Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3561
Ikke sikker på om dette er rett plass, flytt om det blir feil.

Jeg lurer rett og slett på om det ville vært mulig å opprette en onlinebasert rettshjelpstjeneste (For profitt, selvfølgelig) selv om man ikke har noen formell utdanning innen jus, så lenge man har en disclaimer og gjør dette klart (For å unngå bedragerianklager)?

Jeg har en generell interesse for jus og rettslære, men har aldri studert jus (med unntak for et par fag på universitet), og blir støtt og stadig spurt om å hjelpe venner med juridiske spørsmål. Dette må det da være et marked for? Jeg vet at fri rettshjelp er en ting, men dette er særdeles begrenset.
Vil anta at det kan være tryggere å basere seg på reklameinntekter, slik at brukerne ikke "har betalt deg" for en tjeneste. Om du tar i mot spørsmål, og publiserer disse sammen med godt formulerte svar vil du på sikt få mye innhold på siden, noe som igjen fører til mange klikk. Inntekten vil jo selvfølgelig la vente på seg, men når det på sikt kommer inn penger vil jo dette trolig forbli en passiv inntekt da innholdet allerede er produsert.
Errr... Du ønsker å tilby juridisk rådgivning mot penger, men er usikker på om virksomheten er lovlig? Jeg håper du innser at det kanskje ikke virker veldig tillitsvekkende?

Men for å svare konkret: Det er selvsagt lovlig å tilby rådgivning og konsultasjon for nær sagt hva som helst. Se bare på bullshitpeddlers og andre parasitter. Du vil derimot ikke kunne utføre en rekke av de tjenester en advokat normalt tilbyr, så som å representere folk i retten. Du vil også bli nødt til å ta en avsindig mengde med forbehold slik at du ikke kan kladres når ting går til helvete for klienten. Så, hvis man har juridiske problemer: Hvorfor skal man da velge en autodidakt hvis kunnskapsnivå man ikke vet noen ting om når det samtidig finnes flust av dyktige advokater med bevilgning? Har du noe som helst annet konkurransefortrinn enn pris?
The lucky one
PairADice's Avatar
Trådstarter
Joda, ser det ble litt dumt. Skyldes rett og slett at jeg ikke fant den konkrete loven jeg så etter før jeg postet (Straffeloven §270 for den som lurer), ble litt ivrig når tanken slo meg.

Foruten pris vil jo tilgjengelighet være et argument; Ettersom det er onlinebasert er jeg ikke geografisk begrenset (Foruten utenom norges grenser og lover). Selvfølgelig har jo de fleste bebyggelser en slags juridisk tjeneste i nærområdet, men det er ikke alltid det frister å bruke X antall kroner på en advokat om det er et lite "fillespørsmål" man trenger hjelp med.

Samtidig ser jeg også at det kan bli urimelig å ta betalt for slike spørsmål, så reklame/annonsefinansiering er forsåvidt en langt bedre løsning.

Ja, vet at dette er langt i fra en komplett løsning. Er også fullstendig klar over at det må forbeholdes over en lav sko for at det ikke skal komme tilbake og bite meg i ræva.

Men dersom en slik tjeneste hadde eksistert (Ta utgangspunkt i den annonsefiansierte modellen), ville det vært aktuelt for dere å benytte den?
Jeg vil si jeg hadde brukt denne siden med glede, da det titt og ofte dukker opp spørsmål som jeg rett og slett ikke gidder og gjøre noe med da en advokat skal ha penger som ikke er verdt spørsmålet i utgangspunktet. Regner med dette vil fungere veldig bra visst du virkelig setter deg ned for å få det til
Nja.
De fleste har jo rettshjelp inkludert i sin innbo eller husforsikring idag med egenandel på 4000 + 20% av overskytende beløp.
Sitat av PairADice Vis innlegg

Men dersom en slik tjeneste hadde eksistert (Ta utgangspunkt i den annonsefiansierte modellen), ville det vært aktuelt for dere å benytte den?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er mye kan kan bruke amatører til, men når det gjelder jus vil man gjerne ha et pålitelig og nøyaktig svar. Hvorfor skulle jeg stole mer på deg enn på min egen evne til å lese lovtekster?
Domstolsloven § 218 annet ledd. Burde ikke være alt for vanskelig å finne frem.

Du må være utdannet jurist, samt ha advokat- eller rettshjelpbevilling. Hensikten med bevilling er at det gir garanti for at juristen er forsikret hvis vedkommende skulle gi for dårlig rådgivning som gir klienten tap.
Hvorfor vil noen søke rettshjelp fra noen som ikke har juridisk kompetanse?

Fri rettshjelp er heller ikke "særdeles begrenset". Veldig mange kan få eller få vurdert fri rettshjelp.

Anbefaler deg å legge dette prosjektet dødt. Eventuelt kan du ta en master i rettsvitenskap dersom du virkelig har lyst til å drive med rettshjelp.
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Sitat av PairADice Vis innlegg
Joda, ser det ble litt dumt. Skyldes rett og slett at jeg ikke fant den konkrete loven jeg så etter før jeg postet (Straffeloven §270 for den som lurer), ble litt ivrig når tanken slo meg.
Vis hele sitatet...
Straffelovens paragraf 270 handler om redaktøransvar og plikter ved utgivelse av trykkede publikasjoner. Hvordan klarer du å relatere det til dette?

Tipper du kanskje sikter til Straffeloven fra 1902, der paragraf 270 er bedrageri. Den straffeloven ble opphevet 01.10.2015, og erstattet med Straffeloven 2005 som trådte i kraft samme dato. Hvis dette var ny informasjon vil jeg fraråde deg og følge ideen din om en informasjonsside...

1881 tilbyr såkalt "eksperthjelp" der du kan prate med jurist i 20 min for 299 kr, så du må jo evt legge deg på nivå under dette da.

http://ekspert.opplysningen.no/advokat/
Sist endret av Btyven; 18. september 2016 kl. 01:34.
Om du skulle lage en slik tjeneste og få trafikk så er det vel en eller flere jurister du kan knytte til deg, i litt løse former?
Å konsultere er ikke straffbart sålenge du ikke påberoper deg noe du ikke har, feks embetseksamen. Men skal du gjøre dette ryddig og du har en ok ide om hvordan du skal få brukere til å betale så er det kanskje like greit å gjøre ting skikkelig alt i starten? Kanskje finner du en pensjonist som sier ja bare for å komme seg ut litt, eller en nyutdannet jurist som tenner på ideen?

Om du har en eller flere jurister med deg, eller kjøper inn slike tjenester ved behov så er det en lang rekke ting du kan tilby. Alt fra testamenter, kontrakter av div slag, og veldig mye kan jo være standard vare, altså maler som ligger klar og som dere selger - feks så fyller kjøper ut noen felt for nav/ID/whatever og får ut et "standardskriv" som er tilpasset. Men for at du skal få en jurist til å tenne å bli med så må du kunne bidra med noe utover selve ideen. For det er jo alt advokater som har online tjenester. Hva kan du gjøre for å skaffe trafikk til siden, hvordan kan du markedsføre og hvordan kan du bidra til å nå målene for vekst og inntjening?
Jeg håper du ikke tolker dette som uttrykk for laugselitisme, for det er overhodet ikke slikt ment.

Jeg vil nemlig fraråde deg å gjennomføre det du skriver om. Det er svært mange prinsipper, tolkningsregler som varierer fra rettsområde til rettsområde, for ikke å snakke om ulovfestet rett å forholde seg til.

Selv om jeg ikke vet annet om bakgrunnen din enn det som fremgår av din første post, vet jeg at det, uten en grundig forståelse av juridisk metode, er svært lett å trå feil. Selv når det kommer til ganske grunnleggende spørsmål, kan det være vanskelig å svare korrekt. Det er ofte ikke bare "å lese loven", som mange har inntrykket av.

En annen sak er at dine kunder ikke vil ha noen som helst forsikring om at du svarer korrekt. Hvorfor skal de da betale deg for (eller i det hele tatt bruke) dine tjenester?

Jeg har en ganske variert faglig bakgrunn, og mener at jus er svært vanskelig å lære seg på egenhånd. Igjen, dette er ikke ment elitistisk på noen som helst måte.