Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4241
Her kommer utdrag fra utredning hos psykiater:

''Utredningen ble drøftet i tverrfaglig behandlingsmøte med overlege (navn) til stede. Ved gjennomgang av MINI bekreftes symptomer som kan være forenelige med ADHD, men i mindre grad nå i voksen alder. Han bekrefter også symptomer forenelige med sosial angst og PTSD. Ved skjemautfylling bekrefter han både angst og depressive symptomer, samt traumatisk opplevelse relatert til mobbing i barneskolealder. Pasientens mor opplever ham ikke deprimert, men sjenert, med vansker i sosiale situasjoner og rastløshet og konsentrasjonsvansker. I PPT-rapporter fra barne- og ungdomsskole skårer pasienten under gjennomsnittet på evnetest, med unntak av den verbale forståelsen, som er god.''

Står at jeg scorer under gjennomsnittet på evnetest, betyr det at jeg er dum?

''Pasienten vurderes å ha rett på videre behandling i psykisk helsevern. Det er ut fra foreliggende opplysninger uklart om han fyller kriteriene for ADHD i voksen alder, eller om hans vansker i større grad kan relateres til sosial angst, tidligere traumatiske erfaringer og kognitive evner. Det vurderes å være behov for ny kartlegging av kognitiv funksjon med WAIS-IV for å bedre forstå pasientens utfordringer. Dette bør gjennomføres før ny drøfting og diagnostisering. Det vurderes behov for utvidet utredning.''

Står jeg også har kognitive problemer, hva tror dere menes med dette i min situasjon?
Kan ikke svare på om du er dum eller ikke, men når det kommer til spørsmålet ditt som handler om kognitive problemer, så kan jeg fortelle sånn cirka hva det betyr.

For eksempel hvis du har epilepsi, da kan du oppleve problemer med hukommelse. Da er det altså et fysisk hinder for at hukommelsen skal fungere, ikke nødvendigvis et psykisk hinder. Det er vanlig at personer med ADHD har noen kognitive problemer, som altså tilsvarer problemer som oppstår på grunn av fysiske elementer. Det er imidlertid mulig å påvirke de fysiske problemene fra en psykisk tilstand.

Slik forklarte nevrologen det for min slektning som har epilepsi, ADHD, ptsd og store hukommelsesproblemer.
Sist endret av Tysteren; 28. desember 2021 kl. 15:07.
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Kan ikke svare på om du er dum eller ikke, men når det kommer til spørsmålet ditt som handler om kognitive problemer, så kan jeg fortelle sånn cirka hva det betyr.

For eksempel hvis du har epilepsi, da kan du oppleve problemer med hukommelse. Da er det altså et fysisk hinder for at hukommelsen skal fungere, ikke nødvendigvis et psykisk hinder. Det er vanlig at personer med ADHD har noen kognitive problemer, som altså tilsvarer problemer som oppstår på grunn av fysiske elementer. Det er imidlertid mulig å påvirke de fysiske problemene fra en psykisk tilstand.

Slik forklarte nevrologen det for min slektning som har epilepsi, ADHD, ptsd og store hukommelsesproblemer.
Vis hele sitatet...
Hmm skjønner, takk for svar (:
Helt naturlig med dårlig score på tester på ungdomsskolen når du har ADHD.
Men oppfordrer deg til å be om sletting av tråden for her er mye personlig info knyttet til brukernavnet ditt som du kanskje ikke syns er like ok at ligger åpent på nettet på et senere tidspunkt.
Det betyr absolutt ikke at du er dum, selv brilliante mennesker har og har hatt mentale utfordringer. Bare det at du stiller spørsmålet i seg selv er en sterk indikasjon på at du er alt annet enn dum. ADHD og kognitive utfordringer kan gjøre deg annerledes, og det kan gjøre at du kan fremstå som dum i enkelte tilfeller - men samtidig så kan det gi deg perspektiver på ting som går langt over hodet på andre mennesker.

Når det er sagt, dum og smart er begreper som egentlig er ganske tullete. Du kan ha en person som er brilliant matematisk, men nær sagt tilbakestående på andre grener. Snekkere kan være smarte på områder som leger er dumme på og motsatt
Sitat av celtseus Vis innlegg
Helt naturlig med dårlig score på tester på ungdomsskolen når du har ADHD.
Men oppfordrer deg til å be om sletting av tråden for her er mye personlig info knyttet til brukernavnet ditt som du kanskje ikke syns er like ok at ligger åpent på nettet på et senere tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Er ikke noe her jeg synes gir ut for mye info om meg egentlig, ville bare ha hjelp med å tolke konklusjonen til psykiateren.
Om du får gjennomført WAIS-IV får du et bedre svar på spørsmålet ditt. Det er en grundigere test for å svare på akkurat dette og scoren der vil gi deg en indikasjon på hvor du står på skalaen.
Det betyr ikke at du er dum
Du har tydeligvis hatt mye annet å stri med i livet, enn å ha tid til å få med deg livet bak skolebenken. Dette sier nada om ditt intelekt
Ønsker deg lykke til i livet mordi! Sett du poster en del her siste tiden, bra du prøver å ta litt tak i dette og postene dine viser ihvertfall i mine øyne en større og større grad av åpning fra din side. Keep it up, jeg heier på deg!
▼ ... over en måned senere ... ▼
nei altså, jeg har adhd og sliter med tilpassningsforstyrrelse etter mannen min hengte seg. Og jeg er ikke dum, heller langt ifra.. adhd kan faktisk være positivt - flere særdeles smarte kjente har/hadde adhd... jeg for min del er en overtenker , og det kan være litt slitsomt. som å ha hodet inni et vepsebol ... men den tenkingen har også bidratt med økt forståelse, innsikt og visdom. jeg har også vært bestselger for flere profilerte firma - noe som har gitt meg god økonomi ) dessverre har det hendt seg at ord har kommet før jeg har fått tenkt meg om - men til syvende og sist har det garantert vært fakta (den er vond å høre for enkelte :P )


sjekk linken her btw bruk adhd `n din til noe positivt .. ikke krenk oss med adhd og andre diagnoser som styrer vårt humør, for vi er faen meg sterke vi som har opplevd smerte - og som fortsatt er her
https://www.nrk.no/nordland/forsknin...ara-1.15444546
Dette betyr langt ifra at du er dum. Du har bare opplevd litt for mye unødvendig greier, som er med på å forme hvordan du har blitt.