Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 7558
Hva vil skje der fremover sånn som utviklingen er i samfunnet nå? Snart er det ikke lov å selge fossilbiler lengre i landet vårt og bensinprisen er på vei til himmels. Er det galskap å kjøpe en fossilbil til typ 2-300.000,- slik utvikling går?
Det er sikkert like lett og bli enig om det svaret. Som det er og bli enig om Lions mane diskusjonen din. Jeg personlig mener at man trykt enda kan kjøpe en fossil bil. Men det kommer veldig Ann på hvor man bor i landet. Og hva du skal bruke den til.
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Det er sikkert like lett og bli enig om det svaret. Som det er og bli enig om Lions mane diskusjonen din. Jeg personlig mener at man trykt enda kan kjøpe en fossil bil. Men det kommer veldig Ann på hvor man bor i landet. Og hva du skal bruke den til.
Vis hele sitatet...
Haha du har fått med deg lions mane diskusjonen, ja

Hmmm ja jeg lurer veldig på dette... Kan vel i teorien gå opp i verdi og ettersom det blir mindre og mindre av dem og på et punkt muligens blir eksklusivt å ha. Forutsatt av at myndighetene ikke gjør det klin umulig å eie da
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Haha du har fått med deg lions mane diskusjonen, ja

Hmmm ja jeg lurer veldig på dette... Kan vel i teorien gå opp i verdi og ettersom det blir mindre og mindre av dem og på et punkt muligens blir eksklusivt å ha. Forutsatt av at myndighetene ikke gjør det klin umulig å eie da
Vis hele sitatet...
Tviler på at standar person biler vil stige i verdi. Men samle objekter derimot vil fortsette og stige. Ser ikke for meg at vi skal leve som i mad Max filmene riktig enda
Trådstarter
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Tviler på at standar person biler vil stige i verdi. Men samle objekter derimot vil fortsette og stige. Ser ikke for meg at vi skal leve som i mad Max filmene riktig enda
Vis hele sitatet...
Haha får ikke håpe det blir mad max med det første. Er bare at jeg har hørt teorier om både at de skal stige i verdi og at de skal stupe.
Har vell vært ett par artikkler i avisa at salget av fossilt går så det suser..

Jeg har hatt billappen i 12 år nå og 3 av de åra har jeg kjørt bensin resten diesel. jeg kommer aldri til å slutte med diesel heller.

Hvis staten skal total forby fossilbiler så må de jo finne på en panteløsning eller en løsning til alle oss som har fossilbil?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg

Hvis staten skal total forby fossilbiler så må de jo finne på en panteløsning eller en løsning til alle oss som har fossilbil?
Vis hele sitatet...
Du har allerede vrakpant. Staten trenger bare forby salg av nye fossilbiler etter en viss dato (og om vi ikke gjør det selv, så kommer EU til å tre det ned over hodene våre før eller seinere uansett), og la "markedskreftene" styre prisene på bensin og diesel, så vil de aller fleste fossilbiler forsvinne fra veiene i løpet av "få" år. Har du sett hvordan el-bil dominerer nybilsalget idag så er det lett å se hvilken vei høna sparker, og den dagen "alle" bruker nullutslippsbiler til daglige gjøremål så spiller det ingen rolle lengre hva en liten gjeng med fossilentusiaster gjør med sine søndagsbiler.

Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
jeg kommer aldri til å slutte med diesel heller.
Vis hele sitatet...
Famous last words. Du kommer garantert til å hovedsaklig benytte nullutstlipsmobilitet resten av livet ditt.
Trådstarter
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Har vell vært ett par artikkler i avisa at salget av fossilt går så det suser..

Jeg har hatt billappen i 12 år nå og 3 av de åra har jeg kjørt bensin resten diesel. jeg kommer aldri til å slutte med diesel heller.

Hvis staten skal total forby fossilbiler så må de jo finne på en panteløsning eller en løsning til alle oss som har fossilbil?
Vis hele sitatet...
Jeg er i utgangspunktet helt enig, men kun hvis det går økonomisk. Hvis ikke, må jeg jo velge el-bil eller hva annet som måtte komme.

Sitat av Herr potet Vis innlegg
Du har allerede vrakpant. Staten trenger bare forby salg av nye fossilbiler etter en viss dato (og om vi ikke gjør det selv, så kommer EU til å tre det ned over hodene våre før eller seinere uansett), og la "markedskreftene" styre prisene på bensin og diesel, så vil de aller fleste fossilbiler forsvinne fra veiene i løpet av "få" år. Har du sett hvordan el-bil dominerer nybilsalget idag så er det lett å se hvilken vei høna sparker, og den dagen "alle" bruker nullutslippsbiler til daglige gjøremål så spiller det ingen rolle lengre hva en liten gjeng med fossilentusiaster gjør med sine søndagsbiler.



Famous last words. Du kommer garantert til å hovedsaklig benytte nullutstlipsmobilitet resten av livet ditt.
Vis hele sitatet...
Skummelt
Sist endret av Laban22; 17. januar 2022 kl. 00:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Du har allerede vrakpant. Staten trenger bare forby salg av nye fossilbiler etter en viss dato (og om vi ikke gjør det selv, så kommer EU til å tre det ned over hodene våre før eller seinere uansett), og la "markedskreftene" styre prisene på bensin og diesel, så vil de aller fleste fossilbiler forsvinne fra veiene i løpet av "få" år. Har du sett hvordan el-bil dominerer nybilsalget idag så er det lett å se hvilken vei høna sparker, og den dagen "alle" bruker nullutslippsbiler til daglige gjøremål så spiller det ingen rolle lengre hva en liten gjeng med fossilentusiaster gjør med sine søndagsbiler.



Famous last words. Du kommer garantert til å hovedsaklig benytte nullutstlipsmobilitet resten av livet ditt.
Vis hele sitatet...


3000kr for bil som koster/verdt 100-750k? Tja.. Kjenner vi norskemennesker rett så blir de å bare finne seg i det og aksepterer de 3k. Hva jeg mener med det er at det er jo ikke en usanhet at nordmenn aksepterer utrolig mye.


Lurer på om EL-bil salget dominerer like hardt når alle godene elbilene får i dag forsvinner.. Tviler men vi får se.

Jeg er ikke "fossilentustiast" men JA, den dagen elbil har rekkevidden til min bmw diesel og det tar meg 5 min og "fylle den opp" og prisene på FINE elbiler ikke er 600k++ så hopper jeg også over til elbil
Sist endret av VitoScaletta; 17. januar 2022 kl. 02:09.
Det er det vel like greit først som sist å ta inn over seg at nesten alle land i verden har bestemt at fossilt skal bort/avsluttes helt om noen tiår. CO2 avgiften i Norge skal økes suksessivt for å bidra til å tvinge private, industri, osv. over på bærekraftig energi. Min kjappe hoderegning er vel at fossil biler har sett sine beste dager. Det er jo flere av de største bilmerkene som har avgitt sluttdato for produksjon, så da så. Jeg er tilhenger av dette for mine barns skyld. Tviler på at kjøp av diesel nå er en god investering, kanskje bensin holder ut noen år lengere. De dyreste elbilene begynner jo å nærme seg 100 mil, og det forskes jo intenst på batteriteknologi, så vi får se.
Offtopic: Hvordan tror dere strømprisene for tiden påvirker elbil-salg og bruk? Må vel bli dyrt etterhvert det også, selvom bensinen kostere over 20kr literen nå.
I følge denne artikkelen: https://www.nettavisen.no/okonomi/sa.../f/5-95-304863
Virker det som besparelsen på el-bil blir forvinnende liten ved 1,5kr kwh og over.
Så, med dagens strømpriser er vel ikke el supergunstig.
Trådstarter
Så med andre ord er det galskap å bruke 2-300k på fossilbil i dag?
Tja, hører det er overflod av dieselbiler de ikke får solgt i Oslo. Hvis man får en usedvanlig god deal så er det fortsatt en god deal i mine øyne.

Jeg ville heller gått for en elbil. Mest pga driftskostnader blir billigere om ikke strømmen blir mye dyrere enn den er nå
Sitat av RayMonk Vis innlegg
I følge denne artikkelen: https://www.nettavisen.no/okonomi/sa.../f/5-95-304863
Virker det som besparelsen på el-bil blir forvinnende liten ved 1,5kr kwh og over.
Så, med dagens strømpriser er vel ikke el supergunstig.
Vis hele sitatet...
Nå har de færreste fossilbiler et forbruk på 0,4L/mila og drivstoff koster langt mer enn regnestykkene legger opp til. Dessuten er det mer enn bare drivstoff som er kostnadsdrivende med en fossilbil i forhold til elbil.

Det er også ganske spesielt å legge inn 15% tap av ladeeffekt, som er basert på AC/DC-konvertering ombord på bilen, men så benytte seg av prisene på DC-hurtigladere. Lader du hjemme, og off peak, så har det sjeldent vært over 2,-/kWh, inklusiv nettleie, selv "i disse dager".
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Har vell vært ett par artikkler i avisa at salget av fossilt går så det suser..
Vis hele sitatet...
Ja de som selger dritten som har biler bestilt og stående de skal bli kvitt sier selvølgelig det. De er vel og de eneste som sier det.

Ville du gått å kjøpt noe hvor salget har stagnert?

Løper folk mann av huse for å tegne spot-avtale på strøm i dag?

Spåkula mi sier vel at det kansje kan være noen geografiske områder som i en overgang kan oppleve etterspørsel ellers er det vel bare å forvente at verdien på fossilt stuper.

EL derimot selger jo folk omtrent uten tap for tida...
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Ja de som selger dritten som har biler bestilt og stående de skal bli kvitt sier selvølgelig det. De er vel og de eneste som sier det.

Ville du gått å kjøpt noe hvor salget har stagnert?

Løper folk mann av huse for å tegne spot-avtale på strøm i dag?

Spåkula mi sier vel at det kansje kan være noen geografiske områder som i en overgang kan oppleve etterspørsel ellers er det vel bare å forvente at verdien på fossilt stuper.

EL derimot selger jo folk omtrent uten tap for tida...
Vis hele sitatet...
Så trist ...
Oslo er jo litt spesielt, da de har/skal forby diesel-biler i sentrum. Da vil jo Oslo-folk kjøpe bensil eller el for å slippe problemer der.
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Oslo er jo litt spesielt, da de har/skal forby diesel-biler i sentrum. Da vil jo Oslo-folk kjøpe bensil eller el for å slippe problemer der.
Vis hele sitatet...
Jeg bor ikke i Oslo. Greia er at jeg har drømt om en lekker Mercedes 2015+ modell i evigheter og når jeg endelig har råd, så kan jeg ikke kjøpe det fordi det vil være å kaste penger ut av vinduet
Meg personlig pr dags dato ville ikke gått for elbil.

ja man trenger ikke 900km rekkevidde men fytti å deilig det er å ikke tenke på at man må finne en stasjon det tar 30 min å fylle på.
I rimlighetsklassen på elbiler så er de stygge og rare, sykkeldekk og minimalt med noe som helst inne i bilen.. skal du ha kule elbiler i dag så må du på 600k+. (etron og jaguar foreks). Nå holdte jeg nesten på å glemme e-golf. den ser jo normal ut og har en normal pris men kunne de ikke lagd en 3-serie eller en 5-serie med elmotor istedet for disse i3ene?
Trådstarter
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Meg personlig pr dags dato ville ikke gått for elbil.

ja man trenger ikke 900km rekkevidde men fytti å deilig det er å ikke tenke på at man må finne en stasjon det tar 30 min å fylle på.
I rimlighetsklassen på elbiler så er de stygge og rare, sykkeldekk og minimalt med noe som helst inne i bilen.. skal du ha kule elbiler i dag så må du på 600k+. (etron og jaguar foreks). Nå holdte jeg nesten på å glemme e-golf. den ser jo normal ut og har en normal pris men kunne de ikke lagd en 3-serie eller en 5-serie med elmotor istedet for disse i3ene?
Vis hele sitatet...
Som om jeg skulle sagt det sjæl. Dessverre så er 90% av elbilene der ute veldig stygge. De har fjerna grillene på nesten alle sammen og dermed forsvant "munnen" på bilene. Er bare Audi e tron såvidt jeg kan se som har forstått at grillen må bevares. De er helt identitetsløse, dessverre. Tesla innvendig..! Fy f... det er helt krise...

Ja takk til vanlig bmw 3- og 5-serie i el-bil uten å gjøre de mongo. Samme med Mercedes c og e. Det hadde vært noe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Som om jeg skulle sagt det sjæl. Dessverre så er 90% av elbilene der ute veldig stygge. De har fjerna grillene på nesten alle sammen og dermed forsvant "munnen" på bilene.
Vis hele sitatet...
Elbiler har ikkje behov for å kvitte seg med 60-80% av energien i drivstoffet som varme, og er følgelig heller ikkje avhengige av å dra utallige kubikkmeter luft gjennom radiatoren.

Når biler dukka opp såg dei ut som hestekjerrer, men uten hest. Etter kvart innsåg folk at det ikkje var hensiktsmessig, og utnytta at det faktisk ikkje var hestekjerrer, men ny type kjøretøy det var snakk om.

Det samme skjer no med elbiler. Det er ingen grunn til å holde på designelementer som var nødvendige før.
Nok circlejerking fra dere to; Har dere en gang gjort noen forsøk på å undersøke hva elbil anno 2022 er en gang (bare sjekk ut bmw eller mercedes sine nettsider, feks..), eller sitter dere bare og ranter over at over i3, leafer og buddy'er ser overdrevent konseptaktige og relativt "rare" ut? Virker mest som syting over "elbilfordeler er urettferdige" og "jeg har ikke råd til en splitter ny bil fra mercedes eller bmw eller audi", så derfor må dere gråte krokodilletårer over bensinprisene og hvor stygge de første, rimelige elbilene ser ut.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Som om jeg skulle sagt det sjæl. Dessverre så er 90% av elbilene der ute veldig stygge. De har fjerna grillene på nesten alle sammen og dermed forsvant "munnen" på bilene. Er bare Audi e tron såvidt jeg kan se som har forstått at grillen må bevares. De er helt identitetsløse, dessverre. Tesla innvendig..! Fy f... det er helt krise...

Ja takk til vanlig bmw 3- og 5-serie i el-bil uten å gjøre de mongo. Samme med Mercedes c og e. Det hadde vært noe
Vis hele sitatet...
Se på i4, den har da grill. En svært omdiskutert en.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Så med andre ord er det galskap å bruke 2-300k på fossilbil i dag?
Vis hele sitatet...
Akkurat idag, vel nei. Ikke om du har tenkt å bruke den utenfor bomringterritorium og skal kjøre mange km om dagen og har behov for 4x4, lastekapasitet og trekkvekt. Du sparer ikke på det, men du finner ikke en bil som kan erstatte de behovene nevnt over 1:1 ennå. Transporter, Crafter, Vito og Sprinter 4x4 ser ikke jeg bli elektrifisert helt med det første..

Personbil derimot, kanskje mer aktuelt med Elbil da det er mindre brukskostnader på dem + at du får jo en ikke så alt for ille bil for de summene nå heller i EL.
Trådstarter
Sitat av Herr potet Vis innlegg
Nok circlejerking fra dere to; Har dere en gang gjort noen forsøk på å undersøke hva elbil anno 2022 er en gang (bare sjekk ut bmw eller mercedes sine nettsider, feks..), eller sitter dere bare og ranter over at over i3, leafer og buddy'er ser overdrevent konseptaktige og relativt "rare" ut? Virker mest som syting over "elbilfordeler er urettferdige" og "jeg har ikke råd til en splitter ny bil fra mercedes eller bmw eller audi", så derfor må dere gråte krokodilletårer over bensinprisene og hvor stygge de første, rimelige elbilene ser ut.
Vis hele sitatet...
Haha circlejerking for alle penga! haha likte den.

Vel nei, i all hovedsak så er jeg bilentusiast så jeg er opptatt av at bilen skal "leve". Skal være som å sitte på med et dyr som brøler når man trykker på gassen. På toppen av dette så liker jeg at de har "øyne" og "munn". Dette ødelegger de med elbilene da de fjerner grillen og i tilegg så kjører flere av dem nå en lang lysstripe foran mellom "øyenene". På innsiden er de helt strippa. Er bare en skjerm og that's it. Jeg personlig syntes de er helt identitetsløse, MEN audi e-tron er absolutt en som ikke er så verst.

Når dette er sagt så har jeg drømt om en elegant mercedes i alle år og nå når jeg endelig har råd så kan jeg ikke kjøpe den.. uten å kaste penger ut av vinduet og for det ønsker jeg å gråte litt. Vil du gråte med meg vær så snill?


Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Akkurat idag, vel nei. Ikke om du har tenkt å bruke den utenfor bomringterritorium og skal kjøre mange km om dagen og har behov for 4x4, lastekapasitet og trekkvekt. Du sparer ikke på det, men du finner ikke en bil som kan erstatte de behovene nevnt over 1:1 ennå. Transporter, Crafter, Vito og Sprinter 4x4 ser ikke jeg bli elektrifisert helt med det første..

Personbil derimot, kanskje mer aktuelt med Elbil da det er mindre brukskostnader på dem + at du får jo en ikke så alt for ille bil for de summene nå heller i EL.
Vis hele sitatet...
Hmm.....

Sitat av atom Vis innlegg
Se på i4, den har da grill. En svært omdiskutert en.
Vis hele sitatet...
Sant! Den er ikke så verst

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Elbiler har ikkje behov for å kvitte seg med 60-80% av energien i drivstoffet som varme, og er følgelig heller ikkje avhengige av å dra utallige kubikkmeter luft gjennom radiatoren.

Når biler dukka opp såg dei ut som hestekjerrer, men uten hest. Etter kvart innsåg folk at det ikkje var hensiktsmessig, og utnytta at det faktisk ikkje var hestekjerrer, men ny type kjøretøy det var snakk om.

Det samme skjer no med elbiler. Det er ingen grunn til å holde på designelementer som var nødvendige før.
Vis hele sitatet...
Jo, man holder på designelementer nettopp for å gjøre bilen fin. Alle jeg har sagt dette til er enige med meg. Se for deg at du tar underleppa og drar den over overleppa di sånn at munnen din forsvinner. Sånn ser el-bilene uten grill ut
Sist endret av Laban22; 17. januar 2022 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Når dette er sagt så har jeg drømt om en elegant mercedes i alle år og nå når jeg endelig har råd så kan jeg ikke kjøpe den.. uten å kaste penger ut av vinduet og for det ønsker jeg å gråte litt. Vil du gråte med meg vær så snill?
Vis hele sitatet...
Om du kjøper brukt mercedes fra 2015 er det tapsprosjekt uansett, og det er ikkje elbiler sin feil. Biler faller i verdi. Så enkelt, så vanskelig. Bil frå 2015 i det segmentet er fort halvvegs i levetida si, og om du reknar med å ha den i 6-7 år til er neppe det elbiler som gjer at du får lite igjen når du sel den...
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du kjøper brukt mercedes fra 2015 er det tapsprosjekt uansett, og det er ikkje elbiler sin feil. Biler faller i verdi. Så enkelt, så vanskelig. Bil frå 2015 i det segmentet er fort halvvegs i levetida si, og om du reknar med å ha den i 6-7 år til er neppe det elbiler som gjer at du får lite igjen når du sel den...
Vis hele sitatet...
Hva tror du om å ha den i typ 1-2 år da?
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Hva tror du om å ha den i typ 1-2 år da?
Vis hele sitatet...
Ah, throwback til "Dyrt eller billig å ha nyere bil"-tråden din.
For å gjenta meg selv: Bilholdet du snakker om er dyrt uansett. Skal du kjøpe en brukt Mercedes og ha den i 1-2 år så er det umulig å si hva det vil koste. Du kan spørre folk som har tilsvarende bil og spørre hva de har brukt på vedlikehold per år som en pekepinn. Og så er det ren gambling hva som blir fasiten. Er du heldig så slipper du noen dyre reparasjoner, men du vil ha verditap. Dette har jeg ingen erfaring med selv, men i følge lendo kan du regne med 10% verditap per år i din situasjon. Er du uheldig så får du i tillegg til verditap minst en dyr reparasjon mens bilen er i ditt eie. Som du selv har erfart: Å ha mercedesen på verksted er dyrt.
Trådstarter
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Ah, throwback til "Dyrt eller billig å ha nyere bil"-tråden din.
For å gjenta meg selv: Bilholdet du snakker om er dyrt uansett. Skal du kjøpe en brukt Mercedes og ha den i 1-2 år så er det umulig å si hva det vil koste. Du kan spørre folk som har tilsvarende bil og spørre hva de har brukt på vedlikehold per år som en pekepinn. Og så er det ren gambling hva som blir fasiten. Er du heldig så slipper du noen dyre reparasjoner, men du vil ha verditap. Dette har jeg ingen erfaring med selv, men i følge lendo kan du regne med 10% verditap per år i din situasjon. Er du uheldig så får du i tillegg til verditap minst en dyr reparasjon mens bilen er i ditt eie. Som du selv har erfart: Å ha mercedesen på verksted er dyrt.
Vis hele sitatet...
Er litt throwback det her, ja haha. Men takk
Om en Mercedes fra 2015 er "halvveis i levetida" si så er jo elbil-ekvivalanten på dødsleiet.

Scroll nederst i denne artikkelen så står det, sort på hvitt, at fabrikanter og importører beregner 6-8 års levetid før batteripakken i en elbil må byttes, og da til en pris som er ikke akkurat en liten del av bilens totalverdi prosentmessig.
Dieselbiler som er tre ganger eldre men går like greit er ikke akkurat mangelvare, så kostnadsregnestykket bikker fort andre veien om man skal ha bil i, si 10-12 år.
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Ah, throwback til "Dyrt eller billig å ha nyere bil"-tråden din.
For å gjenta meg selv: Bilholdet du snakker om er dyrt uansett. Skal du kjøpe en brukt Mercedes og ha den i 1-2 år så er det umulig å si hva det vil koste. Du kan spørre folk som har tilsvarende bil og spørre hva de har brukt på vedlikehold per år som en pekepinn. Og så er det ren gambling hva som blir fasiten. Er du heldig så slipper du noen dyre reparasjoner, men du vil ha verditap. Dette har jeg ingen erfaring med selv, men i følge lendo kan du regne med 10% verditap per år i din situasjon. Er du uheldig så får du i tillegg til verditap minst en dyr reparasjon mens bilen er i ditt eie. Som du selv har erfart: Å ha mercedesen på verksted er dyrt.
Vis hele sitatet...
Tusenlappene ryker fort på verksted, det er det ingen tvil om.

Tilstand på bilen og hvordan den har blitt behandlet gjennom årene er vesentlig når man kjøper bruktbil, uavhengig av merke og drivlinje. Man kan ende opp med en drittbil uansett om man ikke undersøker godt nok.

Det har vært nevnt tidligere at bil er et tapsprosjekt. Det er helt korrekt, og for mange av oss er det dessverre slik at vi er totalt avhengig av bilen. Derfor kan det være lurt å kjøpe bil etter økonomi. Har man råd til å kjøpe dyr bil, bør man ha råd til å fikse den, og betale det som måtte være av drivstoff, service etc.

Hvorvidt det er lurt eller ikke å kjøpe en stor Mercedes nå er vanskelig å si. Du vil uansett tape penger på den. Jeg tror ikke dieselmarkedet er dødt på endel år enda når man kommer seg litt ut i periferien.

Jeg kjøpte bil etter hjertet, økonomi og et borettslag hvor jeg ikke har tilgang til egen lader. Det ble derfor en stor oljebrenner. Jeg skal over til elbil igjen etterhvert om/når jeg får montere egen lader og det kanskje blir bedre leveransetid ��

Taycan <3

Edit: Fulgte med på priser en stund før jeg handlet, og feks en 550d koster nå ca 100k mer enn for et par år siden. Da samme alder, utstyrsnivå og slikt.
Sist endret av loppetrusa; 17. januar 2022 kl. 19:46.
Trådstarter
Sitat av atom Vis innlegg
Tusenlappene ryker fort på verksted, det er det ingen tvil om.

Tilstand på bilen og hvordan den har blitt behandlet gjennom årene er vesentlig når man kjøper bruktbil, uavhengig av merke og drivlinje. Man kan ende opp med en drittbil uansett om man ikke undersøker godt nok.

Det har vært nevnt tidligere at bil er et tapsprosjekt. Det er helt korrekt, og for mange av oss er det dessverre slik at vi er totalt avhengig av bilen. Derfor kan det være lurt å kjøpe bil etter økonomi. Har man råd til å kjøpe dyr bil, bør man ha råd til å fikse den, og betale det som måtte være av drivstoff, service etc.

Hvorvidt det er lurt eller ikke å kjøpe en stor Mercedes nå er vanskelig å si. Du vil uansett tape penger på den. Jeg tror ikke dieselmarkedet er dødt på endel år enda når man kommer seg litt ut i periferien.

Jeg kjøpte bil etter hjertet, økonomi og et borettslag hvor jeg ikke har tilgang til egen lader. Det ble derfor en stor oljebrenner. Jeg skal over til elbil igjen etterhvert om/når jeg får montere egen lader og det kanskje blir bedre leveransetid ��

Taycan <3

Edit: Fulgte med på priser en stund før jeg handlet, og feks en 550d koster nå ca 100k mer enn for et par år siden. Da samme alder, utstyrsnivå og slikt.
Vis hele sitatet...
Taycan er kul

Så du sier at en bmw 5serie diesel har gått opp i verdi?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Om en Mercedes fra 2015 er "halvveis i levetida" si så er jo elbil-ekvivalanten på dødsleiet.

Scroll nederst i denne artikkelen så står det, sort på hvitt, at fabrikanter og importører beregner 6-8 års levetid før batteripakken i en elbil må byttes, og da til en pris som er ikke akkurat en liten del av bilens totalverdi prosentmessig.
Dieselbiler som er tre ganger eldre men går like greit er ikke akkurat mangelvare, så kostnadsregnestykket bikker fort andre veien om man skal ha bil i, si 10-12 år.
Vis hele sitatet...
Utover enkeltserier med defekter er stortsett inntrykket mitt at elbilbatterier held betre enn det mange frykter, og at levetid på 6-8 år ikkje er representativt. Du kan t.d. sjå på leafs frå 2010; det er ganske mange av dei fortsatt.

Forøvrig er det heller ikkje mangel på dieselbiler der motor eller girkasse har gitt opp etter 6-8 år heller...

Og t.d. Tesla har vel 8 års batterigaranti, som tilseier at dei truleg har data som indikerer at batteria held så lenge - minst.
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Taycan er kul

Så du sier at en bmw 5serie diesel har gått opp i verdi?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke det jeg mener. Det koster mer å kjøpe et 3-4 år gammelt dieselmonster idag enn for et par år siden.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Utover enkeltserier med defekter er stortsett inntrykket mitt at elbilbatterier held betre enn det mange frykter, og at levetid på 6-8 år ikkje er representativt. Du kan t.d. sjå på leafs frå 2010; det er ganske mange av dei fortsatt.

Forøvrig er det heller ikkje mangel på dieselbiler der motor eller girkasse har gitt opp etter 6-8 år heller...

Og t.d. Tesla har vel 8 års batterigaranti, som tilseier at dei truleg har data som indikerer at batteria held så lenge - minst.
Vis hele sitatet...
Vi har ingen oversikt over hvor mange som eventuelt har byttet batterier på de som har passert 8+ år. Hadde selv en 2015 Leaf uten merkbar endring i kapasitet i løpet av 5år. Regner med at de tar en helsesjekk av batteriet på service.

Tilfeller av mandagsbiler skjer innenfor elbilverden også. Noen er uheldige og får problemer etter garantitiden har gått ut. Leste om noen i VG som hadde trøbbel med Teslaen og gått over til diesel igjen. Vg tabloidartikkelsak for et par uker siden. Dette er ikke normen, det er viktig å påpeke.

Dieselbiler har naturlig nok mange flere mekaniske komponenter i drivlinja, og dermed generelt mer utsatt for ting som kan gå i stykker.

Bmw har hatt trøbbel med registerkjede på endel motorserier. Her snakker vi havari før 100000km. At fordelingskassene ryker er også kjent. Litt av årsaken her kan være at eier ikke kjenner til kravene for dekk/rulleomkrets når man har xDrive.

Brukerfeil skjer på alle biler. Noen litt verre enn andre 😅
Sist endret av loppetrusa; 18. januar 2022 kl. 10:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Joda, de batteriene holder nok stort sett lenger enn garantien, men forskjellen er at mens det er mye som kan klikke på en fossilbil så er du garantert at batteriet tar kvelden etter sånn ca +/- den perioden.
Det er ganske vesentlig, mtp videresalg i hvert fall.
Sist endret av Neptunia; 18. januar 2022 kl. 16:30.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Neptunia Vis innlegg
Joda, de batteriene holder nok stort sett lenger enn garantien, men forskjellen er at mens det er mye som kan klikke på en fossilbil så er du garantert at batteriet tar kvelden etter sånn ca +/- den perioden.
Det er ganske vesentlig, mtp videresalg i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Nei, du er ikkje garantert det. Med mindre det er snakk om katastrofale feil så er batteri snakk om degradering. Slitasjen på lithiumbatterier er stortsett mindre enn det mange frykta.

Dei har vore i bruk lenge nok til at vi har data: https://www.nimblefins.co.uk/study-r...-deterioration
Hadde sett på det som et stort tapsprosjekt hvertfall med høyere bensinpriser og høyere miljøavgifter på fossil. Hvorfor ikke bare kjøpe El med en gang istedet for å blåse 300 laken ut av vinduet? Skal du ha fossil hadde jeg heller kjøpt brukt og billig og forberedt meg på å uansett måtte bytte til El om max 5-6 år
Trådstarter
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Hadde sett på det som et stort tapsprosjekt hvertfall med høyere bensinpriser og høyere miljøavgifter på fossil. Hvorfor ikke bare kjøpe El med en gang istedet for å blåse 300 laken ut av vinduet? Skal du ha fossil hadde jeg heller kjøpt brukt og billig og forberedt meg på å uansett måtte bytte til El om max 5-6 år
Vis hele sitatet...
Så trist
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Så trist
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Sitter vel igjen en promille av befolkningen som er spesielt interesserte i forbrenningsmotoren fra 1800~tallet også et lite knippet nevrotikere med rekkeviddeangst. Det er jo bare plunder, heft og mekk med skitne dinosaurer. Tusen andre ting som kan gå galt. Faen jeg hater drittbil og gleder meg EL.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvorfor det? Sitter vel igjen en promille av befolkningen som er spesielt interesserte i forbrenningsmotoren fra 1800~tallet også et lite knippet nevrotikere med rekkeviddeangst. Det er jo bare plunder, heft og mekk med skitne dinosaurer. Tusen andre ting som kan gå galt. Faen jeg hater drittbil og gleder meg EL.
Vis hele sitatet...
Fordi el-bilene er så stygge sammenligne med prime fossilbiler 2015- i dag. Det er natt og dag. Trist at jeg ikke kan kjøre rundt i drømmebilen svart Mercedes c 2017 når jeg endelig har råd...
Har du råd er det vel ingen som stopper deg. Dine ideer om design kjøper jeg ikke. Det er bare tilfeldigheter at du har noen modeller i hodet du er låst på. Halvparten av bilene i dag er det nesten umulig å se forskjell på med mindre du er over snittet interessert.

Er da mer enn nok av elbiler som ser mer enn bøse nok ut til å ikke være konebil.
Sist endret av Dough; 22. januar 2022 kl. 11:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Fordi el-bilene er så stygge sammenligne med prime fossilbiler 2015- i dag. Det er natt og dag. Trist at jeg ikke kan kjøre rundt i drømmebilen svart Mercedes c 2017 når jeg endelig har råd...
Vis hele sitatet...
Har du råd så har du råd, da er det jo ikke noe å diskutere.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Har du råd er det vel ingen som stopper deg. Dine ideer om design kjøper jeg ikke. Det er bare tilfeldigheter at du har noen modeller i hodet du er låst på. Halvparten av bilene i dag er det nesten umulig å se forskjell på med mindre du er over snittet interessert.

Er da mer enn nok av elbiler som ser mer enn bøse nok ut til å ikke være konebil.
Vis hele sitatet...
Du snakker som en som ikke har mye peiling på bil, no offence. 90% av elbilene i dag har ikke grill lenger. Hvis du tenker deg at du tar underleppa og drar den opp over overleppa så får du fronten på dagens el-biler. En Mercedes c 2015-17 er vanvittig elegant og ikke heller så altfor dyr, men jeg har ikke råd til et 100% verditap over 5 år fordi myndighetene gjør det umulig å eie og ingen lenger vil ha de

Sitat av Tias Vis innlegg
Har du råd så har du råd, da er det jo ikke noe å diskutere.
Vis hele sitatet...
Har råd til å kjøpe den, men ikke til 100% verditap over 5 år fordi ingen lenger vil ha den og myndighetene gjør det umulig å eie
Sist endret av Laban22; 22. januar 2022 kl. 13:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvem bryr seg om utseendet på en bil i dag? Det er et transportmiddel, ikke noe annet. Med mindre du er RIK da.

Grill er ikke nødvendig på en el-bil, noe Vidarlo allerede har påpekt.
Trådstarter
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvem bryr seg om utseendet på en bil i dag? Det er et transportmiddel, ikke noe annet. Med mindre du er RIK da.

Grill er ikke nødvendig på en el-bil, noe Vidarlo allerede har påpekt.
Vis hele sitatet...
Alle bilinteresserte mennesker bryr seg om utseendet på en bil
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Laban22 Vis innlegg
Alle bilinteresserte mennesker bryr seg om utseendet på en bil
Vis hele sitatet...
Så bilprodusenter som designer biler er altså ikkje bilinteresserte?
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Så bilprodusenter som designer biler er altså ikkje bilinteresserte?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er de det og der ser du jo også at enkelte av de beste, dyre premium bilprodusentene faktisk evner å designe el-biler med falsk grill. Ref Audi e-tron
Kjøp en bil du skal eie i 8-10 år, så blir verditapet mindre relevant. Og et generelt råd om kjøp av bruktbil er, hadde du ikke råd til å eie bilen da den var ny, har du hvertfall ikke råd til å eie den i dag. Det er en god del vedlikehold ved luksusbiler som blir mye dyrere enn for andre merker, spesielt når de blir eldre.
Og ang. El-bil, lønner det seg trolig å kjøpe til tross for at den bare skulle holdt i 8 år (spørs selvsagt litt på bilen) pga. mindre slitedeler, lavere drivstoffkostnader og bomkostnader hvis det holder seg slik det er idag. Bruker selv rundt 30-40 tusen i året på bensin f.eks, også kommer bompenger og vedlikehold på toppen av det.
Trådstarter
Sitat av Ceterisparibus Vis innlegg
Kjøp en bil du skal eie i 8-10 år, så blir verditapet mindre relevant. Og et generelt råd om kjøp av bruktbil er, hadde du ikke råd til å eie bilen da den var ny, har du hvertfall ikke råd til å eie den i dag. Det er en god del vedlikehold ved luksusbiler som blir mye dyrere enn for andre merker, spesielt når de blir eldre.
Og ang. El-bil, lønner det seg trolig å kjøpe til tross for at den bare skulle holdt i 8 år (spørs selvsagt litt på bilen) pga. mindre slitedeler, lavere drivstoffkostnader og bomkostnader hvis det holder seg slik det er idag. Bruker selv rundt 30-40 tusen i året på bensin f.eks, også kommer bompenger og vedlikehold på toppen av det.
Vis hele sitatet...
Kanskje jeg skal gå for en heftig C-klasse og lande på at det skal være bilen min de neste 8 årene da