Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5454
Tenkte jeg skulle ta opp noe kylling til middag men dum som jeg var så har jeg glemt å dele den opp og legge hver for seg så alt er fryst sammen.
Tenkte kanskje å tine den opp og dele den i 2 for å så fryse ned den andre halvdelen, men har hørt at det ikke er så bra?
Prøvd å dele den opp med kniv og prøvd å skille bitene men nytter ikke.

Noen som har tips?
Sansynligvis går det bra, gjør det samme selv. Men det blir jo frarådet av dem som vet best. Bare la den være tint i absolutt kortest mulig tid.
Del den opp å legg i kjøleskapet, så har du kylling til middag imorgen , eventuelt tirsdag
Om du har en sag kan det hende du klarer sage den i to mens den fortsatt er frossen, mener de bruker en båndsag og deler frossent kjøtt på slakterier, men å dele en frossen kylling med kniv er bare å gi opp.
Det beste rådet er nok som esselte12 skriver, tine, dele og legge andre halvpart i kjøleskapet og spise en av de kommende dagene.

Slik jeg forstår det er det to problemer ved å fryse kjøtt flere ganger, det ene er at kvaliteten/konsistensen på kjøttet forringes for hver gang det fryses, det andre er bakterier. Enkelte bakterier overlever fryseprosessen og vil da våkne til liv igjen når kjøttet tines, slik at neste gang du tiner det er det enda flere av de.
Oppsummert vil det i grove trekk si at holdbarheten og kvaliteten på kjøttet blir dårligere for hver gang du fryser kjøttet på nytt.
Sist endret av Veggen; 26. juli 2020 kl. 15:57.
Aah, okay.
Da satser jeg på 2 kyllingmiddager de kommende dagene
Det er bedre å dele det i porsjoner før msn fryser det ned. Hvis du har kjøpt det frossent så ville jeg ikke frosset det ned igjen etter tining.
Trikset når det er frossent er jo å varmebehandle det, lage større antall porsjoner å fryse ned igjen som ferdig middag.

Voila.,
Ikke tin det forså frys det igjen.

Mealpreppe som Dough sier er også en mulighet.
Vanligvis så porsjonspakker jeg alt før jeg fryser det ned, men hadde litt dårlig tid da jeg heiv denne i fryseren så rakk det ikke.
Har fått tint og delt det opp nå, så halvparten gikk i stekepose med litt forskjellig krydder og kryddersmør mens den andre halvparten gikk i kjøleskapet.
Totalt 2kg kylling, så glad jeg får gjester til middag
Man skal ikke fryse ned mat som allerede har vært fryst og tint opp. Det du må gjøre da er å tine opp, steke alt, og etter det er stekt så kan du fint fryse ned igjen.
Pleier å bruke en skje for å dele frossent kjøtt. ��
Hva er det som skjer med kjøttet om det blir tint opp og frosset igjen? Sånn, just for the record
I slike tilfeller har jeg faktisk forsøkt å tine det litt og litt i mikro til det er defrostet nok til å skjære igjennom med kniv, deretter lagt resten i fryseren.
Kanskje ikke optimalt, men fungerte igrunn fint.
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Hva er det som skjer med kjøttet om det blir tint opp og frosset igjen? Sånn, just for the record
Vis hele sitatet...
Det har blitt nevnt i ete tidligere innlegg: bakterier begynner å vokse og gro. Samt at kjøttet blir tørt og smaksløst.
Skar en gang blokkfrosent kjøtt med gjærsag. Ca 2 kg, til pene skiver til grill. Satte uten videre saga tilbake.
Etter 2 uker var saga og boden infestert av hvitmakk. Så dont..
Det går nok helt fint å tine for så og fryse ned igjen. Kyllingen trenger bare å tine såpass at du får klyvd den. Er usikker på om dette her med å aldri tine også fryse igjen er urban myth eller om det faktisk skjer at folk blir skikkelig magasjuke av å håndtere mat på denne måten? Hørt om så mange som gjør det samme og har aldri hørt om noen som faktisk blir sjuk av det. Tror det viktigste er at maten varmebehandles godt før den fortæres.

Rent praktisk kan man kanskje si at man gir bakterier og andre lumske ting fine forhold når man tiner kjøtt eller fugl. Det blir kondens og fuktighet men tiner man sakte i kjøleskap så stiger jo ikke temperaturen noe særlig over nullpunktet kanskje en grad eller to. Ikke voldsom vekst i den temperatursonen. Og om man bare skal dele opp kjøtt/fugl så er det jo begrenset hvor lenge man lar det ligge før det man ikke skal bruke går tilbake til fryseren. Tror det er litt mye noia rundt dette. Men jeg ser jo at kokker, og helsefreaks og slikt sier det er fyfy.

En skal jo heller ikke varme opp rester flere ganger. Men det går jo overraskende bra det også. Igjen er det vel noe men hvordan man håndterer restene? Gir man rask nedkjøling og får restene tilbake i kaldt kjøleskap - ferdig og raskt nedkjølt før de går i kjøla så går det nok helt fint. Pleier å salte lammekjøtt på høsten. Da koker jeg gjerne store gryter med feks lapskaus fra bunnen av. Målet er jo å ha endel "ferdig-middager" porsjonspakket i fryseren. Men life vet du. Noen ganger skjer det ting, slik at planen skjærer seg. Og har flere ganger spist lapskaus fra samme gryte tre-fire dager på rad om livet har vært hektisk. Har en kobbersløyfe/spiral jeg kobler på kaldtvann og slenger i gryta når jeg skal kjøle raskt ned før gryta går på kjøla. Går også helt fint men "man skal ikke gjøre det".
Usikker på om det faktisk vil være helsefarlig å tine og fryse på nytt, men det vil i hvertfall påvirke kvaliteten. Når kjøtt tiner vil noe av iskrystallene skade kjøttet. Du vil merke det mest med at det kommer til å miste mye veske. Om du så fryser og tiner på nytt, vil du gjennom samme prosessen en gang til og dermed få mer skader. Trolig får du da er kylling som er enda tørrere etter steking. Men fortsatt helt spiselig. (Noen liker jo å steke kjøttet knusktørt uansett).
Det skjer ikke noe magisk ved å tine den og fryse den som gjør den farlig å spise, men det reduserer selvsagt holdbarheten. Ting har faktisk ikke evig holdbarhet i fryseren heller.

Jeg lager kjøttdeig av fryst kjøtt, bare tiner det nok til at det går gjennom kverna og fryser det igjen etterpå. Går helt brillefint.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Det skjer ikke noe magisk ved å tine den og fryse den som gjør den farlig å spise, men det reduserer selvsagt holdbarheten. Ting har faktisk ikke evig holdbarhet i fryseren heller.

Jeg lager kjøttdeig av fryst kjøtt, bare tiner det nok til at det går gjennom kverna og fryser det igjen etterpå. Går helt brillefint.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at mattilsynet fraråder dette, da de mener det vil føre til økt bakterie aktivitet.

Selv har jeg revemaga og plukker ofte søppel i søppelkasser og spiser det opplever sjeldent et problem. Men vi jo må forholde oss til hva mattylsynet sier akkurat om sånne ting. selv har jeg gjort dette mange ganger uten å bli dårlig men min erfaring er nesten verdt 0 når ordentlige instanser kommer med slike råd
Sist endret av Absurd; 27. juli 2020 kl. 16:17.
Sitat av Absurd Vis innlegg
Problemet er jo at mattilsynet fraråder dette, da de mener det vil føre til økt bakterie aktivitet.
Vis hele sitatet...
Som sagt må man ta høyde for at holdbarheten går ned. Ser mattilsynet også anbefaler tining i kjøleskap, så mulig de burde oppdatere seg litt. Mat bør både tines og fryses raskt.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av *pi Vis innlegg
Som sagt må man ta høyde for at holdbarheten går ned. Ser mattilsynet også anbefaler tining i kjøleskap, så mulig de burde oppdatere seg litt. Mat bør både tines og fryses raskt.
Vis hele sitatet...
Jada. Poenget mitt er at mine erfaringer er verdt mindre en oppfordringer fra mattilsynet.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Frossen fugl er jo easy peasy og dele opp med kniv? Hva slags kniver har dere?
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Usikker på om det faktisk vil være helsefarlig å tine og fryse på nytt, men det vil i hvertfall påvirke kvaliteten. Når kjøtt tiner vil noe av iskrystallene skade kjøttet. Du vil merke det mest med at det kommer til å miste mye veske. Om du så fryser og tiner på nytt, vil du gjennom samme prosessen en gang til og dermed få mer skader. Trolig får du da er kylling som er enda tørrere etter steking. Men fortsatt helt spiselig. (Noen liker jo å steke kjøttet knusktørt uansett).
Vis hele sitatet...
Tror du kanskje dette vil ligne litt på det som skjer hvis du tiner iskrem helt og så fryser det igjen? Sånn helt teknisk sett.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Tror du kanskje dette vil ligne litt på det som skjer hvis du tiner iskrem helt og så fryser det igjen? Sånn helt teknisk sett.
Vis hele sitatet...
Bare i den mest generelle forstanden - dvs at strukturen blir forandret, selv om dette skjer på helt forskjellige måter. Kjøtt og grønnsaker består av celler, disse får litt juling mens ting fryser, og "innholdet" lekker ut når det tiner igjen. Iskrem... vel, det er lite spesielt med iskrem utover at det er frosset på en spesiell måte, for ønsket konsistens. Når den tiner og blir frosset på nytt, blir det mye mer som en hvilken som helst annen væske.