hjelp til å komme meg ut i jobb(ikke så mye som en ulønnet praksisplass eller noe hjelp overhode, kun blitt bedt om å søke jobber selv).

Jeg er heller ikke noen ubrukelig junkie som ingen ville ansatt hvis man fikk en sjanse til å vise hva man er god for, men det er absolutt ingen hjelp å få til å skaffe seg noe ærlig arbeid med så stort hull i CV-en.


Tar også imot andre råd til raske penger, villig til det aller meste som ikke går hardt utover noen andre (voldt etc.). Jeg har tilgang på bil og kontanter som kan lånes(opp til 50k).
Vis hele sitatet...
En kompis av meg fikk 5 måneder for 1,7 KG med hasj.
Dette var første gangen han ble tatt for smugling, men han hadde ikke plettfri vandel.
Snikende slange
Har selv drevet å smuglet litt over svenskegrensen, jeg ble tatt med 350 gram amfetamin og fikk 1 år og 7 måneder. Sa selfølgelig at det var til eget bruk. Tiden fra jeg ble arrestert og frem til rettsaken brukte jeg på å nyktre opp og få meg jobb. Etter over ett år venting fikk jeg dommen i tingretten: 1 år og 7 måneder betinget fengsel. På grunn av min iherdige innsats i ettertid fikk jeg sone det som 465 timer sammfunns-straff. Starter med det i morgen og skal kjøre rundt med mat til trengende fra 8-14 hver fredag i 9 måneder.
Det beste sol kom ut av smugleturene mine var denne siste, rett og slett fordi det ble den siste. Min beste råd til deg er å drite i det. Du kommer neppe boe bedre ut av det enn meg og alle andre til syvende og sist.
Sitat av KalleKanon Vis innlegg
Har selv drevet å smuglet litt over svenskegrensen, jeg ble tatt med 350 gram amfetamin og fikk 1 år og 7 måneder. Sa selfølgelig at det var til eget bruk. Tiden fra jeg ble arrestert og frem til rettsaken brukte jeg på å nyktre opp og få meg jobb. Etter over ett år venting fikk jeg dommen i tingretten: 1 år og 7 måneder betinget fengsel. På grunn av min iherdige innsats i ettertid fikk jeg sone det som 465 timer sammfunns-straff. Starter med det i morgen og skal kjøre rundt med mat til trengende fra 8-14 hver fredag i 9 måneder.
Det beste sol kom ut av smugleturene mine var denne siste, rett og slett fordi det ble den siste. Min beste råd til deg er å drite i det. Du kommer neppe boe bedre ut av det enn meg og alle andre til syvende og sist.
Vis hele sitatet...
Men det her var speed og da er straffene på magisk vis vesentlig høyere.

Er det under 2 kg med hasj er det sjeldent at folk får mye enn noen måneder.
Sitat av KalleKanon Vis innlegg
.
Det beste sol kom ut av smugleturene mine var denne siste, rett og slett fordi det ble den siste. Min beste råd til deg er å drite i det. Du kommer neppe boe bedre ut av det enn meg og alle andre til syvende og sist.
Vis hele sitatet...
Sjeldent jeg er moralsk av meg men har bare lyst å understreke dette. Har smugle stort selv, du kommer ikke noe bedre ut av det og du vet hva de sier - alle blir tatt til slutt. Og husk at om du blir tatt er det som regel dine nærmeste og kjære som taper.

Ang. straff vil jeg tippe du for ett år ubetinga +/-
Sitat av Anonym113971 Vis innlegg
Sjeldent jeg er moralsk av meg men har bare lyst å understreke dette. Har smugle stort selv, du kommer ikke noe bedre ut av det og du vet hva de sier - alle blir tatt til slutt. Og husk at om du blir tatt er det som regel dine nærmeste og kjære som taper.

Ang. straff vil jeg tippe du for ett år ubetinga +/-
Vis hele sitatet...
Jeg holdte på i 3 år uten å bli tatt.
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Jeg holdte på i 3 år uten å bli tatt.
Vis hele sitatet...
Men du ble tatt. Du fikk holde på i omtrent like lang tid som det som er gjennomsnittet for seriemordere, ikke at det er så relevant.

Men bare fortsetter man, uten plan om å stoppe, så blir man til slutt tatt uansett hvor god man er.
De som klarer seg dårligst og blir tatt først er ironisk nok de som tror at de aldri vil bli tatt.
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
Men det her var speed og da er straffene på magisk vis vesentlig høyere.

Er det under 2 kg med hasj er det sjeldent at folk får mye enn noen måneder.
Vis hele sitatet...
Nei straffene blir ikke magisk høyere bare fordi det er speed. Faktisk er straffene merkelig nok lavere på speed enn på hasj om man regner antall brukerdoser og ikke gram. Skjønn det den som kan!
Er ikke lenge siden Oslo-politiet selv var medvirkende til at 50 kilo med hasj ble pøst ut i gatene.. dette var i 2016.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Men du ble tatt. Du fikk holde på i omtrent like lang tid som det som er gjennomsnittet for seriemordere, ikke at det er så relevant.

Men bare fortsetter man, uten plan om å stoppe, så blir man til slutt tatt uansett hvor god man er.
De som klarer seg dårligst og blir tatt først er ironisk nok de som tror at de aldri vil bli tatt.
Vis hele sitatet...

Alltid jeg sier ikke at jeg kunne ha holdt på til det evige, jeg sier bare at jeg holdt på i år uten at det gikk galt.
Han jeg kjenner som ble tatt med 1,7 kg, han slutta aldri også hånderte han varene uten handsker.
Rinkebysvorska‘n
WouwseP's Avatar
Blir ikke rik av å smugle 1 kloss, tror du må tenke litt større. Kjører du lastebil med flere hundre klosser så snakker vi.

Noe sier meg at du burde drite i hele greia. Har hørt om folk som har blitt rana i Sverige når de har prøvd å gjøre eksakt det du prater om.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei straffene blir ikke magisk høyere bare fordi det er speed. Faktisk er straffene merkelig nok lavere på speed enn på hasj om man regner antall brukerdoser og ikke gram. Skjønn det den som kan!
Vis hele sitatet...
De er jo det, bare google "tatt med 1kg hasj" og "tatt med 1kg amfetamin"

Så ser du at straffene er høyere for å bli tatt med speed
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
De er jo det, bare google "tatt med 1kg hasj" og "tatt med 1kg amfetamin"

Så ser du at straffene er høyere for å bli tatt med speed
Vis hele sitatet...
Du leste tydeligvis ikke hva jeg skrev. Om du regner antall brukerdoser er det mange fler brukerdoser i 1g/100g/1kg amfetamin enn hva det er i tilsvarende mengde hasj.
Snikende slange
Sitat av kenny_1995 Vis innlegg
De er jo det, bare google "tatt med 1kg hasj" og "tatt med 1kg amfetamin"

Så ser du at straffene er høyere for å bli tatt med speed
Vis hele sitatet...
Klart det er høyere straff for amfetamin, men min kommentar gikk i all hovedsak ut på å fraråde TS fra å begynne med hasj. jeg startet også med hasj, men etterhvert som det gikk bra ble jeg nummen og ante til slutt ikke hva jeg var i ferd med å havne i..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du leste tydeligvis ikke hva jeg skrev. Om du regner antall brukerdoser er det mange fler brukerdoser i 1g/100g/1kg amfetamin enn hva det er i tilsvarende mengde hasj.
Vis hele sitatet...
Sorry, misforsto deg litt her 🙃