Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2258
Hei.
Det å gå rundt med sine egne medisiner på seg uten å ha det i originalemballasjen eller dokumentasjon på at dette blir lovlig foreskrevet er ulovlig.
Jeg lurer imidlertid på hvor lovteksten for dette ligger, jeg klarer ikke helt å google meg frem til det.
Crimea River
Alec's Avatar
Du påstår at det er ulovlig - hvor har du den påstanden fra?
Det er så vidt meg bekjent ikke noe lov eller forskrift som krever det, annet enn hvis du jobber på et apotek, sykehus, legekontor, veterinær, etc.

Kravet er at du skal kunne dokumentere hva det er og hvem det tilhører. Merkelappen som apoteket setter på embalasjen gjør nettopp det.
Det er for eksempel ikke noe problem og frakte små mengder medisiner i slike doseringsdåser.
Så blir dette praktisert veldig forskjellig avhengig av hva det er snakk om.
Det er for eksempel forskjell på en åpenbar syk mann med en man-søn eske med div piller, enn en 20år gammel kar med 2 oxycotin i lomma.

Dette dekkes av §24 i Lov om legemidler m.v. (legemiddelloven)
§ 24.
Det er forbudt uten lovlig adkomst å være i besittelse av eller å bruke narkotika og å skaffe seg adgang til å få kjøpt slike varer under falske opplysninger, f.eks. om navn, bosted, sykdom eller sykdomstegn.

Slike midler må ikke anvendes til annet formål enn de er utlevert til, og må ikke uten lovlig hjemmel overdras til eller erverves av andre enn den som resepten eller rekvisisjonen er utstedt til. Resept eller rekvisisjon må ikke overdras til eller erverves av andre enn den de er utstedt til.

0 Endret ved lov 24 juni 2011 nr. 28 (ikr. 1 juli 2011 iflg. res. 24 juni 2011 nr. 638).
Vis hele sitatet...
Videre har vi §31
Besittelse og bruk av narkotika, jf. § 24 første ledd, og erverv, besittelse og bruk av dopingmidler, jf. § 24 a første ledd, straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder, eller begge deler.

Dersom den straffbare handling gjelder overdragelse av legemiddel som ikke regnes som narkotika og det foreligger særlig skjerpende omstendigheter, er straffen bøter eller fengsel i inntil 2 år, eller begge deler.
Vis hele sitatet...
Narkotika kamuflert som legemiddel går naturligvis under det første avsnittet, mens legemidler du ikke kan dokumentere går under det andre.
Det er heller ikke slik at man kan dokumentere dette i ettertid ved å si at embalasjen ligger igjen hjemme. Blir man kontollert må du på pletten kunne dokumentere hva det er og hvem det er utstedt til.
Worst case så er du den åpenbare syke mannen som møtte på feil folk og blir tatt/straffet for det. Kravet er at denne personen også skal kunne dokumentere det samme. Det er veldig personavhengig hvordan skjønn utvises
Sist endret av Alec; 10. november 2021 kl. 19:56.
Sitat av Alec Vis innlegg
Du påstår at det er ulovlig - hvor har du den påstanden fra?
Vis hele sitatet...
Tusen takk for responsen din, det var akkurat hva jeg lurte på. Til ditt spørsmål, er ikke det slik at ditt siste sitat er svaret på det?