Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4337
Synes dem ser ut som det samme! Er det noen forskjell? Kjært barn har mange navn?

Jeg bruker i hvertfall navnene omhverandre så jeg mener det er samme. Det som er viktig er å velge riktig type til det nettet man har (IT/TN, 1 eller 3 fas).
Det ser for meg ut som at elektroimortøren betegner det dere snakker om som "samleskinne"

Mens faseskinne får 1 treff og er bare "en rekke. "
En faseskinne er vel bare en samleskinne med gaffeltilkolinger.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Jeg bruker i hvertfall navnene omhverandre så jeg mener det er samme. Det som er viktig er å velge riktig type til det nettet man har (IT/TN, 1 eller 3 fas).
Vis hele sitatet...
Her har jeg lyst til å være uenig med deg. Jeg har ihvertfall tenkt å bruke den for å gi felles tilførsel til en rekke med jordfeilautomater. Dem skjelner ikke på hvilken type nett som kommer inn i skapet?
Her har jeg lyst til å være uenig med deg. Jeg har ihvertfall tenkt å bruke den for å gi felles tilførsel til en rekke med jordfeilautomater. Dem skjelner ikke på hvilken type nett som kommer inn i skapet?
Vis hele sitatet...
Kan være tilbøyelig til å være enig at det ikke har noe å si i praksis. Men det er ikke så vanskelig å skjønne at det har vært noen ukvalifiserte å pelt i skapet hvis skinnen f.eks er merket med L1 og N i et IT-nett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Kan være tilbøyelig til å være enig at det ikke har noe å si i praksis. Men det er ikke så vanskelig å skjønne at det har vært noen ukvalifiserte å pelt i skapet hvis skinnen f.eks er merket med L1 og N i et IT-nett.
Vis hele sitatet...
Kvifor? Det har jo nada praktisk betydning i det eksempelet.
Kvifor? Det har jo nada praktisk betydning i det eksempelet
Vis hele sitatet...
Jeg skriver jo at det ikke har noe praktisk betydning, men jeg ville stusset hvis elektrikeren kom med en skinne med N-merking å monterte den i skapet mitt hvis jeg har et IT-anlegg.

Det har jo noe med dokumentasjonen å gjøre og for å hindre misforståelse for de som skal jobbe på anlegget siden. Jeg skal ikke stoppe deg hvis du ønsker å merke fasene L1/N istedenfor L1/L2 i et tofaset IT-nett, men personlig så liker jeg at merkingen stemmer.
Sist endret av Lilleoslo; 13. februar 2022 kl. 21:02.
Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Jeg skriver jo at det ikke har noe praktisk betydning, men jeg ville stusset hvis elektrikeren kom med en skinne med N-merking å monterte den i skapet mitt hvis jeg har et IT-anlegg.

Det har jo noe med dokumentasjonen å gjøre og for å hindre misforståelse for de som skal jobbe på anlegget siden. Jeg skal ikke stoppe deg hvis du ønsker å merke fasene L1/N istedenfor L1/L2 i et tofaset IT-nett, men personlig så liker jeg at merkingen stemmer.
Vis hele sitatet...
I et IT anlegg har du N, L1, og L2. Alle fasene har 120v.
TN har N(0v),L1(230V),L2(230), og L3(230)
I et IT anlegg har du N, L1, og L2. Alle fasene har 120v.
TN har N(0v),L1(230V),L2(230), og L3(230)
Vis hele sitatet...
Nei, det stemmer ikke. Du tar ikke med nøytralleder i et IT-nett ut til forbrukerene, men L1/L2/L3 og PE.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/IT-nett

120V brukes normalt ikke i Norge og spenningen bestemmes heller ikke av type nett, men hvilken trafo som tilkobles. Man kan fint benytte et IT-nett til 400V.

For boliger i Norge (som jeg antar tråden handler om) er det stort sett 230V IT-nett og 400V TN-nett som benyttes.