Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1588
Det er en kjent sak, sikkert av mange av dere her at effekten blir forsterket dersom man drikker 1 glass med Grapefruktjuice samtidig som man tar Oxycontin.

Jeg tror, basert på egen erfaring, at f.eks. 10 mg sammen med 1 glass med Grapefruktjuice vil doble eller triple effekten. Altså at 10 mg vil bli til 20-30 mg.

Men hva om man drikker 2 glass med Grapefruktjuice? Vil man da få enda sterkere effekt enn om man drikker kun 1 glass? Noen som vet? Og evt. Hvor mye effekten da vil forsterkes?

Noen som vet om også virketiden av en Oxynorm vil forlenges ved inntak av 1 glass med Grapefruktjuice? Og evt. Hvor mye?
Jeg mener dette er en sånn røverhistorie. Det samme sier dem om grapefrukt å benzo. Jeg har prøvd å har merket nesten ingen forskjell, men placebo er utrolig sterkt dog

Leste noen som la ut en forskings greie på det. Mener det var på freak. Å ja, det booster. Men i hvilken grad er diskutert.
Jeg tok forøvrig 1L fordelt på en venninne og spiste 20mg Diazepam. Null zero forsterket rus der
Trådstarter
Sitat av HanDuVet Vis innlegg
Jeg mener dette er en sånn røverhistorie. Det samme sier dem om grapefrukt å benzo. Jeg har prøvd å har merket nesten ingen forskjell, men placebo er utrolig sterkt dog

Leste noen som la ut en forskings greie på det. Mener det var på freak. Å ja, det booster. Men i hvilken grad er diskutert.
Jeg tok forøvrig 1L fordelt på en venninne og spiste 20mg Diazepam. Null zero forsterket rus der
Vis hele sitatet...
Du merker nok ingenting ved benzo om du har toleranse.
Men jo, Grapefruktjuice booster. Ved Valium og Imovane så vil effekten forsterkes med 100-300%. Altså, med 1 glass med grapefruktjuice så vil 10 mg Valium gi samme effekt som 20-30 mg ville gitt. Snakker av egen erfaring.

Med Oxycontin så tror jeg ett glass med grapefruktjuice booster med 150-300%. Altså 10 mg kan med grapefruktjuice gi effekt tilsvarende 15-30 mg, kanskje mer.

Hvor er kildene dine?

Her er min kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Grapef...g_interactions

Booster også effekten av Paracet, så unngå å drikke det mens du tar Paracet. Det kan gi leversvikt.
Sist endret av Defending; 21. mai 2021 kl. 09:18.
Økningen er betydelig, men ikke i nærheten av forholdene du forventer.

Effekten økes ikke btw - det er metaboliseringen som begrenses. Husker jeg fant en studie som så på blodplasmakonsentrasjon av metabolitter med og uten grapefruktjuice. Vi snakker ~20% forlenget effekt.

Dette er 100% reelt, men med mindre du står på fast dose medisiner, vil ikke dette være merkbart.
Trådstarter
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Økningen er betydelig, men ikke i nærheten av forholdene du forventer.

Effekten økes ikke btw - det er metaboliseringen som begrenses. Husker jeg fant en studie som så på blodplasmakonsentrasjon av metabolitter med og uten grapefruktjuice. Vi snakker ~20% forlenget effekt.

Dette er 100% reelt, men med mindre du står på fast dose medisiner, vil ikke dette være merkbart.
Vis hele sitatet...
Jeg opplever det som en økning i effekt. Det er garantert ikke noen placebo. Det er noe jeg alltid er obs på.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Økningen er betydelig, men ikke i nærheten av forholdene du forventer.

Effekten økes ikke btw - det er metaboliseringen som begrenses. Husker jeg fant en studie som så på blodplasmakonsentrasjon av metabolitter med og uten grapefruktjuice. Vi snakker ~20% forlenget effekt.

Dette er 100% reelt, men med mindre du står på fast dose medisiner, vil ikke dette være merkbart.
Vis hele sitatet...
Se her du: https://i.ibb.co/j5mL2F7/Uten-navn.jpg
Sist endret av Defending; 21. mai 2021 kl. 09:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Defending Vis innlegg
Jeg opplever det som en økning i effekt. Det er garantert ikke noen placebo. Det er noe jeg alltid er obs på.



Se her du: https://i.ibb.co/j5mL2F7/Uten-navn.jpg
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg sier. Enzymet påvirker metaboliseringen av opiater i leveren. Dette igjen gjør at så lenge du har grapefrukt i omløp (eller CYP3A4, for å være spesifikk), så "forsvinner" effekten litt saktere.

Så hvis du opplever økt effekt, da er det bokstavlig talt ren placebo.

Grapefrukt forlenger effekt, den forsterker ikke. (Men ved gjentatt inntak over lengre tid, feks om du går på metadon, vil det over f.eks én uke kunne gi farlige følger).

Ett glass er forøvrig ikke nok. Du må drikke relativt frekvent, så fort du glemmer å innta juicen noen timer, forsvinner effekten.
Sist endret av Tøffetom; 21. mai 2021 kl. 10:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har kuka med det der i mange år mens jeg rusa meg, og en stor del av alle legemidler metaboliseres av et enzym i levra som kalles CYP3A4 slik som Tøffetom nevner over. Man kan si det så enkelt at levra blir "opptatt" med å bryte ned grapefrukten og lar mere av virkestoffet slippe igjennom, det gir både økt konsentrasjon og forlenget rus. Å si at om man merker noe forskjell er det placebo er bare tull.. Det KAN øke konentrasjon på feks Diazepam og Alprazolam med opptil 100%, og det kan dobble virketiden.

Noen kjappe søk på google så finner man ut av at det stemer, det står på vikipedia til og med.

Og jeg kan skrive under på at det virker. Noen legemidler som er ymse slik som Buprenorfin funker også, selv om det er vanskelig å finne info om det på nettet.
Sitat av FuNcEd Vis innlegg
Jeg har kuka med det der i mange år mens jeg rusa meg, og en stor del av alle legemidler metaboliseres av et enzym i levra som kalles CYP3A4 slik som Tøffetom nevner over. Man kan si det så enkelt at levra blir "opptatt" med å bryte ned grapefrukten og lar mere av virkestoffet slippe igjennom, det gir både økt konsentrasjon og forlenget rus. Å si at om man merker noe forskjell er det placebo er bare tull.. Det KAN øke konentrasjon på feks Diazepam og Alprazolam med opptil 100%, og det kan dobble virketiden.

Noen kjappe søk på google så finner man ut av at det stemer, det står på vikipedia til og med.

Og jeg kan skrive under på at det virker. Noen legemidler som er ymse slik som Buprenorfin funker også, selv om det er vanskelig å finne info om det på nettet.
Vis hele sitatet...
Rett etter inntak, vil konsentrasjonen være akkurat den samme.

Som du selv forklarer, jdet er nedbrytningen - altså avtakelsen av effekt - som varierer.

Så ved én dosering vil maksimal effekt (akkurat etter opptak), vil ikke effekten av nedsatt metabolisering merkes.

Men så fort du går på medisiner over tid, særlig med lang halveringstid, vil du få akkumulert effekt.

Men ved ett inntak, vil den maksimale effekten oppnådd, ikke påvirkes*

*unntaket som må nevnes er i tilfellet tregt opptak gjennom magen. I så fall vil jo noe stoff være ikke-metabolisert fra første molekyl entrer blodbanen og til peak-konsentrasjon er nådd. Men dette er jo i praksis så små teroetiske variasjoner at det kun nevnes som en kuriositet.

(men du har selvfølgelig rett i at du merker en betydelig forskjell, feks gjennom dagen. SÅ det er gjerne jeg som er kranglete her, beklager!)
Sist endret av Tøffetom; 21. mai 2021 kl. 10:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Rett etter inntak, vil konsentrasjonen være akkurat den samme.

Som du selv forklarer, jdet er nedbrytningen - altså avtakelsen av effekt - som varierer.

Så ved én dosering vil maksimal effekt (akkurat etter opptak), vil ikke effekten av nedsatt metabolisering merkes.

Men så fort du går på medisiner over tid, særlig med lang halveringstid, vil du få akkumulert effekt.

Men ved ett inntak, vil den maksimale effekten oppnådd, ikke påvirkes*

*unntaket som må nevnes er i tilfellet tregt opptak gjennom magen. I så fall vil jo noe stoff være ikke-metabolisert fra første molekyl entrer blodbanen og til peak-konsentrasjon er nådd. Men dette er jo i praksis så små teroetiske variasjoner at det kun nevnes som en kuriositet.

(men du har selvfølgelig rett i at du merker en betydelig forskjell, feks gjennom dagen. SÅ det er gjerne jeg som er kranglete her, beklager!)
Vis hele sitatet...
Nei du er ikke kranglete, forumet er jo her for å diskutere og dele på viten.

Når virkestoffet kikker inn, om du har drukket grapefrukt en halvtime før, vil levra være opptatt med grapefrukten og mere virkestoff slippe igjennom. Man får mere effekt rett etter inntak i tillegg til at det akkumuleres enda mere. Det er rett og slett fordi mere virkestoff slipper gjennom. Jeg er kanskje pirkete, og har en annen erfaring enn deg. Men jeg tør å stå fast på mitt.

Jeg har i perioder tatt 200mg+ med Diazepam, og på såpass høge doser merkes det godt når di kicker inn hvis jeg har drukket grapefruktjuice kontra når jeg ikke har det.

Grapefrukt kan booste effekten opptill 72 timer etter inntak, så man får mere akkumulasjon i flere dager etterpå også om man redoserer medikamentet og pga lang halveringstid. Redoserer man også med grapefrukt vil effekten øke deretter i tilegg.

Det står litt forskjellig på nettet rundt akkurat dette, men jeg har kommet fram til dette gjennom å lese flere artikkler samt eksprimentere selv i mange år.

Det står litt her, det er samla prøver gjennom 24timer.
https://link.springer.com/article/10.1007/BF03189827
Sist endret av FuNcEd; 21. mai 2021 kl. 11:15.