Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3568
Hei!

Er det noen her som følger den økonomiske situasjonen nå ? Hvordan ser fremtiden ut.. Har endel kr i fond men det går jo stadig nedover. Hva anbefales.. la det stå eller redde resten?

Tenker også på andre investeringer, er det noen kloke hoder som kan anbefale noe å investere i ?.

Har ingen andre å spørre, banken anbefaler jo selvfølgelig å bare la det stå.. men det er jo mine penger som forsvinner og orker ikke sitte å se tap på hundretusen lengre..

anyone ? Tar det gjerne på PM om noen heller vil det.
Er nok ikke den beste tiden å investere noe som helst. Men skal du først gjøre det: boliger for asylsøkere eller studenthybler
Sist endret av Atuhl; 12. februar 2016 kl. 19:59.
Teknologi innenfor flere felt kan vær en mulighet. Men det er fortsatt gambling. Tenkte på Nanoteknologi
Så lenge du har god tid med investeringene lønner det seg å la det stå, evt kjøpe mer innen en trygg bransje. Det som er vanskelig akkurat nå er at det svinger så veldig, det er egentlig lettere når det raser nedover over tid, eller stiger selvfølgelig. Eksempelvis var DnB-aksjen faktisk nede i kurs på i underkant av 20 kr på det verste i finanskrisen. ca to år senere ble den omsatt for over 80 kr igjen, en 4-dobling av pengene på to år.
Problemet er at man vet ikke hvor bunnen er før etterpå, så dersom man hadde kjøpt DnB litt tidligere for 40 kr, kunne man risikert å halvere pengene sine da man nådde bunnen. Da kan det være fort gjort å selge i panikk, og da får man naturligvis ikke med seg oppturen senere.
Man må være iskald og ha god tid. Dersom du har et bredt fond som investerer i noenlunde trygge bransjer, la det stå. Trenger du pengene i løpet av kort tid, selg og svelg tapet. Vanskelig spill med aksjer, men potensiell fortjeneste er også ditto stor. Handlet litt en gang i tiden, og har vel "pers" på ca 100.000 tjent på et år (men mye av det var flaks og gambling, lite kunnskap den gangen:-)
@astennu (bra nick btw). Du sier du har pers på 100k på et år, hvor mye startet du med? altså hvor mye gamblet du med?
Hvilke fond har du?

Det blir vanskelig å svare på om du burde selge eller ei når du ikke har opplyst om hvilke fond du har. På en generell basis kan jeg si at de aktivt forvaltede fondene som bankene i Norge selger er bare tull.. I de fleste tilfeller står mesteparten av pengene plassert i et hovedindeksfond mens en mindre andel blir aktivt forvaltet. Du betaler ofte opp mot 2% i årlig forvaltningsgebyr for en tjenesten som ikke blir gjort/blir gjort svært dårlig. Jeg vil anbefale hovedindeks fond i en indeks du har tro på. Disse fondene koster stort sett 0,3% i forvaltning, og har gjerne en avkastning på 2-6% årlig(kun et eksempel), men svært få finansrådgivere vil anbefale det fordi de tjener veldig lite på det.
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Teknologi innenfor flere felt kan vær en mulighet. Men det er fortsatt gambling. Tenkte på Nanoteknologi
Vis hele sitatet...
Hvorfor skiller nanoteknologi seg ut fra andre teknologiske felt mtp. utvikling pr. dags dato og fortjeneste av investeringen?
Sist endret av Relevant; 13. februar 2016 kl. 02:58.
Om du har et langt tidsperspektiv tror jeg at jeg ville investert direkte i oljeaksjer (kanskje avventet litt, men ikke alt for lenge). Jeg ville kjøpt aksjer i forskjellige solide olje eller oljeservice-selskap over en periode. Det kan virke bekmørkt nå, men om firmaet har en solid økonomi og gode finansielle forutsetninger finnes det gode muligheter til å få en meget god fortjeneste på investeringen.

Merk: om det er gode muligheter for at du kan trenge å ta ut pengene i løpet av et år eller to ville jeg ikke gjort det, men på lang sikt vil oljeprisen stige, og den typen aksjer jeg nevnte vil stige med den. Med det sagt er det lurt å diversifisere, og det er vel derfor fond er så populært.

Selv har jeg investert mindre summer i Norwegian og NEL (et firma jeg har veldig troen på på lang sikt. For tiden er det en overhandlet aksje som amnge spekulerer i, men det er mye potensial i teknologien), og jeg kommer til å gå gradvis inn i oljeaksjer i løpet av det neste året.

Om aksjer er skummelt, så kan nok andre anbefale andre muligheter
Sitat av Orph Vis innlegg
Om du har et langt tidsperspektiv tror jeg at jeg ville investert direkte i oljeaksjer (kanskje avventet litt, men ikke alt for lenge). Jeg ville kjøpt aksjer i forskjellige solide olje eller oljeservice-selskap over en periode. Det kan virke bekmørkt nå, men om firmaet har en solid økonomi og gode finansielle forutsetninger finnes det gode muligheter til å få en meget god fortjeneste på investeringen.

Merk: om det er gode muligheter for at du kan trenge å ta ut pengene i løpet av et år eller to ville jeg ikke gjort det, men på lang sikt vil oljeprisen stige, og den typen aksjer jeg nevnte vil stige med den. Med det sagt er det lurt å diversifisere, og det er vel derfor fond er så populært.

Selv har jeg investert mindre summer i Norwegian og NEL (et firma jeg har veldig troen på på lang sikt. For tiden er det en overhandlet aksje som amnge spekulerer i, men det er mye potensial i teknologien), og jeg kommer til å gå gradvis inn i oljeaksjer i løpet av det neste året.

Om aksjer er skummelt, så kan nok andre anbefale andre muligheter
Vis hele sitatet...
Synes det virker veldig naivt å ha klokketro på at oljeprisen skal stige betydelig.

Du må huske at hvis du skal vente 5 år på at prisen hever seg igjen så er det jævla mange andre bransjer du vil ha et relativt tap ifht. Dessuten er det et faktum at verden beveger seg vekk fra olje. For bare noen år siden snakket man enda om "når oljen tar slutt".

Steinalderen var ikke over fordi det var tomt for stein, og oljealderen vil ikke vare til det går tomt for olje. Et par år med internasjonalt samarbeid mot en grønnere fremtid - og pengene dine råtner i jorden sammen med det havet av olje som enda er igjen.

Jeg vet hva jeg investerer i, ihvertfall - skjønner ikke at ikke flere gjør det. Vi er på mange måter i starten av en ny "oljealder", og folk aner det faen ikke. Gi det noen år.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Synes det virker veldig naivt å ha klokketro på at oljeprisen skal stige betydelig.

Du må huske at hvis du skal vente 5 år på at prisen hever seg igjen så er det jævla mange andre bransjer du vil ha et relativt tap ifht. Dessuten er det et faktum at verden beveger seg vekk fra olje. For bare noen år siden snakket man enda om "når oljen tar slutt".

Steinalderen var ikke over fordi det var tomt for stein, og oljealderen vil ikke vare til det går tomt for olje. Et par år med internasjonalt samarbeid mot en grønnere fremtid - og pengene dine råtner i jorden sammen med det havet av olje som enda er igjen.

Jeg vet hva jeg investerer i, ihvertfall - skjønner ikke at ikke flere gjør det. Vi er på mange måter i starten av en ny "oljealder", og folk aner det faen ikke. Gi det noen år.
Vis hele sitatet...
Så er det å finne ut hvilke bransjer man skal velge, og hvilke firmaer innenfor der igjen. Altså rett og slett finne gode investeringsobjekter.

Siste avsnittet var litt vanskelig å forstå - du mener man bør investere i grønn teknologi? Eller er meningen stikk i strid med første avsnitt? Starten av en ny oljealder? Tenker du på gass da? Eller at grønn teknlologi er den nye "oljealderen"?

Kan hende jeg bare vaser og har dårligere peiling enn jeg trodde.
Sist endret av Nether; 13. februar 2016 kl. 06:46.
iiconanii: Jeg husker ikke eksakt, men det er nok sånn ca en dobling av innsatsen. En enkeltaksje steg vel 70% på ganske kort tid når jeg hadde omtrent alle sparepenga mine i den. Galskap, og rein og skjær flaks. I tillegg hadde jeg en 5-7% litt her og der og et par småtap også. Investerte ikke alle pengene i alt da seff, noen ganger 20.000, noen ganger 70.000 osv. MEn totalen i pluss var noe rundt 100.000 kr. Ikke hatt råd eller nerver til å prøve senere, Jeg trodde det var kjempeenkelt og ville lære mer om det. Da jeg lærte mer, innså jeg hvor flaks jeg hadde hatt og har ikke handlet enkeltaksjer siden (Bare trygge "folkeaksjer" som Statoil og DNB)
Sist endret av Astennu; 13. februar 2016 kl. 08:53.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Da jeg lærte mer, innså jeg hvor flaks jeg hadde hatt og har ikke handlet enkeltaksjer siden (Bare trygge "folkeaksjer" som Statoil og DNB)
Vis hele sitatet...
Det er ikke sikkert du hadde spesielt flaks med aksjene du investerte i, du kan likegodt ha hatt flaks med perioden (tidsrommet) du investerte i.. For eksempel var det mulig for mening mann å tjene gode penger på aksjer kun gjennom å lese "aksjetips" fra begynnelsen av 2000-tallet og frem mot finanskrisen. Når taxi-sjåfører begynner å snakke om aksjer så vet du at det er på tide å selge seg ut av det meste - fordi bobla er på vei. Jeg mener selvsagt ikke at taxisjåfører ikke kan være flinke med tall, trender og aksjer. Men at når "alle" aksjer stiger inn i himmelen så har vi en vekst som ofte er bygget på lånefinansierte investeringer. En boble som sprekker før eller siden.
fiskehesten77: Du har selvfølgelig rett, jeg kjøpte ikke i blinde og forberedte meg godt, selv om jeg ikke kunne mye om hva som påvirker markeder osv den gangen. Slik sett hadde jeg nok litt flaks. Og ja, dette var i perioden før finanskrisen, det var "vanskelig" å bomme noe særlig. Dog at den ene enkeltaksjen steg så mye må jeg kunne kalle flaks. Men svært mange kunne klare å få til 30-50% i perioder der børsene bare går oppover (slik de gjerne gjør før krakk / korreksjon)
Sitat av fiskehesten77 Vis innlegg
Hvilke fond har du?

Det blir vanskelig å svare på om du burde selge eller ei når du ikke har opplyst om hvilke fond du har. På en generell basis kan jeg si at de aktivt forvaltede fondene som bankene i Norge selger er bare tull.. I de fleste tilfeller står mesteparten av pengene plassert i et hovedindeksfond mens en mindre andel blir aktivt forvaltet. Du betaler ofte opp mot 2% i årlig forvaltningsgebyr for en tjenesten som ikke blir gjort/blir gjort svært dårlig. Jeg vil anbefale hovedindeks fond i en indeks du har tro på. Disse fondene koster stort sett 0,3% i forvaltning, og har gjerne en avkastning på 2-6% årlig(kun et eksempel), men svært få finansrådgivere vil anbefale det fordi de tjener veldig lite på det.
Vis hele sitatet...
Nordnet sitt superfond er et indeksfond totalt uten gebyrer. Tilbys for både Norge, Sverige og Danmark.
Sitat av Nether Vis innlegg
Så er det å finne ut hvilke bransjer man skal velge, og hvilke firmaer innenfor der igjen. Altså rett og slett finne gode investeringsobjekter.

Siste avsnittet var litt vanskelig å forstå - du mener man bør investere i grønn teknologi? Eller er meningen stikk i strid med første avsnitt? Starten av en ny oljealder? Tenker du på gass da? Eller at grønn teknlologi er den nye "oljealderen"?

Kan hende jeg bare vaser og har dårligere peiling enn jeg trodde.
Vis hele sitatet...
"Oljealder" var tåpelig formulering av meg.

Var egentlig tåpelig av meg hele innlegget, da jeg ikke har mulighet til å utbrodere min påstand videre. Om noen måneder, kanskje. Sikkert jeg som har fått på meg skylappene, så vi får se.

....Kan vel si jeg har satset fremtiden min på at jeg har rett.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
"Oljealder" var tåpelig formulering av meg.

Var egentlig tåpelig av meg hele innlegget, da jeg ikke har mulighet til å utbrodere min påstand videre. Om noen måneder, kanskje. Sikkert jeg som har fått på meg skylappene, så vi får se.

....Kan vel si jeg har satset fremtiden min på at jeg har rett.
Vis hele sitatet...
Thorium du sikter til eller?
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Thorium du sikter til eller?
Vis hele sitatet...
Fisjon? Om noe ville jeg satset pengene mine på fusjon. Vi har akkurat gjort enorme framskritt på den fronten, og utsikten er svært god om jeg har forstått det riktig. Sikkert noen fysikere på forumet som kan utdype dette bedre enn meg.