Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2233
På strømbørsen Nord Pool ligger strømvarselet Dayahead for i dag, regna ut i går likt ett værvarsel. Feks er prisen varlset til 170 kr/MWh kl 10-11 i dag. Hvor godt pleier varselet å stemme?

Fant også Nord Pool Intraday Statistics. Gjetter at Intraday "PH-20220321-11" tilsvarer Dayahead "10-11". Her ser prisen litt høyere ut enn varslet; 175 kr/MWh Avg. Leser jeg tabellen riktig?

Minspotpris.no er praktisk om du ønsker pris inkludert avgifter og visuelle grafer som viser tydelig når det lønner seg å bruke strøm i løpet av dagen. Trykk øverst og velg din nettleverandør. Lover å opplyse prisen akkurat nå, men mangler info om utregning og kilder.

Sist, men ikke minst: Strømselskapene kan vel spekulere i å kjøpe strøm for morgendagen i dag etc. - hvilken pris faktureres du?

Betaler du hva strømselskapet faktisk betaler i sin spekulasjon, gjennomsnittspris på børsen eller varslet pris?
Vi forholder oss til Day--ahead, jeg ser ingen grunn til å tukle med andre priser fra Nord Pool?

Det finnes en dullion sider og apper som viser deg mye rart men denne vinteren bør kansje gi folk et hint om å følge med på egen levernadør/avtale.

Strømselskapene spekulerer ikke i å kjøpe for i morgen. De bestiller den strømmen de antar at abonnentene bruker.

Hva du faktureres kommer i størst grad an på hva slags avtale du har og det er 3 typer avtaler:

Spot - time for time. Vanllig tillegg til Nord Pool er påslag pr kWh og et månedsgebyr.
Variabel - 14 dagers forvarsel på pris? Dette er den mest omdiskuterte varianten.
Fastpris - Binder pris med alt ink. fra noen måneder til flere år.

Liten tvil om at denne krisen norske abonennter hadde spredt seg over mye større tid, flere år hvis flere hadde hatt fastpris. Kun 4% norske husstander hadde fastpris når strømprisen tok av allerede i høst.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Vi forholder oss til Day--ahead, jeg ser ingen grunn til å tukle med andre priser fra Nord Pool?
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Så ingen grunn til å vektlegge hverken den ene eller andre tabellen. Er vel i grunn dette som er hele spørsmålet mitt. Men viser seg du har rett.

Problemet var at strømleverandørens MinSide har kun priser fra gårsdagen, litt seint å skru av ovnen da.

Sjekka nå på den grundige måten: Sammenligna strømleverandørens MinSide med Nord Pool Dayahead for 20. mars. La til mva på Dayahead-tallene, og da ble de helt identiske med MinSide-tallene.

Ble litt overrsaka av resultatet, trodde spot-prisen du betaler var der og da, men prisen i dag er altså basert på gårsdagens varsel (Dayahead).

Innser nå at dette er vel intet nytt i børsverden, fant at Forex' spot-pris er et todagersvarsel.

Men hvis alle strømselskapene bare betaler faste priser fra gårsdagen, hvem byr på strømbørsen og bestemmer prisene?
Det er nok en del strømleverandører som har litt å oppdatere seg på av teknologi med apper "min side" osv.
Det er jo akkurat dette Tibber har solgt, en app med god integrasjon av prisene.
Dette er en del av smartstyring, Tibber, Homey osv lar deg automatisere strømstyring etter prisene.
Nord Pool legger ut morgendagens priser midt på dagen så det er ikke noe spåkule-hokus pokus med dette i det hele tatt.
For min del bruker jeg bare tibber appen, viser historisk pris og morgendagen fra ca kl 13
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Men Nord Pool dikterer vel ikke bare prisene utifra intet? Det er vel en børs med tilbud og etterspørsel?

Må leverandørene legge inn bestilling på forhånd, og så betaler de dyrere om de bruker mer enn bestilt eller noe slikt?
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Sitat av rfa Vis innlegg
For min del bruker jeg bare tibber appen, viser historisk pris og morgendagen fra ca kl 13
Vis hele sitatet...
Sikkert bra altså, aldri testa, men sjekka nå og jeg må betale 6% mer for strømmen om jeg bytter til Tibber ... dyr app.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Sikkert bra altså, aldri testa, men sjekka nå og jeg må betale 6% mer for strømmen om jeg bytter til Tibber ... dyr app.
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer du det?
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
https://www.strompris.no/

Skrev inn årsforbruk og sammenligna månedsprisen på billigste Tibber-abb og mitt abb nå. Mulig det varierer med forbruk.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
https://www.strompris.no/

Skrev inn årsforbruk og sammenligna månedsprisen på billigste Tibber-abb og mitt abb nå. Mulig det varierer med forbruk.
Vis hele sitatet...
Henger ikke på greip. Tipper du sparer 6% av påslag og kostnader men betaler det samme for strømmen hvis du har spot.

Dvs ører.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Ja, er jo påslaget som varierer. Sjekka nå med "default" årsforbruk på 16000 kWt og da er forskjellen bare 0,2%, så varierer altså drastisk med forbruk. Kanskje Tibber har månedsavgift i tilleg til påslag. Hadde vært fint om strompriser.no viste slike detaljer i tillegg til månedspris, litt forvirrende.
Sist endret av fustercluck; 21. mars 2022 kl. 21:10.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Ja, er jo påslaget som varierer. Sjekka nå med "default" årsforbruk på 16000 kWt og da er forskjellen bare 0,2%, så varierer altså drastisk med forbruk. Kanskje Tibber har månedsavgift i tilleg til påslag.
Vis hele sitatet...
Tibber har 39,- pr mnd og 0,99 øre kWh påslag.

eks en middels måned 1000 kwh forbruk.

0.99 øre x 1000 kWh = 9.90 påslag

pluss 39,- = 48.90

6% av 48.90 som du sparer i en måned utgjør under 3 kroner.

Gratulerer.

Med forbehold da, poenget mitt viser bare at mange velger strømleverandør helt uten å ha oversikt.
Det kan godt hende Tibberappen hjelper deg å spare mye mer strømforbruk enn 3 kroner i måneden.
Sist endret av Dough; 21. mars 2022 kl. 21:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Weeeeeee
fustercluck's Avatar
Trådstarter
Jess, riktig.

Men hvordan funker Nord Pool, hvordan settes prisen?
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Jess, riktig.

Men hvordan funker Nord Pool, hvordan settes prisen?
Vis hele sitatet...
Etter bestilling.