Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1659
Har ei oppgave her som eg skulle berre sjå på i fem minutter, men har kjørt meg heilt fast og hater heile greia nå

Til vanlig heiter dette vel "kodekryss" og finst i div. blad for folk med mykje fritid.

Oppgave 3.7.1 i Svein J. Knapskog's "Sikkerhet i internett":

Kode

Kryptoteksten: 
ACO L JGXHOPO RPOO L DKPBPB HOØN L JPB CI KGAPG 
JNLTTPO VGLOO CI GXIIPB GKT HP MPO PG JGK
er dannet ved en enkel monoalfabetisk substitusjon av 
teksten til noen linjer av en kjent norsk sang. 
Finn klarteksten.
Då har vi 29! kombinasjoner, men L kan jo kjapt bindast til I eller Å (held ein knapp på I). Då har vi 28!, fortsatt litt å gå på.

O og P har frekvens på 10 begge to, så tipper P=E og O= R|T|N.

Nokon som kjem videre?
Så det med L=I jeg oxo. Hvis P=E, så tro jeg G=N, siden det nest siste orde da sannsyneligvis er EN siden det ikke kan være EI siden L=I..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, poenget er vel at du tar bokstavane fra en sang, og tilordner dei et nummer, så du må finne nøkkelen, eller sangen om du vil først. Det er enklast i den oppgava vil eg tru... Men forsåvidt, frekvensanalyse er godt utgangspunkt også.
vell's Avatar
Trådstarter
hva med ET og ER? hehe, har komt litt lenger nå med litt irc-hjelp.

slashdot: hvordan i all verden skal du finne sangen først?
Også mulig at H=D......
Går det ikke ann å søke i google med "??? + i ????e?" + dikt site:no, dette er da det 3 første ordene.

Altså, jeg prøvde det, men det virka tydeligvis ikke. Alltid trodd google brukte "wildcards" som ? og *.

Er det bare jeg som er dum nå, eller er jeg inne på noe?
Har analysert litt, og kan vel like gjerne dele det jeg har funnet frem:
http://img211.imageshack.us/img211/7784/krypto1vl.png



Om vi finner ut noen ord så kan vi ta Google til hjelp som foreslått
"Never * your enemy when he is * a mistake" gir oss
"Never interrupt your enemy when he is making a mistake"
vell's Avatar
Trådstarter
Der var den løst. Props til folk på mirken, Klabb og Hege (les: Hege på mirken gjennom Klabb ).

ACO L JGXHOPO RPOO L DKPBPB HOØN L JPB CI KGAPG JNLTTPO VGLOO CI GXIIPB GKT HP MPO PG JGK

MOT I BRYSTET VETT I PANNEN STÅL I BEN OG ARMER BLIKKET FRITT OG RYGGEN RAK SE DET ER BRA

det var en innebygd skrivefeil i oppgava, DKPBPB = PAENEN