Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1242
Heroinassistert behandling


“ Prosjektet kalles heroinassistert behandling og er en utvidelse av tilbudet i det som kalles LAR, legemiddelassistert rehabilitering. “

Nå i slutten av desember så åpnes det for å sende inn søknad, og oppstart vil være i januar, så nå er det like rundt hjørnet!
Ett friskt pust etter mange år med lite nytt på LAR fronten, nå settes endelig en annen form for behandling til livs her i Norge. Det siktes på å gi ett tilbud til de som allerede har det verst og som ikke har fått utbytte/blitt nådd av de tilbudene som finnes i dag. Det skal i første omgang prøves ut i 5 år- personlig tenker jeg at det er kommet for å bli.

Med en takhøyde på rundt 300 personer fordelt på Oslo og Bergen er det antageligvis ikke nok rom til at alle søkere kommer til å få plass, samtidig er det nok mange som ikke er særlig interessert i det at man skal måtte møte opp 2 ganger daglig og dermed faller bort.

Hva tanker har dere rundt HAB? Er det noen her inne som kommer til å søke om plass?
Hab er bare en del av hva LAR skal gjennom. For min del er det brukermedvirkning og den evt utvidelsen av medikamentutvalg som er interessant. Det er mulig de får sevre-long og andre langtidsvirkende morfinpreparater. Det er gull vert for mange der hvor buprenorfin og metadon ikke passer.
Helt klart NodSquad. Er selv i LAR og gleder meg til å kanskje kunne få dolcontin slik mange gjør allerede.

For meg er subutex helt ubrukelig, skiftet til metadon for to uker siden og det var som natt og dag i forskjell, men allikevel er det ikke helt som man håpet. Skulle øke fra 90 til 100mg idag, men det ble utsatt. Håper høyere dose vil gjøre susen, men det skal godt gjøres at en liten økning vil gi stabil lindring i 24 timer siden den knapt holder meg i 12.. lindringen varer ikke gjennom dagen, har abstinens symptomer allerede utpå kvelden og ved nattestid er det skikkelige abstinenser.
Sitat av Jeglikerdegikke Vis innlegg
Helt klart NodSquad. Er selv i LAR og gleder meg til å kanskje kunne få dolcontin slik mange gjør allerede.

For meg er subutex helt ubrukelig, skiftet til metadon for to uker siden og det var som natt og dag i forskjell, men allikevel er det ikke helt som man håpet. Skulle øke fra 90 til 100mg idag, men det ble utsatt. Håper høyere dose vil gjøre susen, men det skal godt gjøres at en liten økning vil gi stabil lindring i 24 timer siden den knapt holder meg i 12.. lindringen varer ikke gjennom dagen, har abstinens symptomer allerede utpå kvelden og ved nattestid er det skikkelige abstinenser.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som noe skikkelig dritt. Jeg har akkurat begynt med Buvidal, buprenorfin depotsprøyte og etter 5 dager så er merker jeg ingen abstinenser, og jeg går bare på 8mg om dagen. Blir spennende og se hvordan 30 dager sprøyta funker. Uansett har jeg hatt en del problemer med angst og benzobruk, så hvis det faktisk blir en endring og man kan få et langtids morfinpreparat som ikke gjør en så sløv som man kan bli av feks metadon så kan man jo nesten håpe på og ikke bli en av mennene i 30-40 års alderen som tar livet sitt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Da skulle man tro prosjektet har rullet ut og startskuddene blitt satt. Noen som har noe å dele?

Håper det kan bli ett tilbud til folk som av forskjellige grunner ikke bruker sprøyter, det er mange som snorter og røyker heroin, og er like avhengige som alle andre. Noen har kanskje ikke årer å treffe lengre heller, og siden det ikke står på penger lengre, ville kanskje flere fått ønsket effekt ved å røyke seg i mål. Hadde vært interessant å vite hvor mange som enten røyker, snorter eller skyter det.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jeglikerdegikke Vis innlegg
Da skulle man tro prosjektet har rullet ut og startskuddene blitt satt. Noen som har noe å dele?

Håper det kan bli ett tilbud til folk som av forskjellige grunner ikke bruker sprøyter, det er mange som snorter og røyker heroin, og er like avhengige som alle andre. Noen har kanskje ikke årer å treffe lengre heller, og siden det ikke står på penger lengre, ville kanskje flere fått ønsket effekt ved å røyke seg i mål. Hadde vært interessant å vite hvor mange som enten røyker, snorter eller skyter det.
Vis hele sitatet...
De har vel akkurat begynt prosessen med å finne kandidater i Oslo.

I Bergen er de ikke klar enda.

Jeg har inntrykk av at den Heroinen som gies er til intravenøst bruk og at det skal gies morfin tabletter som skal dekke behovet gjennom natten .

Så vet ikke om kandidater uten intravenøst bruk vil gies muligheten i HAB, de vil nok få tilbud om sub/metadon
De aller aller fleste kan drite langt i å få komme med i det prosjektet. Dette er for de aller dårligste og jeg tipper det har vært under kartlegging en god stund allerede. Du kanke bare møte opp å melde deg på lissom. Mener jeg leste at det skulle starte med 200 i Oslo og 100-150 i bergen
Sist endret av NodSquad; 20. januar 2022 kl. 15:49.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For omtrent ei uke siden ble første henvisning på HAB sendt inn, så de er i prosessen om å finne kandidater.
Hvorfor bruke penger på å gi et rusmiddel til folk som ikke vil ha skikkelig hjelp, når vi kunne ha hjulpet noen som virkelig ville slutte å ruse seg?
Jeg vet ikke helt hvordan dette prøveprosjektet vil fungere i Norge. Med utlevering/oppfølging. Men jeg har hørt fra andre land at det lett blir slik at det de får fra prosjektet blir i tillegg til det de kjøper på gata.
Har vanskelig for å tro at disse i dette prosjektet vil få noe særlig oppfølging når det er minimalt med oppfølging for vanlige LAR brukere som der er.