Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1028
Hei jeg har et utested hvor jeg ønsker å ha et avskilt admin nettverk for ansatte og i tilleg et avskilt nettverk til besøkende, hvor man ikke har tilgang til admin nettverket. På grunn av sikkerthets tiltak.
er det noen som har hvert borti noe lignenes, eller vet hva som hvordan man gjør dette.
håper noen kan hjelpe meg snarest
Det høres ut som du er ute etter vpn

Edit:
Jeg mener vlan..
Sist endret av Dinithion; 9. november 2007 kl. 11:06.
Lag to nettverk. Krypter og passordbeskytt det ene nettverket. Voila!
hvordan gjøres dette? har du noen nyttige linker?
Enklest mulig setter du opp to routere, den ene etter den andre og så har du to adskilte nettverk.
det enklest er og sett opp en ap/router som støtter "multi ssid" wrt54gl har det på dd-wrt beta versjon.
da kan du mekke et ssid som er helt åpent, og en som er med wpa. du kan så gi dem til eks port 1 og 2 mens port 3 og 4 er public, du kan og burke vlan i switchen

eller så kan du kjøpe en litt dyr bedrift ap(ca 1k-2k for ap) da får du samme bare du kan velge vlan den skal på. så kobler du bare en switch med vlan til ap og du kan skille det.
for og komme mellom vlan så setter du bare oppe vpn, på enten wrt'ern eller en windass pc som står på helle tiden. (hvis du ikke veit hvordan du sette oppe vpn server i winxp så google: winxp vpn server (klikk så påførste hits)