Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  177 11344
VG.no melder at Saddam Hussein skal bli dømt til døden ved henging.

Link

Hva synes dere om dette?

Jeg mener personlig at han skulle fått livstid i fengsel. Det høres kanskje idiotisk ut, men jeg mener at han slipper unna for "lett" ved å bli hengt.

nuvel, diskutér.
Sist endret av Zahremar; 5. november 2006 kl. 12:34. Grunn: skrivefeil
er i grunn litt enig med deg
Dette er det nest beste, etter tortur til døden. Den fyren har gjort så mye jævlig mot folket sitt at dette er det eneste akseptable.
Når blir han hengt? Hadde vært litt fint og fått med seg....
er helt enig med at med dødsdom så slipper han egentlig lett unna, livstid hadde vært skikkelig tortur... Men så vil de sikkert ha han død fortest mulig da, tanken på at en sånn tulling er levende er nifs.
Levende eller død, det som bekymrer meg nå er at dette kan være det som får glasset til å renne over i Irak, hvor den splittede befolkningen går i borgerkrig, som om ikke ting var ille nok der nede allerede.
Sitat av SnippeX
Når blir han hengt?
Vis hele sitatet...
Innen 30 dager, sies det på CNN..
jeg ville dømt han til offentlig ihjelsulting. Denne mannen har gjort så utrolig mye grusomt mot det irakiske folket, at jeg håper i alle fall at han ikke slipper så lett unna som å brekke nakken. Nei, han skulle vært "hanged, drawn and quartered"!
Ja endelig.. Han får som fortjent. Han får dele skjebnen til Moussolini (stavefeil..?)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hengig er en jævlig degraderende måte å dø på. At fyren er en jævel skal vel godt bestrides, men hele tann for tann konseptet er bare barnslig. Men hvis det er sånn de vil ha det; måtte de som beordret denne dødsmåten dø i et smertehelvete uten like!
Sitat av Frozk
Innen 30 dager, sies det på CNN..
Vis hele sitatet...
"I følge BBC blir dommen fullbyrdet like over nyttår dersom Saddams ankefrist på 30 dager ikke fører til noen endring."
Vel, er det ikke hans eget "folk" som dømmer han? Irakere? Ikke sant? De er de som burde vite best hva han fortjener, ikke vi og ikke amerikanerne.

Uansett, å valse inn i et land og radikalt forandre det vil skape opptøyer. Det hadde vært bedre om de lot diktaturet være, så han etterhvert ble fjernet "naturlig" (enten ved kupp eller alderdom). Tror det hadde blitt roligere og sunnere for hele samfunnet deres der nede.

Personlig hadde jeg dømt han til å leve som en fange resten av livet på et isolert sted. Kanskje ikke så mye straff for han, men vil ihvertfall hindre at ville bli stemplet som en martyr av de som er på hans side, og dermed unngått at de kan bruke hans død som unnskyldning for "hevnaksjoner".
Blir nok den mest populære videoen på metacafe
Heh, satt å venta på at denne tråden skulle komme:P

Men jeg er enig med Bjølg.
Jeg synes han skulle ha blitt frakta til Nord-Irak, stillt ut på en offentlig plass. Deretter skal alle kurdere ha lov til å gi han en bitchslap på kinnet... Når alle er ferdige kan han godt henges.
Det som hadde skjedd da var at noen hadde tatt med kniv å massakert ansiktet og hans edle deler totalt.
Han fikk som fortjent, selv om domstolen var lite kreativ med å avgjøre hvordan han skulle dø på. Men, som Chris rock også sa: "I feel its kind of sad that they finally caught saddam hussein. Thats like the coyote catching the roadrunner"
Sitat av LtFutt
Blir nok den mest populære videoen på metacafe
Vis hele sitatet...
Tvilsomt at den i det hele tatt blir lagt ut der. Ogrish er et mer lignende sted å putte slike syke saker.
Sitat av sauistorby
Det som hadde skjedd da var at noen hadde tatt med kniv å massakert ansiktet og hans edle deler totalt.
Vis hele sitatet...
Og det hadde brydd hvem? Ikke meg.. Kle han ut som en skikkelig prisonbitch, putt han inn blant det verste av verste fengsler og la han bli rævpult til han kan bli tredd på en flaggstang uten å syte.
Så lynsjer vi han.
Saddam hadde vell etterspurt om å bli skutt, om han ble dømt til døden.
jeg syns det er utrolig rart at usa skal bruke henging som straff, det er umenskelig å henge en person, uansett. bedre med fengsel eller død med sprøyte.

viste ikke at det var lov å bruke henging som straff i det hele tatt jeg, betyr det at usa kan gi dødstraff til kriminelle og drepe dem på måter som de vil? det går alt for langt :/

uansett så er det bra at vi endelig blir kvitt saddam =)
Personlig synes jeg han skal dø, men for og unngå opptøyer, livstid på isolat, likte forresten også forslaget til hedning.
Sitat av Pure_chris
jeg syns det er utrolig rart at usa skal bruke henging som straff, det er umenskelig å henge en person, uansett. bedre med fengsel eller død med sprøyte.

viste ikke at det var lov å bruke henging som straff i det hele tatt jeg, betyr det at usa kan gi dødstraff til kriminelle og drepe dem på måter som de vil? det går alt for langt :/

uansett så er det bra at vi endelig blir kvitt saddam =)
Vis hele sitatet...
Det er en irakisk domstol som dømmer så det er de lovene som landet har som råder. Som rådet under saddam også, forsåvidt.
Boston tea party. Ooo yes. Brenne han med te på live tv! Det hadde vært stilig.

Så torturere han etterpå bare for morro-skyld.
For meg, ser det mer ut som en hevn enn en straff. Om jeg ikke tar feil, byttet Irakere ut en del dommere før de endelig fikk den "riktige" dommen. Jaja, jeg får ønske Irak lykke til...
altså, selv syntes jeg også at livstid er best, det er vel dø han vil nå, tror jeg, og å oppfylle hans ønske er vel det siste man skal gjøre. Men henging? Hva sier dette oss, er det riktige signaler å sende ut fra en stat under modernisering?
50 år med tortur til døden til slutt hadde vært bra. På den måten blir det begge deler... Lang horribel ventetid på å bli drept... Samtidig kan de stikke nåler under neglene hans en gang i uken de 50 årene.
Han får som forjent ja. Finnes ikke ord i verden som kan beskrive hvor mye verden hater han.
Storpolitikk er storpolitikk. Den israelske stat har begått lignende massakre, men de er på "rett" side. Hele saken splitter det irakiske folket ytterligere. Dette handler ikke om Saddam Hussein som person, men om politisk strategi fra USAs side. Irakkrigen stinker. Personlig tror jeg landet blir delt i 3. Dødsstraff er umennesklig, usivilisert og hjelper ingen. At en morder dømmes til døden vekker ingen til live. Motivene for straff i en normal rettstat er ikke primært hevn, og derfor bør ikke dødstraff praktiseres.

Om man først skal akseptere denne formen for straff, kan man begynne å henrette store deler av verdens statsledere.
Hadde helst sett at Saddam endte sine dager på en hybel i Haag.
Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for idiotene i denne tråden (omtrent nitti prosent) som mener at Saddam Hussein skal tortureres og gud vet hva, men tankegangen om øye for øye, tann for tann, er forhistorisk, umenneskelig og inhuman. De samme nitti prosentene synes sikkert dette var vanskelige ord, men dere får slå opp i ei ordbok.
Bindt han fast og satt på 24V, sett kor lenge han levde med det, en dager i verste fall hvis han er sterk:P Hvis ikke det er totur så vet ikke jeg, 24 volt er ganske jævli å få i seg, men man dør ikke av 24 volt så fort, d ska ganske mye til. (avhengig av kor stor strømen er)
Har ikke lest igjenom alle poster nå,men det er ganske stor sjangs for at han hadde blitt reddet ut av fengselet om han ble dømt til livsvarig fengsel. Så kanskje de ikke tør ha han der? Å blir kvitt han
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Masi
Bindt han fast og satt på 24V, sett kor lenge han levde med det, en dager i verste fall hvis han er sterk:P Hvis ikke det er totur så vet ikke jeg, 24 volt er ganske jævli å få i seg, men man dør ikke av 24 volt så fort, d ska ganske mye til. (avhengig av kor stor strømen er)
Vis hele sitatet...
24V er på det nivået at dei fleste ikkje kjenner det i heile tatt...
Livstid på isolat.
Nei, det er nesten for slemt.

Edit: Når jeg tenker meg om så er han ganske gammel uansett...
Godt poeng, *Joachim*. jeg er egentlig ikke for dødsstraff i utgangspunktet, men denne fyren er/var en tyrann. En eventuell frigjøring av han ville fått fæle følger. Han ville nok aldri fått makta igjen, men han har kontroll over en hel del folk.
Ja godt du er enig Bjølg.

Er ikke for dødsstraff,men en som saddam på frifot igjen er vel neppe noe folk vil se.
Jeg synes synd på Saddam!
Faktisk så synes jeg han ikke skal bli dømt til døden.
Sitat av vitenskapelig
At en morder dømmes til døden vekker ingen til live.
Vis hele sitatet...
Fortell meg hva man kan gjøre med Saddam for å vekke noen til live, så skal jeg godta argumentet ditt.
Sitat av DonTomaso
Jeg skjønner at dette er vanskelig å forstå for idiotene i denne tråden (omtrent nitti prosent) som mener at Saddam Hussein skal tortureres og gud vet hva, men tankegangen om øye for øye, tann for tann, er forhistorisk, umenneskelig og inhuman. De samme nitti prosentene synes sikkert dette var vanskelige ord, men dere får slå opp i ei ordbok.
Vis hele sitatet...
Haha. Takk, og takk igjen. Hva mener du om saken? Skal vi la han leve? Jeg har ikke haugevis av fakta for hånd, men du burde vite at dette er en tyrann av største grad(ikke dra inn Bush der er du snill), og om han ikke lider allerede bør han virkelig lide snart.
Var faktisk like før jeg slettet min forrige post fordi jeg fryktet klask på pungen om dette ble snudd til en listetråd om måter å torturere Saddam på, men lot være.
Samme kan det være, men jeg vil fortsatt høre din mening om saken
Svært så mange av dere som ønsker å torturere Saddam da... Har han gjort dere noe personlig? Har dere falt inn i amerikanernes propaganda? Eller er det bare at dere liker å se blod? Tror det er det siste, vi mennesker har ettellerannet instinkt i oss som liker å se andre bli torturert...
Fortell meg hva man kan gjøre med Saddam for å vekke noen til live, så skal jeg godta argumentet ditt.
Vis hele sitatet...
Tvinge han til å bli blod- eller organdonor? :P
Ved døds-dom viser Man egentlig bare at man er av samme "type" som Dømte .. Han dreper, Amerika dreper (han) ..
Slike tråder som dette viser hvor mange nedsnødde idioter det er her på siden. At mannen skulle dømmes til døden var det vel aldri noen tvil om, og jeg kan ikke se noe annet enn at det er riktig. At det skjer ut i fra de lover og skikker som finnes i landet (henging) er greit nok. (Selv om jeg mener henging er en alt annet enn human måte å dø på!)

Til dere som skriker etter tortur og sulting, utstilling hos kurderene o.l; "Ta dere en bolle og hold kjeft til dere har noe fornuftig å si!" Folk som seriøst mener slike ting bør gå noen runder med seg selv, og så siden gå noen timer til psykolog!

Skal man ha en debatt om hvordan man eventuelt burde ha straffet Saddam så må man luke ut den slags idioti. Argumenter som sier hvorfor han eventuelt ikke burde dømmes til døden kunne vært interessant å lese, men man blir så utslitt av å lese gjennom alle pubertale fjortissinnlegg at man ikke klarer finne dem...

[/tordentale]

Jeg har forresten vanskelig med å se argumentet for at "men de som utfører dødsdomen dreper jo også, så da må vi drepe dem, og så blir alt en vond sirkel"
Blir man dømt til døden av en legetim rett er det på ingen måte drap når denne dommen fullføres. Å henrette Saddam blir derfor ikke et drap som (etter overnevnte logikk) gjør de(n) som fullbyrder dommen til en morder.

ChiLL.TiinY: Som det har vært nevnt i tråden allerede, det er ikke amerikanere som dømmer og senere henretter ham. Det er en Irakisk rett bestående av Irakere.
Dømt av sine likemenn der altså, ikke av amerikanerne...
Dødstraff er usivilisert.

Ett liv er verdt like mye som et annet, uansett hva slags faenskap dette livet har medført seg. Det blir bare helt feil å straffe ved å drepe. Saddam burde fått sitt eget lille fengsel der han kunne leve resten av sitt liv, og angre over sine synder.

Om hans regime hadde falt uten USAs innblanding, tror jeg neppe han ville fått en slik straff. Men nå er det en gang slik tiden har gått. Hadde regimet falt på "normalt" vis, ved folkelig opprør etc, ville Saddam blitt forvist og sitti på et hotellrom i Bahrain elns.

Det er riktignok IKKE Junaiten som har dømt han heller.

Dødstraff er og blir feil.
På bekostning av hvem, og med mulighet til å gjøre hva? (altså rømme f.eks)

Saddam (for de som så intervjuet før dommen falt) visste utmerket godt selv at en dødsdom var på vei, han ville ha helst sykest slik man ofte gjør med militære menneske, og ingne henges, slik man gjør med tyver og annet "avskum".

Jeg er opprinnelige imot å dømme noen til døden, men jeg synes ikke Saddam fortjener noe mindre. Jeg håper bare han ikke klarer å begå selvmord før hendelsen.
Jeg synes det er en veldig bra måte å framheve dette på. I steden for henrettelse ved andre midler som kan gjøre dødsdommen raskere. Men henging av en ganske primitiv metode å henrette noen.

De bør sikre detg veldig godt i så fall. Tenk på alle tingene som kan skje
Sitat av Cikey
Slike tråder som dette viser hvor mange nedsnødde idioter det er her på siden. At mannen skulle dømmes til døden var det vel aldri noen tvil om, og jeg kan ikke se noe annet enn at det er riktig. At det skjer ut i fra de lover og skikker som finnes i landet (henging) er greit nok. (Selv om jeg mener henging er en alt annet enn human måte å dø på!)

Til dere som skriker etter tortur og sulting, utstilling hos kurderene o.l; "Ta dere en bolle og hold kjeft til dere har noe fornuftig å si!" Folk som seriøst mener slike ting bør gå noen runder med seg selv, og så siden gå noen timer til psykolog!

Skal man ha en debatt om hvordan man eventuelt burde ha straffet Saddam så må man luke ut den slags idioti. Argumenter som sier hvorfor han eventuelt ikke burde dømmes til døden kunne vært interessant å lese, men man blir så utslitt av å lese gjennom alle pubertale fjortissinnlegg at man ikke klarer finne dem...

[/tordentale]

Jeg har forresten vanskelig med å se argumentet for at "men de som utfører dødsdomen dreper jo også, så da må vi drepe dem, og så blir alt en vond sirkel"
Blir man dømt til døden av en legetim rett er det på ingen måte drap når denne dommen fullføres. Å henrette Saddam blir derfor ikke et drap som (etter overnevnte logikk) gjør de(n) som fullbyrder dommen til en morder.

ChiLL.TiinY: Som det har vært nevnt i tråden allerede, det er ikke amerikanere som dømmer og senere henretter ham. Det er en Irakisk rett bestående av Irakere.
Dømt av sine likemenn der altså, ikke av amerikanerne...
Vis hele sitatet...
Etter det intrykket jeg har fått av media (Noe som selvsagt bør taes med en klype salt, men dog) har Saddam Hussein drevet etnisk rensing av kurdere i Irak. Tenk deg selv situasjonen, jeg blir diktator i Norge. Jeg hater alle Bergensere å vil få dem bort mest effektivt som mulig. Derfor beordrer jeg hele hæren til Bergen for å arrestere å "avhøre" allesammen. Du har fått hele den uskyldige familien din drept av et svin som ikke liker bergensere. Hva ville du gitt han til straff? Det blir selvfølgelig en situasjon som er helt umulig for oss å sette seg inn i. Men, etter et intervju av ei kurdisk jente på nyhetene i går følte jeg virkelig med dem. Tror du at du hadde klart å sett en mann som hadde vært ansvarlig for så mye jævelskap i live i et fengsel uten å føle et sterkt og intenst hat?

Det er klart at dødsdom hører fortiden til, og at jeg tar avstand fra dette, men dette mener jeg bør være en unntakstilstand på lik linje med at landsforædere ble henrettet etter krigen her i Norge.

Edit: Jeg er helt enig med at den mest siviliserte måten å gjøre dette på er å gi ham livsvarig fengsel, men hvis vi hadde hatt en slik diktator i Norge, tror dere ikke alt hatet ville ha gjennomsyret all sunn fornuft hos alle og enhver?
Sist endret av mainer; 6. november 2006 kl. 09:02.
Jeg er enig i at døddstraff er feil, men det mest på grunnlag av at det er en uopprettelig straffetype. Blir man kjent uskyldig senere i tiden er det fint lite man kan gjøre for å rette opp det. Saddam, derimot, er et annet tilfelle. Det er ingen tvil om at Saddam er skyldig i forbrytelser mot menneskeheten, og har brukt militær makt kun for å drepe sivile mennesker. Ergo det problemet med dødsstraff ute av verden.
Det irakiske folket vil ha det slik, og da blir det slik. Fyren får som han fortjener.
Det er sant at å drepe en morder ikke bringer noen tilbake, men da får han smake sin egen medisin. Strengt tatt da, siden ingen egentlig vet hva som skjer når man kreperer, er det jo litt morsomt å tenke som så at saddam kommer til neste plan, ler grusomt og fortsetter sin onde plan der. for så å bli hengt igjen om en 50-60 år igjen...
Synes han ligner på nissen jeg, igrunn. Snille gamle mannen. (:
Synes det er en passende straff å bli hengt. Dere må også tenke at det å bli hengt ikke er noe særlig det heller.. (Ikke at han ikke fortjener litt smerte da, men at han skal sitte i fengsel resten av livet er bare bortkastet siden de sikkert vil ha han vekk fortest som mulig.)
Sist endret av margido; 6. november 2006 kl. 11:00.